Avoin Unipoli Tampereen avoimet korkeakoulut yhteistyössä Ismo Isopoussu (050) Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus (TYT) Avoin yliopisto
Avoimen yliopiston alueseminaari 2 Taustaa Unipoli-yhteistyölle •aluestrategia 2005 •Unipoli Tampere sopimus •konsortio alkaen
Avoimen yliopiston alueseminaari 3 Unipoli Tampere –sopimus, strategiset alueet 1. koulutusyhteistyö 2. kansainvälistyminen 3. yhteistyö tutkimus- ja kehitystoiminnassa 4. tukipalvelujen kehittäminen yhdessä 5. maakuntakorkeakoulu
Avoimen yliopiston alueseminaari 4 Unipoli Tampereen toimintatapa •Rehtorit muodostavat johtoryhmän, joka vastaa strategisesta johtamisesta, seurannasta ja kärkihankkeiden ohjaamisesta. •Unipoli:ssa yhteisesti palkattu koordinaattori. •Alakohtaiset työryhmät. •Yhteistyö Tampereen kaupungin, maakuntaliiton ja muiden toimijoiden ja sidosryhmien kanssa.
Avoimen yliopiston alueseminaari 5 Esimerkkejä nykyisestä yhteistyöstä •Studying in Tampere Region •TTY:n biotekniikan ja TaY:n bioteknologian sopimus •Solu- ja kudosteknologiakeskus Regea •Bionext ja Luova Tampere-hanke •Yhteisiä tutkijakouluja ja tutkimusryhmiä •Tutkivan teatterityön keskus •Yhteisiä MBA-ohjelmia •Kielikeskusyhteistyö (mm. yhteisiä opettajia) •Opettajankoulutus (erit. matemaattiset aineet) •Tietotekniikkayhteistyö (mm. sähköisen asioinnin pilotointia) •Kirjastoyhteistyö (yhteinen julkaisuarkisto suunnitteilla) •Avoimen yliopiston ja avoimen ammattikorkeakoulun yhteistyö •Ura- ja rekrytointipalveluiden yhteistyö
Avoimen yliopiston alueseminaari 6 Rehtori Krista Varantola (TaY) •“Unipoli-toiminnan perusajatus voidaan kiteyttää sellaiseksi yhteistyöksi ja yhteistavoitteiseksi toiminnaksi, jonka fyysinen läheisyys tekee mahdolliseksi.”
Avoimen yliopiston alueseminaari 7 Tampereen alueen avoimet •TaY voluumiltaan iso, TTY, TAMK ja PIRAMK kertaluokkaa pienempiä •Kiinnittyvät emoihinsa hieman eri tavoin •Toimintatavoissa eroja, esim. yhteistyöoppilaitossuhteissa
Avoimen yliopiston alueseminaari 8 Tampereen avointen Unipoli-yhteistyön perustaa •Pitkäaikaista yhteistyötä jo markkinoinnissa •TaY ja TTY järjestäneet yhteisiä infotilaisuuksia •Vierailuja talojen välillä •Unipoli-konsortio antaa yhteistyölle strategisen perustan ja kiinnittää yhteistyön kehittämisen osaksi alueen korkeakoulujen aikuiskoulutustoiminnan kehittämistä
Avoimen yliopiston alueseminaari 9 Taustalla myös Euroopan komission elinikäisen oppimisen strategiset painotukset •Kumppanuudet –eri asianomistajaryhmien yhteistyö kansalaisten, työ- ja elinkeinoelämän tarpeiden selvittämisessä, rahoituksen ja voimavarojen hankkimisessa •Opiskeluun ja tietoon pääsy –opiskelumahdollisuuksien laajentaminen ja niistä tiedottaminen, opetusjärjestelyjen sopeuttaminen osallistumisen helpottamiseksi, pääsy sähköisiin tietoaineistoihin, aiemmin opitun tunnistaminen ja tunnustaminen, opetuksen kytkeminen arkielämän kokemuksiin
Avoimen yliopiston alueseminaari 10 •Oppimiskulttuurin uudistaminen –osa-aikaisen, työn ohessa tapahtuvan opiskelun ja itseohjautuvan opiskelun tukijärjestelmät ja tvt- teknologian hyödyntäminen, ohjaus- ja neuvontapalvelujen tuntuva lisääminen eri tasoilla •Laadun varmistus –opintojen vastaavuuden varmistaminen, toimintaprosessien hallinta ja opetus- ja ohjaushenkilöstön osaaminen
Avoimen yliopiston alueseminaari 11 Lisää perusteita yhteistyön syventämiselle •Emme juurikaan ole toistemme kilpailijoita, hyvin vähän päällekkäistä tarjontaa •Yhteiset markkinointikampanjat yms. tuovat kustannussäästöjä •Saamme hyötyä kumppaneiden osaamisresursseista •Opimme toisiltamme, hiomme käytäntöjämme •Emoilla jo monia hyviä malleja yhteistyöstä joita voidaan siirtää nyt myös avointen kontekstiin •Yhteinen kiinnittyminen laajempiin kehityshankkeisiin
