Tuotantorenkaat VirtuaaliAMK:ssa toimintamalli, tuotetut sisällöt, esimerkkejä ja kokemuksia TieVie-asiantuntijakoulutus 13.8.2004 Outi Vahtila outi.vahtila@amk.fi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä: VerkkoSote Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä ITK-konferenssi.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
1 Ristiinarviointi Ristiinarviointi Hämeenlinna, Verkkosote
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä, 5 ov Itä-Suomen koordinaattoreiden kokous Joensuun Tiedepuistolla /tk.
Suomen koulutusjärjestelmä
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Virtuaaliammattikorkeakoulu Tuottamisen malli
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
PK-kehittämispalvelut
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
Copyright VirtuaaliAMK 1 VirtuaaliAMK 2004: palvelut ja välineet VirtuaaliAMK 2004: palvelut ja välineet Marja Rautajoki
Virtuaaliammattikorkeakoulu Liiketoiminnan kehittäminen tuotantorengas
@Virtuaaliammattikorkeakoulu VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
W w w. a m k. f i Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen verkko-opinnot, 15 op Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opinnoissa hankitaan tietoperustaa.
Copyright VirtuaaliAMK 1 AvoinAMK-hanke osana VirtuaaliAMK-verkostohanketta AvoinAMK-hanke osana VirtuaaliAMK-verkostohanketta Espoo Outi Vahtila.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu Suomen Virtuaali- ammattikorkeakoulu yhteyshenkilötapaaminen
Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu fi wwww. amk. fi www
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Insinööri-AMK, infrarakentaminen Opintojen ja TAMK:n esittely
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Suomen Virtuaali-ammattikorkeakoulu - sisällöntuotantorenkaat www
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
1 amk.fivirtualyh.fioncampus.fi Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu Tähtäimessä amk.fi.
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu nytwww.virtualyh.fi eTuotantoympäristö eOpiskeluympäristö eOpintopalvelut - sähköiset asiointipalvelut.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 VirtuaaliAMK:n sisällöntuotanto, toimintamalli ja tuottajapalvelut vuosina 2001 – 2003 VirtuaaliAMK:n sisällöntuotanto,
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Työllisyysportti – työväline työllisyydenhoidon toimijoille
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Copyright VirtuaaliAMK 1 Kirjastopalvelut osana Virtuaaliammattikorkeakoulua –projekti
OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Opintohallinnon tietojärjestelmän modernisointiprojekti Pekka Kähkipuro,
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Copyright VirtuaaliAMK 1 Suomen virtuaaliammattikorkeakoulu Suomen virtuaaliammattikorkeakoulu Outi Vahtila wwww.amk.fi
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Suomen Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu amk.fi virtualyh.fi oncampus.fi.
Copyright VirtuaaliAMK 1 Virtuaaliammattikorkeakoulun kirjastohanke Virtuaaliammattikorkeakoulun kirjastohanke Informaatiolukutaito osaksi oppimisprosessia.
MAAKUNNALLINEN PALLIATIIVISEN HOIDON TÄYDENNYSKOULUTUSMALLI
Hyvinvointi- ja teknologiaseminaari Hyvinvointiteknologian jatkotutkinto ov Informaatioteknologian erikoistumisopinnot 20 ov Hyvinvointiteknologian.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Virtuaaliammattikorkeakoulu Yhteyshenkilöpäivät Outi Vahtila
Virtuaali-informaatikkojen tapaaminen Tampere,
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Copyright VirtuaaliAMK 1 Verkkokirjastopalvelut osana Virtuaaliammattikorkeakoulua –projekti Kaisa Rissanen Ammattikorkeakoulukirjastojen johtajien kokous.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Esityksen transkriptio:

Tuotantorenkaat VirtuaaliAMK:ssa toimintamalli, tuotetut sisällöt, esimerkkejä ja kokemuksia TieVie-asiantuntijakoulutus 13.8.2004 Outi Vahtila outi.vahtila@amk.fi Strategiaseminaari 26.3.2002

Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu taustaa…. Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu on ammattikorkeakoulujen muodostama verkostomainen yhteistyöorganisaatio, joka edistää ja kehittää AMKien tarjoamaa virtuaalikoulutusta, verkostotoimintaa ja verkostopohjaisia palveluita. mukana kaikki Suomen ammattikorkeakoulut (31) yhteistyösopimus 11/2001 portaalin ensimmäinen vaihe 2.9.2002 vahva verkostoituminen ja sitoutuminen yhteyshenkilöt korkeakouluissa Verkostoyhteistyötä pedagogiikka verkkokoulutuksen laatu koulutustuotanto (yhteiset pelisäännöt jne.) tekninen ympäristö Toimintaa koordinoi VirtuaaliAMK kehittämisyksikkö Yhteishenkilöt AMKeissa tärkeässä roolissa Johtoryhmä tekee keskeiset päätökset strategialinjauksista

Sisällöntuotantorenkaat = kehittyvä amk-ympäristöön soveltuva koulutuksen tuotantomalli pohjautuu valtakunnalliseen, laajaan asiantuntijuuteen perustuvaan verkostoyhteistyöhön (tuotantorenkaassa mukana usean eri ammattikorkeakoulun opettajia) tuottaa: - uusia, opiskeluun tarkoitettuja verkkotuotteita, joissa verkkopedagogiikan vaatimukset huomioitu - demonstraatioympäristöjä, jotka auttavat oppimistehtävien rakentamisessa (virtuaalikylä, -yritys, -terveyskeskus) - yhteis– ja yleiskäyttöisistä aihiopohjaisia materiaaleja, joita voidaan yhdistellä eri opintokokonaisuuksiin Strategiaseminaari 26.3.2002

Yleiset periaatteet Haasteena: Tuottaminen perustuu tunnistettuun tuotantotarpeeseen Renkaiden toiminta perustuu yhteistoimintaan Renkaiden toiminta organisoidaan ja tehtävät jaetaan mielekkäästi, koordinaattorilla päävastuu Toiminta vaiheistetaan perustuotantoprosessin mukaisesti Toiminta ja tuotanto tapahtuu eTuotantoympäristössä Suunnittelu ja tuotanto toteutetaan oppimisprosessiperustaisesti ja oppimisaihiolähtöisesti Tuottajien kanssa tehdään tekijänoikeussopimukset  Laadukkaita pedagogisesti mielekkäitä ja kiinnostavia verkko-opintoja sekä monimediaisia, interaktiivia moni- ja uudelleen käytettäviä oppimisaihioita Haasteena:

Tuotantorenkaan organisointi (mahdollisia rooleja) Yhteissuunnittelu (sisällöllinen, pedagoginen ja tekninen) Koordinaattori - tiiminvetäjä Pedagoginen tuki Aihioiden tekijät Graafinen viimeistelijä Tekninen tuki Arvioijat Testaajat Informaatikko Tutkimus Alakoordinaattori – linkki muihin ja ensimmäisen vaiheen renkaisiin P r o j e k t i s u u n n i t e l m a Nykytila Tarve Tavoite Toimenpiteet Aikataulu jne…

Toimijat: VirtuaaliAMK:n kehittämisyksikkö: yhteystaho rahoittajien suuntaan (suunnittelu, hallinnointi, sopimukset, rahaliikenne) yhteydenpito AMKien suuntaan (tiedotus, rahaliikenne, projektihallinnan ja tuotannon toimintamalli, tuki ja työvälineet) Koulutusala- teemakohtainen koordinaattori henkilö, joka vastaa oman alansa koulutustuotannon tavoitteellisesta toiminnasta ja jakaa koulutusalalle suunnatun rahoituksen renkaille yhdessä kehyn kanssa. ”kytkee” nykyisten ja uusia tuotantorenkaiden tuotteet toisiinsa (päällekäisyyden, synergiaetu jne.) tuotantorengastoiminnan osaaminen ja tuki renkaille

Alakoordinaattorit: Yleiset aineet – Harri Kuusela, Lahden AMK Tietotekniikka – Ari Vesikko, Lahden AMK Yhteiskuntatieteiden-, liiketalouden ja hallinnon ala – Mervi Niskanen, Savonia Kulttuuriala – Timo Juurinen, MikkeliAMK Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala – Tommi Kinnunen, Pohjois-Karjalan AMK ja Sari Steenroos, Hämeen AMK Tekniikan ja liikenteen ala – Olli Ilveskoski, Hämeen AMK Luonnonvara- ja ympäristöala – Menna Rantala, Hämeen AMK Matkailu- ravitsemus ja talous – Marita Antikainen, Turun AMK Verkkopeda (osana tutkimus & tuotekehitystä)

Toimijat: Tuotantorenkaan koordinaattori yhden ammattikorkeakoulun edustama henkilö, joka vastaa tuotantorenkaan operatiivisesta toiminnasta ja taloudesta toimeksiantosopimuksen mukaisesti Tuotantorenkaan jäsenet tuotannossa mukana olevien ammattikorkeakoulujen opettajat jäsenet voivat olla eri rooleissa: suunnittelijoina, tuottajina, arvioijina sitoutuvat tuottamaan oman osuutensa yhteistuotteesta

Tuotantorenkaat 01-03 Elektroniikan verkko-opetus Hoitotyön perusteet ja harjoittelu Huume- ja päihdetyö Internetin hyödyntäminen matkailussa KIVA-kieliprojekti Kotieläintalous Kriisi- ja katastrofihallinnan osaamisen kehittäminen Liiketoiminnan kehittäminen (E-business) Lääkehoito Maaseutuyrittäminen Matematiikka Metsä Mobiilit sovellusympäristöt Nuorisokulttuurit ja kulttuurinen nuoruus Ohjelmistotuotanto Paikkatietojärjestelmät Sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristö Talonrakennus- ja rakennetekniikka Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen

Tuotantorenkaat 01-03 Tietokantaosaaja Tietokonepelivisualisointi Tietokoneverkot, tietoliikenne ja tietoliikennejärjestelmät Toimitilapalvelut Tutkimusnetti Vanhustyön opintokokonaisuus Verkkosovelluskehitys Ympäristöteknologia Äitiyshuolto, perusopinnot

Tuotantorenkaat 04-06 Aasia Asiakasosaamispassi Bioenergia Diabetestyön osaamisen kehittäminen Digitaalinen media Elintarvikeyrittäjyys Filosofia Hotel Management HTM-opinnot Information Technology in English International Business Studies Johdatus AMK-opintoihin Kasvituotanto Kehitysyhteistyö Kestävän kehityksen monialainen osaaminen Kirjastoalan verkko-opetus KIVA III Kotieläintalous Kulttuuriyrittäjyys Käyttöliittymäsuunnittelu Maaseutuyrittäminen, laatu ja ympäristö Markkinointi Miestyöote

Tuotantorenkaat 04-06 Mobiilipalvelujen suunnittelu, ohjelmointi ja tuottaminen Muotoilun perusteet Opetuksen havainnollistaminen Organisaation toim. kehittäminen ja muutosprosessi tietojärjestelmä-hankkeissa Rakennustekniikka Seksuaaliterveyden edistäminen Sisu-ryhmä Sulautetut mikrotietokonejärjestelmät Sähköpätevyys Taidekasvatus ja -ilmaisu Taloushallinto ja rahoitus Teknillinen mekaniikka Tekstiili- ja vaatetustekniikka Tiedonhankinta Tieto- ja viestintäteknologia (sosiaali- ja) terveysalalla Tietojohtaminen rakennusprosessissa Tietoturvallisuus Tutkimus ja kehitys Työelämään ohjaavat opinnot Venäjä toimintaympäristönä Verkkosovelluskehitys Viestintä Virtuaaliterveyskeskus Ympäristöteknologia

Tuotantorenkaiden kotisivut Tuotantorenkaiden esittelyt portaalissa Visio, yhteystiedot, Posteri, suunnitelmat

Perustuotantoprosessi

Projekti- suunnitelma Posteri Käsi- kirjoitukset Sopimukset Projekti- kuvaus Projekti- suunnitelma Raportti ja lasku Vuosi Järjestäytyminen ja aloitustoimet Toiminnan suunnittelu Tuotteen ja tuotannon suunnittelu Arviointi Palautteen anto Palautteen käsittely XXXkuu XXXkuu XXXkuu XXXkuu Lopputuote, versio 1 Lopputuote, versio 2 Raportti ja lasku Vuosi T ä s t ä l i i k k e e l l e Tuotanto 1. jakso Arviointi Palautteen anto Palautteen käsittely Tuotanto 2. jakso XXXkuu XXXkuu XXXkuu XXXkuu Raportti ja lasku Lopputuote Vuosi Pilotointi Arviointi ja testaus Palautteen käsittely Korjauk- set Metatiedon tallennus Viimeistely Loppu- seminaari XX.XX.XXXX XXXkuu XXXkuu XXXkuu XXXkuu Tuote toimii verkossa Tuote portaalissa

ja tällä eteenpäin M a k s u a i k a t a u l u ??? 2004 Määrittely Projekti- suunnitelma, alustavat käsikirjoitukset ja tuotekuvaukset Tekijänoikeus- sopimukset 2004 Määrittely marras-joukukuu Suunnittelu tammi – maalikuu Suunnitelmien arviointi huhti-toukokuu Kesätauko kesä-elokuu Järjestäytyminen ja aloitustoimet,toimin- taympäristön analyysi ja alojen välisen yhteistyösuunnitelman tekeminen. Toiminnan suunnittelu, www-sivu, projektisuunnitelma ja posteri. Tuotannon suunnittelu, olemassa olevien aineistojen kartoittaminen, sisältöalueiden määrittely, oppimis- prosessien hahmottaminen, tuotekuvaukset oppimisaihioista Tuotekuvausten ja prosessien arviointi, opiskelijoiden, pedagogisten asiantuntijoiden palautteet sekä renkaiden ristiinarviointi, palaute ja palautteen käsittely ja tällä eteenpäin M a k s u a i k a t a u l u ??? 2005 Toteutus - tuotannon 1.vaihe syys- maaliskuu Tuotedemojen arviointi huhti-toukokuu Kesätauko kesä-elokuu Lopputuote,versio 1 (PowerPointilla tai muulla ohjelmalla tehty esitys, josta selviää oppimisaihion toimintaperiaate) Oppimisprosessien kuvaminen ja demojen teko, tekstisisältöjen kirjoittaminen materiaalipankkiin Demojen käytettävyystesti, arviointi, palaute ja palautteen käsittely ja korjaukset Lopputuote,versio 2 (Flashillä tai muulla soveltuvalla ohjelmalla tuotettu oppimisaihio, sisältöä tuotantoympäristössä 2006 Toteutus - tuotannon 2.vaihe syys – helmikuu Testaus maalis-elokuu Viimeistely, käännökset, tuot- teistaminen ja laadunvarmistus syys - lokakuu Opintojaksojen kokoaminen marraskuu Lopputuote,versio 3 (Tuotantoympäristössä olevilla oppimisaihioilla rakennettu opintojakso) Oppimisaihioiden tuottaminen ja opinto- jaksojen tuotteistukseen liittyviä toimenpiteitä, metatiedon syöttöä Käytettävyystestit, Pilot- opintojaksojen rakentaminen ja koulutusten toteutus, pal. keruu ja tulosten analysointi Tuotteiden korjaukset, laadunvarmistus,portaalin laatutyökalulla, kieliversiot, esitteet

Sopimukset

Laadun osatekijät Strategiaseminaari 26.3.2002

ISO 8402 / 6 näkökulmaa ja VirtuaaliAMK koulutustuotteen arviointi Yleistä opintojaksosta Opiskelu ja oppiminen Tehtävät ja oppimateriaalit Suoritus ja arviointi Vuorovaikutus ja yhteisöllisyys Käytön joustavuus Toiminnallisuus Luotettavuus Käytettävyys Tehokkuus Ylläpidettävyys Siirrettävyys Arvioinnin kohteet Lopputuloksena tietoa siitä, miten kokonaisuus palvelee oppimista ja opetusta!

Sisältö on oikeaa ja ajantasaista Sisältö vastaa työelämän tarpeisiin Sisältö on hyödynnettävissä AMK-tutkinnoissa, yrityskoulutuksessa, täydennyskoulutuksessa Oppimisprosessi on selkeästi kuvattu Toteutus perustuu yhteistoiminnallisuuteen Materiaali on tarkoituksenmukaisesti valikoitua (määrä, havainnollisuus) Noudatettu visuaalisen suunnittelun periaatteita Tehty VirtuaaliAMK:n sivupohjien avulla Arvioitu VirtuaaliAMK:n arviointiprosessissa (sisällöllinen, pedagoginen ja tekninen arviointi, sopimukset, oikeudet ja talous) Toiminta perustuu jatkuvaan kehittämiseen!

A n t o i s a a y h t e i s t y ö t ä ??

A n t o i s a a y h t e i s t y ö t ä ??

Renkaan toiminnan organisointi on onnistumisen edellytys Renkaan toiminnan organisointi on onnistumisen edellytys. Keskeistä on sitoutuminen yhteistyöhön, innostuneisuus, pelisääntöjen noudattaminen, vastuuntunto ja riittävä osaaminen sekä pedagogisesti että teknisesti. Koordinaattorin rooli on keskeinen. + Aihealueet / rajapinnat löytyivät suht. helposti. + Tekijät teknisesti osaavia, osalla myös pitkä opettajakokemus. + Mahdollisuus hyödyntää opiskelijoita eri vaiheissa. + Osion vastuu AMK:lla, tekijät voivat pitkän projektin aikana vaihtua. Tekijöiden vaihtuminen hidastaa prosessia. AMK:n sitoutuminen (omaosuus) vaihtelee huomattavasti -> erilainen resurssi -> erilainen lopputuote. ….N ä i l l ä a j a t u k s i l l a

Pedagoginen suunnittelu Sisällöntuotantoprojektin perusedellytyksenä on hyvät suunnitelmat ja dokumentoitu toiminta. VirtuaaliAMK:n tuotantoprosessi on 5-vaiheinen prosessi. Jokaiseen vaiheeseen on olemassa omat työkalut. + Valmiit prosessin vaiheeseen räätälöidyt mallit / pohjat auttavat suunnittelijaa. + Laatutyökalujen tiedostaminen jo käsikirjoitusvaiheessa ohjaa suunnittelijaa. ….N ä i l l ä a j a t u k s i l l a Opintojakso Materiaali + Tehtävät Pedagoginen suunnittelu

….N ä i l l ä sopimuksilla Tietoliikennerenkaan sopimuksia: Sopimukselliset asiat on varmistettava ajoissa. Projetisuunnitelman ja käsikirjoituksen ohella sovitaan tekijänoikeuksista kaikkien tuotantoon osallistuvien kanssa. Portaalin kautta on saatavissa tekijäoikeusneuvontaa. Tietoliikennerenkaan sopimuksia: Toimeksiantosopimus (TAMK – LAMK) Puitesopimus (Renkaan AMK:n kesken) Projektisuunnitelma Sopimus työajan seurannasta (tekijät + koord.) Tekijänoikeussopimukset (AMK – Tekijä) Virassa tai toimessa oleva Ulkopuolinen tuottaja Opiskelija ….N ä i l l ä sopimuksilla

Hyvään laatuun tähtääminen on yksi rengastoiminnan kivijalka Hyvään laatuun tähtääminen on yksi rengastoiminnan kivijalka. Laatua varmistetaan mm. verkoston yhteisellä toimintavalla, tuotantoprosessilla sekä tuotteen laatukriteereillä. Verkoston käyttöön on tuotettu mm. yhteisiä logoja, ikoneja, sivupohjia. Toimintaa ohjaa jatkuvasti kehittyvä laatukäsikirja. Ristiinarvioinneilla saadaan jo suunnittelun ja tuotannon aikana kattavampi arvio missä itse mennään ja nähdään missä muut menevät. Valmiit kaavakkeet / pohjat helpottavat arviointeja. Renkaan oma arvioija pitää olla riittävän kriittinen. Suunnittelun ja toteutuksen avoimuus parantaa lopputulosta, pelkona on keskeneräisen työn arviointi. Tuotteen on oltava arvioitavassa vaiheessa arvioinnin aikana. ….N ä i l l ä a j a t u k s i l l a

Sigle sign on – palvelut yhdellä kirjautumisella www.amk.fi - palveluita eTuotantoympäristö Sigle sign on – palvelut yhdellä kirjautumisella Materiaalitietokanta/ metatieto Käsite- ja sanakirja eOpintopalvelut - sähköiset asiointipalvelut eOpiskeluympäristö Mobiilipalvelut Terveys- ja hyvinvointi Teollisoikeudet Virtuaalikylä Tiedonkeruu Löydä tilastot Koulutustarjonta yhdestä pisteestä Strategiaseminaari 26.3.2002

Oppimisaihiopohjainen tuotanto Markkinointi- materiaali Opintojakso2 Opintojakso1 RLOs= reusable learning objects: älykkyys, elämyksellisyys, adaptiivisuus esim. simulaatiot, animaatiot, toiminnalliset hypertekstit, kognitiiviset työkalut Materiaali- tietokanta Materiaalipankki Metatieto Strategiaseminaari 26.3.2002

eTuotantoympäristön edut tuotantorengastyössä mahdollistaa tuotantorenkaiden sisäisen ja välisen yhteistyön ja yhdessä tekemisen sekä muille nimetyille henkilöille (esim. yhteyshenkilöt) avoimuus, kommentointi, prosessointi läpinäkyvyys, ideat, hyvät käytännöt, laatu päällekkäisyyksien eliminointi ja synergiaedun saavuttaminen myös erikoisosaamisalueet voidaan tuoda entistä paremmin esille

eTuotantoympäristö amk-konsepti käytettävyys: siirrettävyys laadukas grafiikka automaattinen, vakioitu navigaatio automaattinen sivukartta siirrettävyys uudelleenkäytettävyys palaute yhteistiedot

eTuotantoympäristö tuottajien yhteinen tietovaranto päivitys yhdessä paikassa metatieto mukana kieliversioiden teko helppoa ei tarvita html -osaamista xml-muoto -> mahdollisuus julkaista mobiililaitteissa, DigiTV:ssä helppo vaihtaa visuaalista ilmettä - vaihtoehtoisia sivupohjia opintojaksoeditorilla erilaisten koulutusvariaatioiden teko vaivatonta!

Terveyden edistämisen opinnot 10 opintoviikon suuruinen opetuspaketti perustutkinto jatkotutkinto täydennyskoulutus  Yksi materiaali, eriytys tehtävien avulla  Oppimisprosessi kuvattu opiskelupolkuna  Toteutetaan ohjattuna verkko-opetuksena

Esimerkkejä opintojaksojen etusivuista Hyödynnetty VirtuaaliAMK:n sivupohjia Tuovat tuotteille yhtenäisen ulkoasun ja perusnavigaation

Mediakulttuuri 1 ov:n opintojakso Koko oppimateriaali ja tehtävät mukavasti kerralla nähtävillä Tehtävä pohdintatehtävä.

Kolmas sektori ihmisen hyvinvoinnin tukena 1 ov:n opintojakso osa Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä (5ov) – opintokokonaisuutta. voidaan opiskella erikseen tai osana edellä mainittua kokonaisuutta perusopintoihin, ammattiopintoihin tai vapaasti valittaviin opintoihin  Oppimisprosessi kuvattu opiskelupolkuna, joka nähtävissä etusivulla  Toteutetaan ohjattuna verkko-opetuksena

Hoitotyö 4 ov:n opintojakso Vaihettain etenevä oppimateriaali ja siihen liittyvät tehtävät Liittyy virtuaali-terveyskes-kukseen

Virtuaalikylä Perusideana rakentaa ympäristö, joka mahdollistaa ongelmalähtöisten oppimistehtävien työstämisen osana verkko-opetusta Tukee opettajan ja oppilaan yhteistyötä, palvelee yksilöllisiä opiskelutarpeita Mahdollistaa yhteistyön toisen asteen ja amk:n välille Lisää toiminnan läpinäkyvyyttä

Virtuaalikylän käyttö opiskelussa Ympäristö liittyy opintojaksoihin oppimistehtävien välityksellä Ei sisällä varsinaista oppimateriaalia (kirjoihin verrattavaa) eikä jatkuvasti muuttuvaa tietoa Sisältää tietoja yrittäjyyden ja talouden, peltoviljelyn, kotieläintalouden ja ympäristöasioiden näkökulmasta

Virtuaalikylän sisältöä Kunnan, kylän ja tilojen perustiedot (autenttisia lomakkeita, asiakirjoja, karttoja, kuvia, videoita, äänitiedostoja yms. esityksiä) Esimerkkitehtäviä, joita voi käyttää sellaisenaan tai sovellettuna (tietokanta) Laskelmia ym. työkaluja oppimistehtävien tekemiseen (tietokanta)

KIVA Kielikaupunki kerää kielten materiaalit keskitetysti yhteen

Network Security 3 ov:n opintojakso osa 12 ov:n tietoliikenne ja tietoliikenneverkot kokonaisuutta Toteutetaan verkko-opintoina ohjaustyökaluna sähköposti, keskustelu-ryhmä ja UKK-listat Tehty yhteistyössä alan teollisuuden kanssa

Esimerkki opintojakson osasta: Flash-animaatio ”monimutkaisesta” kuvasta