Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.
OPH/T.S VALTIONAVUSTUKSET TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄÄN.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management ServiTrans.
JKL Protomo Pilot Yrittäjyydestä tai ideoiden, ongelmien tarpeiden uudenlaisesta ratkaisusta kiinnostunut!   Pyöritteletkö päässäsi mainiota tuote, palvelu.
Länsi-Uudenmaan ammattikoulutuskuntayhtymä Kulttuuriala Ammatillinen valinnainen Yritystoiminta ja valmistus Vanhan opetussuunnitelman mukainen
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Ari-Matti Auvinen Jarmo Tanskanen Suomen eOppimiskeskus.
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
PK-kehittämispalvelut
Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten liiketoimintasuunnitelman laatimisohjelma Yritysjohdon apuväline liiketoiminnan johtamiseen ja kehittämiseen Työkalu.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
SOPIMUS PRO: VIESTINTÄMODUULI ”ASIAKKUUKSIEN HALLINTAA JA YHTEYDENPITOA NYKYAIKAISILLA SÄHKÖISILLÄ MENETELMILLÄ” MARLEENA LEHTONEN.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Toimintasuunnitelma.
Copyright © 2005 iprbox Oy Petri Rahja Iprbox Oy Omistatko sen mitä myyt?
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
PK-YRITYSTEN HSE-PALVELU Yrityksen kehittämispalvelu, josta yritys saa apua  terveys- (Health),  turvallisuus- (Safety) ja  ympäristö (Environment)
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Yhteistyö Varsinais-Suomessa Miksi yhteistyötä Koko toiminta perustuu verkostotyöhön Tehokkaampi toiminta Parempaa asiakaspalvelua.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
Muotoilun mahdollisuudet teknologiateollisuudessa Ulla-Maaria Mutanen, Helsingin yliopisto Suomalainen muotoilu - osa liiketoiminnan ydintä? Muoto 2005.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
V INKA Road Show &Meripohjolan uudistuva metalli- ja konepajateollisuus Risto Pietilä Nivala, Raahe, Oulu, Kemi
Tutkintosuoritusten arviointi
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Yrittäjyysväylät Yrittäjyysopinnot Poistu Yrittäjän ammattitutkinto ammattitutkinto.
Metalliteollisuuden yritysten ja aikuiskoulutuskeskusten verkosto (METEKADULT) TYKE –projekti Väliraportti.
KTT Mauri Heikkilä CASE: UUTTA LIIKETOIMINTAA PERÄMEREN SEUDULLE.
Näyttötutkintojärjestelmä
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Työpaikkakouluttajan ABC
Mielenterveys kuntoutus
Asiantuntijayrittäjyyden monimuotoisuus
Työpaikkakouluttajan ABC
Tutkinnon suorittamisen problematiikka tietopuolisen koulutuksen järjestäjän näkökulmasta oppisopimuksessa Jyväskylä
W w w. h a m k. f i mi SELVITYS: KANTA-HÄMEEN OSAAMISTARPEET JA KILPAILUKYKYTEKIJÄT V Ylermi-hanke (Ylemmän korkeakoulutuksen osaamisrakenteen.
EAKR-rahoitusta ympäristöhankkeisiin Anna-Liisa Tanskanen EU-koordinaattori Pohjois-Karjalan ympäristökeskus Carelicum.
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
Toimintalinja 1 ( EAKR) Laadullisesti korkeatasoisiin aineettomiin ja aineellisiin yrityshankkeisiin Tuki yritysten kehittämisinvestointeihin Tuki yritysten.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
1 Ideasta liiketoiminnaksi: Teknisen osaamisen merkitys Jukka Parkkinen Head of R&D, SGA Entertainment Nokia Oyj.
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Toimintasuunnitelma.
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 32/011/
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Verkkokoulutuksen tietoisku
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
Agrologi (ylempi AMK) Maaseudun kehittämisen tutkinto-ohjelma, 60 op
Tietoarkkitehtuurin kehittäminen
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Rakennerahastohaun painopisteet
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Esityksen transkriptio:

Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö Osaamisen kehittäminen ja arviointi onnistuneen tuotekehitysprojektin läpiviemisessä 18.8.2009 Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö Markku Oikarinen koulutusjohtaja, KTM

Tuotekehittäjän erikoisammattitutkinto Ensimmäiset tutkinnon perusteet v. 2003 / OPH Työelämän näyttötutkinto, voidaan suorittaa oppisopimuskoulutuksena Käytännön osaaminen keskeisintä Rastor markkinajohtaja koulutuksen järjestämisessä Suomessa Tuotekehittäjäosaamisen parantaminen Osaamisen ”sertifiointi”

Osaamisen kehittämisen ja arvioinnin ”lupaus” koulutuksessa? innovaatioita? menestyviä yrityksiä?

