Avoin Unipoli Tampereen avoimet korkeakoulut yhteistyössä Ismo Isopoussu (050) 562 7368 Tampereen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ECVET tulee, oletko valmis!
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
HELSINGIN YLIOPISTO AVOIN YLIOPISTO ATIK Projekti /Esa Keränen.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
1 Julkaisukanavahanke Verkko-oppimateriaalien jakelun, löydettävyyden ja oikeuksien hallinnan kehittäminen kansallisessa virtuaaliyliopistotoiminnassa.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Satu Helmi & Ismo Kantola
2/2009 CIMOn palvelut ohjaajille Hanna Isoranta
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
LUOVUUS, OSAAMINEN, VERKOSTOT, RAHA Seudulliseen yhteistyöhön! -opetustoimen seutuseminaari Rehtori Yrjö Sotamaa, Taik
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 1 Avoin yliopisto alueellisena toimijana -selvitys Ari Koski AlueKAVERI-hankkeen.
”Blended Learning” ja sen hyödyntäminen avoimen yliopisto- opetuksen kehittämisessä Avoimien yliopistojen valtakunnalliset neuvottelupäivät Turussa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Maria Virtanen, Stydying in Tampere Region (SITR) -hanke Case: Studying in Tampere Region (SITR) Korkeakoulurajat ylittävän sähköisen asioinnin.
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Turun perusopetuksessa
Pirjo Rauhala, Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa? 1 Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa?
Pirjo Rauhala, Tampereen e-oppimisen talkoot 1 Yliopisto eOppimisen toimijana Tampereen eOppimisen talkoot Seminaari
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Aluepalvelut Laureassa
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen YLIOPISTOJEN OPISKELIJAVALINTOJEN VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISSEMINAARI.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen VALTAKUNNALLISET OPO-PÄIVÄT
Jatkokoulutukseen hakeutuminen
Miten oppilaitokset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Tietovarastofoorumi Matti Hartikainen Tampereen ammattikorkeakoulu Miksi oppilaitosten.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Tulevaisuudennäkymiä: yliopistouudistus, Oodi ja RAKETTI -hanke IH/oprek.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Juha KnuuttilaSivu 1 VERKKO-OPETUSPALVELUT – KEKKO Strategia ja yleinen kehittäminen: koulutuspalvelupäällikkö Mauri Kantola.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit Pekka Linna, CSC.
Erityisavustus korkeakouluille korkeakoulutuksen kehittämiseen
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
KOHTAAMO Verkko-Ohjaus
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Esityksen transkriptio:

Avoin Unipoli Tampereen avoimet korkeakoulut yhteistyössä Ismo Isopoussu (050) Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus (TYT) Avoin yliopisto

Avoimen yliopiston alueseminaari 2 Taustaa Unipoli-yhteistyölle •aluestrategia 2005 •Unipoli Tampere sopimus •konsortio alkaen

Avoimen yliopiston alueseminaari 3 Unipoli Tampere –sopimus, strategiset alueet 1. koulutusyhteistyö 2. kansainvälistyminen 3. yhteistyö tutkimus- ja kehitystoiminnassa 4. tukipalvelujen kehittäminen yhdessä 5. maakuntakorkeakoulu

Avoimen yliopiston alueseminaari 4 Unipoli Tampereen toimintatapa •Rehtorit muodostavat johtoryhmän, joka vastaa strategisesta johtamisesta, seurannasta ja kärkihankkeiden ohjaamisesta. •Unipoli:ssa yhteisesti palkattu koordinaattori. •Alakohtaiset työryhmät. •Yhteistyö Tampereen kaupungin, maakuntaliiton ja muiden toimijoiden ja sidosryhmien kanssa.

