TAPAHTUMAN JÄRJESTÄMINEN Paikallisjärjestötilaisuudet Anitta Leikos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Seinäjoen Yrittäjät ry
Team Finland -henkinen roadshow Venäjällä ja Kiinassa - Laadukkuus - Luotettavuus - Puhtaus - Turvallisuus -
HALLITUKSEN JÄSENTEN TEHTÄVÄT YHDISTYKSESSÄ
Porin yksikkö 1 Opintotoimisto,Marja Karttunen TENTTIOHJESÄÄNTÖ.
112-päivän hyväksi havaittu formaatti. Kaikkien 112 •Vietämme 112-päivää, koska haluamme vähentää onnettomuuksien ja tapaturmien määrää. •Tapahtumissa.
VALMISTUMISJUHLAT Ideointi (Kuka/ketkä tekevät) => Synopsis
PIIRIEN TOIMINTAOHJEET
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
DRAIVI Primus Yritysten ja oppilaitosten yhdistäjänä.
Sauna Contact Point Finland Miksi Cannes Lions? • Jos-et-ole-siellä-et-ole-olemassa -tapahtuma • Maailman mielipidemanipulaattorit ja mainosalan.
Mäntsälän Kokoomus ry Toimintasuunnitelma 2014
Topirkka.fi portaali
Tapahtumajärjestämisen ABC haltuun
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Päijät-Hämeen poliisilaitos Lupapalvelulinja
Tuomarikirjeenvaihto  Tuomarin kanssa käytävä "keskustelu" kutsusta kiitoksiin. Tuomarien hankkiminen: viidakkorumpu, omat ja muiden kokemukset, Internet,
Thorleif Johansson Suomen Lions-liitto ry Viestintäjohtaja
YHTEISÖSUHTEET KOULUKAVERIPROJEKTI MIKÄ ON KOULUKAVERIPROJEKTI? 1. Hyvän toveruuden edistäminen kouluissa Tarjotaan klubeille palveluaktiviteetiksi! SLL:n.
Järjestyksenvalvonta seurojen tilaisuuksissa
Haminan kaupungin museot.  Kekkermatti 2013  Kohderyhmänä 4-6- luokkalaiset  Ei osallistumismaksua  16 kokoontumista kevätlukukauden aikana eli joka.
KOKOUS- JA KONGRESSIPALVELUT HELSINKI AIRPORT CONGRESS.
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Gloria LadyCup Karsintakisojen järjestäminen. Gloria LadyCup pähkinänkuoressa •Golfliiton Ladygolftoimikunnan järjestämä vuosittainen Ryder Cup -tyyppinen.
Tanssiorkesteri Sonet
Kokemuksia etäpalvelupilotista Etelä-Pohjanmaalla Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto.
Vapaaehtoistoiminnan teematyöryhmä Hanna Kääriäinen
Yhteispalvelupisteet vapaaehtoistoiminnan tiedottamisen ja vapaaehtoisten tukemisen paikkoina? Sirpa Sulku & Anu Kari
Suomen Lions-liitto ry
TTL Sosiaalisessa mediassa
Keski-Suomen ry Toimintasuunnitelma 2012.
Kalle Nieminen, Kajaanin yliopistokeskus (2011) KYLÄPARLAMENTIT – HYVIÄ TOIMINTATAPOJA.
YHTEISÖSUHTEET KOULUKAVERIPROJEKTI TARKOITUS Tarkoituksena on kehittää lasten ja nuorten tukemiseksi pitkäjänteinen ja vahva toimintamalli eri yhteistyökumppaneiden.
Helmet verkkoon - hankekoulu: Työpaja hanketoteuttajille ja - rahoittajille Kati Keronen Differo Oy klo 9-12.
Kuinka rakennan Semppi-terveyspisteen? Semppi on kaikille avoin, maksuton terveyspiste, jossa on tutkittua tietoa terveydestä ja vinkkejä oman terveydentilan.
Lapin sairaanhoitopiiri Tietohallintastrategia 2007–2011.
Chaîne des Rôtisseurs Accosiation Mondiale de la Gastronomie Seminaari Presseille ja voudeille Yhteinen ilme viestintään 23/03/2012 Chargée de.
Paikallisjärjestön säännöt Tausta Yhdistyslain ja kirjanpitolain muutos Tavoite nykyaikaistaa säännöt Esitys järjestökäsittelyn pohjalta Hyväksytty.
Onnistunut tapahtuma Miten teet tilaisuudestasi kiinnostavan? Vaikuttajan näkökulma – Antti Kaikkonen.
KIT -vastaavat KIT -toimintasuunnitelma 2015.
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
President Elect Training Seminar 2008 DISTRICT 1420 ROTARY INTERNATIONAL Kuinka saan veljet ja siskot viihtymään? Jussi Itkonen 1 “Kuinka saan.
T&K-hankkeiden viestinnästä Satu Orkola.
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
Usein kysyttyjä kysymyksiä Miten työkokemus huomioidaan pisteytyksessä? -Työkokemuspisteet huomioidaan vasta lopullisessa valinnassa, ei siis esivalintavaiheessa.
Välitä nuoresta – älä välitä alkoholia alaikäiselle 17/4/2010 Ehkäisevän päihdetyön hanke.
Oodin kurssi-ilmoittautumisten priorisointityökalu Teemu Ajalin Opiskelijarekisteri.
Tahtoo kotisivut meillekin Pohdintaa ja ehdotuksia Espoon Parkkiskerhon kotisivuprojektiin Vili
ÄKKILÄHTÖ MINKÄ YHDEN TAVARAN SINÄ OTTAISIT MUKAASI?
Yhdistyshuoltamo Tarvitseeko yhdistyksenne vuosihuoltoa? Nakuttaako vapaaehtoistyön moottori? Onko uuden startin aika? Mietitkö jo romuttamolle vientiä?
Toimiva yhdistys ja sen haasteet Eija Eloranta projektipäällikkö Turun yliopiston Brahea-keskus
TOIMINTASUUNNITELMA 2017 Hallituksen ehdotus
” Helsingin tapahtumia yhdessä applikaatiossa”
Lämpimästi tervetuloa!
JOPO – toiminnan kehittämisen yhteishanke Rauma
Tapahtuman järjestäminen ammattiin
KOULULAISTEN ILTAPÄIVÄKERHO
ABI-INFO Lyseon lukion ylioppilaskirjoitusten toimeenpano syksyllä 2017 paperiset yo-kokeet (äidinkieli, fysiikka, biologia, englanti, matematiikka, kemia)
Ompeluseurat.
Hyvinkää 100 vuotta.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Tapahtuman järjestämisen työpaja Combo -hanke MORO!
ULVILA GMT Raimo Gröhn GMT Raimo Gröhn.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Yhdistysten toiminnasta
Ulko- ja liikennevälinemainonta
TOIMINNAN TILASTOINTI
Marttayhdistyksen vuosikello
Esityksen transkriptio:

