2C Ilmaisimet - ajoneuvoilmaisimet - polkupyöräopastimet - painonapit

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ROVANIEMI. Rovaniemi – Harjulampi Saapumisohje Rovaniemen kirkolta ajetaan Yliopistonkatua kohti Rantavitikkaa. Harjulampi on toinen lampi oikealla.
Advertisements

Helluntaiseurakuntien lapsi- ja perhetyön kehittämishanke, joka käynnistyi vuonna Hankkeen tavoitteena on vahvistaa lapsi- ja perhetyötä, koota.
2B Opastimet - ajoneuvo-opastimet - jalankulkuopastimet - polkupyöräopastimet - ääniopastimet Kari Sane 1.
Tuulen mittaus Tuulen nopeus mitataan pikamatkoilla 200 m:iin asti sekä pituussuuntaisissa hypyissä. Tuuli mitataan kilpailun jokaiselle suoritukselle.
4A Suoja-ajat Kulmakivi, jonka varassa kaikki lepää
Opettele liikennesäännöt
Nopeudesta ja kiihtyvyydestä
Helga Skiftesvik, Sanna Pitkänen
Liikennevalojen vaihejako HARJOITUS. Vaihejako Pelisäännöt – Lainsäädännön vaatimus 1. Suoraan ajavien keskenään risteävien ajosuuntien ja suojateiden.
Vuosaaren tietunneli ja sen liikenteen hallinta
Jokerivalojen toimintaperiaate
Pidä turvallisuusväli
Liikennevalojen yhteenkytkentä Harjoitus
6A Liikennevalojen suunnittelu
Liikennevalot - 4. LIIKENNEVALOJEN AJOITUKSEN PERIAATTEET
KSUHDE ... vanhaa viiniä uudessa astiassa
Liikennevalojen vaihejako Liikennevalosuunnittelu luova vaihe
Nopeus s t v nopeus = matka: aika v = s :t
Huomiovalot Hyvin poikkeava tilanne vaatii lisähuomiota.
SÄÄDÖKSET PALOVAROITTIMILLE • VN:n asetus sähkö- ja elektroniikkaromusta (852/2004) • YM:n asetus rakennusten paloturvallisuudesta annetun asetuksen muuttamisesta.
Helsingin uudet tyyppipiirustukset 2014
VAARANPAIKKOJA KOULUMATKALLA
Keski-Suomen ELY-keskus Juha S. Niemelä
Käyttösuhdelaskenta …Liikenteellisen toimivuuden arviointi.
HELSINKI Alue Keskusta Matkailukohteet Tuomiokirkko, Satama Julkinen liikenne Satama, Rautatieasema, Metro (Rautatientori, Kaisaniemi) Liikenneongelmat.
4C Liikennevalojen yhteenkytkentä - yhteenkytkentäkaavio.
JALAN JA PYÖRÄLLÄ Opettele liikennesäännöt. Varmista aina oman turvallisuutesi vuoksi myös se, että muut tienkäyttäjät ovat huomanneet sinut.
Lasten pitkä vihreä Älykästä täsmäohjausta
Lähettimet ja vastaanottimet
BePolite -polkupyörävalot Pois pyöräilijän turha punainen valo.
Asemanseudun persoonat. Eläkeläinen Tärkeää mahdollisuus valmistella matka etukäteen ettei stressaa Matkustaessa tulee asemalle noin puoli tuntia ennen.
Yleiset ohjeet ja info yo-kirjoituksia varten
Koronkorko Esimerkki 1, s.90 (88)
Liikennetelematiikan rakenteiden ja palveluiden tutkimus- ja kehittämisohjelma.
Ääni ja kuuleminen Kuuloaisti toimii ihmisellä jo sikiövaiheessa.
Liikennevalojen yhteenkytkentä - johdanto ja käsitteet - yhteenkytkentäkaavio Kari Sane.
Tuomarikoulutus 2002 Tuulen mittaus u Tuulen nopeus mitataan pikamatkoilla 200 m:iin asti sekä pituussuuntaisissa hypyissä. u Tuuli mitataan kilpailun.
/ tiestötiedot, Kari Hiltunen Tetra Tetra 1: Liikenne- ja ympäristöolosuhteiden seurantamenetelmät Osapuolet: LVM, Tiehallinto, Teknillinen.
Liikennetelematiikan rakenteiden tutkimus- ja kehittämisohjelma Joukkoliikenteen älykkäät liikennevaloetuudet.
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
Liikenneopetusvideon kuvakäsikirjoitus. On kaunis kevätpäivä. Lapsi lähtee retkelle.
KUVAKÄSIKIRJOITUS Henna, Riina & Suvi. Tarinan nimi ja taustakuvana maisemakuva. Taustalla taustamusiikkia.
Syksyn 2015 kirjoituksissa huomioitavaa Koepäivät www
Ilmanlaadun kehittyminen ja seuranta pääkaupunkiseudulla
Pyöräilyn turvallisuus Lasse Kämpe Espoon ympäristökeskus.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (1 – Liikenteen pysäyttäminen) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun liikenne joudutaan pysäyttämään tietyissä tapauksissa.
Ympäristösi parhaat tekijät Niiralan asemakaavamuutos, liikenne- ennuste ja toimivuustarkastelut Ennakkoaineisto Sito Oy.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (3 – Työ ajoradalla) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun työkoneet tai muu kalusto on sijoitettuna joko osittain tai.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (2 – Liikkuva työ) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun työ on luonteeltaan liikkuvaa, esim. kaapeleiden auraaminen.
Tekn.lis. Kari Lautso/WSP Finland Oy: Liikenteen virtuaalinen tutkimuskeskus ja konsultit LVM
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (5 – Työ kevyenliikenteenväylällä) Näitä mallikuvia käytetään kun työskennellään kevyenliikenteenväylällä. Kevyenliikenteenväylät.
Klassiset kaksivaihevalot Classical two stage signals
Liikennevalojen suunnitteluharjoitus Aalto-yliopisto
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (6 – Työ risteysalueella)
KANKKULAN LIIKENNEAAPINEN
20. Paikka, nopeus, kiihtyvyys
Tietorakenteet ja algoritmit harkkatyö
Ilmoittautuminen syksyn 2016 kirjoituksiin, info
Ilmoittautuminen kevään 2017 kirjoituksiin, info
Tiedeprojektin otsikko
Ajoituskaavio Timing plan Valo-ohjauksen partituuri - mutta silti väistyvää tekniikkaa The score of signal control - however, recessive technology Kari.
Puutavaranippujen purkaminen junavaunusta
RATASÄÄNNÖT JA RATAKÄYTTÄYTYMINEN
Liikenteen automaatio ja liikenneturvallisuus
LUKU 7 TÄRKEIMPIEN ASIOIDEN KERTAUS
Rekan ratissa istuu isiä ja äitejä
Toimihenkilöiden ansiokehitys
Toimihenkilöiden ansiokehitys
Digitaalisten terveyspalveluiden HTA-arviointi
Esityksen transkriptio:

2C Ilmaisimet - ajoneuvoilmaisimet - polkupyöräopastimet - painonapit Kari Sane 1

Liikennevalojen kalusteet Ilmaisimet

Ilmaisintyypit Kelailmaisin Tutkailmaisin Infrapunailmaisin Yleisin Paras - ongelma kunnossapito Myös läsnäolopyyntö Nopeus kahdella perättäisellä ilmaisimella Tutkailmaisin Infrapunailmaisin

Kelailmaisimet (silmukat) Tavallinen kulkuilmaisin

Kelailmaisimet (silmukat) Läsnäoloilmaisin (kahdeksikko)

Kelailmaisimet (silmukat) Läsnäoloilmaisin (timantti)

Kelailmaisimet (silmukat) Polkupyöräilmaisin

Tutkailmaisin ”hehtaaripyssy” Havaitsee koko tulosuunnan liikenteen 50–80 metrin päästä risteyksestä Raskaat ajoneuvot se voi havaita kauempaakin Mahdollisuus myös jalankulkijan ilmaisuun (matala nopeus) Ei läsnäoloilmaisua

Infrapunailmaisin Lyhyen etäisyyden ilmaisin Havaintoetäisyys 20–30 metriä Voidaan kohdistaa yhdelle tai kahdelle kaistalle Normaalisti passiivinen (ei läsnäolopyyntöä) Aktiivinen infrapunailmaisin antaa myös läsnäolotiedon (myös jalankulkijasta)

Videokuvatulkinta Uutta teknologiaa Ei ole käytössä Suomessa (Lahti) Asennettava korkeisiin pylväisiin Mahdollisimman pystysuora havainto eri ajokaistojen ajoneuvoista

Jalankulkijan painonapit ”Välttämätön paha” Merkkivalo syttyy kun painettu tai kun suojatie tulossa vihreäksi (oheispyyntö, kiinteä pyyntö) Myös polkupyörille ellei ilmaisua saa silmukalla Muista tarra (vikailmoitusnumero)