I Ihminen, ympäristö ja kulttuuri (HI01)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

TERVETULOA TAMPEREEN LYSEON LUKION EUROOPPA-LINJALLE!
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
ANTIIKIN KIRJALLISUUS (800 eKr. – 300 jKr.)
III KANSAINVÄLISET SUHTEET (HI03)
ARJEN HISTORIA HI08.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
7.-luokan historia kunnialla läpi!
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
I YHTEISKUNTATIETO (YH01)
- Kirja: Linkki 2, taloustieto, WSOYpro - Kurssin pelisäännöt: - Yli 5 poissaoloa  lisätehtäviä - Yli 7 poissaoloa  ei arvostelua - 3 myöhästymistä 
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Kemian tentit ja yo-kirjoitukset 2014
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Monenlaiset oppijat verkossa Anne Rongas. Tämän esityksen laati Anne Rongas Töissä Kotkan aikuislukiossa (opo, ope) aikuiskasvatustieteilijä, maalaisihminenAnne.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
ONKO OLEMASSA TILAUSHISTORIAN
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Hy02 : Eurooppalainen ihminen
Historiantutkimus on tulkintaa, ymmärrettäväksi tekemistä ja kokonaisuuden luomista. Kokonaisuus on ristiriidaton ajatusrakennelma menneisyydestä. Historiankirjoittajan.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
2.2. – 2.4. Muistiinpano- ja tehtäväkokonaisuus
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Mitä historia on?.
Historia tarkoittaa aikaa tästä hetkestä taaksepäin. Historia on tiedettä, tutkimusta menneistä tapahtumista. Lähteet kertovat menneisyydestä: Arkelogiset.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
RAAMATUN TUTKIMUS.
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Ihminen, ympäristö, kulttuuri Hi1 Karhulan lukio.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
Ulos WSOY Oppimateriaalit & Jari Honkanen Ihminen, ympäristö ja kulttuuri Historian opiskelu ja historiatiede Mitä historia on? Mitä lähteet ja lähdekritiikki.
UUSI TESTAMENTTI UE1 LAJM. Uuden testamentin maailma.
Luku Metsästäjä ja keräilijä, s. 20–25 METSÄSTÄJIEN JA KERÄILIJÖIDEN ELÄMÄNTAPA METSÄSTÄJIEN JA KERÄILIJÖIDEN ELÄMÄNTAPA Aineisto on vapaasti muokattavissa.
Yhteiskuntaoppi Turun Lyseon lukiossa Esa Sundbäck.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Eurooppalaisuus ja Euroopan unioni
maailman (ja siis Suomenkin) historiaa v
Tieteellinen raamatuntutkimus ja Raamatun tulkinta
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Tieteellinen raamatuntutkimus
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
MITÄ HISTORIA ON? Johdantoluku, s. 8–13.
OHJEITA HISTORIAN KOKEESEEN
Keskiaika Suomessa Noin
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
Kirjoitustaidon kehitys
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
FYSIIKKA - oppi luonnosta
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Mitä kautta tietoa saadaan?
OPETUSVINKKI.
Kysymyksiä fi tunnille
Raamatun tutkimus ja vaikutus
Mitä historia on?.
HI8 – Historian abikurssi
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
METSÄSTÄJIEN JA KERÄILIJÖIDEN ELÄMÄNTAPA
Tieteellinen editointi Hanna Karhu
Yhden tunnin soveltava valinnainen 8. lk. (AI ja HI)
Kauppatieteet Tampereen yliopisto
   S2-opetuksen ja reaaliaineiden opetuksen yhdistäminen sekä Kartta-pedagogiikka Leo Jäppinen
Kouvolan Yhteislyseon
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

