Onko arvopohjatonta kehitysyhteistyötä? •Arvot - mitä ne ovat? •Arvokeskustelun kontekstista •Mitä merkitystä arvoilla on? •Kristilliset arvot ja kehitysyhteistyön.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Advertisements

Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
Maailma rakentuu yhdessä yrittämällä! Yhdistyneiden Kansakuntien kansainvälinen osuustoimintavuosi 2012.
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
John Rawls REILUPELI.
Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
Yksilö ostajana.
Ronnie Djupsund Miten käy monialaisilta nuorten ohjaus- ja palveluverkostoilta rock’n roll.
Asiakkuudet luovalla alalla
Mitä ne ovat? Mitkä arvot ovat minulle tärkeitä?
Kestävä Kehitys Jarno, Jimi ja Jami.
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Lapselle hyvä päivä tänään
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Luennoitsijan nimi. Olemme olemassa, koska yhteiskunta haluaa varjella elämää, kulttuuria, omaisuutta, toimintaedellytyksiä Arvot, palokuntahyveet, eettiset.
Utopia demokraattisesta markkinataloudesta demokratian idea on tasa-arvo, jokaisen vapaus määritellä omat arvonsa demokratia ei ole niinkään kansan valtaa.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
”Mihin kekoon sinä kannat kortesi?”. Mitä on vapaaehtoistyö? Vapaaehtoista Vapaa-aikana Ei palkkaa Kuka tahansa voi osallistua.
Etiikan peruskäsitteet
Teemme tulevaisuutemme - yhdistyskierros syksy 2014.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Maahanmuuttajanuorten ohjaus KIVITIPPU
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
= olemusajattelu. Essentialismin mukaan kaikilla substansseilla on oma olemus jonka mukaan ne toimivat Kaikilla eliöillä ja elottomilla on oma päämääränsä.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Vihreitä viestejä Vihreä liitto rp Elokuu 2006 Taina Marjanen, Mainostoimisto Toukokuu.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Keskustan Pohjoisen alueen pohdintoja Jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen * Pätevät opettajat, riittävä resurssointi ei liian suuriksi kasvavia.
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Johdetun luokan olion alustus tMyn1 Johdetun luokan olion alustus määrätyillä arvoilla Kun ohjelmassa esiintyy johdetun luokan olion määrittely, järjestelmä.
J. Derrida postrukturalismin radikalisoituminen kielen rakenteet epästabiileja –kieli metamorfista ja monimerkityksellistä –muuttuvat rakenteet –”suurten.
Tasa-arvokysymys islamilaisessa kulttuuripiirissä:
6. Luento kieli ja postmoderni filosofia
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Analyysissä huomioitavaa
Professional ethics in context – Institutions, images and empathy Tuukka Kivioja.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 8. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle Katsaus vuoteen 2014.
-Eutanasia on armokuolema tai kuolinapu ja se on tarkoituksella suoritettu toisen ihmisen kuoleman tuottaminen, jonka tarkoituksena on kyseisen henkilön.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Toivon tiekartta Suomen Lähetysseuran strategia
Keskustelua kannabiksesta
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
USKONTO YHTEISÖSSÄ.
Yksilön lyhyt historia
Yksilö vai yhteisö Kirjan sivut
YH 1, OPS Aloitustunti.
Yritykset ja yhteiskunta
OMAN AJATTELUN KEHITTYMINEN AATE- JA KÄSITEHISTORIA
Mikä on elämänkatsomus?
Mikä on elämänkatsomus?
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Maritan testamentti Miniseminaari Suomen Mielenterveysseura
Kirkkona monikulttuurisessa yhteiskunnassa
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Esityksen transkriptio:

Onko arvopohjatonta kehitysyhteistyötä? •Arvot - mitä ne ovat? •Arvokeskustelun kontekstista •Mitä merkitystä arvoilla on? •Kristilliset arvot ja kehitysyhteistyön arvot •Arvokuplat puhki •Proselytismi ja arvot •Onko siis arvopohjatonta kehitysyhteistyötä?

