Vähittäiskaupan suuryksiköiden kaavoitus -opas

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
. AKL:n 42. Autokauppiaspäivät Hilton Helsinki Kalastajatorppa Puheenjohtaja Pekka Helander Autoalan Keskusliitto ry.
Advertisements

Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Etelä-Savolla on ratkottavana monia haasteita, mm: Bkt/asukas Etelä-Savossa 73,3% koko maan tasosta vuonna 2010 Etelä-Savo keski-iältään (45,9 v) maan.
VARSINAIS-SUOMEN TAAJAMIEN MAANKÄYTÖN, PALVELUIDEN JA LIIKENTEEN VAIHEMAAKUNTAKAAVA Ennakointifoorumi
Tiedotustilaisuus Rakennustoimisto Pohjola Oy •Vuonna 1989 perustettu perheyritys •Toiminta-alue Pirkanmaa ja Etelä-Suomi •Liikevaihto n. 35,5.
KAIVOSHANKKEET JA KAAVOITUS
OSTA LÄHELTÄ – KEHITÄ KUNTAASI
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Kaupallisten keskusten määritelmät •Suomen Kauppakeskusyhdistys on määritellyt kaupallisten keskusten käsitteet nimen, sisällön,
Maankäytön ja kaavoituksen suhde vesiensuojeluun Itämeri –foorum Anne Kumpula Turun yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta.
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
NELIÖT KOHDALLEEN KESTÄVÄSTI KAUPAN TAVOITTEITA TUKIEN?
1 Pirkanmaan talous ennätysvauhdissa. 2 Liikevaihdon kehitys 2001–2006 (M€) Liikevaihto, kaikki toimialat 2006 (arvio) M€ (+10,2 % vuodesta 2005)
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Yritysrahoituskysely 2012.
Tilastotietoja suuralue- ja maakuntajaolla (NUTS2 ja NUTS3)
Esteettömyys – kestävää kehitystä! Verkostoseminaari Aila Korpivaara
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
AR HALLITUKSEN ESITYS 155/2006 TYÖRYHMÄN NÄKÖKULMASTA Aimo Ryynänen.
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
TMA.003 / L3 ( )1 3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio Olkoon A ja B ei-tyhjiä joukkoja. Tulojoukon A  B = {(x,y) | x  A, y  B} osajoukko on.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommunutredning Millaiseen metropoliin Helsingin valtuusto Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Diskurssi Oy YVA = YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIMENETTELY ü Menettely, jossa tuotetaan informaatiota suunniteltavan hankkeen ja sen vaihtoehtojen ympäristövaikutuksista.
REFEREE – Rakennusalan asiantuntijaseminaari Katsaus muuttuviin rakentamismääräyksiin Keskiviikko , klo 12:00 – 16:30 WETTERI, Wetterhoffinkatu.
KAAVAHIERARKIA, KAAVAMUODOT JA RAKENTAMISEN OHJAUS
Työolosuhteiden järjestelytuki
VARSINAIS-SUOMEN TAAJAMIEN MAANKÄYTÖN, PALVELUIDEN JA LIIKENTEEN VAIHEMAAKUNTAKAAVA Kuntakierrokset kevät 2014.
Logistiikan kehityskuvan skenaariotarkastelu
Aluesuunnittelu ja kaavoitus maaseudulla
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Alueraportti, Lappi 1.
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
Suuntaamattoman graafin syvyyshaku
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Laki rakennusperinnön suojelusta 498/2010
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Vantaan asuntorakentamisennuste asuntoa / vuosi Maankäytön johtoryhmä Tomi Henriksson asumisen erityisasiantuntija.
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Kaupunkiseudun maankäytön tavoitteet Rakennesuunnitelma 2040 Seutufoorumi Kimmo Kurunmäki seutusuunnittelupäällikkö.
Rakennesuunnitelma 2040 Kjk Sh TYÖ- SUUNNI- TELMA TAVOIT- TEET VAIHTO- EHDOT LUONNOS EHDOTUS.
KUNNAN ROOLI KAAVOITTAJANA JA TUULIVOIMATUOTANNON EDELLYTYSTEN LUOJANA TL.
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Alueraportti, Pääkaupunkiseutu 1.
Tilinpäätös 2004.
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
Aluetilinpito Lähde: Tilastokeskus/Tuotannon ja työllisyyden aluetilit
Sosiaalihuoltolaki.
Satakunnan vaihemaakuntakaava 2 Kaupan palveluverkko Susanna Roslöf, maakunta-arkkitehti.
Maankäytön suunnittelu kunnallisessa päätöksenteossa kaavoituspäällikkö Tarja Outila/ Rovaniemi.
Ajankohtaista Alueiden käyttö Päivi Liuska-Kankaanpää Alueiden käytön johtaja.
Kaavoituksen ja rakentamisen kehityspiirteitä alueella Rakennetun ympäristön neuvottelupäivä Vaasa Matti Rantala Etelä-Pohjanmaan elinkeino-,
Rakennetun ympäristön neuvottelupäivä Rådplägningsdag för byggda miljöer Aulis Rantala Johtaja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
ALUEIDEN KÄYTÖN SUUNNITTELUJÄRJESTELMÄ
Marian sairaala Maankäytölliset lähtökohdat ja tavoitteet
Rakennuksen sisäilmasto ja ilmanvaihto
Esityksen transkriptio:

