Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Copyright VirtuaaliAMK 1 Suomen virtuaaliammattikorkeakoulu Suomen virtuaaliammattikorkeakoulu Outi Vahtila wwww.amk.fi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Copyright VirtuaaliAMK 1 Suomen virtuaaliammattikorkeakoulu Suomen virtuaaliammattikorkeakoulu Outi Vahtila wwww.amk.fi"— Esityksen transkriptio:

1 copyright VirtuaaliAMK 1 Suomen virtuaaliammattikorkeakoulu Suomen virtuaaliammattikorkeakoulu Outi Vahtila outi.vahtila@amk.fi wwww.amk.fi www.virtualyh.fi

2 copyright VirtuaaliAMK 2 Suomen virtuaaliammattikorkeakoulu  Mukana kaikki Suomen ammattikorkeakoulut (31) –yhteistyösopimus 11/2001 –www.amk.fi-portaali avattiin 2.9.2002 –vahva verkostoituminen ja sitoutuminen –tuotantorenkaita 50 (yht. 450 henkilöä)  Verkostoyhteistyö –pedagogiikka –tekijänoikeussopimukset –tutkimus- ja tuotekehitys –verkkokoulutuksen laatu –koulutustuotanto tuotantorenkaissa –tekninen ympäristö –sähköiset asiointipalvelut  Toimintaa koordinoi VirtuaaliAMK-kehittämisyksikkö  Johtoryhmä tekee keskeiset päätökset ja mm. strategialinjaukset

3 copyright VirtuaaliAMK 3 Mikä on VirtuaaliAMK?  Virtuaaliammattikorkeakoulu on Suomen ammattikorkeakoulujen muodostama yhteistyöverkosto. Yhteistyön tavoitteena on kehittää, tuottaa ja tarjota kansainvälisesti tunnettuja, korkeatasoisia ja kilpailukykyisiä koulutuspalveluita ja joustaviin opintoihin tähtääviä koulutuskokonaisuuksia. Koulutustarjonta ja palvelut hyödyntävät monipuolisesti erilaisia opetus- ja oppimismenetelmiä ja nykyaikaista tieto- ja viestintätekniikkaa. (VirtuaaliAMK:n strategia 2003 – 2006).

4 copyright VirtuaaliAMK 4 Virtuaalinen organisaatio  Tarkoittaa kiinteät organisaatiomuodot ylittäviä toiminnan organisoitumisen muotoja  Verkoston tehokas toiminta vaatii koko verkostoa koskevien tavoitteiden asettamista ja resurssien hankkimista (vrt. VirtuaaliAMK:n strategia)  Tietoverkot provosoivat virtuaalisten organisaatiomuotojen syntymistä (Barnatt, C. (1995) Cyber Business. John Wiley & Sons Ltd)  VirtuaaliAMK on tyypillinen virtuaalinen organisaatio

5 copyright VirtuaaliAMK 5 Organisaatioiden rajat häipyvät (M.Grönroos, Mahdollisuuden aika – kohti virtuaalista organisaatiota)  Organisaatiot tarvitsevat verkostoja  Verkoston voima –passiivinen jäsen ei hyödy verkostosta –verkoston kasvaessa aritmeettisesti, potentiaalinen hyöty aktiiviselle toimijalle kasvaa geometrisesti  Virtuaalinen organisoituminen –auttaa oleellisten heikkojen signaalien suodattamisessa –antaa uusia, innovatiivisia mahdollisuuksia –auttaa uudistumaan –luo kilpailuvoimaa

6 copyright VirtuaaliAMK 6 Verkostot (M.Grönroos, Mahdollisuuden aika – kohti virtuaalista organisaatiota)  Ovat elintärkeitä jokaiselle organisaatiolle  Ovat myös pelottavia –näennäinen kaottisuus –syy- seuraussuhteen hämärtyminen –tuntuu, että asiat ovat paenneet käsistä

7 copyright VirtuaaliAMK 7 VirtuaaliAMK  Verkostojen verkosto (vrt. internet) Kokemuksia kolmen vuoden ajalta:  näennäinen kaottisuus, syy ja seuraussuhteiden hämärtyminen  nopeat muutokset  nopea kehittyminen  Epävarmuus  “umpihangessa tarpominen”  “kuka päättää” – “kuka päättänyt” – “kuka ottaa vastuun” -kysymykset”  ei nähdä vielä hyötyjä: Selkeästi näkyvillä kritisointia,joka tulee kun ei tunneta asioita  tarvitaan heikkojen signaalien tulkintataitoa  ei vaaranna tai vähennä opettajien työpaikkoja  opettajan työnkuva muuttuu (esim. osa opettajista sisällöntuottajia)  tarvitaan pelisääntöjä, työkaluja, laatukriteereitä jne.  nähdään vielä erillisenä toimintana oman organisaation toiminnasta  uhkana, että vanhoja toimintatapoja siirretään suoraan verkkoon

8 copyright VirtuaaliAMK 8 Opiskelu ennen vanhaaneilen ja tänään, ehkä huomennakin.....

9 copyright VirtuaaliAMK 9 Opiskelu nyt jo ja ainakin tulevaisuudessa..... ??? %¤#¤ %

10 copyright VirtuaaliAMK 10  Voidaan tarjota kokonaispalveluita: Yhden luukun periaate (vrt. www.amk.fi)  Maailmanlaajuinen verkkoyhteys: mitä tahansa, kuinka tahansa, minne tahansa ja koska tahansa  Ihminen osa verkkoa (ipv6)  Monipuoliset, kiinnostavat sisällöt  Opiskelu modernin tieto- ja viestintäteknologian keinoin, opitaan toimimaan verkostoissa ja luomaan uusia verkostoja Teknologia mahdollistajana

11 copyright VirtuaaliAMK 11  Adaptiivinen hypermedia: esim. käyttäjän mukaan muuttuvat linkit ja tietosisältö  Oppimisaihiot – elämyksellinen hypermedia  Metatiedon hyödyntäminen – adaptiivisten sisältöjen luominen  Adaptiiviset ja personoidut palvelut  Oppimateriaalien ja alustojen yhteensovittaminen perustuu yhteisesti hyväksyttyihin standardeihin (xml-standardi)  Käyttäjien tunnistaminen yli korkeakoulurajojen – yksi kirjautuminen  Virtuaalitodellisuus  Verkon älykkyys lisääntyy, semanttinen web  Verkko-opiskelun vuorovaikutteisuus, yhteisöllisyys, yhteistoiminnallisuus, oppimisen tukeminen  Tietoturvallisuus ja tietoverkkojen turvallisuus –oppijoiden ja kouluttajien tunnistaminen  Tilannesidonnainen oppiminen  Tiedon omaksumisesta tiedon lähteiden omaksumiseen Teknologia mahdollistajana

12 copyright VirtuaaliAMK 12 Haasteita  Internet on kehittynyt globaaliksi tiedonvälittäjäksi  Internetin haavoittuvuus, tietoturvariskit?

13 copyright VirtuaaliAMK 13 Haasteita  Verkkopalveluiden välinen yhteistoiminta lisääntyy (Interoperability)  Sama monimuotoinen sisältö tulee voida käyttää eri päätelaitteissa  Kilpailu (ulkomaiset isot tutkimuslaitokset/yliopistot vrt. MIT)  Sisältöjen nopea vanheneminen  Laadunvarmistus  Tekijänoikeussopimukset  Sisältöjen uudelleenkäytettävyys, siirrettävyys  Verkkopedagogiikan monipuolinen hyödyntäminen  Tutkimustoiminta ja tuotekehitys  Sisältöjen hallinta ja varastointi  Interaktiivisten sisältöjen tuottaminen

14 copyright VirtuaaliAMK 14 Haasteena interaktiiviset sisällöt http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/body/interactives/3djigsaw_02/index.shtml?organs

15 copyright VirtuaaliAMK 15 Teknologian valjastaminen opiskeluun  Langattomuus ja langattomuuden varaan rakentuvat palvelut lisääntyvät (ennuste: maailmassa palveluiden käyttäjiä pari miljardia vuoteen 2005 mennessä)  Tulossa: All-IP, ihminen tavoitetaan virtuaalisesti kaikkialla  Kännyköiden kehitys on nopeaa; multimediakännykät (m- elearning)  Aamulehti 6.11.2004 artikkeli: “Äly tulee kännykkään”: Digitaalinen, mobiili, virtuaalinen ja yksilöllinen. Nämä sanat muuttavat maailman, tapamme elää. Muutumme langattomiksi. Maailma pienenee, elämä helpottuu. Jokaisella on piakkoin älypuhelin”. “Vuonna 2007 lähes 50 % yritysten käyttämistä sovelluksista toimii mobiilikännykällä. Konttori siirtyy taskuun. Palvelut muuttuvat virtuaalisiksi. Kaikki on saatavilla kaikkialla ja aina”

16 copyright VirtuaaliAMK 16 Mobiilipalveluiden hyödyntäminen  Opiskelupalveluiden monipuolistaminen  Opetuksen monipuolistaminen  Formaalin oppimisen rinnalle informaali oppiminen  Tiedon joustava hyödyntäminen  Yksilöllisen ja toisaalta yhteisöllisen oppimisen edistäminen  Todellinen ajasta ja paikasta riippumattomuus  Eri oppimistyylien tukeminen  Elämänlaajuinen oppiminen  Tilannesidonnainen oppiminen  Verkostoituminen

17 copyright VirtuaaliAMK 17 Virtuaaliopetuksen haasteita  Verkko-oppimisen tulee olla yhä vuorovaikutteisempaa  Tutorit ja mentorit tärkeässä roolissa  Oppikirjat verkossa ovat läsnä vain käsikirjastona, eivät kurssin tärkeimpänä sisältönä.  Verkko-oppiminen on reaaliaikaista - Tiedonhallintajärjestelmien, kirjastopalveluiden ja oppimistyökalujen yhdistyminen tuo oppimistilanteet oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.

18 copyright VirtuaaliAMK 18  Koululaitosten ja valtioiden rajat hämärtyvät, tuloksena kansainvälisiä tutkintoja (vrt EU/ects)  Kokonaiset verkon kautta suoritettavat tutkinnot  Koulutusohjelmien räätälöinti yksilöllisiksi (eHopsit)  Pelit / virtuaaliyhteisöt Opiskelu tulevaisuudessa - skenaarioita

19 copyright VirtuaaliAMK 19 Maailma muuttuu, Eskoseni  Maailma muuttuu koko ajan  Työssä tarvittavan ja tuotettavan tiedon ja osaamisen määrä kasvaa nopeasti  Työn vaativuus erilaista, vapaa-ajan ja työn raja on osittain jo häipynyt  Työn ja opiskelun virtuaalisuus, irtautuminen ajasta ja paikasta  Yhteisöt ja identiteetit hajoaa; määräaikaiset projektit, työyhteiset hajautuvat

20 copyright VirtuaaliAMK 20 Infoähkystä motivoituneeseen opiskeluun  Kuka jaksaa vielä opiskella tietokoneen äärellä?  Tarvitaan erityisen motivoivia, innostavia sisältöjä  Tarvitaan hyviä, pedagogisesti jalostettuja sisältöjä

21 copyright VirtuaaliAMK 21 www.amk.fi, www.virtualyh.fi - nytwww.virtualyh.fi eTuotantoympäristö eOpiskeluympäristö eOpintopalvelut - sähköiset asiointipalvelut Koulutustarjonta yhdestä pisteestä Materiaalitietokanta/ metatieto Single sign on – palvelut kertakirjautumisella ? Terveys- ja hyvinvointi Teollisoikeudet Virtuaalikylä Tiedonkeruu Löydä tilastot Mobiilipalveluita

22 copyright VirtuaaliAMK 22 Visio: eOpiskelu www.virtuaaliyliopisto.fi ja www.amk.fi - portaalien kauttawww.virtuaaliyliopisto.fiwww.amk.fi Tavoite oKeskitetystä portaalien kautta on mahdollista päästä eOpiskeluympäristöön (esim. Moodle tai vastaava) oeOpiskelu on osana sähköistä asiointia (keskitetty käyttäjähallinto) oeOpiskeluympäristöstä tulee opettajan työkalu,johon joustavasti saadaan verkkokurssi luotua ja toteutettua Muut tietovarastot; Finelib, csc:n mediapalvelin ym. hyödyntää Tuotantorenkaiden tuottamat materiaalit eTuotantoympäristö eOpiskeluympäristö hyödyntää Käyttäjät ympäristöön TEKIJÄN- OIKEUDET – PALVELU Käyttäjät ympäristöön

23 copyright VirtuaaliAMK 23 Tuotantorengastoiminta AMK:jen yhteinen sisällöntuotanto oppimisaihiopohjaisesti

24 copyright VirtuaaliAMK 24 Oppimisaihiot – uudelleenkäytettävää aineistoa

25 copyright VirtuaaliAMK 25 RLOs= reusable learning objects: älykkyys, elämyksellisyys, adaptiivisuus esim. simulaatiot, animaatiot, toiminnalliset hypertekstit, kognitiiviset työkalut RLOs= reusable learning objects: älykkyys, elämyksellisyys, adaptiivisuus esim. simulaatiot, animaatiot, toiminnalliset hypertekstit, kognitiiviset työkalut Opintojakso2 Markkinointi- materiaali Materiaali- tietokanta Materiaali- tietokanta Opintojakso1 Oppimisaihiopohjainen tuotanto – ennakointia tulevaan Materiaalipankki Metatieto Koulutustuotanto www.amk.fi - portaalin työkaluilla  Laatu  Siirrettävyys  Yhteensopivuus  Alustariippumattomuus  Päivitettävyys  Saatavuus

26 copyright VirtuaaliAMK 26 Materiaali- tietokanta Materiaali- tietokanta Metatieto Materiaalipankki RLOs= reusable learning objects: älykkyys, elämyksellisyys, adaptiivisuus esim. simulaatiot, animaatiot, toiminnalliset hypertekstit, kognitiiviset työkalut RLOs= reusable learning objects: älykkyys, elämyksellisyys, adaptiivisuus esim. simulaatiot, animaatiot, toiminnalliset hypertekstit, kognitiiviset työkalut www.amk.fi - laadukkaat sisällöt ja yhden pisteen opiskelupalvelutwww.amk.fi www.amk.fi :n eTuotantoympäristö Teema XX, projektisuunnitelma, tuotantosuunnitelma www.amk.fi :n eTuotantoympäristö Teema XX, projektisuunnitelma, tuotantosuunnitelma Tuotteistaminen oppimisaihioiden tuotteistaminen Tuotteistaminen oppimisaihioiden tuotteistaminen www.amk.fi :n koulutustarjontanäkymä AMK X tarjoaa opintojaksoa X www.amk.fi :n koulutustarjontanäkymä AMK X tarjoaa opintojaksoa X www.amk.fi :n koulutustarjontanäkymä AMK X tarjoaa opintojaksoa X www.amk.fi :n koulutustarjontanäkymä AMK X tarjoaa opintojaksoa X Opiskelija Y, AMK Y:stä hakee opintojaksolle X AMK Y puoltaa Opiskelija Y, AMK Y:stä hakee opintojaksolle X AMK Y puoltaa Opiskelija Y, AMK Y:stä hakee opintojaksolle X AMK Y puoltaa Opiskelija Y, AMK Y:stä hakee opintojaksolle X AMK Y puoltaa AMK X AMK X hyväksyy opiskelijan Y opintojaksolle X AMK X AMK X hyväksyy opiskelijan Y opintojaksolle X AMK X AMK X hyväksyy opiskelijan Y opintojaksolle X AMK X AMK X hyväksyy opiskelijan Y opintojaksolle X Opiskelija Y opiskelee opintojakson X Opiskelija Y opiskelee opintojakson X Opiskelija Y opiskelee opintojakson X Opiskelija Y opiskelee opintojakson X Opintojakso X Opintojakson koostaminen oppimisaihioista opintojaksoksi X Opintojakson koostaminen oppimisaihioista opintojaksoksi X Opintojakson koostaminen oppimisaihioista opintojaksoksi X Opintojakson koostaminen oppimisaihioista opintojaksoksi X Tuotteistaminen oppimisaihioiden tallentaminen metatiedolla Tuotteistaminen oppimisaihioiden tallentaminen metatiedolla Tuotteistaminen oppimisaihioiden tallentaminen metatiedolla Tuotteistaminen oppimisaihioiden tallentaminen metatiedolla eTuotantoympäristö oppimisaihioideat, kuvaukset eTuotantoympäristö oppimisaihioideat, kuvaukset eTuotantoympäristö oppimisaihioideat, kuvaukset eTuotantoympäristö oppimisaihioideat, kuvaukset

27 copyright VirtuaaliAMK 27 Perusideana rakentaa ympäristö, joka mahdollistaa ongelmalähtöisten oppimistehtävien työstämisen osana verkko-opetusta Tukee opettajan ja oppilaan yhteistyötä, palvelee yksilöllisiä opiskelutarpeita Mahdollistaa yhteistyön toisen asteen ja amk:n välille Lisää toiminnan läpinäkyvyyttä Virtuaalikylä Virtuaalimaatila

28 copyright VirtuaaliAMK 28 Esimerkki oppimisaihiosta

29 copyright VirtuaaliAMK 29 Oppimisaihiot – tuotantoprosessin vaiheet

30 copyright VirtuaaliAMK 30 Yhteinen materiaalipankki tarjoaa yhteiskäyttöön tuotetut aihiot helposti saataville.

31 copyright VirtuaaliAMK 31 Tekijänoikeussopimukset laadittu VirtuaaliAMK:ssa  Sopimus Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulun yhteishankkeissa tuotettujen oppimateriaalien käyttöoikeuksista  Sopimus työntekijän valmistaman aineiston käyttämisestä  Sopimus ulkopuolisen tekijän kanssa aineiston valmistamisesta ja käyttämisestä  Tietokoneavusteiden opetuksen säännöt  Sopimus valmiin oppimateriaalin ja sen käyttöoikeuksien luovuttamisesta

32 copyright VirtuaaliAMK 32 Vuoden 2005 – 2006 painopistealueet Laaja-alaisen virtuaaliopintojen koulutustarjonnan varmistaminen ja kattava tarjoaminen portaalin kautta opiskeltavaksi  koulutustuotanto tuotantorenkaissa (tavoite 100 oppimisaihiota, joista osa myös ruotsin- ja englanninkielisinä)  ammattikorkeakoulujen opintojen tarjonnan lisääminen portaalin kautta tutkinto-opiskelijoille ja muille ammattikorkeakoulujen kohderyhmille (tavoite on 2- kertainen tarjonta vuoteen 2004 verrattuna)  opiskelijaliikkuvuuden lisääminen (tavoitteena on 10 op:n verran opintojaksoja 50 %:lla koulutusohjelmista)  jatkotutkinto ja erikoistumisopintojen koulutustarjonnan kartoittaminen ja verkko-opintojen lisääminen portaalin kautta (tavoite: 30 op)  ruotsinkielisen koulutustarjonnan lisääminen 2-kertaiseksi vuoteen 2004 verrattuna

33 copyright VirtuaaliAMK 33 Vuoden 2005 – 2006 painopistealueet Kehitetään portaalia ja sen palveluita, jotka tukevat ja toteuttavat verkostoyhteistyötä, sisällöntuotantoa, markkinointia, kansainvälisyyttä ja tiedottamista sekä opiskelun sähköistä asiointia  www.amk.fi -portaalin ylläpito ja palveluiden kehittäminen (kieliversiot)  eOpintotoimiston ylläpito ja kehittäminen  tilastoinnin kehittäminen  tuotantorenkaissa syntyvien tuotteiden hallinta- ja varastointi –mallin kehittäminen.

34 copyright VirtuaaliAMK 34 Vuoden 2005 – 2006 painopistealueet  VirtuaaliAMK:n strategia vuosille 2007 – 2010  Laadunvarmistus sisältötuotannossa ja VirtuaaliAMK:n palveluissa  Verkkopedagoginen tutkimus- ja tuotekehitys  Laatujärjestelmän kehittäminen yhteistyössä Virtuaaliyliopiston kanssa  Mittareiden jatkokehittäminen ja palautteiden perusteella tehtävät toimenpiteet.  Yhteinen eOpiskeluympäristö VirtuaaliAMK ja Virtuaaliyliopisto (hanke-esitys OPM:ään)

35 copyright VirtuaaliAMK 35 Vuoden 2005 – 2006 painopistealueet VirtuaaliAMK:n ja AMK-kirjastojen yhteistyö  ammattikorkeakoulukirjastojen ja Virtuaaliammattikorkeakoulun yhteistyömuotojen mallintaminen ja testaaminen (esim. materiaalintuotanto, metatieto, tiedonhankintaosuudet verkko-opintojaksoissa)  ammattikorkeakoulukirjastojen hankkimien verkkoaineistojen käytön tehostaminen Virtuaaliammattikorkeakoulussa (näkyvyys portaalissa, helppo löytyvyys ja käytettävyys)  uusien verkkokirjastopalvelujen toteuttamismahdollisuuksien selvittäminen  aineistojen etäkäyttöön liittyvien kysymysten selvittäminen

36 copyright VirtuaaliAMK 36 Eurooppa vs. Suomen VirtuaaliAMK  Educa-Berliinin tunnelmia –Suomessa sisällöntuotanto pitkällä –Euroopassa mietitään vielä välineitä –SVAMK:n kaltaisia organisaatioita ei vielä muualla –Laatuasioita mietitty pitkälle Euroopassa –Oppimisaihiopohjainen tuotanto meillä pitkällä


Lataa ppt "Copyright VirtuaaliAMK 1 Suomen virtuaaliammattikorkeakoulu Suomen virtuaaliammattikorkeakoulu Outi Vahtila wwww.amk.fi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google