Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Advertisements

Tutustu tablettiin (taulutietokone)
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 3 – KURSSIN MUOKKAAMINEN KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Tyky-Kuntoseteli+ Liikuntaan ja kulttuuriin Tyky-Kuntoseteli+ on työnantajasi tarjoama verovapaa työsuhde-etu. Työnantajallesi on tärkeää, että olet kokonaisvaltaisesti.
KyläNetti - sivun tekeminen • KyläNetti-sivustoon on luotu valmiiksi esimerkinomainen sivurakenne, jota voi vapaasti muokata • Kaikki sivut eivät ole näkyvissä.
Verkonkäytön ongelmat
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestauksen raportointiohje Testitapauksen raportointi Havainnon raportointi.
Luku 5 – Tietojen hakeminen sovelluksiin
Eeva-Leena Aittoniemi
Nokia 6630 puhelimen musiikkiominaisuudet
O VIVALPAS Loppuraportti. O VIVALPAS Varoitus- ja hälytusjärjestelmä muistihäiriöisen henkilön oveen Modulaarinen järjestelmä Projektina toteutetaan näyttö-
Rakennusautomaation KÄYTTÖLIITTYMIEN KÄYTETTÄVYYS
Tietokannan suunnittelu
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
Café 2: Tietoarkkitehtuuri, hankehallinta, hallintamalli
Web-Käyttöliittymä, käytettävyys Asiakas on kuningas, hiiri aseena Jos asiakas ei löydä tuotetta, hän ei osta sitä.
Uusi JYKDOK Hannu Markkanen, informaatikko Jyväskylän yliopiston kirjasto AMK-kirjastojen Finna-päivä
Tietojenkäsittelyn osatekijät
 Kyky harkita asioita monipuolisesti ja järkevästi  Ongelmat tarkasti tai löyhästi määriteltyjä  Arki vs. tiede  Miten tutkimustieto pätee arjen ongelmissa?
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Ihminen toimijana ja laitteen käyttäjänä.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Verkkopankin käytettävyys
@ Leena Lahtinen Helia OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 OP.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  PÄIVÄOPISKELIJAT: – KAKSI LUOKAA (SUOMI) –YKSI LUOKKA (ENGLANTI)
Käyttöohje: Kuinka luoda käyttäjätili. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
LANGATTOMAN ETÄYHTEYDEN TESTAUS
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
Realisoituuko työvoimapula - välityömarkkinoistako ratkaisu?
Graafisen käyttöliittymän käytettävyys ja pelikuvioiden suunnitteluohjelma.
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
Heuristinen arviointi Antti Nummiaho Johdanto (1/3) Heuristinen arviointi on käytettävyyden arviointia ilman käyttäjää. Se on yksinkertainen,
Pienyritykset ja käytettävyys Ville Juhani Lehtonen, 49515B.
Tukiasemaohjaimen ohjelmiston muutostoimitusten automatisoitu testaustyöympäristö Mikko Harila Työn valvoja:Professori Sven-Gustav Häggman Työn.
ERITYISKÄYTTÄJÄRYHMÄT
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
Lukivaikeus.
TUOTTEEN LAATUMUUTTUJA
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
Helppokäyttöinen, tietoturvallinen monikäyttäjäjärjestelmä Case: Venture Cup Finlandin Intranet Diplomityöseminaari Iikka Väkiparta.
Pikaopas: © 2013 Microsoft Corporation. Kaikki oikeudet pidätetään. Lyncin aloitusnäyttö Lyncin aloitusnäytön vasemmassa osassa on ruutuja, joiden avulla.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
Toteutuuko yhdenvertaisuus kuntien verkkopalveluissa? Selkokieliseminaari Kuntatalo Sami Älli Kehitysvammaliitto / Papunet verkkopalveluyksikkö.
Älykkäiden käyttöliittymien käytettävyysvaatimukset Rami Annala T Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari, Syksy 2002: Kontekstiherkkyydestä.
MultiMaker 7.0 Workshop Ohjelma, jossa voidaan luoda näyttäviä multimediasisältöjä. Yhtä sisältökoko-naisuutta kutsutaan esitykseksi. Ohjelmointitaitoja.
Toimintakyvyn arvioinnin etiikka
T Personal SE Assignment Pauli Aho Personal SE Assignment Valittu aihe ja menetelmä Käytettävyystestaus (usability testing) ISO :
CSS Dreamweaverilla Matti Viitala KaHa/OAMK 2005.
LISÄÄ POTKUA TEKSTIVIESTEIHIN Näkökulmina käytettävyys ja toiminnallisuuden aukot Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen Viitteet [1]Nielsen, 1997 [2]Norman,
KEINOT TARTTUVIA TAUTEJA VASTAAN
St. Amant (1999): Planning and User Interface Affordances
Käytettävyysseminaari OAMK Tekniikan yksikössä torstaina klo
PROJEKTISUUNNITELMA NURKKALA MAARIT & SAARIKKO SANNA Jyväskylän yliopisto syksy 2004.
Antti Huovinen 1 Web-käyttöliittymät Suunnittelu ja lomakkeet.
Sadun ominaispiirteitä Satujen tehtävänä on antaa toivoa!
TTY/DMI/Hypermedialaboratorio Käyttökelpoisuuden arvioinnin näkökulmia kohderyhmä käytettävyys esteettömyys saavutettavuus informaation esitystapa informaation.
Mari Åman Department of Applied Mechanics Aalto University.
Ajopäiväkirja plus mobiilisovellus Ajopäiväkirja Plus mobiililaajennus Ilmainen sovellus matkapuhelimiin Vaatimukset : Java puhelimiin (midp-2.0) Gprs.
TIETOTURVA Sami Hilli tlpt14B.
Onnistuneen tietovarastoprojektin edellytykset
Tutkielman teko-ohjeet
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
Screen Cleaner T y ö h v i n o t a s A j e l
Tietoturva.
8. Näppäimistöltä lukeminen
Kirjallisuusterapia.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
Kuva: Samuli Paulaharju, 1907, Museovirasto, CC BY 4.0
Esityksen transkriptio:

Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen LISÄÄ POTKUA TEKSTIVIESTEIHIN Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen VIITTEET [1] Nielsen, 1997 [2] Norman, 1990

Arviointitavat: Näkökulma: palvelun käytettävyys arvioitiin palvelun käytettävyyttä yhden valmistajan terminaalia käyttäen (Nokia 5110) käytettävyyden arviointi ilman käyttäjiä, asiantuntijoina työryhmä [1] palvelun käytettävyyden osatekijöiden arviointi Normanin toiminnan syklin [2] avulla tutkimalla seuraavia perustoimintokokonaisuuksia: viestin kirjoittaminen viestin lähettäminen viestin vastaanottaminen viestin lukeminen Näkökulma: palvelun käytettävyys Käytettävyyden osatekijöitä ovat [1]: opittavuus tehokkuus muistettavuus virheiden tekeminen estetty tyytyväisyys Tavoitteet Aikomus Toimenpiteen määrittely Suoritus Tuloksen havainnointi Havainnon tulkinta Tulkinnan arviointi (Norman, 1990) KÄYTETTÄVYYS -MENETELMÄT Kuvan lähde: s-72.400 luentokalvot s-99 2.luento KÄYTETTÄVYYS -JOHDANTO

Viestin kirjoittaminen aluksi hankalaa, mutta opittavissa fyysisesti hankalaa (pieni näppäimistö) melko hidasta = ei tehokas muistettavuus hankalaa eri-koismerkkien osalta => mistä löydän erikoismerkit (.,!?&% jne) voi tehdä merkittävän virheen undo-näppäimellä (N5110) Viestin lähettäminen selkeää, helposti opittavissa lähetys muistissa olevan nimen perusteella tehokasta; myös usealle henkilölle (ryhmäviesti) toimenpiteiden sarja helposti muistettavissa näytön ohjeiden avulla, lisäksi palautteena kuittaus viestin lähettämisestä voi lähettää väärään numeroon (joka ei edes GSM-liittymä?) Viestin vastaanottaminen suoraviivaista, helppo oppia viestin saapuminen ilmaistu tehokkaasti ja yksinkertaisesti => tukee muistettavuutta käyttäjä voi tehdä merkittävän virheen, jos lukee valikon komennon ‘poista’ komentona ‘poistu’ vaikka poistaminen onkin varmistettu (N5110) Viestin lukeminen opittavissa helpohkosti tehokkuus riippuu terminaalista (testatussa näytön vieritys ‘sivu’ kerrallaan) muistettavissa muutaman toiston jälkeen ei tilaa vakaville käyttövirheille KÄYTETTÄVYYS -TULOKSET KÄYTETTÄVYYS -TULOKSET

 Käytettävyyden muut osatekijät Palvelun verkkosidonnaisuus ei juurikaan näy käyttäjälle; käytettävyys on suuresti sidoksissa terminaalin käytettävyyteen Perustoiminnot ovat kohtalaisen helposti opittavissa Suurimmat käytettävyyttä heikentävät tekijät liittyvät viestin  kirjoittamiseen erityisesti erityiskäyttäjäryhmillä: kirjoittaminen useimmilla terminaaleilla hidasta, vaatii tarkkuutta ja motoriikkaa näppäimistön pienen koon vuoksi testatussa terminaalissa undo-toiminnon käyttö hankalaa - undo-näppäimen painaminen liian pitkään aiheuttaa koko viestin pyyhkiytymisen pienen tekstin lukeminen  näytöltä hankalaa  terminaalin koon ei tulisi enää pienentyä!  tarvitaan uusia ratkaisuja tiedon syöttämiseen! Muistettavuutta auttaa terminaalin toimintojen näkyvyys ja valikot (Nokia 5110:ssa ns. navigointinäppäin). Toisaalta vähän käyttävän ja hitaammin oppivan henkilön (ikä vaikuttaa!) tulisi pystyä saamaan käyttöohje esille joka kerta palvelua käyttäessään  terminaaliin integroitu käyttöohje!  Käytettävyyden muut osatekijät vaikuttavat myös käyttäjän tyytyväisyyteen. Palvelu on tämän hetken  muoti-ilmiö (jääkö pysyväksi?!) ja siksi käyttäjät eivät ehkä kiinnitä kovin paljoa huomiota sen puutteisiin. Terminaalien valmistajien trendi kohti inhimillisempiä käyttöliittymiä on kuitenkin selkeä. KÄYTETTÄVYYS - JOHTOPÄÄTÖKSET KÄYTETTÄVYYS - JOHTOPÄÄTÖKSET