14.11.2013 Ronnie Djupsund Miten käy monialaisilta nuorten ohjaus- ja palveluverkostoilta rock’n roll.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
/ R. Djupsund. •Maaliskuu 2013: alle 25-v. työtöntä työnhakijaa. •Vuosittain noin 8–10 % ikäluokasta ei jatka peruskoulusta toiselle.
Advertisements

Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
www.nuorisokanuuna.fi1 KANUUNAN TOIMINTAPERIAATTEET TOIMINTAPERIAATTEET ON HYVÄKSYTTY KANUUNA- SEMINAARISSA KOTKASSA
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Netin hyödyntäminen nuorisotyössä Suomessa Tuhti2013 Leena Tuuttila, Verke.
Mika Niemelä Riikka Helin
Perusopetus- ja nuorisojohtaja Marjut Nurmivuori
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Markus Söderlund Kanuuna-seminaari, Tampere Miksi ja miten nuorisojärjestöjen työtä kannattaa arvioida? #nuorisojärjestöt #laatu #arviointi #palaute.
Yhteispalvelupisteet vapaaehtoistoiminnan tiedottamisen ja vapaaehtoisten tukemisen paikkoina? Sirpa Sulku & Anu Kari
Meri Heinonen Kestävän kehityksen kasvatuksen pääsuunnitteluryhmän kokous
Työseminaari: erittäin vähän liikkuvat, liikunnasta syrjäytymisvaarassa olevat Hotelli Holiday Inn, Messukeskus
Jyväskylän LastenParlamentti osallisuutta vahvistamassa
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Hanketta toteuttaa kahdeksan suomalaista lasten ja nuorten järjestöä Hanketta toteuttaa kahdeksan suomalaista lasten ja nuorten järjestöä Hanke edesauttaa.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Nuorisotoimi, Seija Kähkönen1 Ely-keskuksen rooli alueen toimijoiden tukena Onnistuvat Opit -seminaari Rovaniemi.
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
HYVINKÄÄN KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT
Työpajojen tehtävä nuorten ohjaus- ja palveluverkoston kehittämisessä Lapin lääninhallitus
Helsingin seudun yhteistyön arviointi 2008 kaupunginjohtaja Jussi Pajunen
Tampere Seurakunnan aamu- ja iltapäivätoiminta lapsen ja perheen tukijana verkostojen viidakossa Miten turvaamme yhdessä jokaiselle pienelle.
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
11. tammikuuta 2015Sini Korpinen 1 Lapsen oikeus tulla kuulluksi Sini Korpinen Puheenjohtaja Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto –
Nuorisovaltuustotoiminta ja nuorten osallisuus Suomessa
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
Hyvinvointipalvelut – tilaajalautakunnat Vaihtoehtoisia malleja Tiina Kirmanen Kirjoita tähän päivämäärä ja muuta tarpeellista tietoa.
Seuratuki-info  Perheliikunta on terveyttä edistävää liikuntaa, jota koko perhe ja lähipiiri; lapset, nuoret, vanhemmat, isovanhemmat ja ystävät.
MONIALAINEN NUORTEN OHJAUS-JA PALVELUVERKOSTOTYÖ
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
Työ- ja elinkeinokeskus EAKR- ja ESR-rahoitus Pohjois- Savossa 2007 – Microteknia, Kuopio.
www.nuorisokanuuna.fi1 Toimintasuunnitelmasta 2014 poimittua Seinäjoki.
Pään avauksia lapsen oikeuksiin Lapsen oikeudet 20v.
Verso-viikko osana kunnan kulttuuritarjontaa Hirvensalmen pilotti 2013.
Esteettömyys päiväkodeissa koulutuspäivä
Varhaiskasvatuksen asiakaskysely avoin varhaiskasvatus Varhaiskasvatuksen asiantuntija Marita Käyhkö
Hoito- ja kasvatustyö lastensuojelun sijaishuollossa - erikoistumisopinnot 30 op Yleisiä tavoitteita Opiskelija jäsentää ja kehittää työtään moniammatillisessa.
N UORISOLAIN 8 §: N EDELLYTTÄMÄ NUORTEN OSALLISTUMINEN JA KUULEMINEN KUNNISSA Peruspalvelujen arviointi
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
Nuorisovaltuuston perustaminen.. Nuorten vaikuttamisesta on määrätty laissa Kuntien lakisääteinen velvollisuus on kuulla nuoria heitä koskevissa asioissa.
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Nuorisovaltuusto - Kokoaa äänet yhteen.  Nuorisovaltuusto eli NUVA on kaupungin nuorten äänenkannattaja päätöksenteossa. Se toimii nuorisotoimen alaisuudessa.
Monikulttuurinen osallisuus. Miten monikulttuurinen ympäristö muuttaa osallisuuden tukemista? Taustaa osallisuusajattelulle Anu Gretschel Tutkija, FT Nuorisotutkimusverkosto.
Kysely nuorille - alustavia tuloksia Seppo Huldén.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Avoimen hallinnon toimintaohjelma Avoimuuden edistämisen käytäntöjä Imatran kaupungilla
LAPE Lasten ja perheiden palveluiden muutosohjelman tavoitteet ja toimeenpano Lasten- ja nuorisopsykiatrian koulutuskokonaisuus 31.8, 6.9, Seinäjoki.
Eveliina Karjalainen.
Lapsi-ystävällinen kunta
Osallisuuden ja osallistumisen edistämistä Lahdessa ja nuorisopalveluissa Oulun Kanuunaseminaari
Lapsivaikutusten arviointi Anne Hujala
Ohjaamo Porvoo/ Navigatorn Borgå
Nokian kaupungin liikuntapalvelut
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
Lastensuojelun sosiaalityön moniammatillinen toimintamalli 22. 2
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
Oma Häme Lape: Koulutuskuntayhtymä Tavastian osahanke
Selvittää onko tarvetta uudelle monialaisen yhteistyön ryhmälle
Nuorisotyön laadun ja menetelmien kehittäminen Osaamiskeskus Kanuunan TOIMINTAPERIAATTEET Kanuuna-seminaari Jyväskylä
Osallisuutta monella tasolla: Kuvaukset
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Perhekeskustoiminnan työpaja
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Ronnie Djupsund Miten käy monialaisilta nuorten ohjaus- ja palveluverkostoilta rock’n roll

