Tietotekniikan laitoksen uusi linja. Yhteisen rungon ympärille liittyvät oksina Tietotekniikan laitoksen perinteiset ja uudet linjat.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

Ammattiosaamista ja arvopohjaa
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Koulutuskeskus SEDU
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Projektiassistentti Sanna Hälvä Luovien alojen Kaakkois-Suomen kehittämisstrategia -hanke –
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Asiantuntija-ammattien etiikka
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Brade & Vilpponen 1 ITP2TM003 Java-ohjelmointi I Kevät op.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Oulun aikuislukio 2014.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Hyödynnä nettiä historiassa ja yhteiskuntaopissa.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Lahden ammattikorkeakoulu Tekniikan ala
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Tenttiakvaariokokemuksia Suomen Turusta :Turun Ammattikorkeakoulu
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Lukiolaisen opintopolut
Johtamiskorkeakoulu Tay
Teknodida 2008 Jyväskylän yliopisto, Musiikin laitos.
Pelien -ohjelmointi Syksy 2007 Vapaavalintainen opintojakso 3 op. ITP8TM003.
Tietotekniikka ammattikorkeakoulussa. JAMK:n tarjoamat alat  Automaatiotekniikka - automaatiojärjestelmät, robotit, anturit  Tietotekniikka - tietoverkot,
MIKÄ ON TANDEM? Ammatillisia opintoja yläkoulun aikana Tekniikkaa ja teknologiaa Ensimmäisenä Suomessa peruskoulun & ammattioppilaitoksen opintoja yhdessä.
Tytöt teknologian taitajiksi
T URUN YLIOPISTO Into ja pätevyys – fysiikan opettajan valtit Kalle Ojanen Fysiikan assistentti (vv.) aineenopettajakoulutus Yliopistopäivä 2005.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Sisältö ▪Musavisa ▪Höpölöpö 1: – Johdanto – Tietotekniset apuvälineet ▪Leikitään muusikkoja ▪Höpölöpö 2:
Tietojenkäsittelyn toisen lukuvuoden 1. lukukausityö Syksy 2010.
Tiedotus- ja keskustelutilaisuus vanhoille opiskelijoille
Open Source Courseware eli OSCu Ohjelmistotekniikan opetuksen verkostohanke Kirsti Ala-Mutka TTKK/Ohjelmistotekniikka.
Kurssivalinnat kakkosille Huhtikuu Kurssivalintojen aikataulu kurssivalinnat Wilmaan –Wilma avautuu sunnuntaina klo –MUISTA.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Vauvan erityiset kyvyt ja taidot
Käki-projekti, Loppuesittely Käki-projekti Loppuesittely
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Peliohjelmointikurssi koululaisille
Projektityöskentely Luento 1: kurssin käytännön asiat Hanna-Kaisa Lammi
Projektinhallinta it. lut
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Tuusulan lukio Jokelan toimipiste
Digitaalisen infran täydennyskoulutus
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
Eveliina Karjalainen.
Kohtaamisia pelimaailmassa
Lukion tuntijakotaulukko 2016
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Pelit opetuksen tukena
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus - opinnäytteissä tutkittua
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Kirjoittajaprofiilit
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

Tietotekniikan laitoksen uusi linja

Yhteisen rungon ympärille liittyvät oksina Tietotekniikan laitoksen perinteiset ja uudet linjat

 Haluatko harrastuksiisi liittyvän ammatin? Monet tietotekniikan innovaatiot ovat tulleet pelien kautta osaksi normaalia elämää.  Esimerkiksi ubiikkiyhteiskunta (tietotekniikka kaikkialla) tulee hyödyntämään peleistä tuttua kommunikointi- ja anturitekniikkaa.  Samoin teollisuusautomaatio on tavallaan peli, jossa sulautettu järjestelmä ohjaa tuotantokoneita.  Pelinkaltaisissa järjestelmissä opettelemme pelien lisäksi tekemään ihmisten ja koneiden kanssa kommunikoivia järjestelmiä.  Näin meillä oppimasi taidot ovat arvokasta pääomaa kaikilla tietotekniikkaan liittyvillä aloilla sulautetuista mobiilijärjestelmistä raskaisiin palvelinarkkitehtuureihin saakka. Koodaustekniikasta kokonaisuuksien hallintaan.  Sinulla on mahdollisuus erikoistua syvemmin myös simulointiin ja mallintamiseen jossa laitoksemme on maailman huippua.  Koska pelien, ja ohjelmien yleensä, houkuttelevuudessa ratkaisee kontakti ihmiseen, olet myös ihmisläheisen teknologian tuntija.

