Suupohjan seutukunta Suupohjan seutukoordinaattori hanke Seutukoordinaattori Jari Iso-Koivisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
kuntayhtymänjohtaja Timo Tolppanen
Advertisements

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointifoorumi 2010 ja Terveyden edistämistoimijoiden yhteistyöseminaari Kommenttipuheenvuoro ”Kumppanin kylijessä”
konsernin johtamisjärjestelmä
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
SOSIAALITOIMEN TIETOTEKNOLOGIAN KEHITTÄMINEN KUUSIOKUNNISSA (Alavus, Kuortane, Töysä, Lehtimäki, Ähtäri) Päivi Niiranen
Suupohjan seutuportaali –hanke
Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa.
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Imatran hyvinvointipalveluiden organisaatiouudistus
Kotihoidon haasteet •Maailma, julkinen terveydenhuolto on jatkuvassa muutoksessa •Tarvitaan muutoksen ymmärtämistä, organisaatio ei kykene hallitsemaan.
Projektisalkun hallinta
Keski-Pohjanmaan Lapsi- ja Nuorisopoliittinen strategia
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
Esitys Juha Mieskolainen
Miksi aluekehitysohjelma käynnistettiin? Kansanedustaja Martti Korhonen.
Hyvän ikääntymisen kehittämisympäristö Sonectus
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
Toimintasuunnitelma – Lapin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen yhteistyöhanke.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Väli-Suomen Ikäkaste Pohjalaismaakuntien vanhustyön kehittämiskeskus Päivi Niiranen Projektikoordinaattori.
KOKO –ohjelma  Esittely  Tilannekatsaus SEUTUVALTUUSTO Petri Jylhä.
Etelä-Karjalan hyvinvointistrategia 2010 Terveyden ja sairaanhoidon kehittämisalue.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
Päihdetyön kehittäminen kunnissa ja seutukunnissa Orivesi Matti Mäkelä Pikassos Oy.
projektipäällikkö Anna Ollila1 Anna Ollila projektipäällikkö Seminaari : Aikataulu ja resurssit.
Ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa
1 Hannu Javanainen MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon ja siihen.
Hyvinvointipalvelut – tilaajalautakunnat Vaihtoehtoisia malleja Tiina Kirmanen Kirjoita tähän päivämäärä ja muuta tarpeellista tietoa.
Ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Sairaanhoitopiirin johtaja Timo Kunttu KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyteen tiedolla, taidolla.
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö1 Kehittämisyksiköt : mitä pysyvä kehittämisrakenne.
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Etelä-Pohjanmaan peruspalveluohjelman toimeenpano -hanke Projektipäällikkö Mervi Lehtola , 050 –
Varhaiskasvatuksen kehittämisen haasteet Pirkanmaalla
Yhteistyösuunnitelma kehyskuntien näkökulmasta. 1.Seutustrategiaa konkretisoivan seutuyhteistyön toimeenpanosuunnitelma -Keskitytty aivan oikein sen keskeisiin.
Kumppanuus – kupla? Junkala Pekka, tutkija, Koske Puustinen Alisa, vapaaehtoistoiminnan ohjaaja, MLL.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Miksi UusiKunta? Jyrki Myllyvirta Lahden kaupunki.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
LUONNONTUOTEALAN YRITTÄJYYS MENESTYKSEEN – pohjoiskarjalaisia näkökulmia Juha Rutanen, Irja Mäkitalo, Katri Kranni Luonnontuotealan teemaryhmä Aluetilaisuus,
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alueen nykytila ja tulevaisuus Järvi-Pohjanmaan palvelutuotannon kehittämispilotin loppuseminaari Vimpelissä Marja-Liisa.
Päivärinne Terveyden edistämisen rakenteet Salossa Marita Päivärinne terveyden edistämisen koordinaattori.
Rakennetaan kumppanuutta Pohjois-Savossa Seija Korhonen Järjestöfoorumi Kuopio
TURKU SCHOOL OF ECONOMICS Institute for Competition Policy Studies Muutostrendit ja palvelujen tuottamisen mallit Aki Koponen Johtaja Muutosta johtamassa.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
TERVETULOA KEHITTÄMISPÄIVÄÄN Ylilääkäri Sinikka Bots Suunnittelija Taru Syrjänen 9/25/20161.
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Digitalisaation ohjausmalli
Avoimen hallinnon toimintaohjelma Avoimuuden edistämisen käytäntöjä Imatran kaupungilla
Työvälineiden hyödyntäminen sote-tieto strategian laadinnassa ja toimeenpanossa
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Verkkokoulutuksen tietoisku
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
SenioriKaste Lapin toiminnallinen osahanke Muistisairaan palveluprosessimalli Ohjausryhmä
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Matkailuohjelma – ohjausryhmä V2.0
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Tiekartta hyviin lähiöihin
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Esityksen transkriptio:

Suupohjan seutukoordinaattori hanke 2004-2006 Seutukoordinaattori Jari Iso-Koivisto

