11 Taloushallinnon opiskelusta. Teemana kannattavuusajattelu • Perusvalmiudet ymmärtää yritysten tuottamaa taloudellista tietoa • Tietoa tarvitsevat –

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Advertisements

Digitaalitekniikan matematiikkaLuku 0 Sivu 1 (9) Opintojakson esittely Fe Tervetuloa opiskelemaan DIGITAALI- TEKNIIKKAA!
HARMAA TALOUS YRITTÄJÄN NÄKÖKULMASTA.  Kun hintahaitari eri tarjoajien välillä on yli 40 % voi kysyä pelaako kaikki samoilla pelisäännöillä ?  Pelisäännöthän.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Brade & Vilpponen 1 ITP2TM003 Java-ohjelmointi I Kevät op.
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
Minä oppijana 1 ov..
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
KERTAUSTA PERUSASTEEN MATEMATIIKASTA Piia junes
8 -luokan biologian maasto-opiskelua
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
11 Tavoite: tietää taloushallinnon roolin yrityksen toiminnassa Osaat kuvata esim. seuraavia asioita: – Yleisen l. ulkoisen laskentatoimen ja sisäisen.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus signaaleihin – fysiikan perusteet, 1,5 ov
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
Missio - Suomen Yrittäjien tehtävä Parantaa yrittäjien asemaa, yrittämisen edellytyksiä sekä rakentaa Suomesta yrittäjyyden yhteiskunta.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Visual Basic -ohjelmointi
Samankantaisten potenssien kerto- ja jakolasku
MOTIVAATIO.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Tvt-terveisiä Syksy 2015 alkuun. Mikä ihmeen tvt? Tvt (tieto- ja viestintätekniikka) ei ole pelkkää tietokoneiden ylläpitoa vaan kysymys on laajemmasta.
1. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta Jani Syrjälä, rehtori.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Kokemuksia opinnollistamisesta Saimaan amk:n pilotissa Kristiina Helminen Lehtori, ESH, Terveydenhoitaja, TtM, Projektipäällikkö Verkkovirta-projekti
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
Säteilysuojelu-kurssi 0,5 op
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Kansallinen kansainvälisen harjoittelun verkosto
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
Opetussuunnitelman rakennekuva TRADENOMI 210 OP
Matematiikkaa 3a, Kerto- ja jakolaskuja © Varga–Neményi ry 2016
Matematiikkaa 3a, Kerto- ja jakolaskuja © Varga–Neményi ry 2016
Murtoluku Murtoluku on jakolasku, jota ei ole laskettu loppuun asti.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
ON PAREMPI NIMI KUIN ASIAKASOSALLISUUS
Sisäinen laskentatoimi
Laskentatoimen ja rahoituksen Ammattiin Suuntautuvat Opinnot
Laskentatoimen ja rahoituksen Ammattiin Suuntautuvat Opinnot
ON PAREMPI NIMI KUIN ASIAKASOSALLISUUS
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Ajanhallinta opiskelussa
Ennusteet ja seurannan kehittäminen
Iitin yläaste Matematiikka 7. luokka
Murtolukujen jakolasku
Prosessien tunnistaminen ja hallinta
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tavoite: tietää taloushallinnon roolin yrityksen toiminnassa
Esityksen transkriptio:

11 Taloushallinnon opiskelusta

Teemana kannattavuusajattelu • Perusvalmiudet ymmärtää yritysten tuottamaa taloudellista tietoa • Tietoa tarvitsevat – Yritysten omistajat – Rahoittajat – Muut sidosryhmät (työntekijät) • Jokainen liike-elämässä toimiva henkilö tarvitsee näitä perustietoja

Tarvittavat ominaisuudet • Laskentatoimen opiskelu ei vaadi erityistä matemaattista osaamista • Peruslaskutoimitusten hallinta riittää – Yhteenlaskua, vähennyslaskua, kertolaskua, jakolaskua – Prosenttilaskua, yksinkertaista yhtälönratkaisua • Laskentatoimen opiskelu harjaannuttaa johdonmukaista ajattelua ja loogista päättelykykyä

Rakenna hyvä pohja • Laskentatoimen opiskelu on kuin talon rakentamista: jos perustukset ovat huterat, ei lopputuloskaan ole kovin hyvä tai kestävä • Taloushallinnon osaaminen lukuvuoden muilla opintojaksoilla lisääntyy aiemmin opitun pohjalle – Käynnistyvä yritys (syksy) – Toimiva yritys (kevät) – Menestyvä yritys (kevät)

Oppiminen vaatii opiskelua • Opiskelu on omatoimista paneutumista ja pohtimista • Laskentatoimen opiskelu vaatii omaa harjoittelua, sitä ei voi oppia vain kuuntelemalla ja lukemalla • Siis: kynä ja laskin käteen!

Lähitunnit • Valmistaudu lähitunnille lukemalla oppikirjasta seuraavalla tunnilla käsiteltävä asia etukäteen • Seuraa toteutussuunnitelmaa ja Moodlea • Vapaus ja vastuu korreloivat: lähitunneilla läsnäolo ei ole pakollista, mutta silloin opiskelet täysin omatoimisesti tunnilla käsitellyt asiat • Kotitehtävien ratkaisut tarkistetaan, mutta aikaa ei käytetä malliratkaisujen kopioimiseen