Tietotaitotalkoot tutkimuksen tilanne 3/2011. Tutkimukseen koottu aineisto  Ohjausryhmän haastattelut  15 avaininformanttihaastattelua  5 talkoon osallistujahaastattelut.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suuri sosiaalinen innovaatio
Advertisements

Kirjasto ja kirjastonhoitaja kirjallisuus- instituutiossa Informaatiotutkimuksen päivät 1. – Pirjo Tuomi.
Tietotaitotalkoot-hanke Mikä se on?. Tavoitteena toimiva tietoyhteiskunta • Kansalaisille tietoyhteiskuntavalmiuksia • Tietotekniikkaosaajien ja aktiivisten.
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Miksi yhteisön viestinnällisillä käytänteillä on vaikutusta joukkouttamisen edellytyksiin yhteisön ja alueen tasolla? Susanna Kivelä
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Koulutuksen avulla kasvuun Koulutustarjontaa vähittäiskaupan alalle.
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
Ikääntyneiden asemaan liittyvät voimavarat (kollektiiviset voimavarat)
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä- tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä,
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela

Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
- mahdollisuus kehittämiseen -
Keravan seurakunta - matkakumppanisi
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Kirjastojen muuttuva toimintaympäristö Kirjasto 10 ja Lasipalatsin Kohtaamispaikka: uudet yhteistyömallit.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
ASIAKAS KILPAILIJA YRITYS. Nykyinen toimintatapa: Ongelmat ja niiden arviointi Toiminnan kehityshistorian ja nykyisten ristiriitojen analysointi Uuden.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Seutukaupunki- seminaari Mikkeli Kehittämisjohtaja Erkki Välimäki Seinäjoen kaupunki.
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuivatko opit ? Markus Seppelin Sosiaali- ja terveysministeriö Onnistuvat opit –hankkeen valvoja.
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
Kulttuurituottaja (yamk) opinnäytetyö: Seinäjoen kevytversio tilaaja- tuottajamallista Seinäjoen kaupungin kulttuuritoimen haaveena on olla joustava, muuttuvaan.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Tulevaisuuden yhdistys Lea Lihavainen OK-opintokeskus Huhmari
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Wallwisher.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
W w w. h a m k. f i HYVÄ JA TUOTTAVA TYÖELÄMÄ TYÖYHTEISÖN DYNAAMINEN VALMENNUS mi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Sosiaalinen media Sinikka Torssonen Sivu
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
Strategiaperusta ja ohjelmat
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
VAU:n huippu-urheilustrategia
VAU huippu-urheilustrategia
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Rikastuttava vuorovaikutusvisio
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Esityksen transkriptio:

Tietotaitotalkoot tutkimuksen tilanne 3/2011

Tutkimukseen koottu aineisto  Ohjausryhmän haastattelut  15 avaininformanttihaastattelua  5 talkoon osallistujahaastattelut (yhteensä 34 kappaletta)  Miniseminaarin keskustelut  Talkootuotokset

Millaisena kontekstina ja toiminnan tilana tietoyhteiskunta yhteisöille näyttäytyy Millaisen oppimisprosessin tietoyhteiskunta ja tietoyhteiskuntavalmiuksien vahvistaminen käynnistää yhteisöissä ja yhteisöt ympäristössään Miten ja miksi tietoyhteiskunta haastaa yhteisöjä muutokseen – strategiset valinnat Miten paikkaan juurtuneet lähiyhteisöt kokevat roolinsa ja mahdollisuutensa verkottuneessa tietoyhteiskunnassa? Sosiaalisen pääoma Alueellinen oppiminen

Ketkä oppiiMiksi oppiiMitä oppiiMiten oppii YksilöTietääkseenTekemisen välineen Kokemalla YhteisöTaitaakseenTekemisen tuloksen Tekemällä YhteiskuntaKehittääkseenTekemisen kohteen Ymmärtämällä

