1. 2 3 4 Paperinkeräys Oy:n seminaari 17.4.2012 Eteran auditorio Marina Furuhjelm Lakiasiantuntija, OTM Miten jätelaki vaikuttaa isännöitsijän arkeen?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asukas-TV mCasting Oy Airport Plaza Äyritie 12 C, Vantaa
Advertisements

Copyright © Sopima Due Diligence materiaalin vieminen Sopimaan • Näillä ohjeilla saat Due Diligence materiaalin jaettua prosessiosallisille.
Asiakkaana sosiaalipalveluissa
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
TERVETULOA JÄTELAKISEMINAARIIMME Vastuullisuus ohjaa meitä ja materiaaleja. Siksi Paperinkeräys.
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Uuden jätelain vaikutukset kiinteistön jätehuollon järjestämiseen
AVAINTURVALLISUUS Teemu Janger.
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
TUOTTAJAVASTUUN TOIMEENPANO JA JÄTELAINSÄÄDÄNNÖN MUUTOKSET
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
YYL KP Waste Management in Finland Waste Day Katri Penttinen Ympäristöyritysten Liitto ry.
LAJITTELU JA KIERRÄTYS
EU-kansalaisuus: Miten kansalaisuus määritellään?
AR HALLITUKSEN ESITYS 155/2006 TYÖRYHMÄN NÄKÖKULMASTA Aimo Ryynänen.
LAKI RAUTATIEJÄRJESTELMÄN LIIKENNE- TURVALLISUUSTEHTÄVISTÄ ANNETUN LAIN MUUTTAMISESTA (860/2012) Hallitusneuvos Hannu Pennanen
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Asukasdemokratia Lohjan Vuokra-asunnot Oy:ssä (Lova)
KIINTEISTÖITTÄINEN JÄTTEENKULJETUS Kunnan järjestämän kilpailutetun ja kiinteistön haltijan järjestämän (sopimusperusteisen) jätteen- kuljetuksen erot.
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
— Hyvän asumisen puolesta — OULUN LÄÄNIN KIINTEISTÖYHDISTYS Yhtiökokouskurssi Kirkkotorin koulutuskeskus, Oulu Luentomateriaali löytyy yhdistyksen.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
LAPSEN OIKEUDET.
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
Tietoturvallisuus osa 6
Ohjeistus työntekijätiedoista
YHDISTYSLAKI /503 Esim. patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta: tai yhdistystoimintaa käsittelevien kirjojen liitteenä
Hallintokunta Rauman kauppakamari Teemapäivä seudun kuntien hankintapolitiikasta Rauman kaupungin jätehuollon ja siivoustoiminnan järjestäminen.
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Asunto ensin-periaate Asunto lähtökohta ja perusedellytys kuntoutumiselle:  asiakkaan ei tarvitse osoittaa asumisvalmiuksiaan ”ansaitakseen” asunnon 
Kuntien valtionavut ja valtionosuusjärjestelmä
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Riihimäen kaupunki vesihuollon kehittämissuunnitelma
Testaus Testaus Testauksella pyritään löytämään virheitä, jotka sitten korjataan. Yksittäinen testi on yleensä ohjelman suoritus (tietyillä.
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Aalto-yliopisto Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki
Tervetuloa! Iltapäivän ohjelmassa
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Sosiaalihuoltolaki.
Paristo- ja akkutuottajavastuu Recser Oy - Recycling Services Recser Oy_SS.
Rasitteet Aune Rummukainen Kevät Rasite Voidaan perustaa kiinteistön hyväksi joitakin rasitetyyppejä voidaan perustaa myös kunnan hyväksi = Oikeus.
Uusi jätelainsäädäntö voimaan alkaen. Uusi jätelainsäädäntö  Uusi jätelaki (646/2011) ja muutoksia 19 muuhun lakiin.  Keskeiset asetukset voimaan.
Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Oikeustapauksia. Kuitin tarjoamisvelvollisuus Turun HAO Kuitintarjoamisvelvollisuus käteiskaupassa - Kuitin tulostaminen - Laiminlyöntimaksu.
JÄTEHUOLLON AJANKOHTAISET ASIAT Järviseudun jätelautakunnan esittelijä, sihteeri Henna Matintupa
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
Yksityisyys on lapsen(kin) perusoikeus Ke Yläneen Yhtenäiskoulu Eeva Valjakka Asiantuntijalakimies, OTT.
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Oppimisanalytiikka ja suostumusten hallinta
Yhteisöön kuulumisen etiikka
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
Varhaiskasvatuksen lainsäädännön valmistelun eteneminen
Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” Johanna Mätäsaho.
Loimi-Hämeen Jätehuollon omistajapäivä
Asiakkaan valinnanvapaus
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista
3D-kiinteistönmuodostaminen 3D-tontti vakuutena, rakentamisen ja käytön turvaaminen, 3D-kiinteistön lakkaaminen
Rautatiealan toimijoiden sidosryhmätilaisuus
Ajankohtaista julkisista hankinnoista
Esityksen transkriptio:

