Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPauli Melasniemi Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
copyright VirtuaaliAMK 1 Suomen virtuaaliammattikorkeakoulu Suomen virtuaaliammattikorkeakoulu Outi Vahtila outi.vahtila@amk.fi wwww.amk.fi www.virtualyh.fi
2
copyright VirtuaaliAMK 2 Suomen virtuaaliammattikorkeakoulu Mukana kaikki Suomen ammattikorkeakoulut (31) –yhteistyösopimus 11/2001 –www.amk.fi-portaali avattiin 2.9.2002 –vahva verkostoituminen ja sitoutuminen –tuotantorenkaita 50 (yht. 450 henkilöä) Verkostoyhteistyö –pedagogiikka –tekijänoikeussopimukset –tutkimus- ja tuotekehitys –verkkokoulutuksen laatu –koulutustuotanto tuotantorenkaissa –tekninen ympäristö –sähköiset asiointipalvelut Toimintaa koordinoi VirtuaaliAMK-kehittämisyksikkö Johtoryhmä tekee keskeiset päätökset ja mm. strategialinjaukset
3
copyright VirtuaaliAMK 3 Mikä on VirtuaaliAMK? Virtuaaliammattikorkeakoulu on Suomen ammattikorkeakoulujen muodostama yhteistyöverkosto. Yhteistyön tavoitteena on kehittää, tuottaa ja tarjota kansainvälisesti tunnettuja, korkeatasoisia ja kilpailukykyisiä koulutuspalveluita ja joustaviin opintoihin tähtääviä koulutuskokonaisuuksia. Koulutustarjonta ja palvelut hyödyntävät monipuolisesti erilaisia opetus- ja oppimismenetelmiä ja nykyaikaista tieto- ja viestintätekniikkaa. (VirtuaaliAMK:n strategia 2003 – 2006).
4
copyright VirtuaaliAMK 4 Virtuaalinen organisaatio Tarkoittaa kiinteät organisaatiomuodot ylittäviä toiminnan organisoitumisen muotoja Verkoston tehokas toiminta vaatii koko verkostoa koskevien tavoitteiden asettamista ja resurssien hankkimista (vrt. VirtuaaliAMK:n strategia) Tietoverkot provosoivat virtuaalisten organisaatiomuotojen syntymistä (Barnatt, C. (1995) Cyber Business. John Wiley & Sons Ltd) VirtuaaliAMK on tyypillinen virtuaalinen organisaatio
5
copyright VirtuaaliAMK 5 Organisaatioiden rajat häipyvät (M.Grönroos, Mahdollisuuden aika – kohti virtuaalista organisaatiota) Organisaatiot tarvitsevat verkostoja Verkoston voima –passiivinen jäsen ei hyödy verkostosta –verkoston kasvaessa aritmeettisesti, potentiaalinen hyöty aktiiviselle toimijalle kasvaa geometrisesti Virtuaalinen organisoituminen –auttaa oleellisten heikkojen signaalien suodattamisessa –antaa uusia, innovatiivisia mahdollisuuksia –auttaa uudistumaan –luo kilpailuvoimaa
6
copyright VirtuaaliAMK 6 Verkostot (M.Grönroos, Mahdollisuuden aika – kohti virtuaalista organisaatiota) Ovat elintärkeitä jokaiselle organisaatiolle Ovat myös pelottavia –näennäinen kaottisuus –syy- seuraussuhteen hämärtyminen –tuntuu, että asiat ovat paenneet käsistä
7
copyright VirtuaaliAMK 7 VirtuaaliAMK Verkostojen verkosto (vrt. internet) Kokemuksia kolmen vuoden ajalta: näennäinen kaottisuus, syy ja seuraussuhteiden hämärtyminen nopeat muutokset nopea kehittyminen Epävarmuus “umpihangessa tarpominen” “kuka päättää” – “kuka päättänyt” – “kuka ottaa vastuun” -kysymykset” ei nähdä vielä hyötyjä: Selkeästi näkyvillä kritisointia,joka tulee kun ei tunneta asioita tarvitaan heikkojen signaalien tulkintataitoa ei vaaranna tai vähennä opettajien työpaikkoja opettajan työnkuva muuttuu (esim. osa opettajista sisällöntuottajia) tarvitaan pelisääntöjä, työkaluja, laatukriteereitä jne. nähdään vielä erillisenä toimintana oman organisaation toiminnasta uhkana, että vanhoja toimintatapoja siirretään suoraan verkkoon
8
copyright VirtuaaliAMK 8 Opiskelu ennen vanhaaneilen ja tänään, ehkä huomennakin.....
9
copyright VirtuaaliAMK 9 Opiskelu nyt jo ja ainakin tulevaisuudessa..... ??? %¤#¤ %
10
copyright VirtuaaliAMK 10 Voidaan tarjota kokonaispalveluita: Yhden luukun periaate (vrt. www.amk.fi) Maailmanlaajuinen verkkoyhteys: mitä tahansa, kuinka tahansa, minne tahansa ja koska tahansa Ihminen osa verkkoa (ipv6) Monipuoliset, kiinnostavat sisällöt Opiskelu modernin tieto- ja viestintäteknologian keinoin, opitaan toimimaan verkostoissa ja luomaan uusia verkostoja Teknologia mahdollistajana
11
copyright VirtuaaliAMK 11 Adaptiivinen hypermedia: esim. käyttäjän mukaan muuttuvat linkit ja tietosisältö Oppimisaihiot – elämyksellinen hypermedia Metatiedon hyödyntäminen – adaptiivisten sisältöjen luominen Adaptiiviset ja personoidut palvelut Oppimateriaalien ja alustojen yhteensovittaminen perustuu yhteisesti hyväksyttyihin standardeihin (xml-standardi) Käyttäjien tunnistaminen yli korkeakoulurajojen – yksi kirjautuminen Virtuaalitodellisuus Verkon älykkyys lisääntyy, semanttinen web Verkko-opiskelun vuorovaikutteisuus, yhteisöllisyys, yhteistoiminnallisuus, oppimisen tukeminen Tietoturvallisuus ja tietoverkkojen turvallisuus –oppijoiden ja kouluttajien tunnistaminen Tilannesidonnainen oppiminen Tiedon omaksumisesta tiedon lähteiden omaksumiseen Teknologia mahdollistajana
12
copyright VirtuaaliAMK 12 Haasteita Internet on kehittynyt globaaliksi tiedonvälittäjäksi Internetin haavoittuvuus, tietoturvariskit?
13
copyright VirtuaaliAMK 13 Haasteita Verkkopalveluiden välinen yhteistoiminta lisääntyy (Interoperability) Sama monimuotoinen sisältö tulee voida käyttää eri päätelaitteissa Kilpailu (ulkomaiset isot tutkimuslaitokset/yliopistot vrt. MIT) Sisältöjen nopea vanheneminen Laadunvarmistus Tekijänoikeussopimukset Sisältöjen uudelleenkäytettävyys, siirrettävyys Verkkopedagogiikan monipuolinen hyödyntäminen Tutkimustoiminta ja tuotekehitys Sisältöjen hallinta ja varastointi Interaktiivisten sisältöjen tuottaminen
14
copyright VirtuaaliAMK 14 Haasteena interaktiiviset sisällöt http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/body/interactives/3djigsaw_02/index.shtml?organs
15
copyright VirtuaaliAMK 15 Teknologian valjastaminen opiskeluun Langattomuus ja langattomuuden varaan rakentuvat palvelut lisääntyvät (ennuste: maailmassa palveluiden käyttäjiä pari miljardia vuoteen 2005 mennessä) Tulossa: All-IP, ihminen tavoitetaan virtuaalisesti kaikkialla Kännyköiden kehitys on nopeaa; multimediakännykät (m- elearning) Aamulehti 6.11.2004 artikkeli: “Äly tulee kännykkään”: Digitaalinen, mobiili, virtuaalinen ja yksilöllinen. Nämä sanat muuttavat maailman, tapamme elää. Muutumme langattomiksi. Maailma pienenee, elämä helpottuu. Jokaisella on piakkoin älypuhelin”. “Vuonna 2007 lähes 50 % yritysten käyttämistä sovelluksista toimii mobiilikännykällä. Konttori siirtyy taskuun. Palvelut muuttuvat virtuaalisiksi. Kaikki on saatavilla kaikkialla ja aina”
16
copyright VirtuaaliAMK 16 Mobiilipalveluiden hyödyntäminen Opiskelupalveluiden monipuolistaminen Opetuksen monipuolistaminen Formaalin oppimisen rinnalle informaali oppiminen Tiedon joustava hyödyntäminen Yksilöllisen ja toisaalta yhteisöllisen oppimisen edistäminen Todellinen ajasta ja paikasta riippumattomuus Eri oppimistyylien tukeminen Elämänlaajuinen oppiminen Tilannesidonnainen oppiminen Verkostoituminen
17
copyright VirtuaaliAMK 17 Virtuaaliopetuksen haasteita Verkko-oppimisen tulee olla yhä vuorovaikutteisempaa Tutorit ja mentorit tärkeässä roolissa Oppikirjat verkossa ovat läsnä vain käsikirjastona, eivät kurssin tärkeimpänä sisältönä. Verkko-oppiminen on reaaliaikaista - Tiedonhallintajärjestelmien, kirjastopalveluiden ja oppimistyökalujen yhdistyminen tuo oppimistilanteet oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.
18
copyright VirtuaaliAMK 18 Koululaitosten ja valtioiden rajat hämärtyvät, tuloksena kansainvälisiä tutkintoja (vrt EU/ects) Kokonaiset verkon kautta suoritettavat tutkinnot Koulutusohjelmien räätälöinti yksilöllisiksi (eHopsit) Pelit / virtuaaliyhteisöt Opiskelu tulevaisuudessa - skenaarioita
19
copyright VirtuaaliAMK 19 Maailma muuttuu, Eskoseni Maailma muuttuu koko ajan Työssä tarvittavan ja tuotettavan tiedon ja osaamisen määrä kasvaa nopeasti Työn vaativuus erilaista, vapaa-ajan ja työn raja on osittain jo häipynyt Työn ja opiskelun virtuaalisuus, irtautuminen ajasta ja paikasta Yhteisöt ja identiteetit hajoaa; määräaikaiset projektit, työyhteiset hajautuvat
20
copyright VirtuaaliAMK 20 Infoähkystä motivoituneeseen opiskeluun Kuka jaksaa vielä opiskella tietokoneen äärellä? Tarvitaan erityisen motivoivia, innostavia sisältöjä Tarvitaan hyviä, pedagogisesti jalostettuja sisältöjä
21
copyright VirtuaaliAMK 21 www.amk.fi, www.virtualyh.fi - nytwww.virtualyh.fi eTuotantoympäristö eOpiskeluympäristö eOpintopalvelut - sähköiset asiointipalvelut Koulutustarjonta yhdestä pisteestä Materiaalitietokanta/ metatieto Single sign on – palvelut kertakirjautumisella ? Terveys- ja hyvinvointi Teollisoikeudet Virtuaalikylä Tiedonkeruu Löydä tilastot Mobiilipalveluita
22
copyright VirtuaaliAMK 22 Visio: eOpiskelu www.virtuaaliyliopisto.fi ja www.amk.fi - portaalien kauttawww.virtuaaliyliopisto.fiwww.amk.fi Tavoite oKeskitetystä portaalien kautta on mahdollista päästä eOpiskeluympäristöön (esim. Moodle tai vastaava) oeOpiskelu on osana sähköistä asiointia (keskitetty käyttäjähallinto) oeOpiskeluympäristöstä tulee opettajan työkalu,johon joustavasti saadaan verkkokurssi luotua ja toteutettua Muut tietovarastot; Finelib, csc:n mediapalvelin ym. hyödyntää Tuotantorenkaiden tuottamat materiaalit eTuotantoympäristö eOpiskeluympäristö hyödyntää Käyttäjät ympäristöön TEKIJÄN- OIKEUDET – PALVELU Käyttäjät ympäristöön
23
copyright VirtuaaliAMK 23 Tuotantorengastoiminta AMK:jen yhteinen sisällöntuotanto oppimisaihiopohjaisesti
24
copyright VirtuaaliAMK 24 Oppimisaihiot – uudelleenkäytettävää aineistoa
25
copyright VirtuaaliAMK 25 RLOs= reusable learning objects: älykkyys, elämyksellisyys, adaptiivisuus esim. simulaatiot, animaatiot, toiminnalliset hypertekstit, kognitiiviset työkalut RLOs= reusable learning objects: älykkyys, elämyksellisyys, adaptiivisuus esim. simulaatiot, animaatiot, toiminnalliset hypertekstit, kognitiiviset työkalut Opintojakso2 Markkinointi- materiaali Materiaali- tietokanta Materiaali- tietokanta Opintojakso1 Oppimisaihiopohjainen tuotanto – ennakointia tulevaan Materiaalipankki Metatieto Koulutustuotanto www.amk.fi - portaalin työkaluilla Laatu Siirrettävyys Yhteensopivuus Alustariippumattomuus Päivitettävyys Saatavuus
26
copyright VirtuaaliAMK 26 Materiaali- tietokanta Materiaali- tietokanta Metatieto Materiaalipankki RLOs= reusable learning objects: älykkyys, elämyksellisyys, adaptiivisuus esim. simulaatiot, animaatiot, toiminnalliset hypertekstit, kognitiiviset työkalut RLOs= reusable learning objects: älykkyys, elämyksellisyys, adaptiivisuus esim. simulaatiot, animaatiot, toiminnalliset hypertekstit, kognitiiviset työkalut www.amk.fi - laadukkaat sisällöt ja yhden pisteen opiskelupalvelutwww.amk.fi www.amk.fi :n eTuotantoympäristö Teema XX, projektisuunnitelma, tuotantosuunnitelma www.amk.fi :n eTuotantoympäristö Teema XX, projektisuunnitelma, tuotantosuunnitelma Tuotteistaminen oppimisaihioiden tuotteistaminen Tuotteistaminen oppimisaihioiden tuotteistaminen www.amk.fi :n koulutustarjontanäkymä AMK X tarjoaa opintojaksoa X www.amk.fi :n koulutustarjontanäkymä AMK X tarjoaa opintojaksoa X www.amk.fi :n koulutustarjontanäkymä AMK X tarjoaa opintojaksoa X www.amk.fi :n koulutustarjontanäkymä AMK X tarjoaa opintojaksoa X Opiskelija Y, AMK Y:stä hakee opintojaksolle X AMK Y puoltaa Opiskelija Y, AMK Y:stä hakee opintojaksolle X AMK Y puoltaa Opiskelija Y, AMK Y:stä hakee opintojaksolle X AMK Y puoltaa Opiskelija Y, AMK Y:stä hakee opintojaksolle X AMK Y puoltaa AMK X AMK X hyväksyy opiskelijan Y opintojaksolle X AMK X AMK X hyväksyy opiskelijan Y opintojaksolle X AMK X AMK X hyväksyy opiskelijan Y opintojaksolle X AMK X AMK X hyväksyy opiskelijan Y opintojaksolle X Opiskelija Y opiskelee opintojakson X Opiskelija Y opiskelee opintojakson X Opiskelija Y opiskelee opintojakson X Opiskelija Y opiskelee opintojakson X Opintojakso X Opintojakson koostaminen oppimisaihioista opintojaksoksi X Opintojakson koostaminen oppimisaihioista opintojaksoksi X Opintojakson koostaminen oppimisaihioista opintojaksoksi X Opintojakson koostaminen oppimisaihioista opintojaksoksi X Tuotteistaminen oppimisaihioiden tallentaminen metatiedolla Tuotteistaminen oppimisaihioiden tallentaminen metatiedolla Tuotteistaminen oppimisaihioiden tallentaminen metatiedolla Tuotteistaminen oppimisaihioiden tallentaminen metatiedolla eTuotantoympäristö oppimisaihioideat, kuvaukset eTuotantoympäristö oppimisaihioideat, kuvaukset eTuotantoympäristö oppimisaihioideat, kuvaukset eTuotantoympäristö oppimisaihioideat, kuvaukset
27
copyright VirtuaaliAMK 27 Perusideana rakentaa ympäristö, joka mahdollistaa ongelmalähtöisten oppimistehtävien työstämisen osana verkko-opetusta Tukee opettajan ja oppilaan yhteistyötä, palvelee yksilöllisiä opiskelutarpeita Mahdollistaa yhteistyön toisen asteen ja amk:n välille Lisää toiminnan läpinäkyvyyttä Virtuaalikylä Virtuaalimaatila
28
copyright VirtuaaliAMK 28 Esimerkki oppimisaihiosta
29
copyright VirtuaaliAMK 29 Oppimisaihiot – tuotantoprosessin vaiheet
30
copyright VirtuaaliAMK 30 Yhteinen materiaalipankki tarjoaa yhteiskäyttöön tuotetut aihiot helposti saataville.
31
copyright VirtuaaliAMK 31 Tekijänoikeussopimukset laadittu VirtuaaliAMK:ssa Sopimus Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulun yhteishankkeissa tuotettujen oppimateriaalien käyttöoikeuksista Sopimus työntekijän valmistaman aineiston käyttämisestä Sopimus ulkopuolisen tekijän kanssa aineiston valmistamisesta ja käyttämisestä Tietokoneavusteiden opetuksen säännöt Sopimus valmiin oppimateriaalin ja sen käyttöoikeuksien luovuttamisesta
32
copyright VirtuaaliAMK 32 Vuoden 2005 – 2006 painopistealueet Laaja-alaisen virtuaaliopintojen koulutustarjonnan varmistaminen ja kattava tarjoaminen portaalin kautta opiskeltavaksi koulutustuotanto tuotantorenkaissa (tavoite 100 oppimisaihiota, joista osa myös ruotsin- ja englanninkielisinä) ammattikorkeakoulujen opintojen tarjonnan lisääminen portaalin kautta tutkinto-opiskelijoille ja muille ammattikorkeakoulujen kohderyhmille (tavoite on 2- kertainen tarjonta vuoteen 2004 verrattuna) opiskelijaliikkuvuuden lisääminen (tavoitteena on 10 op:n verran opintojaksoja 50 %:lla koulutusohjelmista) jatkotutkinto ja erikoistumisopintojen koulutustarjonnan kartoittaminen ja verkko-opintojen lisääminen portaalin kautta (tavoite: 30 op) ruotsinkielisen koulutustarjonnan lisääminen 2-kertaiseksi vuoteen 2004 verrattuna
33
copyright VirtuaaliAMK 33 Vuoden 2005 – 2006 painopistealueet Kehitetään portaalia ja sen palveluita, jotka tukevat ja toteuttavat verkostoyhteistyötä, sisällöntuotantoa, markkinointia, kansainvälisyyttä ja tiedottamista sekä opiskelun sähköistä asiointia www.amk.fi -portaalin ylläpito ja palveluiden kehittäminen (kieliversiot) eOpintotoimiston ylläpito ja kehittäminen tilastoinnin kehittäminen tuotantorenkaissa syntyvien tuotteiden hallinta- ja varastointi –mallin kehittäminen.
34
copyright VirtuaaliAMK 34 Vuoden 2005 – 2006 painopistealueet VirtuaaliAMK:n strategia vuosille 2007 – 2010 Laadunvarmistus sisältötuotannossa ja VirtuaaliAMK:n palveluissa Verkkopedagoginen tutkimus- ja tuotekehitys Laatujärjestelmän kehittäminen yhteistyössä Virtuaaliyliopiston kanssa Mittareiden jatkokehittäminen ja palautteiden perusteella tehtävät toimenpiteet. Yhteinen eOpiskeluympäristö VirtuaaliAMK ja Virtuaaliyliopisto (hanke-esitys OPM:ään)
35
copyright VirtuaaliAMK 35 Vuoden 2005 – 2006 painopistealueet VirtuaaliAMK:n ja AMK-kirjastojen yhteistyö ammattikorkeakoulukirjastojen ja Virtuaaliammattikorkeakoulun yhteistyömuotojen mallintaminen ja testaaminen (esim. materiaalintuotanto, metatieto, tiedonhankintaosuudet verkko-opintojaksoissa) ammattikorkeakoulukirjastojen hankkimien verkkoaineistojen käytön tehostaminen Virtuaaliammattikorkeakoulussa (näkyvyys portaalissa, helppo löytyvyys ja käytettävyys) uusien verkkokirjastopalvelujen toteuttamismahdollisuuksien selvittäminen aineistojen etäkäyttöön liittyvien kysymysten selvittäminen
36
copyright VirtuaaliAMK 36 Eurooppa vs. Suomen VirtuaaliAMK Educa-Berliinin tunnelmia –Suomessa sisällöntuotanto pitkällä –Euroopassa mietitään vielä välineitä –SVAMK:n kaltaisia organisaatioita ei vielä muualla –Laatuasioita mietitty pitkälle Euroopassa –Oppimisaihiopohjainen tuotanto meillä pitkällä
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.