Aimo Ryynänen 1 PÄÄTÖKSENTEKO JA DEMOKRATIA -TYÖRYHMÄ Aimo Ryynänen 11.12.2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuuluuko kylien ääni Hämeenlinnassa? Maaseutusuunnittelija Marja Leena Souru Hämeenlinnan kaupunki, kehittämispalvelut.
Advertisements

Vaikuttaminen ammattikorkeakoulussa ja yhteiskunnassa Järjestökoulutus HPJ Joni Lappalainen.
DEMOKRATIATYÖRYHMÄ Anniina Peltola
LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA
Johtajuutta markkinoiden ja verkostojen kautta Kuntamarkkinat, Helsinki Arto Haveri, Tay Johtamiskorkeakoulu
Miten kunnassa toteutetaan yhteisöllisyyttä
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Projektisalkun hallinta
Kuntauudistuskysely akavalaisille 2012 Yhteenveto tuloksista
Big Society ja paikallisuuden paluu yhteiskuntapolitiikkaan Ilkka Haavisto yhteisöllisyyden.
EDUSTUKSELLINEN DEMOKRATIA TÄYDENTÄMISEN MAHDOLLISUUDET MUUTTUVASSA PÄIJÄT-HÄMEESSÄ Päätöksenteko ja demokratia -työryhmä Aimo Ryynänen Aimo.
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
EU-vaikuttaminen Suomessa
AR HALLITUKSEN ESITYS 155/2006 TYÖRYHMÄN NÄKÖKULMASTA Aimo Ryynänen.
Kuntalain uudistus ja osallistuva demokratia Yrjö Hakanen SKP:n paikallispolitiikan seminaari Kirjan talo.
Oriveden Kokoomus ry Seurakuntavaaleja vietetään vasta syksyllä, mutta jo alkuvuodesta on tehty päätöksiä koskien esimerkiksi ennakkoäänestyspaikkoja.
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Jaana Simola.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Kuntien rooli lähipalvelujen ja lähiosallisuuden varmistaminen
Asukasvaikuttaminen Tampereella ja Lappeenrannassa Millainen malli Imatralle?
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
Etelä-Pohjanmaan Yrittäjät Seinäjoki Puheenjohtaja Jyrki Mäkynen.
Elän, osallistun ja päätän asioistani Salo Pirkko Karjalainen.
Nuorisovaltuustotoiminta ja nuorten osallisuus Suomessa
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Nuorisovaltuustotilaisuus Hallintojohtaja Jukka Anttila.
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Lapin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen yhteistyöhanke / Marko Palmgren 1 Järjestöjen rooli strategioissa Lapin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen.
Demokratian vahvistaminen ja uusi kuntalaki
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Viestintäsuunnitelma
Päijät-Hämeen Paras-hankkeen ulkoinen arviointi tuloksia ja toimenpide-ehdotuksia
Matti Piispanen Seurakuntarakenteiden kehittäminen kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa Paikallisidentiteetin merkitys
PÄIJÄT-HÄMEEN LIITTO KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS –HANKE PÄIJÄT-HÄME Kunta-valtio –työnjako.
Nuorten osallisuus Varkauden nuorisovaltuusto Wanuva.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
UusiKunta-selvityksen viestintä Henkilöstöryhmä Tiedottaja Sini Saares.
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
KAIKENIKÄISTEN DEMOKRATIAA DEMOKRATIAPÄIVÄ 2014 – Kuntatalo YTL Pirkko Karjalainen.
Seurakunnat maaseudun kehittäjinä Heikki Pesonen & Kari Mikko Vesala Uskonto paikallistason vuorovaikutuksessa.
Kyläsuunnittelun vaikuttavuus Kehittämisyhdistys Kalakukko ry:n alueella.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
TA Palvelurakenneuudistusprojekti II Päätöksenteko ja demokratia-työryhmä 2007.
Kuntaliiton Kunnat ohjelma ja tulevaisuuden kunta Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu va kehityspäällikkö Jarkko Majava.
Uusi kuntalaki (410/2015) Vaikutukset vammaisneuvostojen toimintaan ja kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksiin Kunta- ja aluehallinto-osasto.
N UORISOLAIN 8 §: N EDELLYTTÄMÄ NUORTEN OSALLISTUMINEN JA KUULEMINEN KUNNISSA Peruspalvelujen arviointi
DEMOKRATIAKYSELY Tekijä: Anne Erholtz. Haluaisin vaikuttaa seuraavien kanavien kautta. Voit valita useamman vaihtoehdon. (Vastaajia: 287)
Uusi kuntalaki (410/2015) VVM. Uusi kuntalaki voimaan Uudistuksen taustalla yli kahden vuoden valmistelu: Valmistelutyöryhmät ja parlamentaarinen.
Nuorisovaltuuston perustaminen.. Nuorten vaikuttamisesta on määrätty laissa Kuntien lakisääteinen velvollisuus on kuulla nuoria heitä koskevissa asioissa.
P E L A S T U S O S A S T O K U N T A O S A S T O Kauas pilvet karkaavat - palvelut ja vaikuttamismahdollisuudet kuntarakenteiden muuttuessa.
THL HYTE-oppimisverkosto Kommenttipuheenvuoro Ritva Pihlaja erityisasiantuntija, kunta-järjestö-yhteistyö Yhdessä enemmän! Poikkihallinnollinen.
Monikulttuurinen osallisuus. Miten monikulttuurinen ympäristö muuttaa osallisuuden tukemista? Taustaa osallisuusajattelulle Anu Gretschel Tutkija, FT Nuorisotutkimusverkosto.
KANEN TOIMINTASUUNNITELMA
Vammaisneuvostojen asema uudessa kuntalaissa
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Jaana Joutsiluoma ja Minttu Ojanen
Nuoret kuntapalveluita kehittämässä
Uusi asukasvaikuttamisen toimintamalli Vantaalla
Korkeakoulun ja CSC:n puitesopimus
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
SOTE-Koordinaatioryhmälle informoitavat asiat /HYTE työryhmä
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Osallisuutta monella tasolla: Kuvaukset
Osallisuus voi toteutua monella eri tavalla
Kuntoutusverkoston (KUVE) arviointikyselyn tulokset
Esityksen transkriptio:

Aimo Ryynänen 1 PÄÄTÖKSENTEKO JA DEMOKRATIA -TYÖRYHMÄ Aimo Ryynänen

Aimo Ryynänen 2 Edellinen keskustelu – yhteenveto näkökohdista  Vaaleilla valittu päätöksentekoelin niin maakunnallisille kuin kuntatason tehtäville  Luotava keinot asukkaiden vastuunotolle  Keinot harvempien päätöksentekijöiden ja asukkaiden yhteydenpidolle  Luottamushenkilön toimintaedellytykset  Hallinnon ”kasvotus”: maakuntapormestari

Aimo Ryynänen 3 Päijät-Hämeen ”malli” ulkopuolisen silmin (Aamulehti )  ”Ongelmana kunnallisten liikelaitosten, kuntayhtymien ja yhtiöiden valvonta.”  ”Periaate: Kunnalliset liikelaitokset ja kuntayhtymät tuottavat palvelut. Kunnat yhtiöissä mukana erilaisissa kokoonpanoissa.”  ”Peruskunnat palvelujen tilaajia, maksavat käytön mukaan.”  ”Demokratia: Kunnilla oma valtuusto, kunnanhallitus ja lautakunnat.”

Aimo Ryynänen 4 Hallintotyöryhmän lisätehtävänanto meille Ks. edellisen kokouksen muistio  Lähidemokratian sisältö  Kansalaisyhteiskunnan näkökulman vahvistaminen  Uusien demokratian mallien etsiminen  Paikallisuuden turvaaminen

Aimo Ryynänen 5 Kuntalaisten täydentävien osallistumismuotojen vahvistaminen muuttuvassa Päijät-Hämeessä  Tieto-osallisuus  Palveluiden yhteissuunnittelu  Valmisteluosallisuus  Toimintaosallisuus  Erityisryhmien osallisuus  Alueosallisuus  Sähköinen osallistuminen  Muut tavat?

