4. Vaatimusten hallinta Ohjelmistotuotantoprosessin tavoitteena

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Testaus ja testausympäristöt
Advertisements

PSK Kevätseminaari 2013 Risto Koivunen
Tutustutaan harjoitustyön aiheeseen
Näkökulmia määrittelyyn (materiaali pääosin luvusta 4)
Ohjelmistotekniikka Tuotteenhallinta Kevät 2002 Päivi Ovaska LTKK/Tite.
RealGame – dynaaminen yritysprosessi- simulaatiopeli
Tekninen suunnit-telu
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Tik Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö Palautuspalaveri 5 Projektin esittely lyhyesti Projektin arviointi –projektin tila –suunnitelmat LU-vaiheelle.
Performance testing of TETRA 1. SISÄLTÖ  TETRA standardointi  ICT- yrityksen toteutus  Testaus- prosessi  Motivaatio testaukseen  Vaiheet/ osa-prosessit.
Ohjelmistotekniikka Specifikaatiot: Määrittely, suunnittelu, työkalut ja standardit . Kevät 2002 Päivi Ovaska LTKK/Tite.
3. Spesifikaatioiden laatiminen
Finnan kehittämisideoiden hallinta LUONNOS Heli Kautonen ja Aki Lassila Konsortioryhmän kokous
1 © NOKIA 2000 testing PPT/ / Juha Kähkönen Kuvaukset prosessin vaiheen aikaisista hallintatavoista Tekninen määrittely Vaatimus- määrittely.
Ohjelmistojen suunnittelumenetelmät ja –työkalut
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi Klikkaamalla pääotsikoista tietosi karttuu. Sininen mökki toimii paluupainikkeena. Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi.
UKJ ja ulkoiset järjestelmät AAPA ja FUCIO –yhteistyöpalaveri Ari Ahlqvist.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Projektikatselmus Publicum Teknillinen korkeakoulu Publicum-ryhmä.
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
JHS:N SUOSITUKSET VAATIMUSMÄÄRITTELYLLE SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMMATTIKORKEAKOULU TERVEYSALA, KUOPIO Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta,
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Esitutkimus (tarvekartoitus)
Raakaideasta käsikirjoitukseksi Tuottajan näkökulma Juho Helminen.
Ohjelmistotuotanto.
Tietojärjestelmäprojektin onnistuminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Käytettävyystestaus Oppijan verkkopalvelukokonaisuudessa Hanketiimi Satu Meriluoto.
Neuron Jyväskylän yliopisto Tietotekniikan sovellusprojekti Kevät 2004.
Testaus Testaus Testauksella pyritään löytämään virheitä, jotka sitten korjataan. Yksittäinen testi on yleensä ohjelman suoritus (tietyillä.
Rinnakkaisuus Järjestelmässä, jossa voi olla useita prosesseja rinnakkain suorituksessa voi tulla tilanteita, joissa prosessien suoritusta täytyy kontrolloida.
Vaatimustenhallinta.
Analyysi. Yleistä analyysistä Mitä ohjelmiston on tehtävä? Analyysin ja suunnittelun raja on usein hämärä Ei-tekninen näkökulma asiakkaalle näkyvien pääkomponenttien.
