Sosiaalinen media linjakkaassa opetuksessa Henri Pirkkalainen & Kati Clements Global Information Systems
Mission Statement Creating and validating new solutions for Information Systems in a global context - this includes the support of individuals and organizations to improve competitiveness, performance, and mutual understanding Topics Designing work and learning processes in globally distributed organizations Design & development methods for global information systems Culture analysis and awareness Support tools for knowledge intensive processes in global organizations ICT4D: ICT for development E-Learning and knowledge management in global organizations
Global Information Systems, University of Jyväskylä Tiimi Kati Clements Jan M. Pawlowski Philipp Holtkamp Henri Pirkkalainen
1) Sosiaalisen median työkalujen linjakkaan opetuksen tukena – käytännön esimerkkejä Suomesta ja maailmalta, [ min] 2) Työkalujen testailua ja käytännön työskentelyn suunnittelua pienryhmissä [60 min] 3) Ryhmätöiden purku: keskustelua mahdollisuuksien avaamiseksi ja ongelmien poistamiseksi, suosituksia ja parhaita käytänteitä [60 min] Sisältö
Linjakas opetus Kaikki opetuksen ja oppimisympäristön osatekijät tukevat toisiaan ja ovat linjassa keskenään. opintojakson tai -kokonaisuuden tavoitteet ja sisällöt opetus- ja opiskelumenetelmät oppimisen arviointimenetelmät opiskeluilmapiiri, joka syntyy opiskelijoiden ja opettajan vuorovaikutuksen tuloksena (Biggs 2003).
Käytätkö /oletko käyttänyt avoimia oppimateriaaleja opetuksessa tai opetuksen suunnittelussa?
Avoimet oppimateriaalit (OER) OER (Open Educational Resources) ”technology-enabled, open provision of educational resources for consultation, use and adaptation by a community of users for non-commercial purposes” – UNESCO 2002 Such as: digital learning objects (full courses, modules etc.), articles, textbooks, software tools, simulations or animations, electronic textbooks, as well as syllabi, curricula and teachers’ guides Also: Digital educational resources
Licensing: Creative Commons You are free: to Share — to copy, distribute and transmit the work to Remix — to adapt the work Under the following conditions: Attribution. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work). Noncommercial. You may not use this work for commercial purposes. Share Alike. If you alter, transform, or build upon this work, you may distribute the resulting work only under the same or similar license to this one.
Esimerkkejä avoimista oppimateriaaleista Kokonaiset kurssit, joita saa uudelleenkäyttää ja muokata eri tarkoituksiin
Powerpointit yms Esimerkkejä avoimista oppimateriaaleista
Artikkelit, tutkielmat, tukimateriaalit yms. Esimerkkejä avoimista oppimateriaaleista
Kuvat ja videotiedostot view: Esimerkkejä avoimista oppimateriaaleista
Myös.. Yleiset tai parhaat käytänteet ovat osa OER toimintaa mm. •Luento(/tunti)suunnitelmat •Opinpolut •Yms. Kokemuksien ja tiedon jakaminen avainasemassa
Esimerkkejä
Materiaalipankkeja OSR – luonnontieteet LRE – useita oppiaineita OER Commons – useita oppiaineita OpenScout – liiketoiminta LEMILL – useita oppiaineita Discover the Cosmos - Astronomia
Avoimet materiaalit ja sosiaalinen media Toiminnallisuuden laajentaminen olemassa oleviin alustoihin, sovelluksiin ja sivustoihin
learn.openscout.net Palvelujen niputtaminen
18 Materiaalien linkittäminen Sosiaalisessa mediassa
Sosiaalinen Media
Sosiaalinen media Konsepteja sekä määritelmiä valtava määrä Ei oikeata tai väärää ….. tai ehkä paremmin ja huonommin kuvaavia kuitenkin …
Termien käyttö Epäselvää kirjallisuudessa sekä arkikäytössä Edes kaikki tieteelliset julkaisut eivät perustele tai selvennä termejä Samalla konseptille löytyy jopa lukuisia synonyymeja (hyvä esimerkki Social networking, social networking services, online social networks, social media sites, personal networking jne.)