Vähittäiskaupan suuryksiköiden kaavoitus -opas Minne menet, kauppa? 8.4.2013, Helsinki Pekka Normo

Vähittäiskaupan suuryksiköiden kaavoitus Opasluonnos 10.10.2012 Opasluonnos oli lausunnoilla syksyllä 2012. Valmis ohjeistus vuoden 2013 noin huhtikuussa Ohjeistus korvaa vuonna 2004 julkaistun Kauppa kaavoituksessa – oppaan. Sisällön rajaus jonkin verran aiempaa opasta suppeampi ja keskittyy vähittäiskaupan suuryksiköitä koskeviin MRL:n säännöksiin sekä niiden soveltamiseen kaavoituksessa. Ohjeistuksessa käsitellään vähittäiskauppaan liittyvien selvitysten laadintaa ja vaikutusten arviointia. Opas ei ole hyvän yhdyskuntasuunnittelun yleisohjeistus. Pekka Normo YM

Vähittäiskaupan palvelut - keskusta-alueet, lähikaupat, kauppakeskukset

LÄHDE: VRK/VTJ 4/2010 Viime vuosina kasvu tilaa vaativan kaupan, kauppakeskusten, hypermarketien rakentamisessa. Pääosa kaupan myyntialasta sijaitsee myymälä-, liike-, tavaratalo- ja kauppakeskusrakennuksissa. Myymälärakennusten lisäksi vähittäiskaupan toimipaikat sijoittuvat myös muun muassa toimisto-, asuin-, varasto- ja teollisuusrakennuksiin. Monet autokaupat ovat kulkuneuvojen suoja- ja huoltorakennuksissa.

Vähittäiskaupan ohjaus – yhteinen etu Asukas Edulliset, laadukkaat ja monipuoliset palvelut Hyvä saavutettavuus Kauppa Kannattava liiketoiminta Asema markkinoilla Kunta/maakunnan liitto Kestävä yhdyskuntakehitys Kilpailukyky, houkuttelevuus Kestävä kehitys Kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen käyttömahdollisuudet Liikkumistarpeen ja liikenteen haittojen vähentäminen Keskustojen elinvoimaisuus Toimiva kilpailu Elinkeinoelämän toiminta- ja kehitysedellytykset Väljyys Joustavuus Vaihtoehtoisuus Pekka Normo YM

Kaavaprosessin vaiheet Aloitus- ja tavoitevaihe Lähtökohdat ja tavoitteet kaupan ohjaukselle Valmisteluvaihe Palveluverkkoselvitys Tavoitteellinen palveluverkko Vaikutukset palveluverkon kehitykseen Ehdotusvaihe Kaupan sijainti- ja mitoitusratkaisut osana kaavan maankäyttöä Vaikutukset palveluverkkoon Hyväksymis- ja vahvistamisvaihe Seurantavaihevaihe Kaupan alueiden toteutuksen seuranta Pekka Normo YM

Ohjeistuksen tukimateriaali ympäristöhallinnon verkkosivuilla –esimerkkinä vähittäiskaupan toimipaikkojen sijaintirakennusten tiedot KAIKKI RAKENNUKSET KAUPAN RAKENNUKSET KAUPAN TOIMIPAIKAT SYKEssä on yhdistetty Tilastokeskuksen yritysrekisterin vähittäiskaupan toimipaikat Väestötietojärjestelmän rakennustietoihin sekä täydennetty ja korjailtu sijaintitietoja.

