TITANIA – Pesäpallon analysointiohjelma Miten pelien analysoiminen voisi olla helpompaa?
Esityksen kulku Pelin analysointi yleisesti TITANIA 2.0 TITANIA 3.0 Käytännön vinkkejä, kommentteja
Miksi me analysoimme pelejä? Mutu Fakta Harjoittelun oikein kohdentaminen Oman pelin kehittäminen Vastustajaan valmistautuminen Pesis on aikapeli – ajat pitää mitata
Vimpeli – Sotkamo 30. 6. 2013 1t: N. Korhonen ykkösellä, A Vimpeli – Sotkamo 30.6.2013 1t: N. Korhonen ykkösellä, A. Hartikainen pomppu HH, Syöttö irtoaa SH, Pallo räpylässä SH, Heitto irtoaa MK, Pallo kiinni 0,00 0,57 0,90 1,54 2,99 3,51 3,78 4,12 4,32 NK, Etujalka ylös AH, Osuma NK, Puolivälissä NK, Syöksy lähtee NK, Pesässä
TITANIAn historia Kehitys ja testaus alkoi 2010 Kehitys ja testaus alkoi 2011 Beta-testaus n. 10:llä käyttäjällä 2012 Titania 1.0 Kehitys jatkui 2013 Titania 2.0 Sähköiset lyöntikartat Kellotus 2014 Titania 3.0
TITANIA 2014 TITANIA 3.0 TITANIA 2.0 Superpesisjoukkueille Lisänä 2.0:aan Valmiit näytteistykset kaikista kauden peleistä Toimii verkossa Tilastot TITANIA 2.0 Muille kuin Superpesisjoukkueille
Miksi TITANIA? Pelin ja pelaajien analysoiminen on nopeampaa, tehokkaampaa ja helpompaa Oman ja vastustajan pelin analysoiminen ennen ja jälkeen pelin Ei videoeditointia Hakusuodattimet Samat tilanteet ja suoritukset peräkkäin Ei tarvetta enää paperisille lyöntikartoille Hakusuodattimilla nopea haku Helppo ajan mittaus
TITANIAn toiminta Näytteistys Analysointi Luodaan pohja analysoinnille Peli käydään kerran läpi Pelimoottori avustaa syöttämistä 1 pelitapahtuma (lyönti, väärä syöttö, harhaheitto) = 1 näyte 1:stä pelistä syntyy n.300-500 näytettä Analysointi Analysoidaan näytteistyksiä Hakusuodattimet Tallennus
Yksi näyte Ei heittelyä/taukoa/aikalisiä/turhaa. Vain toimintaa. 5-10 s/Näyte Näytteen tiedot Näytteen aloitus ja lopetusaika Peli, Jakso, Vuoropari, Tilanne, Alla olevat palot Joukkue, Lyöjä, Kenttätilanne, Lyönti #, Alla olevat väärät, Lyöntivalinta, Merkattu/Vapaa, Lyönnin lopputulos, Eteneminen Lyönti lyöntikartalle Näyte Peli
Ja miten kaikki toimiikaan... TITANIA 2.0
TITANIA 3.0 Konekohtaisesta ohjelmasta verkkopalveluksi koko joukkueen käyttöön Kaikista Superpesisotteluista valmiit näytteistykset Monipuoliset tilastot
Konekohtaisesta ohjelmasta verkkopalveluksi koko joukkueen käyttöön Joukkuekohtainen sivu salasanalla suojattuna Kaikki joukkueen jäsenet näkevät samat tiedot 3 osiota Tilastot Pelaajakortit Analysointi Kommentoinnit, kellotukset, tarkennukset, tallennukset
Kaikista Superpesisotteluista valmiit näytteistykset Kauden 2014 n. 400 ottelua näytteistetään valmiiksi joukkueiden käyttöön Jälkikäteen otteluvideolta Palvelulupaus: ”Näytteistys on valmis 48 tunnin sisällä, kun video on ilmestynyt Superpesiksen videopalveluun.” Esim. Miesten Superpesis, runkosarja Yksi joukkue: n. 6000 näytettä analysoitavaksi Yksi pelaaja: n. 600 lyöntiä lyöntikartalla
