Opintojen joustava ohjaus ACP:n välityksellä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

Oikeaan aikaan, oikeassa paikassa, missä tahansa Omalta koneelta toimiva ja helposti toteutettava verkkokokous opetuksen, ohjauksen ja kokousten välineenä.
SkyDrive ja Office Web Apps –sovellusten käyttäminen
JAKSOSUUNNITELMA T IETO - JA VIESTINTÄTEKNIIKKA PEDAGOGISENA TYÖVÄLINEENÄ Sanna Kesti ( )
Adope Acrobat Connect Pro- Online-koulutus Aija Hietanen Savonia-ammattikorkeakoulu Terveysala, Kuopio.
ABIEN OPOILU What to do next?. Opinto-ohjauksen kurssit • OPA1 = PAKOLLINEN KURSSI, josta • 1. vuonna suoritettu1/3 kurssia, 2. vuonna 1/3.
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Tallenteiden käyttö opetuksessa Pedakahvila
Pia Hietala Annemari Siro Sirpa Tahvanainen
Ohjauksen toimintamalli tietoverkkojen avulla *Toimintamallissa kuvataan opiskelijan ohjausprosessia Skypen ja Connect Pron välityksellä *Toimintamalli.
OpinTori Marjatta Jomppanen Giellagas-instituutti.
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Webinaarien hyvät käytännöt – webinaarit täydennyskoulutuksessa Helena Pulkkinen & Harri Jurvela DCL2011 Vanajanlinna.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Kokonaisuus - mitä Virtukampus tarkoittaa tekemisenä? Dokumentoikaa käytännön esimerkkejä jokapäiväisestä työskentelystä osana Virtukampusta.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Office 365 –pilvipalvelut UEF:n opiskelijoille
Ohjaaminen verkossa – onnistuneen etäohjauksen edellytyksiä
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
W w w. h a m k. f i Verkko-opiskelu Yrittäjyyden ja liiketoiminnan KT-keskuksessa Emmi Tarvainen
Uudentyyppinen opiskelijaa tavoitteellisesti ohjaava opinto- ohjelma (O 4 ) Juha Paavola, Juha Hartikainen, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Connect Pro -verkkokokouksia käyttäviä etäopetusmalleja peruskoulussa VIRTA-hanke Turun opetuspalvelukeskus 2010.
Kuntatalo Helsinki Kuntien tietoliikenneratkaisun esiselvityksen esittely- ja keskustelutilaisuus Simo Tanner
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Opiskelijaksi-ilmoittuatumis-
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Anne Salmela & Harri Eskelinen Lappeenrannan teknillinen yliopisto
Koppi-hanke Minna Saikkonen Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Jyväskylän Lyseon lukio Tikkakosken toimipiste THO / Minna Saikkonen.
Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Henkilökohtainen opintosuunnitelma HOPS Avoimessa yliopistossa
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
OHJAAMINEN VERKOSSA – ONNISTUNEEN ETÄOHJAUKSEN EDELLYTYKSIÄ Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
Case: EXAM – sähköinen osaamisen näyttö
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
LOKOMO- Laatua opinto-ohjaukseen kohdennetusti moniverkostoissa
465104A Metallien lämpökäsittely ja hitsaus 5op
CHEM-A1100 Teollisuuden toimintaympäristö ja prosessit I Harjoitustyö
KASVOKKAIN VERKOSSA: CONNECT PRO OPETUKSESSA
Kohti kansallista digitaalista koulua
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Opintojen joustava ohjaus ACP:n välityksellä Anne Salmela Lappeenrannan teknillinen yliopisto

Tausta & tarve Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa (LUT) opiskelee paikkakunnalla asuvien perusopiskelijoiden lisäksi yhä enenevässä määrin aikuisopiskelijoita sekä ulkomaalaisia opiskelijoita. Aikuismaisteriohjelmien sekä eri paikkakunnilla toteutettavien opintojen saavutettavuus on perustunut viikonloppuisin tapahtuvaan intensiiviopetukseen -> edellyttää aina joko opiskelijan tai opettajan siirtymistä opetuspaikkakunnalle ja opetuksen toistamista Ongelmana on työn ja opiskelun yhteensovittaminen ja töistä poissaolot. Ulkomaalaisten opiskelijoiden osalta ongelmana on se, että he palaavat nopeasti kotimaahansa ja osa opinnoista voi jäädä suorittamatta.

ACP avuksi Vuonna 2010 LUT:ssa otettiin käyttöön verkkoneuvottelujärjestelmä ACP (Acrobat Connect Pro), ver. 7.0. ACP on liitetty Shibboleth-kirjautumiseen, joka mahdollistaa paitsi kertakirjautumisen järjestelmään myös vierailevien luennoitsijoiden ACP-käytön. Käyttöä varten tarvitaan internet-yhteys, kuulokemikrofonit tai kokousmikrofoni sekä web-kamera, mikäli halutaan lähettää kuvaa. Järjestelmän kautta on mahdollista jakaa PowerPoint tai Pdf-tiedostoja, Windowsin sovellusikkunoita sekä tietokoneen työpöydän kuvaa. Järjestelmä mahdollistaa myös yhtäaikaisen kirjoittamisen Word-tiedostoon.