Kaupparakennusten työpaikkamäärä ja pohjapinta-ala KAUPAN TYÖPAIKAT KAUPAN SIJAINTIRAKENNUSPOLYGONIEN ALA Lähde: Maanmittauslaitoksen maastotietokanta ja Tilastokeskuksen yritysrekisteri Lähde: Tilastokeskuksen yritysrekisteri

Kaupan sijaintirakennusten kerrosalasumma ja 2000-luvulla rakennetut maakunnittain 9

Vähittäiskaupan liiketilojen ja päivittäistavarakauppojen saavutettavuuden tunnuslukuja (SYKE) Pekka Normo YM

Keskusta-alueet ja palvelujen saavutettavuus kauppakeskus Lähteet: Suomen ympäristökeskus/YKR-MoKa ja Urban Zone -hankkeet, pohjakartta Affecto Finland Oy Esittäjän nimi alatunnisteeseen

Keskustojen ulkopuoliset kaupan alueet

Vähittäiskaupan kokonaismitoitus Kaupan sijainti- ja mitoitusratkaisut edellyttävät arviota vähittäiskaupan kokonaismitoitustarpeesta ja sen jakautumisesta seudullisesti merkittäviin vähittäiskaupan suuryksiköihin ja paikallisesti merkittäviin vähittäiskaupan yksiköihin kaavan tavoitteiden mukaisesti. Pekka Normo YM

Vähittäiskaupan kokonaismitoituksen arviointi Pekka Normo YM

Suunnittelumääräysesimerkkejä Maakuntakaava, Merkitykseltään seudullisen vähittäiskaupan suuryksikön koon alaraja (MRL 71 b §:n 2 mom)   Päivittäistavaran kaupan osalta on maankäyttö- ja rakennuslain 71 b §:ssä tarkoitetun merkitykseltään seudullisen vähittäiskaupan suuryksikön koon alaraja kunnassa A xxx kerrosneliömetriä ja maakunnan muissa kunnissa 2000 kerrosneliömetriä. Sellaisen vähittäiskaupan suuryksikön, joka kaupan laatu huomioon ottaen voi perustellusta syystä sijoittua myös keskusta-alueiden ulkopuolelle kuten auto-, rauta-, huonekalu-, puutarha- ja maatalouskauppa, on merkitykseltään seudullisen vähittäiskaupan suuryksikön koon alaraja xxx kerrosneliömetriä.

Suunnittelumääräysesimerkkejä Yleiskaava, Keskustatoimintojen alue/alakeskus Alueelle voidaan/saa sijoittaa enintään xxx kerrosneliömetrin suuruisia maankäyttö- ja rakennuslain 71 a §:ssä tarkoitettuja vähittäiskaupan suuryksiköitä. Keskustatoimintojen alakeskuksen alueelle sijoitettavien vähittäiskaupan suuryksiköiden yhteenlaskettu kerrosala saa olla enintään xxx kerrosneliömetriä. Pekka Normo YM

Suunnittelumääräysesimerkkejä Yleiskaava, Vähittäiskaupan suuryksiköt: Alueen toteutusta, suuryksiköiden mitoitusta, kaupan laatua ja toteutuksen ajoitusta voidaan ohjata esim. seuraavan tyyppisillä suunnittelumääräyksillä: Merkinnän osoittamalle alueelle voidaan asemakaavassa osoittaa sellaisia vähittäiskaupan suuryksikköjä, jotka kaupan laatu huomioon ottaen voivat perustellusta syystä sijoittua myös keskusta-alueen ulkopuolelle kuten auto-, rauta-, huonekalu-, puutarha- ja maatalouskauppaa. Alueen enimmäisrakennusoikeus on xxx kerrosneliömetriä. Alueelle voidaan asemakaavassa osoittaa enintään xxx kerrosneliömetrin suuruisia vähittäiskaupan suuryksiköitä. Alueen toteuttamisen ajoittaminen on suunniteltava siten, ettei vähittäiskaupan suuryksikköä saa toteuttaa ennen kuin eritasoliittymä viereiselle moottoriväylälle on rakennettu. Pekka Normo YM

Suunnittelumääräysesimerkkejä Asemakaava, Vähittäiskaupan suuryksiköt: Maakuntakaavan tai oikeusvaikutteisen yleiskaavan keskustatoimintojen alueen ulkopuolella vähittäiskaupan suuryksikkö osoitetaan asemakaavassa merkinnällä KM, liikerakennusten korttelialue, jolle saa sijoittaa vähittäiskaupan suuryksikön. Liikerakennusten korttelialue, jolle saa sijoittaa enintään xxx kerrosneliömetrin suuruisen vähittäiskaupan suuryksikön. Alueelle ei saa sijoittaa päivittäistavarakaupan (tai elintarvikkeiden) myymälätiloja. Liikerakennusten korttelialue, jolle saa sijoittaa päivittäistavaroita myyviä vähittäiskaupan suuryksikköjä, joiden yhteenlaskettu kerrosala saa olla enintään xxx kerrosneliömetriä. Pekka Normo YM