TAPAHTUMAN JÄRJESTÄMINEN Paikallisjärjestötilaisuudet Anitta Leikos

IDEOINTIPALAVERI • Tilaisuuden tarkoitus, teema ja tavoite – Sopiiko tapahtuma paikallisjärjestön toimintasuunnitelmaan (perustoimintaan)? – Onko paikkakunnalla tiedossa kilpailevia tilaisuuksia tai onko jo tiedossa olevia samantyyppisiä tapahtumia? – Voisiko voimavaroja yhdistää? – Kutsutaanko mukaan muita järjestely- tai yhteistyötahoja tai saataisiinko sponsoreita? LIPA/ALE2

AJANKOHTA • Tilaisuuden valmisteluun kannattaa varata aikaa, puolikin vuotta on lyhyt aika (alkuvuonna syksyn tilaisuuden suunnittelu, syksyllä kevään). • Ajankohdassa on huomioitava muut tapahtumat sekä mahdolliset lomat ja pyhäpäivät. • Myös kellonajalla on merkitystä; – milloin puhujat pääsevät paikalle? – milloin tavoitetaan eniten kuulijoita? – milloin saataisiin esim. tiedotusvälineitä paikalle? • Yhteydenotto heti pääpuhujaan tai puhujiin! LIPA/ALE3

