Terveempi Pohjois-Suomi 2 (TerPS2) – hanke Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri www.terps.fi 1 Päivitetty: 18.4.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset vuonna 2011 Kuntaliitto Teija Mikkola Erityisasiantuntija.
Advertisements

Kunnan hyvinvointijohtamisen diapankki
Hoidon tarpeen arviointi SHTaL
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
SUOSITUKSET • viisi ministeriötä - sosiaali- ja terveysministeriö - opetus- ja kulttuuriministeriö - ympäristöministeriö - liikenne- ja viestintäministeriö.
PÄÄTAVOITE: Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin.
1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
Kuntalaispalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka pohjalta Kauniaisten kaupunki käynnisti pilottiprojektin. palvelumalli:1-3.
Kuntamarkkinat Helsinki
Terveempi Pohjois-Suomi 2 (TerPS2) – hanke Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri 1 Päivitetty:
Valtavirtaistaminen käytäntöön (2010 – 2012) -hanke
Työmarkkinajärjestökysely tasa-arvosuunnitelmista ja palkkakartoituksista 2012 Akava
Lapset ja Internet Miten suojella lasta netin haitalliselta sisällöltä?
Oodin versiot, havaittujen virheiden korjaus sekä kehitysehdotusten eteneminen Laura Vuorinen Kehittämisosasto / Opiskelijarekisteri.
Liikunta terveyden edistäjänä 29. 1
Liikunnan ja kulttuurin PARAS –seminaari Kokkolassa
Suomalainen tietoyhteiskunta ja opetusteknologia • Tämän päivän suomalainen koulu  Innovatiivinen  Antaa mahdollisuuksia sekä opettajalle että oppilaalle.
Kunnan hyvinvointijohtamisen diapankki
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN JÄRJESTÖJEN JA YHDISTYSTEN KUMPPANUUSFOORUMI Tervetuloa.
Dosentti, LKT Outi Elonheimo Professori, LKT Mats Brommels
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset vuonna 2010 Kuntaliitto Teija Mikkola Erityisasiantuntija.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Tilastotietoja suuralue- ja maakuntajaolla (NUTS2 ja NUTS3)
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
Kunnan hyvinvointijohtamisen diapankki
THL koordinoi Tutkimusyhteistyö  THL  Kela  VATT  Kuntoutussäätiö  Työterveyslaitos  Helsingin yliopisto  Lapin yliopisto Tutkimusrahoitus:  STM,
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
STES - kesäkoulu – UKK-instituuttiTampere.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
 Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä ja sairauksista suomalaisten ulottuville.  Tämä on suomalainen sivusto,
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Terveempi Pohjois-Suomi 2: Mitä saavutettiin, mikä muuttui?
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Tieto-osasto / PATI1 Suun terveydenhuollon hoitoonpääsy Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille lokakuu 2013.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Maahanmuuttostrategia
Perusopetuksen ryhmäkoko
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
Päihdetilastollinen vuosikirja 2011
KAAKKOIS-SUOMEN TYÖMARKKINOIDEN KATSAUS 2012  Ilmestyy piakkoin sähköisessä muodossa  Teemoina:  Väestö, työikäinen väestö, tuotanto, työllisyys, työttömyys.
1 STM ja Stakes Rintanen Miten hoitotakuu toteutuu terveyskeskuksissa? Trendiyhteenvetoja Terveyskeskusten johtavien lääkärien kannat kysely maalis-huhtikuussa.
Hyvinvointia maaseudulle luovuuden keinoin Kulttuuriteemaryhmän puheenjohtaja Pirkko Liisi Kuhmonen Opetusministeriö YTR:n hankeseminaari
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
Finna ja avoimen metadatan lisenssi Finnan konsortioryhmä Tapani Sainio, Kansalliskirjasto.
Hyvinvointikertomus ja hyvinvointijohtaminen – oulun kaupunki
MARC Helsinki Kuopio Tampere Oulu Turku Ulla Ikäheimo & Arne Hedman.
Ajankohtaista oppilashuollossa
HPH konferenssi Turku 2011 Improving health gain orientation in all services: Better cooperation for continuity of care Koordinaattori Virpi Honkala, STES.
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Hei, katsotaanpa netistä miten pääsen auditorioon! "Esteettömyys oppilaitoksissa" – tietopohja rakennusten opastuksen välineenä Seija Örn, Pohjois-Karjalan.
1 SSTL Puhtausala ry – TOIMIALAN KEHITTÄJÄ. SSTL Puhtausala ry Vuonna 1970 perustettu puhtausalan neuvonta- ja koulutusjärjestö. Yleishyödyllinen ja puolueeton.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Terveyden edistäminen
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
Heuristinen arviointi Käyttöliittymäseminaari Jere Salonen.
TerPS2 Oulun Eteläisen osahanke KalajoenhankeosioHelmen hankeosio Selänteen hankeosio.
Aluetilinpito Lähde: Tilastokeskus/Tuotannon ja työllisyyden aluetilit
Terveempi Pohjois-Suomi- hanke ”Kainuun hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpidekokonaisuus” Kainuun maakunta-kuntayhtymä Merja.
Kumppanuus Pohjois-Pohjanmaan hyvinvoinnin edistämisessä Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän johtaja / Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiohjelman johtoryhmän.
Onko rakenteet kunnossa, vai romahtaako katto? Ajatuksia terveyden edistämisen rakenteista suunnittelija Nella Mikkonen.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Päivärinne Terveyden edistämisen rakenteet Salossa Marita Päivärinne terveyden edistämisen koordinaattori.
TEAviisarin käyttökoulutus klo
Verkkokoulutuksen tietoisku
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Esityksen nimi / Tekijä
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Teaviisari.fi
Esityksen transkriptio:

Terveempi Pohjois-Suomi 2 (TerPS2) – hanke Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri 1 Päivitetty:

• Tämä diapankki sisältää kuntien ja niiden muodostamien palvelualueiden hyvinvointijohtamiseen liittyviä dioja. Diat on kehitetty Pohjois- Pohjanmaan sairaanhoitopiirin Terveempi Pohjois-Suomi 2 (TerPS2) - hankkeessa ( • Dioja päivitetään TerPS2-hankkeen aikana ( asti). Päivitetyt diapankit julkaistaan aina edellä mainitussa osoitteessa ja Päivitysajankohta lukee otsikkodiassa. • Dioja voi käyttää vapaasti esimerkiksi koulutuksissa ja esityksissä. Dioja voi muokata haluamallaan tavalla (TerPS2-hanke ei vastaa käyttäjien muokkaamien diojen muuttuneesta sisällöstä). Dioissa tulee säilyttää vasemmassa yläkulmassa oleva Kaste-logo, koska TerPS2 on Kaste- rahoitteinen hanke. Diapankin kehittämisestä ja päivittämisestä vastaa hankesuunnittelija Sanna Salmela, TerPS2:

1. Hyvinvointi ja hyvinvoinnin edistäminen: Käsitteet murroksessa 2. Kuntalaisen hyvinvoinnin edistämisen ohjausjärjestelmä 3. Kunnan hyvinvointijohtaminen 4. Kunnan hyvinvointirakenteet ja hyvinvointijohtamisen järjestäytyminen 5. Hyvinvointikertomus – hyvinvointijohtamisen työväline 6. Sähköinen hyvinvointikertomus (HVK): Versio Vaikutusten ennakkoarviointi -menetelmä (EVA) 8. Hyvinvoinnin edistämisen taloudellinen arviointi 3

4

Taloudellista arviointia testattu: •terveydenhuollossa •sosiaalitoimessa •opetustoimessa Testaus käynnistynyt 2011: •yleishallinnossa •kulttuuri- ja vapaa-aikatoimessa •liikunta- ja nuorisotoimessa •ympäristö- ja teknisessä toimessa THL julkaisee myöhemmin OPPAAN, SUOSITUKSET JA TYÖVÄLINEET 5 (Hakamäki ym. 2011)Hakamäki ym. 2011

6 Koordinointi ja toteutus (tarvittaessa voidaan perustaa erillinen työryhmä) Johdon toimeksianto (Hakamäki ym. 2011, 13)Hakamäki ym. 2011