Avoimen yliopiston alueseminaari 5 Esimerkkejä nykyisestä yhteistyöstä •Studying in Tampere Region •TTY:n biotekniikan ja TaY:n bioteknologian sopimus •Solu- ja kudosteknologiakeskus Regea •Bionext ja Luova Tampere-hanke •Yhteisiä tutkijakouluja ja tutkimusryhmiä •Tutkivan teatterityön keskus •Yhteisiä MBA-ohjelmia •Kielikeskusyhteistyö (mm. yhteisiä opettajia) •Opettajankoulutus (erit. matemaattiset aineet) •Tietotekniikkayhteistyö (mm. sähköisen asioinnin pilotointia) •Kirjastoyhteistyö (yhteinen julkaisuarkisto suunnitteilla) •Avoimen yliopiston ja avoimen ammattikorkeakoulun yhteistyö •Ura- ja rekrytointipalveluiden yhteistyö

Avoimen yliopiston alueseminaari 6 Rehtori Krista Varantola (TaY) •“Unipoli-toiminnan perusajatus voidaan kiteyttää sellaiseksi yhteistyöksi ja yhteistavoitteiseksi toiminnaksi, jonka fyysinen läheisyys tekee mahdolliseksi.”

Avoimen yliopiston alueseminaari 7 Tampereen alueen avoimet •TaY voluumiltaan iso, TTY, TAMK ja PIRAMK kertaluokkaa pienempiä •Kiinnittyvät emoihinsa hieman eri tavoin •Toimintatavoissa eroja, esim. yhteistyöoppilaitossuhteissa

Avoimen yliopiston alueseminaari 8 Tampereen avointen Unipoli-yhteistyön perustaa •Pitkäaikaista yhteistyötä jo markkinoinnissa •TaY ja TTY järjestäneet yhteisiä infotilaisuuksia •Vierailuja talojen välillä •Unipoli-konsortio antaa yhteistyölle strategisen perustan ja kiinnittää yhteistyön kehittämisen osaksi alueen korkeakoulujen aikuiskoulutustoiminnan kehittämistä

Avoimen yliopiston alueseminaari 9 Taustalla myös Euroopan komission elinikäisen oppimisen strategiset painotukset •Kumppanuudet –eri asianomistajaryhmien yhteistyö kansalaisten, työ- ja elinkeinoelämän tarpeiden selvittämisessä, rahoituksen ja voimavarojen hankkimisessa •Opiskeluun ja tietoon pääsy –opiskelumahdollisuuksien laajentaminen ja niistä tiedottaminen, opetusjärjestelyjen sopeuttaminen osallistumisen helpottamiseksi, pääsy sähköisiin tietoaineistoihin, aiemmin opitun tunnistaminen ja tunnustaminen, opetuksen kytkeminen arkielämän kokemuksiin

Avoimen yliopiston alueseminaari 10 •Oppimiskulttuurin uudistaminen –osa-aikaisen, työn ohessa tapahtuvan opiskelun ja itseohjautuvan opiskelun tukijärjestelmät ja tvt- teknologian hyödyntäminen, ohjaus- ja neuvontapalvelujen tuntuva lisääminen eri tasoilla •Laadun varmistus –opintojen vastaavuuden varmistaminen, toimintaprosessien hallinta ja opetus- ja ohjaushenkilöstön osaaminen

Avoimen yliopiston alueseminaari 11 Lisää perusteita yhteistyön syventämiselle •Emme juurikaan ole toistemme kilpailijoita, hyvin vähän päällekkäistä tarjontaa •Yhteiset markkinointikampanjat yms. tuovat kustannussäästöjä •Saamme hyötyä kumppaneiden osaamisresursseista •Opimme toisiltamme, hiomme käytäntöjämme •Emoilla jo monia hyviä malleja yhteistyöstä joita voidaan siirtää nyt myös avointen kontekstiin •Yhteinen kiinnittyminen laajempiin kehityshankkeisiin

Tampereen alueen yliopistojen ja korkeakoulujen yhteinen Studying in Tampere Region -hanke (SITR) •Neljän korkeakoulun yhteinen ulkomaalaisille vaihto-opiskelijoille suunnattu englanninkielinen opetustarjonta verkossa •Paikallisen liikkuvuuden toimintamalli •Yhden luukun opiskelijapalvelut ja neuvonta •Yhteiset Suomen kieleen, kulttuuriin ja yhteiskuntaan perehdyttä-vät kurssit: –Finnish Society and Culture -Studia Generalia –luentosarja –Summer School –Verkkokurssi suomen kielen itseopiskeluun (UUNO 1 ja 2) •Korkeakoulujen yhteinen englanninkielinen tiedotuspalsta osoitteessa:

Avoimen yliopiston alueseminaari 13 Millainen ”projekti” Avoin Unipoli on? •Unipoli-rahoitusta vuodelle 2008 •Tiivis ydinryhmä ohjaa joustavasti matalalla byrokratialla •Tiivis yhteys Unipoli-koordinaatioon •Olemme vasta alussa, nyt tehdään pohjatyötä tulevaisuutta ajatellen

Avoimen yliopiston alueseminaari 14 Konkretiaa 1/2 •Yhteisiä tilaisuuksia, kehittämispäiviä, henkilöstökoulutusta •Markkinointiyhteistyötä –kaupunkibusseissa mainoskamppanjoita –jalkautumista Teatterikesässä –tunnettuus ja asiakastutkimusta •Tietopaketteja sidosryhmille

Avoimen yliopiston alueseminaari 15 Konkretiaa 2/2 •Opetusyhteistyötä –bioteknologia ensimmäinen avaus –tukiprosessien yhteensovittaminen –sähköisten palveluiden tilanteen pohtiminen yhteisopetuksessa •Yhteistyön dokumentaatio- ja tiedotusympäristö

Avoimen yliopiston alueseminaari 17 Mihin olemme menossa? •Keskiössä tulevat olemaan kehittyvät tietojärjestelmät ja niiden päälle rakentuvat sähköiset palvelut •Hyödynnämme emojemme vahvaa tvt- osaamista •Kiinnitymme valtakunnallisiin kehittämishankkeisiin

Avoimen yliopiston alueseminaari 18 Mitä se voi tarkoittaa käytännössä? •Korkeakouluille ollaan luomassa uutta yhteistä valtakunnallista opintohallinnon perusjärjestelmää, tavoite v –mahdollisuus pilotoida yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opiskelijatietohallintoyhteistyötä Unipoli- avoimissa? –malleja SITR-yhteistyöstä

Avoimen yliopiston alueseminaari 19 Kivijalka nro 1 •Korkeakoulujen yhteiset opetustietomääritykset (ns. M-määritykset) –standardit tietomallit opinto-oikeuksien, opetussuunnitelmien- ja toteutuksien sekä suoritustietojen kuvaamiseen ja tietojen siirtoon –ProAMK-hanke

Avoimen yliopiston alueseminaari 20 •Standardoitu käyttäjähallinto –kaikki Unipoli-korkeakoulut HAKA-federaatiossa –shibboloidut järjestelmät -> käyttäjän taustatietojen mukaan profiloitavat palvelut –HAKAn, VIRTUn ja yksityissektorin käyttäjätunnistustekniikoiden yhteensovittamisprosessi avaa sähköisten palveluympäristöjen rakentamiselle uusia mahdollisuuksia Kivijalka nro 2

Avoimen yliopiston alueseminaari 21 Mihin tämä voi johtaa? •Kaikki toimintaprosessit läpäisevä muihin julkishallinnon ja elinkeinoelämän toimijoihin kiinnittyvä yhteinen sähköinen toimintaympäristö jossa koulutus-, ohjaus-, tieto- ja muita lisäarvopalveluita (vrt. esim. AKKU-ryhmän ehdotukset) •Toiminnan kehittämistä ja ohjaamista tukevat kattavat seuranta- ja koordinaatiotiedot

Avoimen yliopiston alueseminaari 22 Haasteita yhteistyölle •Avointen yliopistojen ja –ammattikorkeakoulujen erilainen elämänkaaren vaihe •Pienet henkilöresurssit •Volyymierot vaikuttavat tarpeisiin esim. toiminnan ”sähköistämisen” suhteen •Suurempia kehitysprosesseja menossa, mm. ammattikorkeakoulujen yhdistyminen •Suhteet avointen (amk & yliopistot) valtakunnallisiin verkkopalvelu- yms. hankkeisiin •Hankerahat kehittämiselle näinä päivinä tiukassa •Yleinen epävarmuus avointen jatkosta, rahoitus ym.

Avoimen yliopiston alueseminaari 23 Heräsikö kiinnostus? •Tampereella syksyllä (tod.näk. lokakuu) seminaari jossa aiheeseen pureudutaan syvemmälle lisätietoja: (050) TYT / Avoin yliopisto SLLL - TE