PAIKKA • Tilaisuuden valmistelussa on huomioitava tilaisuuden luonne (ulko- vai sisätilat?). • Millainen varustus paikassa on, ja mitä pitää hankkia paikanpäälle (pöydät, tuolit, teltta ym.). • Onko paikassa riittävä äänentoisto? • Tarvitaanko kuulutuksia/juontoa tai minkälaista tekniikkaa paikassa pitäisi olla? • Voiko paikassa valmistaa/tarjota ruokaa, juomaa? • Tilaisuuden rakentaminen, purku, siivous, vuokra? LIPA/ALE4

TEKIJÄT • Tilaisuuden valmisteluun kannattaa nimetä vetäjä ja järjestelyryhmä (myös uusia tekijöitä mukaan!) • Järjestelyryhmälle sovitaan työnjako ja päävastuualueet (yhteydenotot puhujiin, esiintyjiin, yhteistyökumppaneihin, paikkavaraus tiedottaminen, materiaalien hankinta jne.). • Järjestelyvastaavat voivat koota oman tiimin eri työn hoitamiseen (tarvittavien välineiden hankinta, rakentaminen, materiaalit, tarjoilut). • Mukaan mahdolliset yhteistyötahot ja sponsorit LIPA/ALE5

MAHDOLLISET LUVAT • Yleisötilaisuudesta kirjallinen ilmoitus järjestämispaikan poliisille ( • Yhdistys saa toimeenpanna ilman säädettyä lupaa tavara-arpajaiset, joissa arpojen yht. myyntihinta on enintään 2000 euroa ja arpojen myynti sekä voittojen jako tapahtuu samassa tilaisuudessa. Voittojen yhteisarvon on oltava vähintään 35 % arpojen yhteenlasketusta myyntihinnasta ja pienimmän voiton vastattava väh. arvan hintaa. • Musiikinkäyttölupa ( LIPA/ALE6

VAKUUTUKSET • SAK:lla on vakuutukset vakuutusyhtiö Turvassa. Tämä vastuuvakuutus pitää sisällään niin alueelliset kuin valtakunnallisetkin SAK-päivät sekä alueiden järjestämät Vappujuhlat. • Lisätietoa vastuuvakuutuksen sisällöstä Turvan asiamiehiltä. • Pitäisikö SAK:n yrittää neuvotella vakuutuspaketti myös paikallisjärjestöjen järjestämiä tilaisuuksia varten vai onko paikallisjärjestöillä omat vakuutukset järjestämiinsä tilaisuuksiin? LIPA/ALE7

BUDJETTI, SPONSORIT • Mahdollisia kuluja: paikan vuokra, tarvittavien lisäkalusteiden vuokra, äänentoistolaitteet, materiaalit, tarjoilut, opasteet, mainoskyltit, muu rekvisiitta, esiintyjäpalkkiot, matkakulut. • Mahdollisia tuottoja: avustukset/lahjoitukset, mukaan tulevat yhteistyökumppanit, paikalliset sponsorit (yritykset ja liikkeet), myyjäiset, arpajaiset, mainokset tapahtumaohjelmassa, ammattiosaston ja/tai paikallisjärjestön varat. • Tarvikkeita kannattaa myös kysellä lainaksi LIPA/ALE8

TIEDOTUS • Ei tapahtumaa, jollei tulijoita – ei tulijoita, jollei tietoa tapahtumasta! • Tiedotus on tapahtuman järjestämisen tärkeimpiä osia; niin sisäinen kuin ulkoinenkin. • Sisäinen tiedotus Kannatta nimetä tiedotuksesta vastaava, jotta kaikki järjestelyihin osallistuvat tietävät, missä mennään (sähköposti ja tekstiviestit järjestäjille). • Muistakaa myös SAK:n aluetoimisto ja puhujat LIPA/ALE9