Tik Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö Palautuspalaveri 1 Projektin esittely lyhyesti Projektin tilanne Vaiheen lopputulokset Seuraavan vaiheen (MÄ)
Tik Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö Palautuspalaveri 3 Projektin esittely lyhyesti Projektin arviointi –projektin tila –suunnitelmat P1-vaiheelle.
Vaatimusmäärittely Henkilökohtainen menetelmä Kokemuksia Petri Saloma (49585S) T Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö.
Tik Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö Palautuspalaveri 2 Projektin esittely lyhyesti Projektin tilanne Vaiheen lopputulokset Seuraavan vaiheen (SU)
T Projektikatselmus Ampel Projektisuunnitteluvaihe (Versio 1.0)
T /5115 Software Development Project I/II Experience Exchange Session: architects Jari Vanhanen Ohjelmistoliiketoiminnan ja –tuotannon laboratorio.
Ohjelmistotekniikka kevät 2003 CASE-välineet. Ohjelmistotekniikka kevät 2003 Mitä ovat CASE-välineet? Computer Aided Software Engineering Tietokoneavusteinen.
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Ohjelmistotekniikka - Vaatimustenhallinta, osa 2 Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Ohjelmistotekniikka - Vaatimustenhallinta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Neuron Jyväskylän yliopisto Tietotekniikan sovellusprojekti Kevät 2004.
Ohjelmistotuotanto - Vaatimustenhallinta ja määrittely
Päivi Ovaska Tutkijaopettaja LTY/Tite
Ohjelmistotuotanto - Vaatimustenhallinta ja määrittely
Ohjelmistotekniikka kevät 2003 Ohjelmistotekniikan määritelmä Ohjelmistotekniikka (Software Engineering) tarkoittaa pätevien insinööriperiaatteiden vakiinnuttamista.
Ohjelmistotekniikka Vaatimustenhallinta Kevät 2002 Päivi Ovaska LTKK/Tite.
Uudet palvelut (räätälöity): Tomin kommentit Painopiste on kuvassa mielestäni huono, tässä vaiheessa ja tätä ennen pitää panostaa eniten Jos näissä vaiheissa.
GISBLOOM hanke. Missä olemme Tavoitteet: asiakkaiden - vesienhoidon sidosryhmien/paikallistason/toteuttajien tietotarpeiden tyydyttäminen – valmiuksien.
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
Projektin tilannekatsaus
Tiedeprojektin otsikko
Kuntoutuksen Living Lab suomalaisen yhteiskunnan vahvistajana
Osatyökykyisille tie työelämään
Ylläpito Kaikki ohjelmistoon sen julkistamisen jälkeen kohdistuvat muutostoimenpiteet jopa 70-80% ohjelmiston elinkaarenaikaisista kehityskustannuksista.
Luovuusistunto Esittäjän nimi.
THL - Eurykleia Henkilöstö- ja talousasioiden suunnittelu- ja raportointijärjestelmän määrittely TP 1 agenda Ongelman kuvaus, tavoitteet, rajaukset,
Tietojärjestelmät KEHITTÄMINEN JOHTO KIRJANPITO TILAUSTEN KÄSITTELY
Tiedolla johtamisen kokonaisuus
Projektin tilannekatsaus
Vaatimusmäärittely kehitysprosessissa
Arvioinnista arkipäivää
Taloudellisesta arvioinnista
Vaatimusanalyysin hallintatyökalu
Lukujärjestysohjelman hankintaprojekti
PSK Kevätseminaari 2013 Risto Koivunen
Esityksen transkriptio:

4. Vaatimusten hallinta Ohjelmistotuotantoprosessin tavoitteena Asiakasvaatimukset (ja tehdyt sopimukset) täyttävän ohjelmiston kehittäminen Varmistus: vaatimustenhallinta Vaatimusmäärittely vaiheena Asiakasvaatimusten kerääminen ohjelmiston määrittelyn taustaksi Vaatimustenhallinta tukitoimintona Miten hallitaan koko ohjelmistoprosessin ajan asiakkailta tulevia vaatimuksia 4. Vaatimustenhallinta

4.1 Vaatimustenhallinta erillisenä tukitoimintona Asiakasvaatimukset on vaikeasti määriteltävissä (ainakin ohjelmistotuotantoprosessin alussa) Asiakasvaatimuksia syntyy koko prosessin ajan Vaatimukset voivat muuttua prosessin aikana ja niitä on paljon Markkinatilanteen muutokset aiheuttavat muutoksia vaatimuksissa Vaatimusten kerääminen seuraavaa tuotantoversiota varten Vaatimustenhallinnan liiketoiminnalliset ulottuvuudet Kustannus/hyöty analyysit, markkina-analyysit yms. 4. Vaatimustenhallinta

4. Vaatimustenhallinta

4.2 Asiakasvaatimusten kartoittaminen ja analysointi Tavoite: oikein ymmärretyt ja muuttumattomina pysyvät asiakasvaatimukset Asiakasvaatimuksia saadaan Markkinoinnilta, omasta organisaatiosta, asiakaspalautteena, prototyyppejä rakentamalla, ideointiaivoriihen tuloksena, kilpailijoiden tuotteita tutkimalla Alustavat asiakasvaatimukset puutteellisia, ristiriitaisia  analysointi Selvitetään kunkin asiakasvaatimuksen tarve, perimmäinen syy Arvioidaan kunkin vaatimuksen priorisointi Sovitetaan yhteen ristiriitaiset vaatimukset Kuvataan käyttötapausten (use case) avulla 4. Vaatimustenhallinta

Monesti asiakasvaatimukset esitetään ohjelmistovaatimusten muodossa: Näytön alareunassa oleva STOP-napin on oltava punainen, järjestelmän muistiresursseista on käytössä enää 10% Käyttäjää on varoitettava, jos muistimäärä ei enää riitä järjestelmän luotettavaan käyttöön Vaatimusten perimmäinen syy täytyisi löytyä; miksi …? Todellisten vaatimusten löydyttyä voidaan sitten miettiä ratkaisuja ongelmaan ja valita paras (määrittelyvaihe) Toteutetaanko yksittäinen asiakasvaatimus vai geneerisempi, laajemmalle asiakaskunnalle soveltuva ratkaisu Vaatimusten priorisointi: esim. välttämätön, toivottu, valinnainen Ristiriitaiset vaatimukset  kompromissit 4. Vaatimustenhallinta

Analysoidut vaatimukset Vaatimukset voivat muuttua tai uusia vaatimuksia voi löytyä Analysoidut vaatimukset ryhmitellään ja numeroidaan Muutosherkkyys (volatility) Vaatimus Perustelu Priori-teetti Liittymät muihin vaatimuksiin Mistä vaatimus on peräisin 3.2.1 Nimen perusteella haettava kirjan muut tiedot täytyy löytyä 0,2 s:ssa. Käyttäjät hakevat usein kirjoja, ja järjestelmän täytyy olla riittävän nopea palvellakseen käyttäjiä 1 1.3.4 1.4.5 Lainaus, varaus : kirja voitava hakea nimen perusteella näihin toimintoihin Kirjastonhoitajan toive Asiakkaat ovat toivoneet entisen järjestelmän nopeutumista asiakaspalautteissaan 3.2.2 ….. 4. Vaatimustenhallinta

4.3 Vaatimusten verifiointi, validointi ja jäljitettävyys Todennetaan vaatimusten toteutuminen vertaamalla vaatimusmäärittelyä järjestelmän toiminnalliseen määrittelyyn ja testausvaiheessa testien tulosta vastaavaan speksiin (verifiointi) Toiminnallisten vaatimusten osalta voidaan osoittaa kohdat, jotka toteuttavat tietyn asiakasvaatimuksen (jäljitettävyys, traceability) Toteutettavan järjestelmän osoittaminen asiakkaan tarpeita vastaavaksi (validointi, kelpoistaminen) 4. Vaatimustenhallinta

4.4 Vaatimusmuutosten hallinta Muutosten syitä Kaikkia asiakasvaatimuksia ei ymmärretä oikein alkuvaiheessa Asiakasvaatimuksia voi jäädä huomaamatta Ohjelmiston toimintaympäristössä voi tapahtua muutoksia Jokin asiakasvaatimuksen pohjalta määritelty toiminto osoittautuu mahdottomaksi toteuttaa Aikataulusta johtuvat muutokset asiakasvaatimusten painotuksiin Kilpailutilanteen aiheuttamat muutokset vaatimuksiin Teknologiavalinnat osoittautuvat epäonnistuneiksi 4. Vaatimustenhallinta

Muutostenhallintaa varten on sovittava projektissa tietyt menettelyt Miten muutoksia asiakasvaatimuksiin hyväksytään? Aiheuttaako muutos muutoksia muihin vaihetuotteisiin, mihin ja millaisia? Eteenpäin jäljitettävyys Mitä jonkin asiakasvaatimuksen poisjättäminen aiheuttaa toteutuksessa Taaksepäin jäljitettävyys Jos jokin osa ohjelmakoodista jätetään toteuttamatta, miten se vaikuttaa asiakasvaatimusten toteutumiseen 4. Vaatimustenhallinta