Yleisesti nuorten ohjaus- ja palveluverkostoista: - suurimmaksi osaksi verkostot on perustettu tai ainakin muokattu nuorisolain muutoksen myötä. -Muutamissa kaupungeissa on ollut vastaavia verkostoja jotka toimivat edelleen, mutta nykyisin ns. virallisen verkoston alaisuudessa. -Nuorisotakuu on useimmissa tapauksissa tullut verkoston hoidettavaksi. -Lisäresurssia asian hoitamiseksi ei useimmissa tapauksissa ole saatu -> saattaa näkyä puutteellisena valmisteluna

Soitetaanko nuoteista vai jammaillaanko vaan? -Esitellään hyvin valmisteltu asia. Päätetään jatkotoimenpiteet, aikataulu ja se kenelle raportoidaan. Toimitaan systemaattisesti - Millä tietopohjalla toimitaan. Onko oikeat tiedot käytössä vai mennäänkö ”mutulla”

Ei soiteta Robinia hevareille! -Valmistelijalla suuri vastuu verkoston toimivuuden osalta. Käsiteltävien aiheiden tulee olla osallistujien mielestä relevantteja. -Yhteisen tahtotilan löytyminen on keskeinen tekijä. - Yhtenä tehtävänä on lisätä tietoisuutta sektorirajojen yli. Riskinä on, että verkostosta tulee keskinäisen kehumisen kerho johon osallistuminen ei ole mielekästä

Mitkä biisit toimii? - Toimivina ratkaisuina nähtiin case-kaltainen työskentely - ratkotaan jotain ongelmakohtaa - Valitaan kokoukselle teema johon jäsenet perehtyvät etukäteen - Toimivana koettiin alli jossa on erikseen ”ohjaajatason” työryhmä josta tieto välittyy ohjaus ja palveluverkostolle.

- Minkälainen olisi nuorten ohjaus- ja palveluverkoston arvio jos tässä seminaarissa olisikin muiden ammattiryhmien edustajat?

Lasten ja lapsiperheiden osallistumiseen lapsivaikutusten arvioinnissa on erilaisia lähestymistapoja. Ehdotuksia lasten, nuorten ja perheiden oman näkökulman kokoamiseen: Lasten, nuorten ja perheiden näkökulman tavoittamisen väyliä – lasten kuuleminen heidän lähiympäristöissään – koululuokittain tai oppilaskuntien kautta koottu kysely – nuorille suunnattu kysely palveluista ja niiden muutoksista sekä kehittämistarpeista ja omista vaikuttamismahdollisuuksista – lasten ja nuorten osallistaminen ympäristön arviointiin ja kehittämiseen esim. päiväkodeissa, kouluissa ja asukaspuistoissa – nuorisovaltuustojen ja -parlamenttien tms. kuuleminen – perheille suunnattu kysely palveluista ja niiden muutoksista sekä kehittämistarpeista – järjestöille suunnattu kysely Lähde: Heinämäki & Kauppinen THL 2010

Kokonaisuudessaan arviointiprosessi on seuraava: 1. Arvioinnista tiedottaminen siihen osallistuvalle henkilöstölle, luottamushenkilöille ja kuntalaisille 2. Aineiston keruun koordinointi ja ohjaus 3. Aineiston keruu palvelualueittain 4. Aineiston keruu lapsilta, nuorilta ja perheiltä 5. Aineiston analyysi ja raportointi 6. Tehtyjen johtopäätösten palauttaminen palvelujen henkilöstölle 7. Johtopäätösten välittäminen päätöksentekoon 8. Johtopäätösten tiedottaminen perheille 9. Seurannasta sopiminen

Varhaiskasvatus Esiopetus Koululaisten ap- ja ip- toiminta Nuorisotyö Kuntouttavat palvelut Liikenne Liikuntapalvelut Neuvola Liikuntapalvelut Perusopetus Vapaa-aika ja kansalaistoimin ta