OPPIMINEN YHTEISÖSSÄ OPPIMINEN YHTEISÖNÄ OPPIMINEN YLI YHTEISÖN Web sivujen päivitys Editointi Blogin kirjoitus Taittaminen Innostus Uusi suhtautuminen Hämmennyksen sieto Paineessa toimiminen Yhdessä tekeminen Valmiiksi saaminen Markkinointi Verkkotiedotus Tekemisten koordinointi Linkittyminen Bottom-up prosessit Itseorganisoituminen Yhteistyöverkottuminen Sähköinen saavutettavuus Yhteisöllisyys Sosiaalinen pääoma Tarinan kertominen

Paikkaan juurtuneet lähiyhteisöt TOIMIJATTOIMINNAN KOHDE KÄYTÄNTEET, VÄLINEET

Ihmisiä lkm. Osallistuminen toimintaan Suhde toimintaan Tieto ja vuorovaikutus Netti, julkaisu, video Tapahtumat ja fyysiset yhteydet ja tietoyhteiskuntakehityksen muuttama toiminnan tila HeMe

tuottaa ”virtuaalisen” ulottuvuuden, joka voi olla sekä/tai toimintaa tukeva väline, toiminnan paikka tai toimija itsessään TOIMIJAT TOIMINNAN KOHDE KÄYTÄNTEET, VÄLINEET

Yhteisön kokemat jännitteet … esimerkkejä Sisäinen haasteSisäinen mahdollisuus Ulkoinen haaste Ulkoinen mahdollisuus Tavoite ja päämäärä Talous ja resurssit Vuorovaikutus verkostot OsallisuusKasvava tarve Merkitys ja mielekkyys Uupuminen, ikärakenne, imago Sosiaalinen pääomaNäkymättömyysPrivatisoituminen Välineet ja välittäjät FtoF ja printtiNettijousto ja tehokkuus Osaaminen, laajakaista Nettinäkyvyys Organisaatio ja työnjako Työn keskittyminen Tehtävien jakaminen ja osallistaminen ResurssitVerkottuminen ja uudet rakenteet

Osuus tarpeista -tekeminen -jäsentyminen - liittyminen Vastuu tehtävistä Yhteisön jäsenet lkm. Virtuaalinen ja julkisuusulottuvuus välineenä - sitouttamis- & osallistamisstrategia - tehostamisstrategia

Osuus tarpeista -tekeminen -jäsentyminen - liittyminen Vastuu tehtävistä Yhteisön jäsenet lkm. Virtuaalinen ja julkisuusulottuvuus tilana - verkottumisstrategia

Spatiaalinen juurtuneisuus Sosiaalinen juurtuneisuus Kulttuurinen juurtuneisuus Fyysiseen tilaan uppoutunut Fyysisestä tilasta riippumaton Fyysinen läheisyys täydentyy ja/tai korvautuu sosiaalisella ja/tai kulttuurisella läheisyydellä

VUOROVAIKUTUS -SUHTEET TOIMINTA JA SEN VAATIMAT OSAAMISET Kontrol- loituja Avoimia MääriteltyjäEnnakoimattomia Mekaaninen taso Orgaaninen taso Dynaaminen taso tämä edellyttää uudenlaisia rakenteita ja uudenlaista osaamista

Jäsenyyden lisäarvo yhdistyksen kannalta Jäsenyyden lisäarvo jäsenen kannalta Vahva sidos Heikko sidos Epäreilu sidos Tunnistamaton mahdollisuus ja moniulotteista näkökulmaa arvontuotantoon

Aikataulu ja mitä tästä nyt sitten jää käteen…  Tavoite, että ”läpikirjoitettu” kevään 2011 aikana!  t3 -> hankkeelle tuotoksia:  kehittämislähtöinen oppiminen t3 hankkeessa  vapaaehtoisyhteisöjen ”virtuaaleihin verkostoihin laajeneva hybridi toiminnallinen tila”  vapaaehtoisyhteisöjen strategiset valinnat -> mikä näyttäisi muuttuvan t3 seurauksena ja mitä muutos näyttäisi edellyttävän  miten sosiaalinen pääoma ja alueellinen oppiminen pitäisi tässä yhteydessä ymmärtää…