Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pelisilmää asiakaskohtaamisiin Mikko Ojanen. Kauraa • Valitsin kirjan hiljattain pidetyillä myyntipäivillä buukattuja tapaamisia varten. • Asiakastapaamisia.
Advertisements

Uskontodialogia monikulttuurisen päiväkodin arjessa
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Dialogin olemuksesta kari.kaipainen(at)datainnovations.fi.
JavaScript (c) Irja & Reino Aarinen, 2007
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ-uutiset Joni Penkari.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Eläinten oikeudet.
Johdetun luokan määrittely tMyn1 Johdetun luokan määrittely •Kun johdettu luokka periytetään kantaluokasta, saadaan kantaluokan jäsenet enemmän tai vähemmän.
EU:n ohjelmakausi Valmistelutilanne Seija Astala OKM/NY.
Meri Heinonen Kestävän kehityksen kasvatuksen pääsuunnitteluryhmän kokous
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
VASTUUNTUNTO Ohjaus Käydään eettisiä keskusteluja (oikein, väärin). Kiitetään ja kannustetaan. Kontrolli Tarkastetaan tehtävät ja välineet. Vaaditaan,
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Pyhä pienen koululaisen arjessa - Learning by smiling 
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
Turun Kielitivolin koulutusristeily
OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja hyväksyy ja pyrkii ottamaan huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu.
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Itämainen filosofia Informaatioverkostojen koulutusohjelman neljäs luento.
DIAKONIATYÖNTEKIJÖIDEN PÄIVÄT DIPOLI NYT TIENI KULKEE KOULUHUN
VUOROVAIKUTUS.
Itämainen filosofia Informaatioverkostojen koulutusohjelman viides luento.
Viestintäsuunnitelma
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
UE © Anne Rongas Lähde: Uskonnon Arkki, Edita 2004, s. 43, © Jämsä & Ketola & Laturi & Nissinen & Vappula.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valintaperusteiden mallintaminen
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
1/ Joni Valkila ”Fundamentalismin seuraukset” Uskontojen uhrien tuki UUT ry Sitoutumaton yhdistys, jonka tavoite on.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Uskonto, uskonnottomuus ja katsomuksellinen kyvykkyys – yhteisöllinen ja yksilöllinen taso Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ROT Lukkareiden teko alkaa 7.4. oman koulun tarjottimelle. Muille kouluille ilmoittaudutaan opon kautta wilma-viestillä tai varaamalla.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Perhe- ja jäämistöoikeuden peruskurssi 2012
BAPTISMI.
YHTEISÖLLISYYS USKONNOSSA UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä uskonnollisia yhteisöjä muistat? Luokittele mainitut yhteisöt kirjan sivujen 42–45 tietojen avulla –
16. Uskontojen moninaisuus
Patio 1 1.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Suuntia kriittiseen uskonnonopetukseen
KAKSI IKKUNAA - USKONTO VARHAISKASVATUKSESSA
Uskonto ilmiönä - uskonnollisuus ihmiselle tyypillistä (lat. homo religiosus = uskonnollinen ihminen)   yliluonnollinen ulottuvuus (transsendenssi) keskeinen.
Maailmanuskonnot maailmassa n uskontoa
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
2.2 Kulttuuriperintö.
TJTA104 Ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus
TJTA104 Ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Luku 12 – Raamattu kulttuurin kirjana
Esityksen transkriptio:

Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen

2 Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Mitä uskontojen välinen dialogi on? (Churches’ Commission for Migrants in Europe • CCME ja Church & Society Commission of CEC • CSC/CEC):  Sana dialogi tulee kahdesta kreikan sanasta: dia tarkoittaa välissä, tarkoittaen sekä keskinäistä että sisäistä. Logos tarkoittaa merkitystä, sanaa ja puhetta, mutta myös ajattelua ja ymmärrystä maailmasta. Nämä laajat käsitteet ovat tärkeitä, jotta voidaan ymmärtää, että dialogi on enemmän kuin pelkkä työkalu.  Dialogi kuitenkin eroaa muista kanssakäymisen muodoista siinä, että sen tavoitteena ei ole toisen osapuolen käännyttäminen. Sitä voidaan käydä ilman mitään agendaa tai tavoitteita riippuen yllä esitetyistä tyypeistä. Useimmissa tapauksissa dialogilla on kuitenkin jokin tarkoitus, kuten eri tavoitteiden tasapainottaminen.