7 Kustannus- vaikuttavuus (ei arvioida euroina) Kustannus- hyöty (arvioidaan euroina) Hyvinvoinnin edistämisen taloudellinen arviointi (Perttilä ym. 2009, 11)Perttilä ym. 2009

Toimialakohtainen hyvinvoinnin edistämisen taloudellinen arviointi: Valtuustokauden viimeinen kevät + vuosittain ennen tilinpäätöstä Taloudellisen arvioinnin huomiointi hyvinvointi- kertomuksessa Kytkeminen kunnan toiminnan ja talouden suunnitteluun 8 (Hakamäki ym. 2011, 74, 76)Hakamäki ym Tiedot käytettävissä valtuustokausittaisen kertomuksen valmistelussa + vuosittain tilinpäätöksen yhteydessä!

1. Määrittely ja rajaus: Mikä lasketaan hyvinvoinnin edistämiseksi? 2. Hyvinvoinnin edistämistyön osuuden laskenta: Työhön käytetty työpanos 3. Kustannukset4. Tuotokset5. Vaikutukset6. Yhteenveto 9 (Hakamäki ym. 2011, 13)Hakamäki ym. 2011

10 (Niemi S. 2009, 25)Niemi S Panostaminen hyvinvoinnin edistämiseen on kuntatasolla lopulta poliittinen valinta, jolle on löydettävä hyvät ja uskottavat perusteet. Tämän pohjalle tarvittaisiin runsaasti nykyistä enemmän tietoa • hyvinvoinnin edistämistyön vaikuttavuudesta • niistä vaihtoehtoiskustannuksista, joita aiheutuu ilman siihen panostusta. Panostaminen hyvinvoinnin edistämiseen on kuntatasolla lopulta poliittinen valinta, jolle on löydettävä hyvät ja uskottavat perusteet. Tämän pohjalle tarvittaisiin runsaasti nykyistä enemmän tietoa • hyvinvoinnin edistämistyön vaikuttavuudesta • niistä vaihtoehtoiskustannuksista, joita aiheutuu ilman siihen panostusta.

11 (Hakamäki ym. 2011, 75-76)Hakamäki ym • Miten hyvin hyvinvoinnin edistämisen osatoiminnot kyetään kuvaamaan, määrittelemään ja rajaamaan niin, että ne osatoiminnot, jotka luetaan terveyttä edistävään työhön, ovat eroteltavissa työpanoksina ja kustannuslaskennan keinoin muusta toiminnasta? • Toiminnan tilastointi ei ole käytännössä kovin luotettavaa. Eri ammattiryhmien käyttämä ”tilastollinen kieli” ei ole yhtenevä. Myöskään suunnitelmat ja toteuma eivät kohtaa, koska suunnitelmatietoja ei aina muisteta korjata toteutuneen mukaan. • Miten hyvin hyvinvoinnin edistämisen osatoiminnot kyetään kuvaamaan, määrittelemään ja rajaamaan niin, että ne osatoiminnot, jotka luetaan terveyttä edistävään työhön, ovat eroteltavissa työpanoksina ja kustannuslaskennan keinoin muusta toiminnasta? • Toiminnan tilastointi ei ole käytännössä kovin luotettavaa. Eri ammattiryhmien käyttämä ”tilastollinen kieli” ei ole yhtenevä. Myöskään suunnitelmat ja toteuma eivät kohtaa, koska suunnitelmatietoja ei aina muisteta korjata toteutuneen mukaan.

12

• Alila ym Sosiaalisen kestävyyden käsite ja mallintaminen. STM:n raportteja ja muistioita 2011:1. =DLFE pdf =DLFE pdf • Hakamäki P, Perttilä K, Hujanen T, Ståhl T. (toim.) Terveyden edistämisen taloudellinen arviointi kunnissa. TEVA-hanke. Kehittämisprosessin kuvaus, perusterveydenhuolto. THL:n raportti 11/ e1acb30http:// e1acb30 • Hoffren J, Lemmetyinen I, Pitkä L Esiselvitys hyvinvointi- indikaattoreista. Mittareiden vertailu ja kehittämiskohteet. Sitran selvityksiä sarja/Selvityksi%C3%A4%2032.pdfhttp:// sarja/Selvityksi%C3%A4%2032.pdf • Josten postia 2/2007. Puhdas vesi on terveyden edistämistä. terveyden-edistamista terveyden-edistamista 13

