Sosiaalista mediaa yrittäjille Tarja Vainionpää Kotipalveluyritykset
SS / Böhm
Nuoret netissä television-nuorten-tarkeimpana-mediana
Valio leviää sosiaaliseen mediaan HS /Lappalainen Ruokabloggaajat Keskustelukanavat
HS /Lappalainen
Sähköposti, intranet, extranet, sisäiset wikit etc. Asiantuntijablogi, ammatilliset verkostoprofiilit Twitter, FB, Linkedin Yksityinen viestintä, terveys, raha-asioiden hoito, mediajako oman perheen piirissä, vertaistukiryhmiin osallistuminen Oma blogi, harrastustoiminta, musiikki ja mediakulutus, urheiluyhteisöt Henkilökohtainen Julkinen Ei-julkinen Ammatillinen A) Omaan ammatilliseen asiantuntijuuteen mutta ei työnantajaan liittyvä toiminta B) Työnantajaan ja työtehtävään liittyvä toiminta Kuva: Tuija Aalto, 2010 Verkkoidentiteetti
Tietoläskiys kadottaa kriittisyyden HS /Pääkkönen Andrew Whitworth, tutkija, UK
Suhde tietoon kaksisuuntainen HS Andrew Whitworth, tutkija, UK
Oleellista valita tavoitteisiin sopivat ympäristöt…
… ja päättää miten näissä ympäristöissä toimitaan
Käyttötavat? • Markkinointi, mainonta • PR, yritysviestintä • Asiakaspalvelu • Myynti • Kilpailijaseuranta • Rekrytointi • Keskustelu ja vuorovaikutus • Lisäarvo • Asiantuntijuus • Edelläkävijyys • Yhteistyö, kumppanuus, suosittelut • Crowd-sourcing
Asiakaspalvelu • 86% hakee tuotetietoa, 65% tukea päätökseen • Päättääkö asiakas mitä sinusta puhutaan ja mihin sävyyn? • Tunne asiakkaasi • Tunne kilpailijasi • Somen uusi ulottuvuus: asiakaspalvelu = asiakastyytyväisyys • Varsinaisten tuotteiden erot pienenevät
Asiakaspalvelu • Lokaation merkitys • Etsi asiakas • Tunnista tarve • Tarjoa/houkuttele, anna alennus • Pyydä suositus, kerro kaverille • Palkitse kanta-asiakkaat • Yhdistä ostoslista ja asiakas
Asiakkaasi muuttuu, muututko sinä?
Miten? • Lue ja tutki • Kuuntele • Tee strategia • Kokeile • Kuuntele • Muuta strategiaa • Kokeilee taas….
Yrittäjyys on yhdessä tekemistä…
…Yrittämisen prosessi näkyviin
osaamo.blogspot.com Facebook/Osaamo leijuvaliitutaulu.fi Tarja Vainionpää Osaamo, projektipäällikkö