Sosiaalinen media Kietzmann et al. 2011
SOME luokittelua Miten luokitella uusia sovelluksia, sivustoja, palveluita? Jokaisella palvelulla jokin tietty ydintoiminnallisuus! Palvelevat eri käyttötarkoituksia: - yhteisöllisyys - sisällön jakaminen ja muokkaaminen - tiedon arkistoiminen tai jäsentäminen - yhteistyö - jne.
SOME työkalutyyppejä Medianjakamispalvelut –Edeltävät OER palvelut •Vain osassa suljettu jakaminen –Youtube (videot), Flickr (kuvat), Slideshare (powerpointit), Delicious (kirjanmerkit) jne. Verkottumispalvelut –OpenScout community (business & management)OpenScout community •ELGG mahdollisista tehokkain avoin ratkaisu (TVT taidot!)ELGG •OpenScoutille toteutettu ratkaisuOpenScoutille toteutettu ratkaisu –Esim Facebook sisältää useita eri ryhmiä koulutustarpeisiin Synkroninen kirjoittaminen –GoogleDocsGoogleDocs –EtherpadEtherpad
Mikroblogit –Esim. Twitter Wiki –Tiedonhakuun saatavilla wikipedia-tyyppisiä sivustoja –Useita vaihtoehtoja. Suurin osa maksullisia tai vaatii lisenssin –Useat näistä kuitenkin todella tehokkaita ja modulaarisia (esim. Confluence wiki) –Vaativat TVT-taitoja: usein vain rakennuspalikat annettu, itse koottava ja laitettava palvelimelle –Avoimia ratkaisuja: Xwiki, dokuwiki (hieman kankea) jne. Blogit –Blogger, wordpress, vuodatus yms. Ajanhallinta –Esim. Doodle SOME työkalutyyppejä
learn.openscout.net Palvelujen niputtaminen
Ydintoiminnallisuuden laajentaminen …ja muokattavuus Esim. Blogit
Wiki Tuhansia toiminnallisuuksia samassa paketissa
Sosiaalinen media organisaatioissa …moninaisiin tarkoituksiin… Kärkkäinen et al. (2010)
Sosiaalinen media organisaatioissa Akateemissa kontekstissa maineenhallinta yksi tärkeimmistä –Blogit –Mikrobloggaus (twitter yms) –Verkottumispalvelut Opetuksen työvälineenä yhä useammin - Suljetut ja avoimet ympäristöt, käyttö usein laitoksien käytänteisiin sidottua
Matesic et al. 2010
OER & Sosiaalinen media
Etäoppimisen kentässä kehitetään sosiaalisen media palveluita koulutuksen tarpeisiin Palvelevat oppimisen ja opetuksen tarpeita usein paremmin kuin vapaa-ajan käytössä suosiossa olevat palvelut (facebook, twitter yms.) Esim. Verkottumispalvelut opettajille, medianjakopalvelut (kuten OER sivustot) yms Palveluiden ja informaation määrä suuri, kuitenkaan moni palvelu ei menesty –Käyttäjälähtöinen sisältö kiinnostaa ja epäilyttää samanaikaisesti
Yhteistyön mahdollistajana Sisäinen kommunikaatio: • Wiki • Viikottaiset videokonferenssit • • Skype • …
Yhteistyön mahdollistajana Sisäinen kommunikaatio: • Videokonferenssit • Projektinhallintajärjestelmä • Wiki (tekninen dokumentointi) • Foorumi (ei-tekniset käyttäjät) • • Skype • …
Polkuja / hyviä käytänteitä CASE 1: OpenScout TJT ja Kauppakorkean harjoitustöissä Aiheina mm. Materiaalien muokkaaminen yhteistyössä nettipalveluja käyttäen Kulttuuristen vaikuttavien tekijöiden tarkastelu Sosiaalisen median palveluihin liittyen oppiminen ryhmässä Kompetenssien kehittäminen Virtuaalinen ryhmätyö jne. Kaikki osa-alueet suoritettiin saman sivuston alla: learn.openscout.net learn.openscout.net
