SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Hanketoiminnan tulevaisuuden näkymät Projektipäällikkö Heli Sahala
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Tutkimus- ja kehittämistoiminta uudessa kunta- ja palvelurakenteessa Kpr-asettamispäätös ”Arvioidaan palveluiden ohjaus- ja kehittämisjärjestelmiä sekä tutkimustoimintaa sekä laaditaan kehittämisehdotukset” ei sisälly puitelain pykäliin, perusteluihin kyllä STM lähtenyt aktiivisesti uudistamaan ohjausjärjestelmää ja siihen liittyen kehittämistoiminnan rakenteita
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Tuke-toiminta sosiaalialalla Ollut heikosti organisoitua ja rahoitettua (sama tilanne perusterveydenhuollossa) Valtakunnallinen tuki puuttunut Järjestöillä merkittävä rooli Osaamiskeskukset ja Sosiaalialan kehittämishanke / hankerahoitus merkinneet käännettä
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Kehittämistoiminnan nykytila Projekteja lähes kaikissa kunnissa Sosiaalialan kehittämisohjelman myötä alueellisen kehittämistoiminnan volyymi kasvanut merkittävästi ja alueelliset yhteistyörakenteita syntynyt/vahvistuneet Pysyvää kehittämistoiminnan henkilöstöä vain lähinnä suurimmissa kunnissa Osa erityisesti pienistä kunnista syrjäytymässä kaiken kehittämistoiminnan ulkopuolelle Osaamiskeskukset ovat tavoittaneet kuntakentän hyvin Tarvitaan pysyviä rakenteita (Sosiaalihuollon kehittämistoiminnan nykytila kunnissa, Kuntakyselyn yhteenveto. Sosiaalikehitys Oy, heinäkuu 2006 (kts. esim. Sosiaaliportti)
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Pitkä linja kehittämisessä 1997 esityksiä /VEP / Sosiaali-EVO-esitys (ei toteutunut) / opetussosiaalikeskukset / osaamiskeskukset Sosiaalialan kehittämishanke / seudullinen kehittäminen / seudulliset kehittämisyksiköt / hankerahoitus Kunta- ja palvelurakenneuudistus / seuraava hallitusohjelma / hanke- ja ohjausjärjestelmän uudistaminen / pysyvä rahoitus
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Ohjelmajohtamisen vahvistaminen Sosiaalihankkeen ja Terveyshankkeen hyvät kokemukset käyttöön Tato:sta ”sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma” ohjelmajohtamiselle valtakunnallinen ja alueellinen rakenne kumppanuus ja vuorovaikutus lähtökohtina Hallituksen esitys viime silausta vailla
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisohjelma Esityksen uudeksi ohjelmaksi valmistelee valtakunnallinen neuvottelukunta, jossa edustajat kultakin alueelta ohjelma täsmentää hallitusohjelmaa ja on rinnakkainen peruspalveluohjelman kanssa ohjelman tavoitteisto toivottavasti kumpuaa nykyisten ohjelmien tavoitteista ja jatkaa saumattomasti tällä ohjelmakaudella aloitettua työtä
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Kehittämishankejärjestelmän uudistaminen siirrytään raskaasta hakemis- ja myöntämismenettelystä sopimuspohjaiseen rahoitukseen kuntien/alueiden kanssa osa määrärahasta pysyvien rakenteiden rahoittamiseen tavoitteet sidotaan sosiaali- ja terveydenhuollon kansalliseen ohjelman (ent. TATO) Stakesin ja sosiaalialan osaamiskeskusten rooli kehittämistoiminnan ohjauksessa entistä vahvempi