Arvot – mitä ne ovat? •Edustavat pysyvyyttä – muuttuvat, mutta suhteellisen hitaasti •Luonteeltaan sekä sosiaalisia että yksilöllisiä - ?Luovatko arvot kulttuuria vai kulttuuri arvoja? •Arvot liittyvät siihen, mitä koemme tarvitsevamme, haluamme tai toivomme

Arvot – mitä ne ovat? •Arvoja voidaan rankata – esim. taloudelliset arvot vs. luonnon suojelulliset arvot huom. usein vastakkain asettelu on keinotekoista •Arvot aktualisoituvat usein valintatilanteissa -> todelliset vs. paperi- tai sopimusarvot •Oleellista luokittelu itseisarvon ja välinearvon välillä •Ovatko arvot luonteeltaan sosiaalisia sopimuksia vai ovatko ne ankkuroitavissa jonnekin / johonkin?

•Arvot edustavat perustaa • Arvojen ”tiedostamaton” perusolemus kyt haasteena • Arvot voivat olla samoja mutta niiden ilmaisu kulttuurisidonnaista – esim. hautajaiset Ugandassa vs. isäni vakuutus • Kenellä on varaa arvopohdintoihin? • Arvokeskustelut on suhteutettava toimintaolosuhteisiin

Mitä merkitystä on arvoilla? •Ohjaava tekijä valinnoissa (tulisi olla mutta onko?) •Usein motivaation lähde ja ylläpitäjä •Hidastaa, rauhoittaa tai kiihdyttää muutosta •Johtavat toimintaan (arvot aktualisoituvat valinnoissa, ts. toiminnoissa) •Muokkaavat olennaisesti ihmisten ympäristöä ja yhteiskunnan sosiaalista ilmapiiriä sekä rakennetta •Periaatteessa toimintaa ohjaavat aina jonkinlaiset arvot

Kristilliset arvot ja kehitysyhteistyön arvot •Mitä ovat kehitysyhteistyön arvot? Kuka ne määrittää? Virallinen vs epävirallinen kehitysyhteistyö? •Ulkoministeriön arvoja -> johdettu suorasti ja epäsuorasti UM- sivustoilta ja muista ohjaavista dokumenteista - Köyhyyden poistaminen - Rauhantyö - Kestävä kehitys -> luonnonvaraperustan turvaaminen - Sitoutuminen - > vuosituhattavoitteet - Tasa-arvo - Marginalisoituneiden tai marginalisoituvien ryhmienhuomioiminen - Oikeudenmukaisuus - Hyvä hallinto - Demokratia - Ihmisoikeudet - Identiteetin kunnioitus (kansalaisjärjestöt)

Kristilliset arvot ja kehitysyhteistyön arvot •Kristilliset arvot, mitä ne ovat? - Kuka ne määrittää? On olemassa monenlaista luterilaista kristillisyyttä ja monenlaista vapaiden suuntien kristillisyyttä. •Mitkä yhteiskuntamme arvot ovat ”kristillisiä” ja mitkä ei-kristillisiä? •MUTU-tuntumalta koottuja kristillisiä arvoja - lähimmäisen rakkaus, antaminen/jakaminen, hädässä olevan auttaminen, oikeudenmukaisuus, huolellinen ”leiviskän hoitaminen”, tasapuolisuus, naisen aseman radikaali parantaminen, demokratia = osallistaminen, jne. •Mitkä kristilliset arvot sotivat virallisia kehitysyhteistyön arvoja vastaan? •Mitkä kehitysyhteistyön arvot sotivat kristillisiä arvoja vastaan?