I Ihminen, ympäristö ja kulttuuri (HI01) Kirja: Kaikkien aikojen historia 1, Ihminen, ympäristö ja kulttuuri (Edita) Kurssin pelisäännöt - Yli 5 poissaoloa  lisätehtäviä - Yli 7 poissaoloa  ei arvostelua - 3 myöhästymistä  1 poissaolo - Poissaolo ilmoitettava ennakkoon Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio Päätavoitteet kurssilla: 1) Ymmärtää ihmisen toimintaa ja suhdetta ympäristöönsä esihistoriallisesta ajalta tähän päivään 2) Hahmottaa historialliset aikakaudet ja historiatieteen ajattelutavat Kurssin arviointi 1) Tuntiaktiivisuus 2) Koti- ja tuntitehtävät: Joka tunnilta vihkoon kirjoitetut asiat + vastaava asia kirjasta 3) Kurssikoe: Esseevastaukset (vaihtoehtoja, yo- kysymykset) Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

1. Historian opiskelu ja tiede Aineisto on vapaasti muokattavissa. Sen jakaminen eteenpäin on kielletty. 1. Historian opiskelu ja tiede Ihminen, ympäristö ja kulttuuri -kurssin aloitusaukeama, s. 8–9 Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio 1.1. Mitä historia on? - Tarina tai tutkimus menneisyydestä - Humanistinen aine, joka selittää ja kuvaa ihmisen toimintaa eri aikakausina - Mistä historiantutkimus saa tietonsa? Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio Menneisyydestä säilyneet jäänteet kertovat oman aikansa ihmisistä ja elämästä. Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio Tämän pari tuhatta vuotta vanhan luurangon tutkiminen paljastaa paljon muinaisista roomalaisista. Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

Pääsiäissaaren kivipäitä noin 1000–1100-luvulta. ARKEOLOGISET LÄHTEET Esim. patsaat Mitä muita arkeologisia lähteitä keksit? Korut, työkalut, astiat, vaatteet, aseet Kokonaiset rakennukset tai kaupungit Pääsiäissaaren kivipäitä noin 1000–1100-luvulta. Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio 2. KIRJALLISET LÄHTEET Esim. sähköpostit tai kirjat ja niiden kuvitus Gnu Licence 1.2, ks. kuvalähteet Näkymä Mozilla Thunderbird -sähköpostiohjelmasta. Minkälaisia asioita sähköpostien perusteella voidaan päätellä? Lähettäjä, vastaanottajat, ajankohta ja viestien sisältö. Olavinlinna Olaus Magnuksen kirjassa Pohjoismaisten kansojen historia (1555). Mistä voi päätellä linnan omistajavaltion? Kuvassa on kaksi Tre kronor -vaakunaa. Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio Mitä muita kirjallisia lähteitä on olemassa? Kartat Päiväkirjat, pöytäkirjat, julisteet, mainokset Maailmankartta vuodelta 1581 esittää Jerusalemin kaupungin maailman keskipisteenä. Samalla se paljastaa tekijänsä ja aikansa maailmankuvan. Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio 3. SUULLISET LÄHTEET Esim. perimätieto Taiteilija maalaa kuvaa intiaanien ja valkoisten taistelusta ja kertoo samalla tarinoita sodista nuoremmalle kuuntelijalle. Kuva vuodelta 1902. Haastattelu on nykytutkijan tapa käyttää suullista perimää menneisyyden tutkimuksessa. Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio Tieteellinen historiantutkimus perustuu monipuoliseen lähdeaineistoon, kriittisyyteen ja objektiivisuuteen Historia on menneisyyden tulkintaa, johon vaikuttavat mm. lähteet, aiemmat tulkinnat ja oman ajan arvot  historiatieteessä on mahdotonta saavuttaa puhdasta totuutta. Voidaan vain pyrkiä kohti sitä. Huom. Ero luonnontieteisiin. Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio - Tutkijan tärkein työkalu on lähdekritiikki Lähteen käyttökelpoisuutta ja luotettavuutta arvioidaan eri näkökulmista Mihin tarkoitukseen lähde on tehty? Mihin sen tekijä pyrkii? USA Ääriesimerkkejä lähdekritiikin tarpeesta ovat propagandakuvat: Amerikkalainen juliste vuodelta 1917 esitti Saksan hirviönä ja oman maansa kauniina neitona. Saksalaiset puolestaan kuvasivat Saksan uljaana neitohahmona vuonna 1914. Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio Saksa

Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio - Arkeologisia lähteitä tutkitaan myös muiden tieteiden avulla ja tuloksia verrataan kirjallisiin lähteisiin Roomalaista luurankoa tutkitaan esimerkiksi arkeologian, luonnontieteiden, lääketieteen ja geenitutkimuksen menetelmin. Tuloksia verrataan kirjoitettuihin lähteisiin, joita on säilynyt Rooman valtakunnan ajoilta. Työkalupakissa on kaksi tehtävää, joiden avulla pääset kokeilemaan muinaistutkijan työtä. Ota selvää Jäämies Ötzin ja Tollundin miehen kohtaloista.,Muista myös seurantatehtävä Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio 1.2. Historian aikakaudet Esihistoriallinen aika (ei kirjallisia lähteitä) Historiallinen aika (kirjoitustaito  kirjalliset lähteet esim. Lähi-itä n. 3000 eKr.) Vanha-aika n. 3000 eKr./e.a.a. – 500 jKr./j.a.a. Antiikin aika 1000 eKr. – 500 jKr. Keskiaika 500 – 1500 jKr. Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio Uusi aika 1500 - 1789 Uusin aika 1789 - Nykyaika 1900 - Esiteollinen Teollinen Jälkiteollinen Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

HISTORIA JA YHTEISKUNTAOPPI LUKIOSSA 1) Historia: 4 pakollista Ihminen, ympäristö ja kulttuuri Eurooppalainen ihminen Kansainväliset suhteet Suomen historian käännekohtia Syventävät: Kulttuurien kohtaaminen Suomen historia esihistoriasta autonomian aikaan Antiikin historia Arjen historia Historian kertauskurssi Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio 2)Yhteiskuntaoppi: 2 pakollista Yhteiskuntatieto Taloustieto Syventävät: Lakitieto Eurooppalaisuus ja Euroopan unioni Kansalainen paikallisvaikuttajana Kertauskurssi Ainereaali a) historian koe b) yhteiskuntaopin koe 10/6 kysymystä Ainerajat ylittäviä tehtäviä 1–4 kpl Jokeritehtävät (1–2 kpl) edellyttävät laajempia tietoja Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio Miksi historiaa opiskellaan? Ilman historiaa ei ole nykyisyyttä eikä tulevaisuutta  historian avulla voidaan ymmärtää ihmistä ja yhteiskuntaa paremmin ja laaja-alaisemmin Toimiminen ja vaikuttaminen yhteiskunnassa vaatii tietoja ja taitoja Historian tunneilla opit: kriittistä ajattelua  ei ole olemassa vain yhtä totuutta tulkitsemaan ja analysoimaan tekstejä ja kuvia mediakriittisyyttä hallitsemaan laajoja asiakokonaisuuksia Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio Historiaa, yhteiskuntaoppi, taloustietoa ja lakitietoa tarvitset, jos haluat juristiksi, liikemieheksi tai toimia johtotehtävissä ja hallinnon alalla niin yksityisellä sektorilla kuin valtion tai kunnan palveluksessa toimittajaksi (useat toimittajat ovat lukeneet tiedotusopin ja journalistiikan lisäksi myös historiaa yliopistossa) suuntautua kulttuuri- ja taidealalle työskennellä museoissa, arkistoissa ja kirjastoissa opiskella yhteiskuntatietä, sosiologiaa, valtio-oppia, antropologiaa, arkeologiaa, etnologiaa, taloustietä, historiaa, taidehistoriaa…   Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio Opiskelutekniikat Tutustu kurssisisältöön ja esilue oppikirja Katsele otsikot ja kuvat kuvateksteineen Lue historiallisia romaaneja, katso historiallisia elokuvia sekä dokumentteja televisiosta Lue, numeroi ja alleviivaa oppikirjan tekstiä Lue huolellisesti vihko  Tärkeimmät asiat! Rakenna aikakaudesta kokonaiskuva sijoittamalla yksittäiset asiat laajempaan yhteyteen Tee käsitekartta opiskeltavan luvun asioista Opettele käsitteet Vastaa kysymyksiin: Kuka teki? Mitä teki? Miksi teki? Milloin? Mitä seurasi? Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio