Kokoelmien markkinointi käyttäjille Kokoelmakartta-työpaja 2.11.2010

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kirjasto ja kirjastonhoitaja kirjallisuus- instituutiossa Informaatiotutkimuksen päivät 1. – Pirjo Tuomi.
Advertisements

Tervetuloa eLiiketoiminnan tietoiskuun 1. / / /
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Tampereen teknillisen yliopiston intranetratkaisut
Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
KIRJASTOSEKTORIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ : TAITOJEN JA TIETOJEN JAKAMINEN Työkierto Jyväskylän kirjastoissa – mistä kaikki alkoi.
Erja Vihervaara Piirikouluttaja
SLS vaalii ja kehittää Suomen ruotsinkielistä kulttuuriperintöä.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Ysiltä elämään Eväitä peruskoulun jälkeiseen elämään
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Sivupiiri.fi • Kirjallisuuteen keskittyvä yhteisöllinen verkkopalvelu nuorille • Kirjavinkkejä kirjastolaisilta • Kirja-arvosteluja käyttäjiltä eli nuorilta.
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kaikkien kirjastojen yhteys- ja palvelutiedot - suunnitelma uudesta yhteisestä palvelusta Matti Sarmela, Kirjastot.fi-toimitus.
Minna Niemi-Grundström Tampereen teknillinen yliopisto
TWITTER KIRJASTOPALVELUNA Krista Auvinen Lähteet:
Uusi JYKDOK Hannu Markkanen, informaatikko Jyväskylän yliopiston kirjasto AMK-kirjastojen Finna-päivä
7/1/2014 E-aineistot: kartoitus ja käytönseuranta.
WE LOVE HELSINKI.
Verkkotaitokoulutus Aloitus. Koulutuksen sisältö Verkonkäytön perustaitoja (3.11.) Tiedonhaku verkossa (10.11.) Työnhaku verkossa (17.11.) Asiointi ja.
Keski-Uudenmaan teatteri KUT & TEOS-hankkeen hedelmät.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Hyvää Suomalaisen Kirjallisuuden ja Aleksis Kiven Päivää AMKIT-konsortio Nyt.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Primo Central Index –työpaja
LibGuides-kokemuksia Case SeAMK E-aineistopäivä AMKIT-konsortio Tuula Ala-Hakuni Suunnittelija.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
Kokoelmakartta Kymenlaakson amk:n kirjastossa / Jyväskylä.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Foursquare tiedottamisessa ja markkinoinnissa. Foursquare Foursquare on paikannusta hyödyntävä peli ja mobiilisovellus. Sen avulla on mielenkiintoista.
ROTARY 2023 Matias Röyttä DG VISIOT / HAASTEET Tietotekniikka / Internet –Henkilökohtaiset tietokoneet –Reaaliaikainen tiedonvälitys –Face-time.
TRAPPAN Portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta Projektipäällikkö Johanna Torppa Projektikoordinaattori Merja Virkkala.
Viitelistat tietopalvelusta tilauksesta –kenelle ja miten Leena Koivula HY:n käyttäytymistieteellisen tiedekunnan kirjasto Arja Niskala HY:n oikeustieteellisen.
Mitä lukijalle tarjotaan? Sisällönanalyysi lehtiuudistusten tukena ja mittarina TOIMI-hanke, päätösseminaari Merja Helle ja Aurora Airaskorpi.
Kokoelmakartta KyAMK:n kirjastossa Eeva Savolainen Kymenlaakson ammattikorkeakoulun kirjasto
OPISKELIJAKUNNAN SISÄINEN JA ULKOINEN VIESTINTÄ Mediatekniikan seminaari Janne Isopahkala.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Kirjastopalvelut Satakunta University of Applied Sciences | Library Services AMK-kirjastojen Finna-päivä LAMK, Fellmannia.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Sosiaalinen media opetuksessa Pirita Nurmi Miksi? Yleensä lisämauste – etä- vai monimuoto? Ajasta ja paikasta riippumaton Antaa uusia välineitä.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Anna Hirsikoski Projektiässät Korkeakouluopiskelijoiden valmennuskurssi, jossa opiskelijat kerryttävät projektinhallintaosaamista oikean asiakasprojektin.
Elektronisten aineistojen käyttöoikeudet - FinELib lisenssisopimukset.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka Tuokio – 3.12 Tuukka Kivioja | Samuel Rahikainen |
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka
Kulttuurituottaja (yamk) opinnäytetyö: Seinäjoen kevytversio tilaaja- tuottajamallista Seinäjoen kaupungin kulttuuritoimen haaveena on olla joustava, muuttuvaan.
Käyttäjäkysely osana Lahden kaupunginkirjaston palautejärjestelmää Jari Tyrväinen Kirjastotoimen apulaisjohtaja Kansallisen käyttäjäkyselyn keskustelu-
OMNIAN TIETOPALVELUKESKUS OMNIA LIBRARY
KIRJASTOLEHTI 2011 Asiakaslehti + ammattilehti. KIRJASTOLEHTI 2011 Ilmestyy 4 kertaa vuodessa Koostuu asiakaslehdestä, jota kirjastot voivat tilata asiakkailleen.
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka Tuokio 8 – ”Pikkujoulu” Tuukka Kivioja | Samuel Rahikainen |
Lajihavainnot tietojärjestelmiin Lajihavainnot tietojärjestelmiin: keskusteluseminaari eliöhavaintojen keruusta Suomessa Viikki.
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
SOSIAALINEN MEDIA MARKKINOINTIKANAVANA KASPER HAKUNTI.
Kirjaston seikkailut sosiaalisen median maailmassa Teemu Makkonen / Kirjasto
IFLA International Federation of Library Associations
Työpaja 2: Uudistunut Finna.fi viestintäkanavana
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Hoitopaikanvalinta.fi Verkkopalvelun kehittämistyö – missä mennään?
E-aineistojen saavutettavuus Mitä sisällöntuottajien pitäisi tietää?
Aineistotyyppi työpaja
Vertaisvinkkejä hankkeiden hyvään viestintään
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Janne Wikström, Svenska Social- och kommunalhögskolan: eri Oodia
Vuosikertakamaa – Asiaa & viihdettä jo vuodesta 1938!
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Esityksen transkriptio:

Kokoelmien markkinointi käyttäjille Kokoelmakartta-työpaja

KyAMK | Kirjasto Miksi? • Kirjaston merkitys tiedon ensisijaisena tarjoajana vähentynyt (internet, ihana internet!) • Kirjastojen kävijämäärän laskeva trendi = asiakkaita houkuteltava kirjastoon • Asiakkaat eivät ole välttämättä tietoisia siitä, mitä kirjastossa on saatavilla – eivätkä kaikki jaksa ottaa selvää… = tiedon kokoelmista pitäisi olla helposti, nopeasti ja konkreettisesti saatavilla

Ennen kuin voidaan markkinoida… •Mitä kokoelmassa on? • Kokoelmakartta •Kenelle kokoelmaa markkinoidaan? • Asiakasryhmät •Markkinoinnin tavoite • Asiakkaiden houkutteleminen • Päättäjien vakuuttaminen kirjaston kustannustehokkuudesta/ määrärahojen tarpeesta •Millaisina ”paloina” kokoelmia voisi markkinoida asiakkaille? KyAMK | Kirjasto

Kokoelman määrittely – asiakasnäkökulma vs. kirjaston näkökulma? KyAMK | Kirjasto * Onko teillä meriaiheisia tarinoita pahoinvoiville esikoululaisille? * Jännityskirjoja alkoholistien lapsille? * Veneilyaiheisia kirjoja kotikoulua käyneille zarathustralaisille? Gene Ambaum & Bill Barnes: Unshelved, June 19, 2003

Miten markkinoida 1: Kirjanäyttelyt • Kirjanäyttelyt tietyistä aihealueista/ kirjailijoista • Kauppaopetuksen kirjoja vuosien varrelta • Digikuvauskirjat valokuvakilpailun yhteydessä • Ruotsalaisuuden päivä – ruotsinkielistä kirjallisuutta • Aleksis Kiven päivä – A. Kiven teoksia • Esittelyjen vieminen lähemmäksi yleisöä? • Yliopiston aula • Kirjastopysäkki KyAMK | Kirjasto

Miten markkinoida 2: Verkko •Organisaation sisäinen lehti •Aineistoesittelyt verkkosivuilla, esim. Kokoelmaotokset (skannattu etusivu + sisältöä käsittelevä juttu) •Aineistoesittelyt blogissa •Sähköposti, esim. Kirjastouutisten uutuusluettelo tieteenaloittain, Kuukauden vinkki •Entä Facebook, Twitter ja muut? KyAMK | Kirjasto

Miten markkinoida 3: Face-to-face • Aihealueen kokoelmakarttatyön tulosten esittely ainelaitoksen edustajille • Aineistoesittelyt henkilökunnalle (opettajakokoukset, tiedekuntatapaamiset) • Aineistoesittelyt opiskelijoille (tiedonhankinnan opetuksen yhteydessä) • Tietoiskut (yliopiston aula, oppitunnit, koulutustilaisuudet ym.) KyAMK | Kirjasto

Miten markkinoida 4: Esittelyvideot •University of Lethridge Library – Collections •Harry Ransom Center – Rare Books Collection •Masters of Library Science &playnext=1&index=11 KyAMK | Kirjasto

Kiitos – keskustelu alkakoon! •Miten kokoelmia on markkinoitu? •Miten uutta tekniikkaa voisi hyödyntää markkinoinnissa? •Mitä markkinoinnissa pitää ottaa huomioon? •Mitä haasteita kokoelmien markkinointiin liittyy? KyAMK | Kirjasto