Sosiaalinen media linjakkaassa opetuksessa 10.4.2013 Henri Pirkkalainen & Kati Clements Global Information Systems.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Advertisements

TUKIPAKETTI LYHYEN MATIKAN OPISKELUUN LUKIOSSA Kevät PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
TerveTie Tampereen ryhmä
Sosiaalisen median käyttö kieltenopetuksessa Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä (c) Outi Kähkönen1.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
Sosiaalinen media organisaatioissa, kirjallisuudessa ja käytännössä Henri Pirkkalainen Global Information Systems.
Sähköinen viestintä projektitoiminnassa Georges Segura / Hanna Toijala Sähköisen viestinnän muotoja ja web 2.0 työkaluja.
Sosiaalinen media.
SOME (sosiaalinen media)
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Oppimisaihiot ja standardointi Harto Pönkä,
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Sisältö • Visiointipäivän satoa • ACSI leirin tuloksia • Miten jatketaan eteenpäin.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
1 Mittaamisen ja merkityksen ongelma? n Miten mitata –Osumat ja kävijämäärät n uudelleen lataamiset n proxyt n palomuurit –Asiakkaat ja asiakkaan toiminta.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Toimintaympäristön muutos: Tutkijan työn ja tiedonhankinnan muuttuminen Gunilla Widén Informationsvetenskap Handelshögskolan vid Åbo Akademi
Blogit, wikit ja LeMill oppimisen tukena -lisämateriaali Blogien ja Wikien käyttöönotosta Kun maailma ei riitä –seminaari, Huittinen Joanna Muukkonen.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Flickr-kuvahaku.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Company Confidential © 2008 Nokia V1-Filename.ppt / YYYY-MM-DD / Initials 1 What is social media Lietsala & Sirkkunen.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Sosiaalisen median mahdollisuuksia Seija Rannikko.
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Työryhmän jäsenet  Eva Forssén Laurea  Kari Kataja HAMK  Antti Kauppi FUAS-liittouma  Pirjo Kuisma.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Sosiaalinen media opetuksessa Pirita Nurmi Miksi? Yleensä lisämauste – etä- vai monimuoto? Ajasta ja paikasta riippumaton Antaa uusia välineitä.
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Koulusi e-Osaamisen itsearviointi: Avoimet oppimateriaalit ja yhteistyöverkot Kati Clements, (Henri Pirkkalainen) Veera Pensala Jyväskylän Yliopisto,
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Otsikko Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Kuvahaku internetistä ja kuvien laillinen käyttö.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Kielen opetuksen (tulevaisuuden)haasteet Petri Vuorinen vuorinen.wikispaces.com.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Sosiaalinen media ja rotarytoiminta
(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen
Avoimet oppimateriaalit Henri Pirkkalainen Global Information Systems.
Natural Europe Winter School Yleisesittely. Keywords: natural history, environmental education, informal education, educational pathways, learning in.
Päivi Paukku Language Centre
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
Pedagoginen kehitys, tilasuunnittelu ja pedagoginen toimintasuunnitelma Marjo Kyllönen kehittämispalvelupäällikkö.
Information for teachers
Sulautuvan opetuksen/oppimisen jatkumo
Esityksen transkriptio:

Sosiaalinen media linjakkaassa opetuksessa Henri Pirkkalainen & Kati Clements Global Information Systems

Mission Statement Creating and validating new solutions for Information Systems in a global context - this includes the support of individuals and organizations to improve competitiveness, performance, and mutual understanding Topics Designing work and learning processes in globally distributed organizations Design & development methods for global information systems Culture analysis and awareness Support tools for knowledge intensive processes in global organizations ICT4D: ICT for development E-Learning and knowledge management in global organizations

Global Information Systems, University of Jyväskylä Tiimi Kati Clements Jan M. Pawlowski Philipp Holtkamp Henri Pirkkalainen

1) Sosiaalisen median työkalujen linjakkaan opetuksen tukena – käytännön esimerkkejä Suomesta ja maailmalta, [ min] 2) Työkalujen testailua ja käytännön työskentelyn suunnittelua pienryhmissä [60 min] 3) Ryhmätöiden purku: keskustelua mahdollisuuksien avaamiseksi ja ongelmien poistamiseksi, suosituksia ja parhaita käytänteitä [60 min] Sisältö

Linjakas opetus Kaikki opetuksen ja oppimisympäristön osatekijät tukevat toisiaan ja ovat linjassa keskenään. opintojakson tai -kokonaisuuden tavoitteet ja sisällöt opetus- ja opiskelumenetelmät oppimisen arviointimenetelmät opiskeluilmapiiri, joka syntyy opiskelijoiden ja opettajan vuorovaikutuksen tuloksena (Biggs 2003).

Käytätkö /oletko käyttänyt avoimia oppimateriaaleja opetuksessa tai opetuksen suunnittelussa?

Avoimet oppimateriaalit (OER) OER (Open Educational Resources) ”technology-enabled, open provision of educational resources for consultation, use and adaptation by a community of users for non-commercial purposes” – UNESCO 2002 Such as: digital learning objects (full courses, modules etc.), articles, textbooks, software tools, simulations or animations, electronic textbooks, as well as syllabi, curricula and teachers’ guides Also: Digital educational resources

Licensing: Creative Commons You are free: to Share — to copy, distribute and transmit the work to Remix — to adapt the work Under the following conditions: Attribution. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work). Noncommercial. You may not use this work for commercial purposes. Share Alike. If you alter, transform, or build upon this work, you may distribute the resulting work only under the same or similar license to this one.

Esimerkkejä avoimista oppimateriaaleista Kokonaiset kurssit, joita saa uudelleenkäyttää ja muokata eri tarkoituksiin

Powerpointit yms Esimerkkejä avoimista oppimateriaaleista

Artikkelit, tutkielmat, tukimateriaalit yms. Esimerkkejä avoimista oppimateriaaleista

Kuvat ja videotiedostot view: Esimerkkejä avoimista oppimateriaaleista

Myös.. Yleiset tai parhaat käytänteet ovat osa OER toimintaa mm. •Luento(/tunti)suunnitelmat •Opinpolut •Yms. Kokemuksien ja tiedon jakaminen avainasemassa

Esimerkkejä

Materiaalipankkeja OSR – luonnontieteet LRE – useita oppiaineita OER Commons – useita oppiaineita OpenScout – liiketoiminta LEMILL – useita oppiaineita Discover the Cosmos - Astronomia

Avoimet materiaalit ja sosiaalinen media Toiminnallisuuden laajentaminen olemassa oleviin alustoihin, sovelluksiin ja sivustoihin

learn.openscout.net Palvelujen niputtaminen

18 Materiaalien linkittäminen Sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen Media

Sosiaalinen media Konsepteja sekä määritelmiä valtava määrä Ei oikeata tai väärää ….. tai ehkä paremmin ja huonommin kuvaavia kuitenkin …

Termien käyttö Epäselvää kirjallisuudessa sekä arkikäytössä Edes kaikki tieteelliset julkaisut eivät perustele tai selvennä termejä Samalla konseptille löytyy jopa lukuisia synonyymeja (hyvä esimerkki Social networking, social networking services, online social networks, social media sites, personal networking jne.)

Sosiaalinen media Kietzmann et al. 2011

SOME luokittelua Miten luokitella uusia sovelluksia, sivustoja, palveluita? Jokaisella palvelulla jokin tietty ydintoiminnallisuus! Palvelevat eri käyttötarkoituksia: - yhteisöllisyys - sisällön jakaminen ja muokkaaminen - tiedon arkistoiminen tai jäsentäminen - yhteistyö - jne.

SOME työkalutyyppejä Medianjakamispalvelut –Edeltävät OER palvelut •Vain osassa suljettu jakaminen –Youtube (videot), Flickr (kuvat), Slideshare (powerpointit), Delicious (kirjanmerkit) jne. Verkottumispalvelut –OpenScout community (business & management)OpenScout community •ELGG mahdollisista tehokkain avoin ratkaisu (TVT taidot!)ELGG •OpenScoutille toteutettu ratkaisuOpenScoutille toteutettu ratkaisu –Esim Facebook sisältää useita eri ryhmiä koulutustarpeisiin Synkroninen kirjoittaminen –GoogleDocsGoogleDocs –EtherpadEtherpad

Mikroblogit –Esim. Twitter Wiki –Tiedonhakuun saatavilla wikipedia-tyyppisiä sivustoja –Useita vaihtoehtoja. Suurin osa maksullisia tai vaatii lisenssin –Useat näistä kuitenkin todella tehokkaita ja modulaarisia (esim. Confluence wiki) –Vaativat TVT-taitoja: usein vain rakennuspalikat annettu, itse koottava ja laitettava palvelimelle –Avoimia ratkaisuja: Xwiki, dokuwiki (hieman kankea) jne. Blogit –Blogger, wordpress, vuodatus yms. Ajanhallinta –Esim. Doodle SOME työkalutyyppejä

learn.openscout.net Palvelujen niputtaminen

Ydintoiminnallisuuden laajentaminen …ja muokattavuus Esim. Blogit

Wiki Tuhansia toiminnallisuuksia samassa paketissa

Sosiaalinen media organisaatioissa …moninaisiin tarkoituksiin… Kärkkäinen et al. (2010)

Sosiaalinen media organisaatioissa Akateemissa kontekstissa maineenhallinta yksi tärkeimmistä –Blogit –Mikrobloggaus (twitter yms) –Verkottumispalvelut Opetuksen työvälineenä yhä useammin - Suljetut ja avoimet ympäristöt, käyttö usein laitoksien käytänteisiin sidottua

Matesic et al. 2010

OER & Sosiaalinen media

Etäoppimisen kentässä kehitetään sosiaalisen media palveluita koulutuksen tarpeisiin Palvelevat oppimisen ja opetuksen tarpeita usein paremmin kuin vapaa-ajan käytössä suosiossa olevat palvelut (facebook, twitter yms.) Esim. Verkottumispalvelut opettajille, medianjakopalvelut (kuten OER sivustot) yms Palveluiden ja informaation määrä suuri, kuitenkaan moni palvelu ei menesty –Käyttäjälähtöinen sisältö kiinnostaa ja epäilyttää samanaikaisesti