TIEDOTUS Tietoa tapahtumasta tulisi olla esillä viimeistään kahta viikkoa ennen tapahtumaa. Tapahtuman laajuudesta ja kohderyhmästä riippuen kannatta käyttää hyväksi erilaisia tiedotuskanavia: – Mainoslehtiset (reppuposti) – Sähköpostit (esim. sähköpostirinki), tekstiviestit – Suullinen mainonta LIPA/ALE10

Ulkoinen tiedotus – Internet sivut; yhdistyksen omat, aluetoimisto ja eri tahojen tapahtumakalenterit – Juttuehdotukset paikallislehtiin, radioon, televisioon. – Tiedotusvälineiden edustajia kannattaa kutsua paikalle (puhujilta voi pyytää etukäteen puhetta, referaattia tai lehdistötiedotetta, jota jaetaan tiedotusvälineille). – Julisteet ja ilmoitukset seinille näkyville paikoille; alueen ilmoitustaulut: kauppa, kioski, apteekki, posti, kirjasto, yritykset, virastot, oppilaitokset jne LIPA/ALE11

Ulkoinen tiedotus – Kulkureittien varrelle mainoskyltit (varmistettava, etteivät estä näkyvyyttä liikenteessä). Tievarsimainonta on kiellettyä, mutta ei koske kokous-, tiedotus- ja huvitilaisuuksia. Tilapäisopasteista on sovittava tienpitäjän kanssa. Mainoksia ei pidä kuitenkaan ripustaa liikennemerkkeihin ja tilapäisopasteet on myös muistettava poistaa tapahtuman päätyttyä. – Ulkomainonnassa kiinnitettävä huomio selkeyteen ja luettavuuteen pidemmältäkin (nimi, paikka, aika ja järjestäjätiedot suurin kirjaimin), muussa tiedottamisessa voi panostaa enemmän yksityiskohtiin LIPA/ALE12

PAIKAN JÄRJESTELYT • Paikan järjestelyihin kannattaa varata aikaa! (Paras, jos voisi hoitaa/aloittaa jo edellisenä iltana) • Töitä nopeuttaa, kun hommat on jaettu etukäteen ja yhdellä on kokonaisvastuu hallussa. Kannattaa nimetä varalle myös yleismies ”Jantunen” viimehetken muutoksiin tai yllätystilanteisiin. • Materiaalit ja tarvikkeet tulisi hankkia viimeistään viikkoa ennen, jotta varasuunnitelmille jää aikaa, jos jotain ei saada. Jos tarjotaan kahvia/ruokaa, on kiinnitettävä huomio hygieniaan ja säilyttämiseen! LIPA/ALE13

JÄRJESTELYJEN TARKISTUKSET • Paikan haltuunotto, ovenavaus, avainten haku? • Vieraiden vastaanotto? (puhujat, esiintyjät, toimittajat jne.) • Onko pöytiä, tuoleja, tarjoiluvälineitä riittävästi? • Onko riittävästi materiaalia jakoon? • Ovatko opasteet paikoillaan, tarvitaanko info-pistettä? • Onko juontamista ja onko riittävä äänentoisto? • Onko uusien jäsenten rekrytointi huomioitu? • Mukaan ensiapulaukku ja varustepakki, jossa kyniä paperia, tussit, pahvia, sakset, teippiä, sinitarraa, muovitaskuja, rautalankaa, pihdit, pikkurahaa jne LIPA/ALE14

LOPPUARVIOINTI • Arviointi heti tapahtuman jälkeen tai järjestetään loppupalaveri (kirjataan ylös kaikki oleellinen; onnistumiset ja epäonnistumiset sekä uudet ideat, mitä ehkä kannattaisi tehdä ensi kerralla). • Valmistelumateriaali ja ohjeet talteen, joita voi hyödyntää seuraavaa tilaisuutta järjestettäessä! • Kiitokset valmisteluihin osallistuneille ja yhteistyökumppaneille (ehkä yhteinen ruokailu)! • Kiitos sähköposti, tekstiviesti puhujille/esiintyjille LIPA/ALE15