Arvokuplat puhki •Millaista olisi arvoton elämä? •Millaisia ovat arvottomat valinnat? •Millaista on arvoton toiminta? •Arvokilpailu on käynnissä – Kilpailun tulisi olla avoin kaikille •Myös kehitysyhteistyökontekstissa kristilliselle arvopohjalle on annettava mahdollisuus kilpailla •Arvokeskustelussa on huomioitava sisällölliset vastaavuudet – esim. solidaarisuus vs. lähimmäisen rakkaus

Arvokuplat puhki •Arvojen kieli? Usein saman sisältöinen asia voidaan ilmaista teologisella tai vaikkapa ammattimaisemmalla kyt-sävytteisellä jargonilla termillä -> esim. luonnonvarojen järkevä käyttö / engl termi stewardship, joka voi olla varsin teologisesti sävyttynyt. Ihmisen on helpompi omaksua uutta sillä kielellä, jota hän käyttää aktiivisesti. •Mistä kyt-arvodebatissa on oikeastaan kysymys? Arvoista, arvottomuudesta, arvokilpailusta, arvojen määrittelystä, arvojen määräämisestä jne. •Väite: suomalaisessa arvodebatissa kristilliseltä arvopohjalta nouseva kyt sekoittuu kirkon ns. hengelliseen missioon ja proselytismiin •Kristillisiin arvoihin liittyvässä kyt-keskustelussa on pyrittävä konkretiaan yleistysten, stereotypioiden ja yksittäisyyksien sijaan

Arvot ja proselytismi •Mitä on proselytismi -> uskonnon tai ideologian levittämistä pakko- tai eettisesti kyseenalaisin keinoin •Eksplisiittinen proselytismi ja implisiittinen proselytismi -> ristiretket vs. kenialaisen poliitikon rukousnauha julkisissa tilanteissa esim. Saksan vierailun aikana •Proselytismi terminä liitetään usein uskontoon mutta - Eikö ainakin virallisen kehitysyhteistyön kumppanuuteen liity vahva vaatimus sitoutumisesta tietynlaiseen länsimaalaisittainsävyttyneeseen ”arvoproselytismiin” tai ainakin ilmaisuihin - Kenen arvoista nousevat demokratia, tasa-arvo, markkinatalous,

Arvot ja proselytismi •Proselytismi on kristillisen arvojen vastaista ja se olisi kristillisyyden kannalta ehkä kaikkein vahingollisin toimintatapa •Uskonnollisista, yhteiskunnallisista, ideologisista jne. perustoilta lähtevien arvojen törmäyksiltä ei voida välttyä, mutta niiden ”kilpailuun” voidaan vaikuttaa •Arvoja ei muuteta väkisin, juuri siksi kyt – historia pitää sisällään paljon epäonnistumisia •Miksi esimerkiksi Afrikassa omaksutaan varsin mielellään kristillisiä arvoja, mutta ei länsimaiseen demokratiaan, hallintoon, tehokkuuteen jne. liittyviä arvoja

Arvot ja proselytismi •Edellinen kysymys osoittaa ainakin sen, että yhteisöt tekevät OMIA arvovalintojaan •Kuka vetää rehellisen arvokilpailun ja proselytismin rajan? •Miten mahdollisiin rajanylityksiin on reagoitava? •Kuka rajan ylittää ja miten sitä voidaan kontrolloida - Organisaation arvot vai yksilön arvot - Pohjoisen kumppanin arvot - Etelän / Idän kumppanin arvot •Onko vetäytyminen ja kristillisten järjestöjen ulkopuolelle sulkeminen kestävä ja kehittävä vaihtoehto tai edes todellinen vaihtoehto

Onko arvopohjatonta kehitysyhteistyötä? •Mikäli arvot määritellään kuten edellä on esitetty, mitään työtä ei ole ilman arvoja •Arvot ankkuroituvat aina johonkin ja kristillisillä arvoilla on oltava samat mahdollisuudet kilpailla arvomarkkinoilla kuin muillakin arvoilla •Oletetaanko, että - poliitikon - sairaanhoitajan - tuomarin - lääkärin - kansalaisjärjestön edustajan On tehtäviensä hoitamiseksi luovuttava arvoistaan?

Onko siis arvopohjatonta kehitysyhteistyötä? •Olisiko hyvä ottaa ”arvoksi” myös se, että arvo sinänsä on arvodialogin, kilpailun ja arvoristiriitojen hyväksyminen •Miksi moniarvoisuus (-kultuurisuus) on muotisana suhteessa moneen muuhun toimintaan paitsi kristillisyyteen nähden?