Monipuoliset tilastot Ottelutilastot Pelaajatilastot Kotiutus Vaihto Eteneminen Lukkari Joukkuetilastot Ulkopelitilastot
TITANIA 2.0 (Muut joukkueet) TITANIA 2.0 vs. 3.0 TITANIA 2.0 (Muut joukkueet) TITANIA 3.0 (Superpesis) Konekohtainen Analysointi Sähköiset lyöntikartat Näytteistys Palvelu verkossa joukkueelle Analysointi Sähköiset lyöntikartat Valmiit näytteistykset Monipuoliset tilastot Pelaajakortit TITANIA 2.0 talveksi
TITANIA 2.0 (Muut joukkueet) TITANIA 2.0 vs. 3.0 TITANIA 2.0 (Muut joukkueet) TITANIA 3.0 (Superpesis) Vuosilisenssi 400 € (sis. Alv) Rinnakkaislisenssi 70 € (sis. Alv) Tilaus www.tjpsc.fi Vuosilisenssi 1.900 € (sis. Alv) Julkaisu Toukokuun alussa Tilaus www.tjpsc.fi
Miten ohjelmaa voi hyödyntää? Turku-Pesis 2013, Talviharjoittelu Videopalaverit, etukenttä Eri vaihtotilanteiden nopeaa läpikäyntiä ja valmistautumista videolta Miten me pelataan? Miten muut pelaa? Mitä pelaajat lyövät? Lyöntiharjoittelu, mielikuva TITANIAlla eri tilanteita videolta, jotta mielikuvat ovat mahdollisimman tuoreita Henkilökohtainen sisäpeli Kauden 2012 suorituksia: Mitä muutetaan, lisätään jne.
Miten ohjelmaa voi hyödyntää? Turku-Pesis 2013, Eteneminen (HalliSM) 1. TITANIALLA haettiin kaikki kärkietenijöiden etenemiset 1-2 välillä Kellotettiin omat ja vastustajan pesänväliajat (0,04 tarkkuudella) Etenijät jäivät hallipeleissä 1-2 välillä ka. 0,4 sekuntia Porin nopeimmille 2. TITANIAlla samat näytteet uudelleen, eteneminen jaoteltuna Tulos (Mistä 0,4 s syntyy?) 0,1 s = Etenemisnopeus 0,1 s = Etäisyys pesästä 0,2 s = Reagointi ja kääntyminen Harjoittelun painopisteet muutettiin tämän mukaisesti. Huomio kiinnitettiin erityisesti kääntymiseen.
Miten ohjelmaa voi hyödyntää Miten ohjelmaa voi hyödyntää? Turku-Pesis 2013, peleihin valmistautuminen Vieraspeleihin mennessä linkkarissa 3:ssa läppärissä TITANIA Etukenttä katsoi päävaihtajien lyöntikarttoja ja videonäytteitä Kotiuttajat vastustajan ulkokentän pelaamista 3-tilanteessa Pelaajat toimivat itsenäisesti Pelipalaverit Tallennetut analysoinnit TITANIA 3.0: pelaajat voivat katsoa valmiiksi jo ennen palavereja
TITANIA 2.0:n toteutusvinkit Juniori- tai oman joukkueen pelaajat tekevät näytteistyksiä Pelin oppiminen Korvaus Valmentajien/Pelinjohtajien toiminta tehostuu Esim. 1kpl kiertävä kone, jossa rinnakkaislisenssi Koppikone Pukukoppiin oma kone, josta pelaajat voivat katsella näytteitä/lyöntikarttoja ennen pelejä ja harjoituksia
TITANIA 3.0:n toteutusvinkit Näytteiden täydentäminen Joukkueiden omille sivuille voi täydentää näytteistä seuraavia tietoja: Lyönnin lisätiedot Kova lyönti: Kupperi, Pystäri, Vaaka Näppi: Vaaka, Koukku, Tuppi Ohitus: Vaaka, Koukku, Tuppi Vauhdit Vauhdin lähtöpaikka 1-5 Vauhdin ”syvyys” 1-3 Etenemisajat Tallennettuja muutoksia voi hakea suodattimilla Tallennetut lisäykset näkyvät joukkueen etusivulla
TITANIA www.tjpsc.fi www.facebook.com/Titaniapesis www.youtube.com/titaniapesis twitter.com/tjpsc info@tjpsc.fi timo.lamminen@tjpsc.fi 0503486013 (Timo Lamminen)