Suupohjan seutukunta www.suupohja.fi

sosiaali- ja terveyspalvelut Hankekuvaus Hanke on osa aluekeskusohjelman Kauhajoen seudun verkostopilottia (www.verkostopilotti.net); Hankkeen toiminta-alue on Suupohjan seutukunta; Kauhajoen kaupunki hallinnoi hanketta, Isojoki, Jurva, Karijoki ja Teuva mukana; Seudullinen kehittämisryhmä ohjaa (perusturvajohtajat ja johtavat lääkärit); Hankkeen vetäjänä toimii HM Jari Iso-Koivisto; Toteutusaika 1.6.2004- 31.12.2006; Kustannusarvio 137 000 €;

ALUEKESKUSOHJELMAN VERKOSTOPILOTTI sosiaali- ja terveyspalvelut Alueellinen toimintamalli ALUEKESKUSOHJELMAN VERKOSTOPILOTTI Hyvinvoinnin kehittäminen Elinkeinojen kehittäminen Koulutuksen kehittäminen Imagon ja viestinnän kehittäminen sosiaali- ja terveyspalvelut asuminen liikunta- ja vapaa-aika kulttuuri seutuyhteistyö Hoivayrittäjyyden kehittäminen Kuntajohtajat Kunnallisjohto (25)

ALUEKESKUSOHJELMAN VERKOSTOPILOTTI sosiaali- ja terveyspalvelut Alueellinen toimintamalli ALUEKESKUSOHJELMAN VERKOSTOPILOTTI Hyvinvoinnin kehittäminen STM seutukoordinaattori hanke SEUTUKOORDINAATTORI SM aluekeskusohjelma 80% 20% asuminen sosiaali- ja terveyspalvelut liikunta- ja vapaa-aika kulttuuri seutuyhteistyö

sosiaali- ja terveyspalvelut Tavoitteet Hankkeen tavoitteena on seutuyhteistyön systemaattinen ja suunnitelmallinen kehittäminen niin, että sen kautta voidaan turvata alueen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän toimivuus myös tulevaisuudessa. Tähän pyritään lisäämällä, syventämällä ja tehostamalla seudullista yhteistyötä palvelutuotannossa ja sen ohjauksessa. Kehittämisen lähtökohtana on ollut sosiaali- ja terveystoimen yhteistarkastelu.

sosiaali- ja terveyspalvelut Tavoitteet Perustiedon kokoaminen ja analysointi Suupohjan sosiaali- ja terveyspalveluista osana seudullista palvelustrategiaa seudullisen palvelurakenteen hahmottaminen omana työnä, tilastot, työryhmät, kyselyt Strategiaprosessin toteuttaminen eri toimijatasojen (luottamushenkilöt, johtavat viranhaltijat, esimiehet) sitouttaminen ja niiden sisällön tuottamisen koordinointi strategia- asiakirjaan

sosiaali- ja terveyspalvelut Tavoitteet Seudullisen kehittämistoiminnan koordinointi toiminnassa olevien hankkeiden yhteistyö toiminnan seuranta ja raportointi seudulliselle kehittämisryhmälle seudullisen kehittämisryhmän sihteerin tehtävät uusien hankkeiden sisällön ja rahoituksen ideointi ja suunnittelu sekä toiminnan käynnistys Strategiatyön pohjalta syntyvien yhteistyötarpeiden eteenpäin vieminen ja toimintamallien suunnittelu palvelutuotannon ohjausmallit (virkamiehet, luottamushenkilöt) yksittäiset palvelukokonaisuudet seutuyhteistyönä yhteistyömallit yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa

sosiaali- ja terveyspalvelut Toteutus 1. Toimijoiden seudullinen yhteen kokoaminen ja yhteistyöprosessien käynnistäminen Suupohjan sosiaali-ja terveyspalvelujen kehittämisryhmä, joka koostuu perusturva-/sosiaalijohtajista ja johtavista lääkäreistä, kokoontuu kuukausittain käsittelemään seudullisia asioita. (9 jäs.) Perusturva-/sosiaali- ja terveyslautakuntien puheenjohtajat kokoontuvat 2-3 kertaa vuodessa keskustelemaan meneillään olevasta yhteistyöstä.(5 jäs) Alueen hoivapalvelutuottajien ja kuntien edustajien yhteinen kehittämisryhmä toimii. (15 jäs.)