• Lakien lähteenä Finlex-sivusto. • Kiiskinen ym Terveyden edistämisen mahdollisuudet. Vaikuttavuus ja kustannusvaikuttavuus. STM:n julkaisuja 2008:1. Luettavissa osoitteessa: • Mattila Antti Hyvinvoinnin teoriat. Terveyskirjasto, artikkeli ont00039 ( ). Kustannus Oy Duodecim. • Niemi S Terveyden edistäminen yleishallinnossa. Teoksessa Perttilä K, Hakamäki P, Hujanen T, Ståhl T (toim). Terveyden edistämisen taloudellinen arviointi kunnissa. TEVA-hankkeen väliraportti terveyden edistämisen taloudellisesta arvioinnista. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Avauksia 8/ ab57-16a14f74432c. Sivut ab57-16a14f74432c

• Pauni M Strategiat elämään - Kuntasektorin strategisen johtamisen opas. FCG Efeko Oy. Helsinki. • Pauni M (toim.). Kuntakonsernin strateginen ja poliittinen johtaminen. Kuntien konsernijohtamisen asiantuntijaryhmän kehittämisaloite. Suomen Kuntaliitto. Helsinki. • Perttilä K, Orre S, Koskinen S, Rimpelä M Kuntien hyvinvointikertomus. Hankkeen loppuraportti pdf?sequence= pdf?sequence=1 • Perttilä K, Uusitalo M (toim.). Terveyden edistämisen paikalliset rakenteet ja johtaminen. TEJO-hankkeen väliraportti Stakesin raportteja 4/2007. Luettavissa osoitteessa: VERKKO.pdf?sequence=1 VERKKO.pdf?sequence=1 15

• Perttilä K, Hakamäki P, Hujanen T, Ståhl T (toim). Terveyden edistämisen taloudellinen arviointi kunnissa. TEVA-hankkeen väliraportti terveyden edistämisen taloudellisesta arvioinnista. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Avauksia 8/ client/pdfs/9c be6-4c41-ab57-16a14f74432chttp:// client/pdfs/9c be6-4c41-ab57-16a14f74432c • Perttilä K, Orre S, Koskinen S, Rimpelä M Kuntien hyvinvointikertomus -hankkeen asiantuntijoiden työryhmä. Hyvinvoinnin määritelmä hyväksyttiin kyseisen työryhmän kokouksessa. • Rimpelä M, Saaristo V, Wiss K, Ståhl T (toim.). Terveyden edistäminen terveyskeskuksissa THL:n raportti 19/ • STM Terveyden edistämisen laatusuositukset. STM:n julkaisuja 2006:19. LFE-9303.pdf LFE-9303.pdf

• STM 2012: 21. Sosiaalihuollon lainsäädännön uudistaminen. Sosiaalihuollon lainsäädännön uudistamistyöryhmän loppuraportti. =DLFE pdf =DLFE pdf • Sundquist S, Oulasvirta L Vaikutusten ennakkoarviointi kunnallisessa päätöksenteossa. Kuntaliitto. • Terveempi Pohjois-Suomi 2 -hanke. Hankkeessa kehitetty dia. • THL. Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi: Seuranta. • THL Johtaminen tukee hyvinvoivaa ja tervettä kuntaa. Tukiaineistoa kuntajohdolle. 86ef-ebfbd4d1ae05http:// 86ef-ebfbd4d1ae05 • Tilastokeskus. Sosioekonominen asema

• Uusitalo M, Perttilä K, Poikajärvi K, Rimpelä M Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen paikalliset rakenteet ja johtaminen (TEJO). Esitutkimusraportti. Stakesin Aiheita 21/ fe http://urn.fi/URN:NBN:fi- fe • WHO Ottawa charter for health promotion. • WHO = World Health Organization Health promotion glossary. df df • Wilskman K, Ståhl T, Muurinen S, Perttilä K Väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kunnissa. Raportti kunnanjohtajien kyselystä Stakesin työpapereita 16/