Aimo Ryynänen 6 Tieto-osallisuus  Palveluista tiedottaminen, asukkaiden kuuleminen, asukasillat  Maakunnan tasolle siirrettyjä palveluja koskeva tiedottamishaaste  Ongelma yleensä: harvat aktiivisia hankkimaan tietoa  Osallistumiseen aktivoivan tavan, esitysmuodon ja kielen kehittämisen haaste

Aimo Ryynänen 7 Palveluiden yhteissuunnittelu  Palveluiden yhteissuunnittelu nykyisin vähäistä  Hyöty: asukkaiden asiantuntemuksen saaminen  Hyötynä myös asukkaiden vastuunotto niistä asioista, joita he ovat olleet suunnittelemassa

Aimo Ryynänen 8 Valmisteluosallisuus  Laajimmillaan kaavoituksessa  Etu: viranomaisten ja asukkaiden yhteistyön tiivistyminen ja asukkaiden asiantuntemuksen mukaan saaminen  Vaikuttavuuden ja edustavuuden ongelma  Viranhaltijan valmisteluroolin muutostarve: miten mielipiteet otetaan huomioon jo valmisteluvaiheessa  Sama koskee luottamushenkilön roolia

Aimo Ryynänen 9 Toimintaosallisuus  Nykyisin lähinnä erilaisten järjestöjen toiminnan tukemista  Kehittämisen tavoitteena yhteisöllisyyden vahvistaminen: palveluiden järjestämistapojen kehittäminen yhteisvastuuseen perustuen

Aimo Ryynänen 10 Erityisryhmien osallisuus  Nykyisin mm. eläkeläisten ja vammaisten asioita käsitteleviä neuvottelukuntia ja nuorisovaltuustoja  Erilaisten organisoitujen elinten kautta saadaan asiantuntemusta päätöksentekoon  Aktivoivat jäseniään vaikuttamaan  Kehittämistarve: kytkeä olemassa olevat toiminnot paremmin valmistelu- ja päätöksentekoprosessiin

Aimo Ryynänen 11 Alueosallisuus  Päijät-Hämeen kunnissa olemassa alue- elimiä (kunnanosalautakuntia, kyläjohtokuntia)  Etu: mahdollisuus vaikuttaa itseä lähellä oleviin asioihin  Haaste: toimivalta, roolien selkeyttäminen, tarpeellisuuden arviointi, taloudellisten resurssien laajuus

Aimo Ryynänen 12 Sähköinen osallistuminen  Internet tarjoaisi hyvät mahdollisuudet käyttää verkkoa valmisteluosallisuudessa  Ongelmat: rajoittunut käyttäjäkunta ja sähköisten kyselyjen epäluotettavuus  Vaatii myös kuntaorganisaation toimintatapojen muutosta (seuraava dia)

Aimo Ryynänen 13 Esimerkki: palautepuhelin  Kuntalaiset voisivat tekstiviestillä ilmoittaa rakennusviraston palautepuhelimeen, että aurausurakan saanut firma ei olekaan tehnyt tehtäväänsä heidän kotikadullaan.  Virkamies purkaisi viestit ja toimittaisi tiedon eteenpäin.  Liian hyvää ollakseen totta?

Aimo Ryynänen 14 Toteutuuko kansanvaltaisuusvaatimus?  Kaikkien kunnallisten toimintojen tulisi olla alisteisia kuntalaisten suoralla vaalilla valitsemille luottamushenkilöelimille  Miten tämä toteutetaan maakunnallisissa tehtävissä?

Aimo Ryynänen 15 Yhteenveto  Jatkossakin pääpaino edustuksellisella demokratialla  Suorat vaikuttamis- ja osallistumiskeinot sitä täydentäviä  Molemmat vaativat maakunnallisella tasolla uusia / täydentäviä malleja