Tampereen alueen yliopistojen ja korkeakoulujen yhteinen Studying in Tampere Region -hanke (SITR) •Neljän korkeakoulun yhteinen ulkomaalaisille vaihto-opiskelijoille suunnattu englanninkielinen opetustarjonta verkossa •Paikallisen liikkuvuuden toimintamalli •Yhden luukun opiskelijapalvelut ja neuvonta •Yhteiset Suomen kieleen, kulttuuriin ja yhteiskuntaan perehdyttä-vät kurssit: –Finnish Society and Culture -Studia Generalia –luentosarja –Summer School –Verkkokurssi suomen kielen itseopiskeluun (UUNO 1 ja 2) •Korkeakoulujen yhteinen englanninkielinen tiedotuspalsta osoitteessa:
Avoimen yliopiston alueseminaari 13 Millainen ”projekti” Avoin Unipoli on? •Unipoli-rahoitusta vuodelle 2008 •Tiivis ydinryhmä ohjaa joustavasti matalalla byrokratialla •Tiivis yhteys Unipoli-koordinaatioon •Olemme vasta alussa, nyt tehdään pohjatyötä tulevaisuutta ajatellen
Avoimen yliopiston alueseminaari 14 Konkretiaa 1/2 •Yhteisiä tilaisuuksia, kehittämispäiviä, henkilöstökoulutusta •Markkinointiyhteistyötä –kaupunkibusseissa mainoskamppanjoita –jalkautumista Teatterikesässä –tunnettuus ja asiakastutkimusta •Tietopaketteja sidosryhmille
Avoimen yliopiston alueseminaari 15 Konkretiaa 2/2 •Opetusyhteistyötä –bioteknologia ensimmäinen avaus –tukiprosessien yhteensovittaminen –sähköisten palveluiden tilanteen pohtiminen yhteisopetuksessa •Yhteistyön dokumentaatio- ja tiedotusympäristö
Avoimen yliopiston alueseminaari 17 Mihin olemme menossa? •Keskiössä tulevat olemaan kehittyvät tietojärjestelmät ja niiden päälle rakentuvat sähköiset palvelut •Hyödynnämme emojemme vahvaa tvt- osaamista •Kiinnitymme valtakunnallisiin kehittämishankkeisiin
Avoimen yliopiston alueseminaari 18 Mitä se voi tarkoittaa käytännössä? •Korkeakouluille ollaan luomassa uutta yhteistä valtakunnallista opintohallinnon perusjärjestelmää, tavoite v –mahdollisuus pilotoida yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opiskelijatietohallintoyhteistyötä Unipoli- avoimissa? –malleja SITR-yhteistyöstä
Avoimen yliopiston alueseminaari 19 Kivijalka nro 1 •Korkeakoulujen yhteiset opetustietomääritykset (ns. M-määritykset) –standardit tietomallit opinto-oikeuksien, opetussuunnitelmien- ja toteutuksien sekä suoritustietojen kuvaamiseen ja tietojen siirtoon –ProAMK-hanke
Avoimen yliopiston alueseminaari 20 •Standardoitu käyttäjähallinto –kaikki Unipoli-korkeakoulut HAKA-federaatiossa –shibboloidut järjestelmät -> käyttäjän taustatietojen mukaan profiloitavat palvelut –HAKAn, VIRTUn ja yksityissektorin käyttäjätunnistustekniikoiden yhteensovittamisprosessi avaa sähköisten palveluympäristöjen rakentamiselle uusia mahdollisuuksia Kivijalka nro 2
Avoimen yliopiston alueseminaari 21 Mihin tämä voi johtaa? •Kaikki toimintaprosessit läpäisevä muihin julkishallinnon ja elinkeinoelämän toimijoihin kiinnittyvä yhteinen sähköinen toimintaympäristö jossa koulutus-, ohjaus-, tieto- ja muita lisäarvopalveluita (vrt. esim. AKKU-ryhmän ehdotukset) •Toiminnan kehittämistä ja ohjaamista tukevat kattavat seuranta- ja koordinaatiotiedot
Avoimen yliopiston alueseminaari 22 Haasteita yhteistyölle •Avointen yliopistojen ja –ammattikorkeakoulujen erilainen elämänkaaren vaihe •Pienet henkilöresurssit •Volyymierot vaikuttavat tarpeisiin esim. toiminnan ”sähköistämisen” suhteen •Suurempia kehitysprosesseja menossa, mm. ammattikorkeakoulujen yhdistyminen •Suhteet avointen (amk & yliopistot) valtakunnallisiin verkkopalvelu- yms. hankkeisiin •Hankerahat kehittämiselle näinä päivinä tiukassa •Yleinen epävarmuus avointen jatkosta, rahoitus ym.
Avoimen yliopiston alueseminaari 23 Heräsikö kiinnostus? •Tampereella syksyllä (tod.näk. lokakuu) seminaari jossa aiheeseen pureudutaan syvemmälle lisätietoja: (050) TYT / Avoin yliopisto SLLL - TE