Osaamisen kehittämisen ja arvioinnin ”lupaus” koulutuksessa? innovaatioita? menestyviä yrityksiä? Hankevetäjän osaamista hyviä projektisuunnitelmia prosessiosaamista työkalujen ja menetelmien tuntemusta ja hallintaa

Tuotekehittäjän erikoisammattitutkinnossa osaamisalueet jaetaan seuraavasti: 1. Tuotekehitystyön valmistelu 2. Tuotekehitystä tukevien menetelmien hallinta 3. Oman tuotekehitystyön toteutus + 4. Yrittäjyys

Kenelle? Lainaus tutkinnon perusteista: ”Tuotekehittäjän erikoisammattitutkinto soveltuu hyvin yrittäjille ja PK-yrityksissä toimiville henkilöille. Tutkinnon sisältö on muodostettu huomioiden sekä tuotteiden että palvelujen kehityshankkeiden piirteet. Tuotekehitysmenetelmien hallinnassa korostetaan asiakkaan vuorovaikutusta ja palautetta eri sidosryhmien kanssa.”

Kenelle tuotekehittäjän erikoisammattitutkinto on suunnattu? JOHTAMINEN Strategia Jalkauttamishanke YRITTÄJYYS Liikeidea Liiketoimintasuunnitelma TUOTEKEHITYS Idea Kehittämisprojekti

Osallistujalla tulee olla jokin idea eli kehittämisprojektin kohde Fyysinen tuote Palvelu Prosessi Liiketoimintomalli eli tapa toimia … sekä aito ympäristö kehittämisprojektin suunnitteluun ja toteutukseen.

1. Tuotekehitystyön valmistelu ”Tutkinnon osan suorittaja ymmärtää tuotekehityksen merkityksen yritykselle ja osaa asettaa realistisia tavoitteita tuotekehitystyölle. Tutkinnon osan suorittaja pystyy yhdessä tiimin muiden jäsenten kanssa arvioimaan lähtötilannetta, vallitsevaa tekniikan tasoa ja tarjontaa suhteessa käynnistettävään tuotekehitystyöhön. Hän osaa yhdessä muiden kanssa tehdä tarvittavat esiselvitykset ja tuntee tuotekehitystoiminnan vaiheistuksen. Tutkinnon osan suorittaja ymmärtää, että nykyaikaisessa tuotekehitystyössä kehitettävä tuote on usein palvelun ja fyysisen tuotteen yhdistelmä.”

2. Tuotekehitystä tukevien menetelmien hallinta ”Tässä tutkinnon osassa suorittaja tuntee tuotekehityksen systemaattiset menetelmät, jotka liittyvät tiedonhakuun, ideointiin sekä analyysien ja suunnitelmien tekoon. Tutkinnon osan suorittaja tuntee tuotekehitystyön suojaamiseen ja immateriaalioikeuksiin liittyvät yleiset periaatteet ja tärkeimmät käsitteet. Tutkinnon osan suorittaja osaa tarvittaessa soveltaa tuotekehitysmenetelmiä yrityksissä tai muussa toimintaympäristössään. Lisäksi hän osaa laatia ohjeiden avulla tuotekehityshankkeen projektisuunnitelman ja toimia osana tiimiä projektiluonteisissa tuotekehitystehtävissä.”

3. Oman tuotekehitystyön toteutus ”Tässä tutkinnon osassa tutkinnon osan suorittaja osaa toteuttaa tuotekehitysprojektin projektisuunnitelman mukaisesti yksin tai yhteistyössä tiimin kanssa. Tutkinnon osan suorittaja ymmärtää tuotteen tai palvelun kohderyhmän vaatimusten, tuottamisen edellytysten ja kaupallistamisen merkityksen tuotekehitystyössä. Hän osaa hyödyntää muita alan asiantuntijoita työnsä tukena. Tässä tutkinnon osassa on keskeistä, että tutkinnon suorittaja tuntee tuotekehitystyön ja siihen liittyvät selvitykset ja suunnitelmat ideasta tuotteen tai palvelun kaupallistamiseen. Tarvittaessa tulee pystyä selvityksin osoittamaan, miksi hanketta ei ole perusteltua käytännössä toteuttaa.”

Osaamisen arviointi: arviointi kolmikantana tutkintotilaisuudet käytännön havaittua osaamista peilataan tutkinnon perusteisiin tutkinnon suorittajat kokevat hyvin myönteisenä ja kehittävänä

Kiitos!