Gaston Bachelard kirjassa Tilan poetiikka

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ylioppilastutkinto Vieras kieli Reaalikoe Toinen kotimainen kieli
Advertisements

Kokemuksia historiakerhosta
Nykykulttuuri ja minä Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua.
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
Oppilas medioiden pyörteessä, Rovaniemi, OPETTAJA ELOKUVAN PYÖRTEESSÄ Elokuvakasvatus ja oma tekeminen.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Kasvatustyön suunnittelu ja toteutus (ryhmissä)
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
Ohjelma on kokoelma toimintaohjeita annetun tehtävän ______________________. Ohjelmassa on peräkkäisten toimintojen lisäksi yleensä valintaa ja _____________.
Ylioppilaskirjoitukset
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
ABI-INFO Lyseon lukion ylioppilaskirjoitusten toimeenpano syksyllä 2014.
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus 1 II Uusien sukupolvien vastaanotto; ja yhteisyyssuhteet Loving I Elannon.
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
YHTEISHAUN AIKATAULU PÄÄSY- JA SOVELTUVUUSKOKEITA JÄRJESTÄVÄ AMMATILLINEN KOULUTUS HAKUKORTTI JÄTETTÄVÄ OPOLLE VIIMEISTÄÄN
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
LUOKATON LUKIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
Runo tekstitaidon kokeessa
YO-info K2015.
Aineryhmät tekevät varsinaista OPS-työtä vuoden 2015
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Tytöt teknologian taitajiksi
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
2. vu0sikurssin opiskelijoiden vanhempainilta
Mitä on kulttuuri?.
VALTAKUNNALLINEN LUKION TUNTIJAKO
Essee – tekstien jalokivi
Ylioppilaskirjoitukset Syksy Kirjoitusaineet Pakol.äidinkieli + 3  suomi (A- tai B-taso)  englanti (A- tai C-taso)  (1) reaalikoe  matematiikka.
2. Vuosikurssi 2. vuosikurssin vanhemmille
Kulttuuri 6.lk Yhteisöllisyys.
Hyvä ja paha Muistiinpanot 9. luokan oppikirjan 3. kappaleeseen
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Borta men ändå närä En handbok for ledare av sorggrupper för barn och unga Klara Yvonne Jonsson - J.Aaristo OY 1.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 5. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 7. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 8. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 6. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Abien vanhempainilta Tervetuloa!. Lukuvuoden tapahtumia/abit Syksyn yo-kokeet – jakson koeviikko – Syysloma.
Toinen kotimainen kieli Tutkintoon voit liittää ylimääräisiä kokeita:
Lukiokaupunki Joensuu Anu Kotilainen, opinto-ohjaaja Lyseon lukio
AINEVALINTAINFO 1. ja 2. VUOSIKURSSI
Tervetuloa 3.luokan vanhempainiltaan
Ainereaali- uhka vai mahdollisuus?
Essee – tekstien jalokivi
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
YLIOPPILASKIRJOITUKSET
Lukion tuntijakotaulukko 2016
Havainnointi ja maailmankuva
Toinen kotimainen kieli Tutkintoon voit liittää ylimääräisiä kokeita:
AINEVALINTAINFO 1. ja 2. VUOSIKURSSI
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Yhteishakupisteiden tilannekatsaus Valintakriteerit
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Sisältöalueet esiopetuksessa
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”
Kirjoittajaprofiilit
2. Luokan OPO1 osa 2.
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
I vaihe 1) Alkuinfo rehtorikokouksessa,
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
KULTTUURISTA MUISTOJA SANOIN, KUVIN JA SÄVELIN
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Esityksen transkriptio:

Talo on yksi suurimmista ihmisen ajatuksia, muistoja ja unia yhteen kokoavista voimista. Gaston Bachelard kirjassa Tilan poetiikka Mitä arkkitehtuurista voidaan opettaa? – 23.1.2007 Kotka – Markku Hannonen

1 Miksi arkkitehtuuria tulisi opettaa? arkkitehtuuri ympäröi meidät, elämme arkkitehtuurissa voimatta paeta siitä talot tulevat osaksi meitä itseämme, ne vaikuttavat siihen millaista elämämme on muistoilla ja paikalla on yhteys, muistot tarvitsevat paikan; ne ovat myös keskeinen osa persoonaamme – sitä, kuka minä olen Mitä arkkitehtuurista voidaan opettaa? – 23.1.2007 Kotka – Markku Hannonen

2 Miten arkkitehtuuria voidaan ymmärtää? arkkitehtuuri on kieltä, lähinnä runoutta kieli on silti kehon ja tunteen kieltä, arkista ja kaikille ymmärrettävää se synnyttää meissä tunteita, jotka voimme tunnistaa, olemme siis itse arkkitehtuurin kielen tulkkeja Mitä arkkitehtuurista voidaan opettaa? – 23.1.2007 Kotka – Markku Hannonen