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Kehittämistoiminnan pysyvät rakenteet: osaamiskeskukset KPR-uudistus luo pohjan vahvistaa kuntien alueellisia yhteistyörakenteita; yhteistoiminta-alueet, kuntayhtymät Oskeilla tärkeä tehtävä olla kuntien kumppaneina näiden rakenteiden synnyttämisessä; jatkoa seutuyhteistyön edistämiselle; 5-10 vuoden projekti Oskejen aluepohjan yhteensovittaminen uusien kuntayhtymäyhtymien aluejaon kanssa tulee varmasti eteen; voi merkitä suurempaa tai pienempää aluepohjaa tai rajojen siirtelyä; asia täysin auki ja vaikutettavissa Oskejen hallinnollinen/organisatorinen asema voi tulla keskusteltavaksi; lähtökohtana voinee olla, että hallinnointitapaa on mahdollista yhdenmukaistaa, jos katsotaan jostain syystä välttämättömäksi; nykyinen organisatorinen asema välittäjäorganisaationa perusteltua säilyttää (oskejen omat kokemukset ja Sosiaalikehityksen selvitys/kunnat)
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Kehittämistoiminnan pysyvät rakenteet: osaamiskeskukset; jatkuu… Oskejen toiminnan laajuus; tavoitteena ei ”byrokratisoituva itseään työllistävä organisaatio”, vaan kevyesti organisoitu nopeasti ja joustavasti reagoiva verkostojen kanssa työskentelevä rakenne, jonka toiminta toisaalta hyvinkin pitkäjänteistä; valtion perusrahoituksen osalta tarkoittaa tavoitteena nykyisen rahamäärän kaksinkertaistamista Paine yhteisiin rakenteisiin terveydenhuollon kanssa kasvaa; millaisia mahdolliset ratkaisut??
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Kehittämistoiminnan pysyvät rakenteet: seudulliset / alueelliset kehittämisyksiköt nyt pilotoidaan hankerahalla; 2008 lähtien tavoitteena pysyvä rahoitus toimivat kuntien omistamissa asiakaspalveluja tuottavissa toimintayksiköissä (kunnat voivat myös ostaa järjestöiltä); suhde kunta- ja palvelurakenneuudistukseen organisoinnin näkökulmasta ongelmaton tavoitteena, että koko sosiaalihuollon henkilöstö ”oman kehittämisyksikön” piirissä; iso satsaus sekä valtiolta että kunnilta sosiaalialan kehittämistoiminnan pysyviin rakenteisiin ”sisältävät lupauksen alueilla tehtävän työn arvostuksesta ja ymmärryksen siitä, että alan työ edellyttää alueellisten yhteisöjen erilaisuuden ja voimavarojen merkityksen huomioimista” (MH)
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Kehittämisen tulevaisuus Pohjanmaalla ? Miltä kansalliset linjaukset näyttävät omien pitemmän tähtäimen suunnitelmien perusteella? Mikä huolestuttaa ? Suunta huonompaan vai parempaan ? Tärkeitä alueellisia kehittämisen sisältöalueita ? Mitä kokemuksia erityisesti pitäisi hyödyntää ?
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Kehittämishankkeiden painoalueet 2007 Säilyvät samoina kts Hakijan opas Aikataulu entinen - läänistä haettava vuoden loppuun ja STM:stä helmikuun loppuun mennessä Rahoitettavien hankkeiden on tuettava kunta- ja palvelurakenneuudistusta Lääninhallituksilla 8 M€ ja STM:llä 16 M€
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ STM:n painotukset rahoituspäätöksissä 2007 Teknologiahankkeiden oltava tiukasti kansallisten linjausten mukaisia – yksinomaisesti alueiden tarpeista lähteviä hankkeita ei rahoiteta palvelujen järjestäminen nykyistä suuremmalla väestöpohjalla on tapahduttava puitelain ja sen hengen mukaisesti Perhe-hankkeilla on synnyttävä pysyviä uusia tapoja järjestää lasten ja perheiden palvelut sosiaalihuollon kehittämisyksiköiden valmistelu on tapahduttava rinnan palvelurakenteen uudistamisen kanssa
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Läänien rahoittamat hankkeet 2007 voivat olla kuntien tarpeista lähteviä - ei niin tiukasti kansallisten linjausten mukaisia vuonna 2007 odotetaan erityisesti sosiaalihuollon henkilöstön tehtävärakenteen kehittämiseen liittyviä hankkeita ja ennaltaehkäisevän terveydenhuollon hankkeita