3 Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA  Uskontojen välisen dialogin uskontotieteelliset juuret ovat vuonna 1893 Chicagossa järjestetyssä Maailman uskontojen parlamentissa (The Chicago World’s Parliament of Religions).  Uskontojen välisen dialogin varsinainen läpimurto kristillisessä kentässä tapahtui 1980-luvulla. Teologit alkoivat kirjoittaa uudella tavalla uskonnollisesta pluralismista. He painottivat näkemystä, jonka mukaan uskontoa tulisi tarkastella myös muista näkökulmista kuin vain kristillisestä.  Kaksi suurta merkityskokonaisuutta: 1) uskotaanko ylipäätään uskontojen väliseen ymmärtämiseen ja 2) miten itse kukin suhtautuu toisiin uskonnollisiin traditioihin.

4 Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA  Kulttuurienvälinen dialogi tarkoittaa dialogia, jossa tarkastellaan sekä toisen että omaa kulttuuria.  Voidaan kysyä onko olemassakaan dialogia, joka loppujen lopuksi ei olisi kulttuurien välistä.  Toisaalta: Kulttuuriset ja uskonnolliset identiteetit eivät ole homogeenisiä, omia kokonaisuuksiaan, vaan ne ovat luonteeltaan hybrisiä. Tämä ei johdu ainoastaan viime vuosikymmenten globalisaatiosta: eriasteinen vuorovaikutus on aina muokannut kulttuureita, uskontoja ja alueita.

5 Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Kulttuurien- ja uskontojenvälinen dialogi:  Näin ollen kulttuurienvälisessä dialogissa on uskonnollinen ulottuvuus, mutta uskonnollisten yhteisöjen mielestä niitä tai “uskontoa” ei voi tyhjentävästi kuvata viittaamalla vain kulttuuriin. Tästä syystä uskonnolliset yhteisöt jatkavat dialogia muiden uskontojen kanssa.

6 Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Mitkä olisivat koulutoimen keskeiset toimet? (2nd ASEM Interfaith Dialogue / Implementation of Larnaca Action Plan – kokous Budapestissa )  Tunnistaa opettajien kouluttamisen keskeiset tarpeet uskontojen välisen ymmärtämisen ja vuoropuhelun tärkeyden kohdalla ja rohkaista opettajia osallistumaan uskontojen väliseen vuoropuheluun eri foorumeilla.  Hyväksyä ja saattaa alulle suurempien maailmanuskontojen (major world faiths) perustiedon ja eettisten arvojen, myös ei- uskonnollisten moraalisten näkemysten, ymmärtäminen toisenasteen, korkeakoulutuksen ja toisenasteen koulutuksen jälkeisessä koulutuksessa.  Tunnistaa tarve aloittaa nuorten kouluttaminen mahdollisimman aikaisessa / varhaisessa iässä huomioiden kulttuurien välisen erilaisuuden positiiviset ainekset ensimmäisenä askeleena uskontojen väliseen ymmärtämiseen.

7 Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA  Hyväksyä ja saattaa alulle maailmanuskontoja koskevan perustiedon sisällyttäminen eri oppiaineisiin koulujärjestelmässä.  Hyväksyä suunnitelma aloittaa multimedian/internetin/teknologian käytön saattaminen alulle uskontojen väliseen ymmärtämiseen kasvattamisessa.  Hyväksyä ehdotus parhaiden käytänteiden jakamisesta muille uskontojen välisestä ymmärtämisestä eri ASEM-maiden kansallisista koulujärjestelmistä.