 Koska monia käytännön elämän ongelmia on koulutuksen aikana vaikea suoraan konkretisoida, otetaan pelit avuksi mallintamaan maailmaa.  Peleissä maailmaa voidaan yksinkertaistaa ja näin saada kursseilla opittavat asiat nopeasti käyttöön.  Esimerkiksi on helpompi tehdä harjoitustyönä tekoälyä peliin tai pieneen robottiin kuin esimerkiksi metsäkoneeseen. Ongelmat ovat kuitenkin periaatteessa samoja.  Tietotekniikan laitoksen kursseilla pyritään aina saatu teoria liittämään käytännönläheisesti esimerkiksi "pelimaailmaan".

 Opetellaan keräämään dataa ympäristöstä uusilla syöttölaitteilla, jotka voivat perustua esimerkiksi liikkeeseen jota tunnistetaan liikeantureilla tai suoraan kuvasta. Dataa voidaan saada myös äänestä tai muusta signaalista.  Myös erilaiset paikantamiseen perustuvat tekniikat ovat vahvasti käytössä.  Näitä käyttäen voidaan tuottaa useita hyvinvointiteknologian vaatimia sovelluksia.

 Pelinomaisissa järjestelmissä voi erikoistua myös varsinaiseen pelien tekemiseen.  Vaikka ohjelmointi ja erilaiset pelialustat ovat keskeisessä roolissa, voi sivuaineiksi valita esimerkiksi musiikkia ja muita taideaineita, mahdollisesti tarinan kerrontaa, fysiikkaa yms.  Laitoksella vierailee aika-ajoin tunnettujen suomalaisten pelitalojen edustajia pitämässä lyhyitä seminaareja.

 Luonnollisesti projekteissa harjoitellaan ryhmätyötaitoja, koska kaikkien alojen osaaja kukaan ei voi olla ja sovellukset tehdään suurimmaksi osaksi usean eri alan osaajan ryhmätyönä.  Pyritään järjestämään myös sovellusprojekteja, joissa on teknisen osaamisen lisäksi mukana ihmisläheisten tieteiden osaamista.

 Opiskelija voi siis halutessaan tehdä linjastaan erittäin poikkitieteellisen, vain mielikuvitus on mahdollisuuksien rajana.  Esimerkkejä:  Liikuntatieteet ja hyvinvointi yleisesti  Musiikki  Taiteen ja kulttuurin tutkimus  Psykologia  Luonnontieteet, erityisesti myös biologia  Tietotekniikka ei välttämättä ole pääaineena

 Teknisenä tukena laitokselta tulee löytymään opiskelijoiden käyttöön edustava otos kaikkia uusimpia alan laitteita kuten  Meego puhelimia,  Android puhelimia ja tabletteja,  Applen uusimpia tuotteita  Microsoftin uusimpia tuotteita.  Näin opiskelijat voivat aina kokeilla sovellustensa toimintaa alan trendikkäimmissä laitteissa.  Bonuksena hyvästä etenemisestä laitteita voi saada itselleen myös lainaan.

 Koko koulutuksen tavoitteena on tuottaa osaajia, jotka tuntevat eri tekniikoita ja pystyvät yhdistämään niitä toimiviksi ja keskenään kommunikoiviksi kokonaisuuksiksi.  Koulutuksen läpikäyneet henkilöt ovat kysyttyä työvoimaa ei vain IT-taloissa, vaan useilla muilla elämänaloilla, erityisesti PK-sektorilla.

 Emme vielä ota kantaa yksittäisiin kursseihin, vaan ne suunnitellaan laitoksen koko tutkinnon suunnittelutyön yhteydessä kun työ käynnistyy  Aloituskurssina ITKP102 C# ja peliversiona kuten viime keväänä. Aloitus siis tammikuussa  Hyödynnetään myös Agora Centerin järjestämiä kursseja.  Opettajat miettivät miten voivat tuoda teemaa omien kurssiensa esimerkkeihin