Itä-Suomen huippukokous Virpi Kölhi
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote) •järjestää jäsenkuntien puolesta erikoissairaanhoidon, kehitysvammaisten erityishuollon, perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon pois lukien lasten päivähoito, ympäristöterveydenhuolto ja eläinlääkintähuolto •Imatra mukana vain erikoissairaanhoidon ja erityishuollon osalta •9 kuntaa: Lappeenranta, Lemi, Luumäki, Parikkala, Rautjärvi, Ruokolahti, Savitaipale, Taipalsaari ja Imatra •Kaikki Etelä-Karjalan maakunnan kunnat paitsi pieni Suomenniemi •Aloitus ; kaikki toiminnot piirissä •Alueen väkiluku n
Kuntalaskutusmalli •lähtökohtana oli, että raskasta suoritehinnastoa ei tehdä vaan laskenta perustuisi asukasluvun perusteella tapahtuvaan kustannusten jakoon •puhdas kapitaatiomalli ei vielä saanut kaikkien jäsenkuntien hyväksyntää, jolloin päädyttiin sekamalliin, jossa kuntalaskutus perustuu sekä suoritteisiin että kapitaatioon •valitun laskentamallin tavoitteena on, että se olisi riittävän oikeudenmukainen, maksuosuudet olisivat hyvin ennustettavissa ja tarkastettavissa, turhaa laskutus- ja kustannuslaskentabyrokratiaa välttävä ja ettei malli rajoittaisi piirin strategista ja operatiivista toimintaa •jäsenkunnan maksuosuusprosentti perustuu kolmen edellisen vuoden tilinpäätökseen •vuonna 2012 maksuosuusprosentti muodostuu kuntien TP 2008, 2009 sekä piirin TP 2010 mukaan jne.. •
Kuntalaskutusmalli •kolmen vuoden keskiarvo tasoittaa maksuosuuksia huomattavasti •jäsenkunnilla kiinteät maksuosuudet •kunnat saavat tietää kiinteän maksuosuusprosentin etukäteen, mikä auttaa niiden talouden ennustamista ja suunnittelua •ei palautus- tai lisälaskutusmahdollisuutta ellei erikseen toisin sovita •maksuosuudet määräytyvät sovittujen jakoperusteiden mukaisesti •jakoperusteiden mukaiset kuntaosuudet eivät ole sama asia kuin käyttö •muusta kuin erikoissairaanhoidosta n. 40 % perustuu kapitaatiojakoon •piirin tavoitteena on palveluiden harmonisointi; valittu kuntalaskutusmalli helpottaa tätä
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin perustamisen tavoitteet •Varmistaa yhdenvertaiset sosiaali- ja terveyspalvelut kaikille maakunnan asukkaille pitkälle tulevaisuuteen •Tarjota asukkaille mahdollisuus käyttää palveluja yli kuntarajojen •Edistää perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteistyötä ja poistaa erillisistä organisaatioista aiheutuvia raja-aitoja ja niistä aiheutuvia ongelmia asiakkaille •Vahvistaa ehkäisevän toiminnan merkitystä sekä väestön omaa vastuuntuntoa terveydestään ja hyvinvoinnistaan.
Perustamisen tavoitteita •Hallinnon ja tukipalvelujen tehostaminen •Houkutteleva ja mahdollisuuksia tarjoava työnantaja •Kustannusten nousu on saatava jäämään kuntien tulokehityksen tasolle •Maakunnan kuntien väestön ikääntyminen tulee nykyrakenteella aiheuttamaan noin 1%:n kustannusnousun vuodessa
Miten palvelujärjestelmä vastaa väestöennusteen tuomiin haasteisiin
Palvelutarpeen kasvu •Eksoten alueella vanhusten ympärivuorokautisen hoivan, säännöllisen kotihoidon ja omaishoidon tarpeen kasvu > 75-v. määrän lisääntymisen johdosta • ,85 %2,28 %2,66 % •n. 4 milj. euroa
Palvelutarpeen kasvu •Asiakasmäärät nousevat •Enemmän asiakkaita saadaan hoidettua pienemmillä kustannuksilla muuttamalla palvelurakennetta laitoshoidosta avopalveluihin
Mitä Eksotessa on saatu aikaan? •Hallinnollinen integraatio/Toiminnallinen integraatio -palvelujen harmonisointi -yhteiset palvelujen myöntämisen kriteerit (omaishoito, toimeentulotuki, vammaispalvelut ym.) -yhteiset asiakasmaksut -vanhusten laitoshoidon yksikkökustannukset -henkilöstöresurssit eri toiminnoissa -sosiaalihuollon erityisosaamisen laajentaminen
Mitä Eksotessa on saatu aikaan? -SAS-ohjelma -liikkuvat palvelut, Mallu-auto -maakunnallinen ensihoito ja sairaankuljetus -yhteinen potilas- ja asiakastietojärjestelmä
Mitä Eksotessa on saatu aikaan? -hallinnon tiivistäminen -tukipalveluyhtiöt (talous-, henkilöstö- ja tietohallinto, ruoka- ja puhtaus, työterveyshuolto) -kustannusten kasvuennuste 2010 – 2011 on 2,7 %
Palvelutuotannon ja palvelujen jakelun uudistaminen •Palveluverkon toiminnalliset - ja tilaratkaisut –Sairaalan toiminnalliset muutokset ja tilaratkaisut –Terveysasemien erikoistuminen ja tilaratkaisut –Uudet asumisen ratkaisut •Palveluverkon logistiset ratkaisut –Liikkuvat palvelut –Henkilökunta, asiakkaat, potilaat, tieto •Palveluverkon teknologiset ratkaisut –Sähköinen asiointi -Mobiiliteknologian sovellukset