tietopalvelusihteeri Riitta Nevalainen Kuopion om-keskus Koulukirjastot kunnan koulutoimessa / Luku-Suomi -hanke Kuopion om-keskuksen rooli koulukirjastohankkeen organisoinnissa tietopalvelusihteeri Riitta Nevalainen Kuopion om-keskus
Lähtökohtia koulukirjastojen kehittämiselle Kuopiossa Minna Canthin koulun ja lukion kirjasto (1998) Atk-kirjastojärjestelmä om-keskuksen käyttöön (1999) Koulutoimen ja kirjastotoimen yhteistyöryhmän selvitys (2002)
Kuopiossa hankkeeseen osallistuvat Luku-Suomi –hanke 2002-2004 Kuopiossa hankkeeseen osallistuvat kaikki kaupungin lukiot (7 kpl) kaikki perusopetuksen 7-9 –luokkien koulut (7 kpl) molemmat 1-9 –luokkien koulut kaksi perusopetuksen 1-6 –luokkien koulua päiväkodin esiopetusryhmä kaupunginkirjasto
Hankkeen tavoitteet lukuharrastuksen edistäminen koulukirjastojen kehittäminen oppimateriaalikeskuksen kehittäminen koulujen tietopalveluyksiköksi opetussuunnitelmatyöhön osallistuminen opettajien täydennyskoulutukseen osallistuminen yhteistyön kehittäminen (kaupunginkirjasto, taidemuseo, muut kirjastot)
Lukuharrastuksen edistäminen uutta aineistoa sekä kouluille että om-keskukseen kirja-aiheiset tapahtumat kouluilla: Mielikirjapäivä, Lukuviikko, Kirjan ja ruusun päivä
Koulukirjastojen kehittäminen koulukirjastojen tilajärjestelyt kokoelmien karsinta ja uuden aineiston hankinta koulukirjaston kehittämissuunnitelma koko koulu mukaan kehittämiseen!
Om-keskuksesta tietopalveluyksikkö opettajien työn tuki keskitetyt palvelut: lainaus, aineiston hankinta ja luettelointi tiedotustehtävät: yhteydenpito koulujen ja muiden toimijoiden välillä atk-järjestelmän ylläpito ja käytön opastus tietopalvelusihteeri
Opetussuunnitelmatyöhön osallistuminen koulukirjasto oppimisympäristönä, sen käyttö ja jatkuva kehittäminen opetussuunnitelmiin sekä perusopetuksessa että lukiossa
Opettajien täydennyskoulutusta koulukirjaston ABC –kurssit informaatiolukutaito koulutussuunnittelussa yhteistyötä opettajajärjestöjen, kirjastojen ja museoiden kanssa
Yhteistyön kehittäminen yhteistyösuunnitelma kaupunginkirjaston kanssa valmisteilla taidemuseo oppimisympäristönä uudet yhteistyökumppanit?
Pienten koulukirjasto : Aurinkorinteen koulu perusopetuksen luokat 1-6 uudisrakennus, jossa myös päiväkodin esiopetusryhmä koulukirjasto ja atk-luokka rinnakkain atk-lainaus
Pienten koulukirjasto : Jynkän koulu perusopetuksen luokat 1-6 opetusluokka koulukirjastoksi koulukirjasto näyttely- ja esitystilana atk-lainaus
Kyläkoulun koulukirjasto: Kaislastenlahti ja Kurkimäki Pienikin kokoelma voi olla toimiva!
Yhtenäiskoulun koulukirjasto: Neulamäki ja Puijonsarvi Koulukirjasto keskitettynä tai hajautettuna
Koulukirjasto yläluokille : Hatsalan klassillinen koulu perusopetuksen luokat 7-9 koulun peruskorjauksen yhteydessä uusi kirjastotila kirjaston lisäksi aineluokkien kokoelmat
Minna Canthin koulun ja lukion kirjasto koulun peruskorjauksen yhteydessä uusi kirjastotila avoinna koko koulupäivän ajan atk-lainaus
Lukion koulukirjasto : Kuopion Lyseon lukio perinteikäs koulukirjasto IB-tutkinnon vaatimukset kokoelmalle avoinna päivittäin atk-lainaus
Ja jatkoa seuraa… Luku-Suomi –hanke päättyy 2004, koulukirjastojen kehittämishanke jatkuu: työnimenä LukuKuopio om-keskuksen Verkkoveräjästä koulujen yhteinen linkkikokoelma? atk-järjestelmän käytön laajentaminen koulukirjastojen tilajärjestelyt jatkuvat opettajien täydennyskoulutuksen uudet haasteet yhteistyössä riittää aina kehitettävää!
Mutta on syytä muistaa, että… ”Ei ole hyvä tehdä liian paljon työtä. Täytyy myöskin laiskotella välistä ja välistä huvitella. Se on suuri siveellinen velvollisuus.” - Minna Canth -