Yhteistyön mahdollistajana Sisäinen kommunikaatio: • Wiki • Viikottaiset videokonferenssit • • Skype • …

Yhteistyön mahdollistajana Sisäinen kommunikaatio: • Videokonferenssit • Projektinhallintajärjestelmä • Wiki (tekninen dokumentointi) • Foorumi (ei-tekniset käyttäjät) • • Skype • …

Polkuja / hyviä käytänteitä CASE 1: OpenScout TJT ja Kauppakorkean harjoitustöissä Aiheina mm. Materiaalien muokkaaminen yhteistyössä nettipalveluja käyttäen Kulttuuristen vaikuttavien tekijöiden tarkastelu Sosiaalisen median palveluihin liittyen oppiminen ryhmässä Kompetenssien kehittäminen Virtuaalinen ryhmätyö jne. Kaikki osa-alueet suoritettiin saman sivuston alla: learn.openscout.net learn.openscout.net

CASE 1: OpenScout TJT ja Kauppakorkean harjoitustöissä Opiskelijat valmistelivat oppisisältöä tiettyyn tarkoitukseen: –Pienyrityksen tieto-ja viestintätekniikan ohjeistus –Sosiaalisen median käsikirja yritykselle –Yms. Lähdemateriaalit openscout-materiaalipankista Materiaalien muokkaus yhteistyössä, käyttäen erinäisiä sosiaalisen median työkaluja Oppimisympäristön /sosiaalisen median hyödyntäminen vastauksien palauttamiseen –keskustelevaan tyyliin verkottumispalvelussa –Pohdintaa rajoitteista ja mahdollisuuksista opettajien ja muiden oppilaiden kanssa Materiaalien jakaminen verkossa Parhaiden käytänteiden jakaminen verkossa

CASE 1 kuvakaappauksia Lähdemateriaalien etsintä

CASE 1 kuvakaappauksia Materiaalien muokkaaminen yhteistyössä

CASE 1 kuvakaappauksia Uusien materiaalien julkaiseminen

CASE 1 kuvakaappauksia Uuden tiedon jakaminen sosiaalisissa verkostoissa

CASE 1 kuvakaappauksia Parhaiden käytänteiden dokumentointi

CASE 2: OSR “Luonnonkatastrofit” –Kokonaisen oppimispolun seuraaminen –Lokalisointi omiin tarpeisiin

Materiaalia ja tehtäviä 1. Ennen tiedekeskusvierailua 2. Vierailun aikana 3. Vierailun jälkeen

Median jakelutehtävä Oppilaiden tulee tiedekeskusvierailun aikana kuvata luonnon katastrofeihin liittyvä video ja linkittää se opettajan määräämään sosiaaliseen mediaan X. (esim. lisää you tubeen ja linkitä facebook-ryhmään) Kotitehtävänä on käydä katsomassa toisten tekemät videot ja kommentoida kokemuksiaan (esim. maanjäristyslaitteesta)

Työskentelyä Työskennellään parin eri aiheen kimpussa Jos haluat tuoda oman aiheen, sopii hyvin. HUOM. Aiheen sisältö EI ole tehtävän tarkoitus. Tarkoitus miettiä miten käyttää erityyppisiä sosiaalisen median työkaluja linjakkaan opetuksen eri vaiheissa Kokeilkaa vapaasti saatavilla olevia työkaluja! Max 6 ryhmää (n.5 henkeä/ryhmä) Aikaa 1 tunti

SOME työkalutyyppejä Medianjakamispalvelut –Edeltävät OER palvelut •Vain osassa suljettu jakaminen –Youtube, Flickr jne. –Oppimisympäristöt Verkottumispalvelut –OpenScout community (business & management)OpenScout community •ELGG mahdollisista tehokkain avoin ratkaisu (TVT taidot!)ELGG •OpenScoutille toteutettu ratkaisuOpenScoutille toteutettu ratkaisu –Esim Facebook sisältää useita eri ryhmiä koulutustarpeisiin Synkroninen kirjoittaminen –GoogleDocsGoogleDocs –EtherpadEtherpad

Mikroblogit –Esim. Twitter Wiki –Useita vaihtoehtoja. Suurin osa maksullisia tai vaatii lisenssin –Useat näistä kuitenkin todella tehokkaita ja modulaarisia (esim. Confluence wiki) –Vaativat TVT-taitoja: usein vain rakennuspalikat annettu, itse koottava ja laitettava palvelimelle –Avoimia ratkaisuja: Xwiki, dokuwiki (hieman kankea) jne. Blogit –Blogger –.. SOME työkalutyyppejä

Kiitos

Open Discovery Space TULOSSA syksyllä 2013 Portaali, joka pyrkii nitomaan yhteen viime vuosien avoimen opetuksen hankkeet, tarjoten: -avoimet materiaalit kouluille yhdistäen edelliset hankkeet -avoimet opintosuunnitelmat -avoin opettajayhteisö -vertaistuen työkalut -omien avoimien (tai suljettujen) tilojen luonti