MRL:n muutos 2011 Vähittäiskaupan suuryksikön määritelmä Vähittäiskaupan suuryksikön määritelmää muutettu: paljon tilaa vaativan erikoistavaran kauppa tulee erityisen ohjauksen piiriin eli se sisällytetään suuryksikön määritelmään (71 a §). Ei muutosta kokorajaan; 2000 kerrosneliömetriä. Määritelmän muutokselle siirtymäaika 4 vuotta. Kaikki yli 2000 k-m2:n myymälät ovat 16.4.2015 alkaen vähittäiskaupan suuryksikköjä.

MRL:n muutos 2011 Erityiset sisältövaatimukset 1/2   Kauppaa koskevat säännökset koottu omaan lukuun 9 a. Uutena säännöksenä lakiin vähittäiskauppaa koskevat erityiset sisältövaatimukset maakunta- ja yleiskaavoille (71 b §). Osoitettaessa maakunta- tai yleiskaavassa vähittäiskaupan suuryksiköitä on sen lisäksi, mitä maakunta- ja yleiskaavasta muutoin säädetään, katsottava, että: 1. Suunniteltu maankäytöllä ei ole merkittäviä haitallisia vaikutuksia keskusta-alueiden kaupallisia palveluihin ja niiden kehittämiseen. 2. Palvelut saavutettavissa mahdollisuuksien mukaan joukko- ja kevytliikenteellä. 3. Edistetään sellaisen palveluverkon muodostumista, jossa asiointimatkat ovat kohtuullisia ja liikenteen haitat mahdollisimman vähäiset.

MRL:n muutos Erityiset sisältövaatimukset 2/2 Maakuntakaavassa osoitetaan seudullisen vähittäiskaupan suuryksikön alaraja sekä enimmäismitoitus riittävällä tarkkuudella(71 b §). Velvoite koskee soveltuvin osin myös keskustatoimintojen alueita

Merkitykseltään seudullisen vähittäiskaupan suuryksikön koon alaraja Tarkoitetaan sellaista kaupan yksikköä, jolla voidaan arvioida olevan yhtä kuntaa laajempia, seudullisia vaikutuksia. Seudullista merkitystä omaavan suuryksikön koon kynnys voi olla erilainen riippuen kyseessä olevasta alueesta ja olosuhteista sekä kaupan laadusta. Alaraja voi siten vaihdella maan eri osissa ja myös yksittäisen maakunnan alueella. (HE perustelut). Tarkoitetaan myös sellaista kaupan yksikköä, jolla voidaan arvioida olevan vaikutuksia seudulliseen keskus- tai palveluverkkoon (opas). Koon alarajan määrittäminen tulee perustua vaikutusten arviointiin – minkä kokoisella kaupan keskittymällä, kaupan laatu huomioon ottaen, voidaan katsoa olevan seudullisia vaikutuksia?

Vähittäiskaupan suuryksiköiden enimmäismitoitus: HE:n perustelut Mitoituksen osoittamisen tavoitteena on varmistaa keskusverkon ja kaupan palvelurakenteen tasapainoinen kehitys. Lisäksi mitoituksen osoittaminen mahdollistaa sen, että alueelle sijoittuvien kaupallisten palveluiden vaikutukset voidaan arvioida riittävällä tavalla. Velvoite enimmäismitoituksen osoittamiseen koskee maakuntakaavassa erityisellä merkinnällä osoitettavien vähittäiskaupan suuryksikköjen ohella soveltuvin osin myös näissä kaavoissa osoitettavia keskusta-toimintojen alueita, sillä ne mahdollistavat vähittäiskaupan suuryksiköiden sijoittamisen alueelle. Enimmäismitoituksen osoittamisen tapa riippuisi olosuhteista. Esimerkiksi suurimpien kaupunkien keskustatoimintojen alueilla ei olisi aina tarpeen osoittaa enimmäismitoitusta kerrosneliömetreinä, jos kaavan vaikutusten arviointi ei sitä edellytä.