CASE 1: OpenScout TJT ja Kauppakorkean harjoitustöissä Opiskelijat valmistelivat oppisisältöä tiettyyn tarkoitukseen: –Pienyrityksen tieto-ja viestintätekniikan ohjeistus –Sosiaalisen median käsikirja yritykselle –Yms. Lähdemateriaalit openscout-materiaalipankista Materiaalien muokkaus yhteistyössä, käyttäen erinäisiä sosiaalisen median työkaluja Oppimisympäristön /sosiaalisen median hyödyntäminen vastauksien palauttamiseen –keskustelevaan tyyliin verkottumispalvelussa –Pohdintaa rajoitteista ja mahdollisuuksista opettajien ja muiden oppilaiden kanssa Materiaalien jakaminen verkossa Parhaiden käytänteiden jakaminen verkossa
CASE 1 kuvakaappauksia Lähdemateriaalien etsintä
CASE 1 kuvakaappauksia Materiaalien muokkaaminen yhteistyössä
CASE 1 kuvakaappauksia Uusien materiaalien julkaiseminen
CASE 1 kuvakaappauksia Uuden tiedon jakaminen sosiaalisissa verkostoissa
CASE 1 kuvakaappauksia Parhaiden käytänteiden dokumentointi
CASE 2: OSR “Luonnonkatastrofit” –Kokonaisen oppimispolun seuraaminen –Lokalisointi omiin tarpeisiin
Materiaalia ja tehtäviä 1. Ennen tiedekeskusvierailua 2. Vierailun aikana 3. Vierailun jälkeen
Median jakelutehtävä Oppilaiden tulee tiedekeskusvierailun aikana kuvata luonnon katastrofeihin liittyvä video ja linkittää se opettajan määräämään sosiaaliseen mediaan X. (esim. lisää you tubeen ja linkitä facebook-ryhmään) Kotitehtävänä on käydä katsomassa toisten tekemät videot ja kommentoida kokemuksiaan (esim. maanjäristyslaitteesta)
Työskentelyä Työskennellään parin eri aiheen kimpussa Jos haluat tuoda oman aiheen, sopii hyvin. HUOM. Aiheen sisältö EI ole tehtävän tarkoitus. Tarkoitus miettiä miten käyttää erityyppisiä sosiaalisen median työkaluja linjakkaan opetuksen eri vaiheissa Kokeilkaa vapaasti saatavilla olevia työkaluja! Max 6 ryhmää (n.5 henkeä/ryhmä) Aikaa 1 tunti
SOME työkalutyyppejä Medianjakamispalvelut –Edeltävät OER palvelut •Vain osassa suljettu jakaminen –Youtube, Flickr jne. –Oppimisympäristöt Verkottumispalvelut –OpenScout community (business & management)OpenScout community •ELGG mahdollisista tehokkain avoin ratkaisu (TVT taidot!)ELGG •OpenScoutille toteutettu ratkaisuOpenScoutille toteutettu ratkaisu –Esim Facebook sisältää useita eri ryhmiä koulutustarpeisiin Synkroninen kirjoittaminen –GoogleDocsGoogleDocs –EtherpadEtherpad
Mikroblogit –Esim. Twitter Wiki –Useita vaihtoehtoja. Suurin osa maksullisia tai vaatii lisenssin –Useat näistä kuitenkin todella tehokkaita ja modulaarisia (esim. Confluence wiki) –Vaativat TVT-taitoja: usein vain rakennuspalikat annettu, itse koottava ja laitettava palvelimelle –Avoimia ratkaisuja: Xwiki, dokuwiki (hieman kankea) jne. Blogit –Blogger –.. SOME työkalutyyppejä
Kiitos
Open Discovery Space TULOSSA syksyllä 2013 Portaali, joka pyrkii nitomaan yhteen viime vuosien avoimen opetuksen hankkeet, tarjoten: -avoimet materiaalit kouluille yhdistäen edelliset hankkeet -avoimet opintosuunnitelmat -avoin opettajayhteisö -vertaistuen työkalut -omien avoimien (tai suljettujen) tilojen luonti