Tukipalvelut ACP:n käyttöönotto on tehty mahdollisimman helpoksi Tietohallinnon opetusteknologiatiimi tarjoaa opastusta sekä välineitä ACP:n käyttöä varten. acphelp@lut.fi –tukipalveluosoite. ACP-setti, johon kuuluu kannettava tietokone etukäteisasetuksineen, vaihtoehtoisesti kuulokemikrofonit tai kokousmikrofoni sekä web-kamera. Säännölliset ACP-koulutukset.

Käyttökohteet Reaaliaikaiset luennot Luentotallenteet Opiskelijoiden harjoitustyötallenteet Seminaari- ja päättötöiden ohjaus Verkkoneuvottelut (tutkimus & hallinto)

Opettajien palautetta diplomitöiden ohjauksesta Kirjautuminen ja yhteyden muodostaminen ovat helppoja Kuvayhteys toimii hyvin Dokumenttien jakaminen ja niiden selaaminen on helppoa Visuaalisempi tapa järjestää ohjauspalavereja Matkustamisen välttäminen Ei tarvitse varata tilaa ja puhelinneuvottelua Helposti tallennettavissa Kustannustehokas työajankäyttö Yritysyhteyksissä palomuuri esteenä Ääniongelmat Suositus: Aloitus- ja lopetuskokoukset lähikokouksia, muutoin etäkokouksina, jolloin pystytään tutustumaan paremmin yrityksiin, ohjaajiin ja oppilaisiin (Professori Henry Lindell LUT Metalli & professori Timo Kärri LUT Tuotantotalous)

Opiskelijapalautetta Tietohallinnon keräämän opiskelijapalautteen (N=59) mukaan opiskelijat arvostavat eniten luentotallenteiden katsomismahdollisuutta verkon kautta luentojen jälkeen (91 %). 81 prosenttia vastanneista haluaa katsoa jatkossa luentoja suorana lähetyksenä . 53 prosenttia haluaa jatkossa nauhoittaa omat harjoitustyönsä ACP:lla. ”Mielestäni tällaisen mahdollisuuden tarjoamisen pitäisi olla enemmän sääntö kuin poikkeus mikäli infotyyppinen tilaisuus kestää vain pari tuntia ja on tiedossa, että osallistujissa on aikuisopiskelijoita. Säästetään kaikkien aikaa, jaksamista, ympäristöä ja hermoja, kun ei tarvitse matkustaa 6+ tuntia parin tunnin tilaisuuden takia.” (avoin opiskelijapalaute)

Case: Machine Design for Packaging Technology (1/3) 2.5.2011-9.5.2011 LUT:ssa intensiivikurssina järjestetyn, pakkausteknologiaa käsittelevän kurssin “Machine Design for Packaging Technology” opetusteknologinen toteutus suoritettiin seminaariesitysten osalta ACP:n avulla. Pedagogiset perusteet (tutkijaopettaja Harri Eskelinen/LUT Metalli): Palautteen syklinen rakenne Oikeudenmukaisempi arvostelu Etäopetuksen järjestämismahdollisuus Käytännön toteutus: Esittelypäivä Tietohallinnon ACP-setti Tietohallinnon ACP-pääkäyttäjä mukana koko päivän

Case: Machine Design for Packaging Technology (2/3) Ennakoidut sudenkuopat: Teknisten ongelmien mahdollisuus. Opiskelijoiden heikot pedagogiset valmiudet tehdä nauhoitteista riittävän johdonmukaisia seurata. Esityksen pitämisen ja sen nauhoittamisen aiheuttama tuplastressi. Toteutuneet sudenkuopat: Opettajan näkökulmasta oli hankalaa, kun ei hahmottanut, ketä seurata; esitystä pitävää opiskelijaa vai datatykin välityksellä valkokankaalle heijastuvaa kuvaa opiskelijasta. Tallenteista tuli hieman sekavia, koska opiskelijat halusivat välillä tehostaa esitystään näyttämällä karttakepillä valkokangasta, jolloin tallenteissa näkyy kasvojen sijasta heidän selkänsä. Tietyn autenttisuuden puuttuminen, sillä yleisön esittämät kysymykset eivät välttämättä kuulu nauhoitteessa. PowerPointin esitysversio ei toistanut kaikkia videoita ja animaatioita vaan ne piti ladata erikseen, eivätkä ne siten tulleet mukaan ACP-tallenteisiin. Tallenteiden heikko editoitavuus.

Case: Machine Design for Packaging Technology (3/3) Päätelmät ja ratkaisumallit Esittelypäivän ja omaehtoisen harjoittelun ansiosta opiskelijat olivat valmistautuneet paremmin varsinaiseen seminaaripäivään. ACP-pääkäyttäjän mukanaolo erittäin tärkeää. PowerPointin uusin versio tarjoaa osoitintoiminnon, jolloin karttakepin kanssa hosumista ei tarvita. Opettajan asennoitumisella tärkeä rooli; rento ja ammattimainen asennoituminen luo varmuutta. Mikäli ACP:n kautta halutaan näyttää/nauhoittaa videoita, niiden täytyy olla Flash-videoformaatissa (.flv) Esitysten huolellinen videointi ja ammattimainen ohjaus tekisivät tallenteista helpommin seurattavia. Tallenteita voidaan hyödyntää etäopetuksen järjestämisessä (opiskelija Intiasta suorittaa kurssin myöhemmin verkon välityksellä)

Kiitos! Anne Salmela Suunnittelija Tietohallinto PL 20, 53851 Lappeenranta Puh. +358 (40) 588 8535 Sähköp.: anne.salmela@lut.fi