sosiaali- ja terveyspalvelut Toteutus Vähintään kerran vuodessa järjestetään kaikkien kuntien lautakunnille ja johtaville virkamiehille yhteinen seminaari, jossa käydään läpi ajankohtaisia asioita. (keskimäärin 40 osallistujaa) Vähintään kerran vuodessa järjestetään yhteinen asiantuntijaseminaari julkisen ja yksityisen sektorin toimijoille. (keskimäärin 40 osallistujaa) Parhaillaan on käynnistymässä palvelukokonaisuuksittain koottavat yhteistyöryhmät (neuvolatoiminta, kotihoito, kehitysvammahuolto, päivystys, osastotoiminta jne.), joiden kautta seutuyhteistyöhön saadaan mukaan myös henkilöstön näkemykset oman työkenttänsä kehittämistarpeista ja –tavoista. (yhteensä n. 60 jäsentä)

sosiaali- ja terveyspalvelut Palvelutuotannon seudulliset yhteistyöryhmät Neuvolatoiminta, kouluterveydenhuolto sekä muu terveyden edistäminen ja ennakoiva kansanterveystyö Erikoissairaanhoito Terveyskeskuspalvelut Vastaanotto, työterveyshuolto, röntgen, laboratorio, fysikaalinen kuntoututus, lääkehuolto, välinehuolto, sairaankuljetus Osastotoiminta / hoitotyö Hammashuolto Kotihoito, kotipalvelu, kotisairaanhoito, asumispalvelut ja omaishoito Sosiaalityö, lasten ja perheiden palvelut, sekä toimeentuloturva Vammaispalvelut, kehitysvam-mahuolto ja työtoiminta Perheneuvola, oppilashuolto ja muut psykososiaaliset palvelut Päivähoito

sosiaali- ja terveyspalvelut Toteutus Strategian tavoitteita palvelujen priorisointi talouden realiteetit palvelukysynnän kehitys henkilöstötarpeen kehitys (eläköityminen, rekrytointi, ym.) väestömuutokset tuotantotapojen arviointi ja mahdollisuudet muutoksiin yksityisen sektorin toimintaedellytykset ja rooli yhteistyön visiot

sosiaali- ja terveyspalvelut Toteutus Seudullinen koordinointi Hankkeen rooli seudullisena koordinaattorina on ollut oleellinen sosiaali- ja terveyssektorin sisällä, mutta myös suhteessa muihin toimintakokonaisuuksiin alueella. Projektipäällikkö toimii Suupohjan kunnanjohtajatyöryhmän ja laajemman kunnallisjohdon työryhmän sihteerinä. Vastaa aluekeskusohjelman hyvinvointipalvelujen koordinoinnista, joka pitää sisällään: liikunta- ja vapaa-ajan palvelujen kehittämisryhmän, asumisen kehittämisryhmän, hoivapalvelutuottajien kehittämisryhmän ja seudullisen viestintätiimin toiminnan.

sosiaali- ja terveyspalvelut Toteutus Hankkeella on aktiivinen yhteys myös seudulliseen, poliisin johtamaan, turvallisuusstrategiatyöhön sekä työvoimahallinnon seudulliseen työllisyysstrategiatyöhön, kuten myös maaseudun kehittämiseen ja kylätoimintaan.  Verkosto antaa erinomaiset edellytykset kokonaisvaltaiselle, aluelähtöiselle suunnittelulle ja kehittämiselle.

sosiaali- ja terveyspalvelut Toteutus Hanketoiminta käynnissä olevien hankkeiden neuvonta uusien hankkeiden suunnittelu ja suunnittelussa tukeminen hankkeiden priorisointi Edunvalvonta seutukunnan edustaja alueen ulkopuolella seutukunnallisten kannanottojen kokoaja seutukunnan yhteyshenkilö

sosiaali- ja terveyspalvelut Kokemukset ja jatko Merkittävimmät haasteet toteutuksessa Strategisen tason ja palvelutuotantotason yhtäaikainen kehittäminen. Yhteisen seudullisen vision puuttuminen, koska viisi itsenäistä toimijaa tekee yhteistyötä. Kunta- ja palvelurakenneuudistus on jarruttanut muutoshalukkuutta. Jatkossa huomioitavat asiat Alueellinen palvelujärjestelmä lähtökohtana niin, että palveluketjujen toimivuus yli sektorirajojen turvataan Resursointi niin, että kokonaisuus kyetään hallitsemaan, mutta myös yksittäiset palvelun osa-alueet voidaan käydä läpi Onko järkevää kehittää viittä erillistä organisaatiota toimimaan yhdessä vai olisiko yksi kokonaisuus parempi?

sosiaali- ja terveyspalvelut Kokemukset ja jatko Kunta- ja palvelurakenneuudistus hanke on tiiviisti mukana prosessissa niin seututasolla kuin maakuntatasolla (kunnanjohtajatyöryhmä, kunnallisjohto (25 jäsentä), sosiaali- ja terveysjohto, maakunnallinen peruspalvelutyöryhmä (kunta- ja palvelurakennehanke), aluekeskusohjelman verkostot) luottamushenkilöt ja virkamiesjohto ei uskalla tehdä ratkaisuja ennen kuin valtakunnalliset päätökset tulevat tavoitteena on, että palvelujärjestelmän johtaminen ja siihen liittyvä päätösvalta pysyisi seutukunnalla tai kunnilla

www.suupohja.fi/hoiva