MRL:n muutos Keskustan ensisijaisuus Keskusta-alueen ensisijaisuuden periaate vähittäiskaupan suuryksiköiden sijaintipaikkana (ellei muu sijainti kaupan laatu huomioon ottaen ole perusteltu) kirjattu säännökseen (71 c §). - Keskusta-alueiden ulkopuolelle sijoittumisessa huomioitava erityiset sisältövaatimukset (ei mm. saa haitata keskustojen palveluja merkittävästi), esimerkkinä autokauppa. - Kestävän kehityksen periaate

MRL:n muutos Keskustan ensisijaisuus , HE:n perustelut Keskustan ensisijaisuus kaupan sijoittumispaikkana käy selkeästi ilmi laista. On kaupan toimialoja, jotka ovat laadultaan sellaisia, että ne voivat perustellusta syystä sijoittua myös näiden alueiden ulkopuolelle. Nämä toimialat eivät tyypillisesti kilpaile (esim. huonekalu- ja rautakauppa) keskustaan sijoittuvan kaupan kanssa ja niiden sijoittaminen keskustaan on toiminnan luonteen ja ison tonttitilan tarpeen vuoksi vaikeaa. Myös toimialan tyypillinen asiointitiheys ja sitä kautta liikenteen määrä vaikuttaa arvioon. (HE perustelut) Pekka Normo YM

MRL:n muutos, vähittäiskaupan suuryksiköiden sijoittuminen Vähittäiskaupan suuryksikköä ei saa sijoittaa maakunta- tai yleiskaavan keskustatoiminnoille tarkoitetun alueen ulkopuolelle, ellei alue ole asemakaavassa erityisesti osoitettu tätä tarkoitusta varten (71 d §). Merkitykseltään seudullisen vähittäiskaupan suuryksikön sijoittaminen maakuntakaavan keskustatoiminnoille tarkoitetun alueen ulkopuolelle edellyttää, että alue on osoitettu maakuntakaavassa erityisesti tähän tarkoitukseen (71 c §).

MRL:n muutos - Siirtymäsäännökset Vähittäiskaupan suuryksikön määritelmää sovelletaan paljon tilaa vaativan erikoistavaran *) kauppaan (tiva) 16.4.2015 alkaen. Siirtymäaika 4 vuotta lain voimaan tulosta. Erityisiä sisältövaatimuksia ei sovelleta maakunta- ja yleiskaavoihin, jotka ovat olleet ehdotuksena julkisesti nähtävillä ennen lain voimaantullessa. *)Suositus paljon tilaa vaativan erikoiskaupan tulkinnasta vuodelta 2000 Pekka Normo

Paljon tilaa vaativan erikoistavaran kauppa Siirtymäkauden aikana (ennen) 16.4.2015) Maakuntakaavoissa voidaan varautua siirtymäkauden jälkeiseen aikaan osoittamalla seudullinen tiva- suuryksikkö km-merkinnällä (ja esimerkiksi kaupan laatua osoittavalla indeksillä). Mikäli selvitysten avulla voidaan osoittaa, että tiva-suuryksiköllä ei ole seudullista merkitystä voidaan yleis- ja asemakaavoissa varautua siirtymäkauden jälkeiseen aikaan osoittamalla yli 2000 k-m2 tiva-myymälä KM- merkinnällä (ja esimerkiksi kaupan laatua osoittavalla indeksillä). Pekka Normo

Paljon tilaa vaativan erikoiskaupan (tiva) piiriin kuuluvat myymälät *) 1. Moottoriajoneuvojen kauppa, rengaskauppa, venekauppa 2. Huonekalukauppa 3. Sisustustarvikekauppa, rautakauppa, rakennustarvikekauppa, (Asumiseen liittyvä sisustus kuuluu vähittäiskaupan suuryksiköiden ohjauksen piiriin) 4. Maatalouskauppa, puutarha-alan kauppa 5. Kodintekniikkakauppa *)Suositus paljon tilaa vaativan erikoiskaupan tulkinnasta vuodelta, YM 2000 Pekka Normo

Kaupan sijoitusperiaatteet ja valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet …uusia huomattavia asuin-, työpaikka- tai palveluiden alueita ei tule sijoittaa irralleen olemassa olevasta yhdyskuntarakenteesta. Vähittäiskaupan suuryksiköt sijoitetaan tukemaan yhdyskuntarakennetta. Näistä tavoitteista voidaan poiketa, jos tarve- ja vaikutusselvityksiin perustuen pystytään osoittamaan, että alueen käyttöönotto on kestävän kehityksen mukaista.

Kiitos mielenkiinnosta! Lisätietoja: http://www.ymparisto.fi/ > Maankäyttö ja rakentaminen > Maankäytön suunnittelu pekka.normo@ymparisto.fi