1

2

3

4

Paperinkeräys Oy:n seminaari Eteran auditorio Marina Furuhjelm Lakiasiantuntija, OTM Miten jätelaki vaikuttaa isännöitsijän arkeen?

Yhtiökokous Uusi jätelaki astuu voimaan •Suurimmat muutokset uudessa laissa: •Jätehuollon etusijajärjestyksen (jätehierarkian) noudattamista tehostetaan •Tuottajan vastuuta pakkausjätteiden jätehuollon järjestämisestä laajennetaan •Valvontaa ja seurantaa tehostetaan •Jätehuollon eri toimijoiden vastuita täsmennetään •Tässä esityksessä käsitellään erityisesti lakimuutoksia keräyspaperin kiinteistökeräyksen näkökulmasta 6

•Tuottajalla on jätehuollon järjestämisvastuu tietyistä tuotteista tulevan jätteen osalta (Jätelaki: luku 6): -Keräyspaperi -Romurenkaat -Henkilöautot, pakettiautot ja niihin rinnastettavat muut ajoneuvot -Sähkö- ja elektroniikkalaitteet -Paristot ja akut -Pakkaukset -Kuitupakkaukset (keräyskartonki) -Metallipakkaukset -Lasipakkaukset -Muovipakkaukset -Puupakkaukset 7 Vastuu paperinkeräyksen järjestämisestä

•Tuottajalla on ensisijainen oikeus järjestää keräyspaperin keräys kiinteistöillä •Muut toimijat saavat perustaa rinnakkaisia keräys- tai vastaanottojärjestelmiä, taikka tarjota tähän liittyviä palveluita vain, jos tämä tehdään yhteistoiminnassa tuottajan kanssa •Kunta voi täydentää käytöstä poistettujen tuotteiden kuljetusta ja vastaanottoa siltä osin, kuin tuottaja ei sitä järjestä. Tällöin käytöstä poistetut tuotteet on toimitettava tuottajan järjestämään jätehuoltoon. •Järjestys: 1: Tuottaja tai tuottajayhteisö 2: Mikäli eivät järjestä, kunta voi järjestää 3: Jos kunta ei halua järjestää, yksityiset yritykset voivat tarjota palvelua 8 Tuottajan ensisijainen oikeus järjestää jätehuolto

•Muutos ei välttämättä ole asukkaille näkyvä – taustalla sopimussuhteissa, oikeuksissa ja velvoitteissa kuitenkin tapahtuu muutoksia •Tuottajien järjestämä jätehuolto on tuottajien kustantamaa ja organisoimaa •Tuottajat voivat yhdessä perustaa oikeustoimikelpoisen yhteisön (tuottajayhteisö esimerkiksi Paperinkeräys Oy) huolehtimaan tuottajalle laissa säädetyistä velvollisuuksista. •Huomioitavaa siis jatkossa, että keräysliike on laillistettu tuottajayhteisön kumppani. Miten keräyspaperin kiinteistökeräys järjestetään tulevaisuudessa? 9