3 Voidaanko arkkitehtuurin kieltä opettaa? Mitä arkkitehtuurista tulisi opettaa? kaiken avain on arkkitehtuurikokemus/-elämys ja oma suhde arkkitehtuuriin oma arkkitehtuurikokemus rakentuu yksinkertaisista, keholla tunnettavista asioista, jotka ovat arkisia ja silti syvällisiä kehon tunteisiin voi luottaa ymmärrys voittaa tietopohjaisen sivistyksen ymmärrys vaatii aikaa, vaivannäköä ja halua Mitä arkkitehtuurista voidaan opettaa? – 23.1.2007 Kotka – Markku Hannonen

4 Ajatusleikki arkkitehtuuriharjoituksista Äidinkieli kirjoita tarina, jossa arkkitehtuuri on yksi henkilöistä kirjoita arkkitehtuurikritiikki, jossa analysoit rakennuksen (käynti) herättämiä tunteita, ja sitä ovatko tunteesi yleispäteviä olemassa olevan arkkitehtuurikirjoituksen analyysi kirjoita / lue / analysoi runo, jossa arkkitehtuuri on mukana Fysiikka statiikka, vesihöyry rakenteissa, palkin mitoitus korkeiden rakennusten ja siltojen suunnittelu luonnonvoimia kestämään akustiikka Kemia muuraus ja laastin toiminta maalien toimintaperiaatteet Mitä arkkitehtuurista voidaan opettaa? – 23.1.2007 Kotka – Markku Hannonen

eläinten arkkitehtuuri (Juhani Pallasmaan oiva näyttelyluettelo) Maantieto ilmaston, topografian ja geologian vaikutus eri alueiden perinteisiin rakennustapoihin Biologia eläinten arkkitehtuuri (Juhani Pallasmaan oiva näyttelyluettelo) Historia rakennustavat eri kulttuureissa, taidehistoria, myytit, kaupunkisuunnittelu Kuvaamataito tilat, tilasarjat; tutkiminen, kuvailu, analyysi, piirtäminen, suunnittelu suunnitelmat, joiden pohjalta rakennetaan malli arkkitehtuurikuvat, perspektiivi veistos ja tila ekskursio, paikan piirtäminen yksinkertaisen suunnittelutehtävän 4 ratkaisua toiminnallisin ja 4 taiteellisin perustein, 2 vain puhuen ja 2 vain piirtäen, keskustelu Mitä arkkitehtuurista voidaan opettaa? – 23.1.2007 Kotka – Markku Hannonen

kaupunkisuunnittelun tekeminen ja kansalaisten osallistuminen Uskonto Ylt ekskursiot kaupunkisuunnittelun tekeminen ja kansalaisten osallistuminen Uskonto pyhän representaatiot arkkitehtuurissa, pyhät rakennukset ja niiden tehtävä Kielet arkkitehtuurin perussanasto kyseisten maiden rakennuskulttuuri ja kodit kaupungit ja niiden historia Ilmaisutaito tilan henkinen haltuunotto akustiikan hallinta itseilmaisulliset mielikuvaharjoitukset tilasta, paikasta, ajasta Mitä arkkitehtuurista voidaan opettaa? – 23.1.2007 Kotka – Markku Hannonen

keho ja tilan hahmottaminen Liikunta keho ja tilan hahmottaminen hypyt, askellukset, lento, juoksu, sukellus miekkailu, tanssi, squash Musiikki musiikillisen kokemuksen liittäminen paikkaan akustiikka suhteet, tyylit, taidehistoria Käsityö kodin tekstiili valo, varjo huonekalu nukkekoti Mitä arkkitehtuurista voidaan opettaa? – 23.1.2007 Kotka – Markku Hannonen

piparitalon suunnittelu ja toteutus määrämittaiselle tontille Köksä piparitalon suunnittelu ja toteutus määrämittaiselle tontille taloista yhdistettävä kaupunki Psykologia tilan hahmottaminen ja aistit muistin ja paikan yhteys mielikuvakartat Filosofia paikan henki mitä arkkitehtuuri on? miksi arkkitehtuuri on olemassa? Mitä arkkitehtuurista voidaan opettaa? – 23.1.2007 Kotka – Markku Hannonen

suunnitteluohjelmien kokeilu 3D-ohjelmat, -ohjelmointi ja -pelit ATK suunnitteluohjelmien kokeilu 3D-ohjelmat, -ohjelmointi ja -pelit pelien tilojen analyysi Matematiikka suhteet geometria mitat, mittakaava mitoita kierreporras RakMk säädösten mukaan (esim. kaksikaistainen, poistumistienä käytettävä, h=3600) Leirikoulu Maja (Pihla Meskasen oiva majakirja) Mitä arkkitehtuurista voidaan opettaa? – 23.1.2007 Kotka – Markku Hannonen

Talo on yksi suurimmista ihmisen ajatuksia, muistoja ja unia yhteen kokoavista voimista. Gaston Bachelard kirjassa Tilan poetiikka Mitä arkkitehtuurista voidaan opettaa? – 23.1.2007 Kotka – Markku Hannonen