•Keräysastian tyhjentäminen kiinteistöltä on lain mukaan oltava maksutonta, pois lukien haja-asutus ja pientaloalueet, missä tuottajayhteisö on järjestänyt maksuttomat aluekeräyspisteet. -Isännöitsijä tulee selvittää tuleeko tuottajayhteisö jatkamaan maksutonta kiinteistökeräystä •Kiinteistöllä on toisaalta järjestettävä vastaanottopaikka paperituotteiden keräystä varten. Velvollisuus ei kuitenkaan koske pientaloja tai muita vastaavia kiinteistöjä eikä haja-asutusalueella sijaitsevia kiinteistöjä. Kiinteistökeräys 10

•Kunta voi määrätä jätehuoltomääräyksissä kuitenkin keräysvälineistä. •Kiinteistö voi valita palveluntarjoajan, joka täyttää laissa säädetyt edellytykset (tuottaja, tuottajayhteisö tai tuottajan valtuuttama kumppani). •Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on pidettävä julkisesti saatavilla olevaa ajantasaista luetteloa tuottajarekisteriin hyväksytyistä tuottajista ja tuottajayhteisöistä. Luetteloon merkitään tuottajan tai tuottajayhteisön nimi ja y-tunnus sekä tuotteet, joita tuottajan tai tuottajayhteisön vastuu koskee. Luettelo on oltava saatavilla tietoverkossa Kiinteistökeräys 11

•AOYL:n mukaan isännöitsijä hoitaa yhtiön päivittäinen hallinto sekä huolehtii kiinteistön ja rakennusten pidosta hallituksen antamien ohjeiden ja määräysten mukaisesti •Hallitus voi päättää asioista, mikäli kyse ei ole epätavallisista tai laajakantoisista asioista eikä päätös vaikuttaa olennaisesti huoneiston käyttämiseen tai asumiskustannuksiin Miten laki näkyy isännöitsijän työssä? 12

•Käytännössä isännöitsijä hallinnoi yhtiön sopimukset: •Keräyspaperin tyhjennyssopimuksen osalta olisi huomioitava, että keräysliike on tuottajayhteisön valtuuttama kerääjä tai sopimus tehdä suoraan tuottajayhteisön kanssa •Isännöitsijä kun valvoo asiakkaan etua, huomioi että tyhjennyspalvelu on paperinkeräyksen osalta maksutonta •Isännöitsijä valvoo, että keräysliike on jätehuoltorekisterissä jätteen ammattimaisena kerääjänä ja täyttää muutkin lain vaatimukset. •Huomioitavaa on, että kiinteistöllä säilyy edelleen vastuu keräysvälineen hankinnasta. -Varmistettava 1.5. jälkeen kuntien uudet jätehuoltomääräykset •Alueella on mahdollisesti liityttävä muun jätehuollon osalta kunnalliseen jätehuoltojärjestelmään -Mm. keräyspaperin osalta kiinteistö voi aina valita em. vaihtoehdon Miten laki näkyy isännöitsijän työssä? 13

•Tuottajavastuuta koskevaa 6 lukua sovelletaan 12 kuukauden kuluttua lain voimaantulosta kuitenkin siten, että käytöstä poistettavien pakkausten 49 §:n mukainen vastaanotto on järjestettävä vasta kahden vuoden kuluessa lain voimaantulosta. •Painetun paperituotteen maahantuojan on tehtävä hakemus tuottajarekisteriin hyväksymiseksi vuoden kuluessa lain voimaantulosta 14 Siirtymäsäännökset

•Koskee vakinaisessa asunnossa ja muussa asumisessa syntyvä jäte sekä asumisessa syntyvän vaarallisen jätteen vastaanotto ja käsittely •Jätteen saa kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa ottaa kuljetettavakseen vain kunta tai jätteen kuljettaja, joka toimii kunnan lukuun •Kiinteistöittäinen jätteenkuljetus on järjestämistavasta riippumatta järjestettävä niin, että tarjolla on jätteen kuljetuspalveluja kattavasti ja luotettavasti sekä kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin. •Kunta voi päättää, että kiinteistöittäinen jätteenkuljetus järjestetään kunnassa tai sen osassa siten, että kiinteistön haltija sopii siitä suoraan jätteen kuljettajan kanssa (kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus) -Tämä kuitenkin poikkeus! 15 Kunnan velvollisuus järjestää muu jätehuolto