Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietokannat: MySQL ja PostgreSQL. Yleistä • Relaatiotietokantaohjelmisto, jolla voidaan luoda, ylläpitää ja muuttaa ja hallinnoida tietokantoja • Avoin.
Advertisements

Matematiikan yo-ohjeita. Yleisohjeita  Laskimet ja taulukot on tuotava tarkastettaviksi vähintään vuorokautta (24h) ennen kirjoituspäivää kansliaan.
Korjaa lauseet. Alex on myyjä
Elämän juna Elämä on kuin junamatka.
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
Vihdin seurakunnan ilta
Laatinut Maija Halme-Briedis
Kurssilla käytettävät työkalut
Tekstilaji Tekstin tyyppi.
Pelin suunnittelu Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 /
Nuorten peliohjelmointi 2011
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
Ottelutapahtuma- tutoroinnin -nostot 2011 Marko Viitanen.
Konvergenssin haasteita Internetin Quality of Service (QoS) –QoS hallinta, tarvitaanko montaa palveluluokkaa? –QoS monitorointi (mittaukset) Kapasiteetin.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Sovellusohjelman suunnittelu & toteutus
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Kurssilla käytettävät työkalut
@ Leena Lahtinen Helia OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 OP.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  PÄIVÄOPISKELIJAT: – KAKSI LUOKAA (SUOMI) –YKSI LUOKKA (ENGLANTI)
Antti-Jussi Lakanen Jyväskylän yliopisto. Tervetuloa ohjelmoimaan pelejä Kurssin esittely Kurssipäivien ohjelma Ohjaajat esittäytyvät Osallistujat esittäytyvät.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Hyödynnä nettiä historiassa ja yhteiskuntaopissa.
Ei vanhustenasumista minulle!! HUM! Myös ääni Joku vuosi sitten tein loistoristeiliällä Välimeriristeilyn. Joku vuosi sitten tein loistoristeiliällä Välimeriristeilyn.
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
TIETO JA TIETOKONEOHJELMA TIETOKONEOHJELMA KÄSITTELEE TIETOJA TIETOJA VOIDAAN KÄSITELLÄ OHJELMASSA VAIN SALLITUILLA MENETELMILLÄ.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Matematiikan yo-ohjeita Yleisohjeita  Laskimet ja taulukot tuotava tarkastettaviksi vähintään vuorokautta ennen kirjoituspäivää kansliaan.  Laskimien.
Pieni opas konserttikäyntiin Lasten ja nuorten rytmimusiikkiverkosto Louhimo.
Ohjelmointi.
Mikä ihmeen Office 365? Office 365
Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa.
Seurantalojen korjausavustuksen sähköinen haku - pikaohje Sähköisessä hakupalvelussa on kullakin sivulla ohjeita hakemuksen tekemiseen. Joissakin kohdissa.
1 Lääkäripäivät P Tutkijakoulutus, Torstai Väitöskirja projektina Päivi Rautava Turun terveystoimi, erikoissairaanhoito Turun yliopisto,
Oodin hopsin käyttö ja käyttöönottojen tilanne Eeva Tuori-Pastila, Opiskelijarekisteri.
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
Harjoitustyö Rässe Ryhmä ja ajankohta Tässä harjoitustyössä suunnitellaan Yritys oy:n tilausjärjestelmä. Harjoitustyön tavoitteena on tehdä.
Tietorakenteiden harjoitustyö (2 ov) Ryhmä 5, kesä Pietu Pohjalainen.
PELIEN SUUNNITTELUA ALGORITMIT JA NIIDEN SUUNNITTELU Jussi RaskuSeinäjoen Kansalaisopisto Aki Sirviö2014.
Tupakoinnin aloittaminen ja käyttö
Visual Basic -ohjelmointi
11. Relaatiotietokannan suunnittelualgoritmit ja lisäriippuvuudet Tällä kurssilla käsitellään kirjan luvusta 11 ainoastaan algoritmi 11.1 häviöttömän liitoksen.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Syksyn 2015 kirjoituksissa huomioitavaa Koepäivät www
1 Sensor Tasking and Control Jari Hassinen Riikka Asikainen
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2011 / Jyväskylän yliopisto.
Nörttäys Nörttäys on erittäin kuuluisa laji. Kerron siitä pikku seikkoja.
Ohjelmassa tänään Algoritminen ongelmanratkaisu Algoritmin määritelmä
VERRANNOLLISUUS Ratk..
Oodin rajauslaki-toiminnallisuus HY:n Oodi-päivä Tuomas Naakka Kehittämisosasto/opiskelijarekisteri.
Tekoäly tasohyppely- ja ampumapeleissä Teemu Saukonoja.
PELIOHJELMOINTI SEINÄJOEN KANSALAISOPISTO Jussi Rasku Aki Sirviö.
Viiden suora -peli ristinolla-peli (viiden suora) esim. yhtälön ratkaiseminen, prosenttilaskenta, sähköopin perussuureet (PUImURI) jne. 11x11-ruudukko,
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
Arttu, Amos, Kasimir & Markus
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Aktivoiva tehtävä 1 Tehtävä: Selvitä mitä oheisen, vuokaaviona esitetyn algoritmin mukaan tapahtuu, kun a) härveli on kunnossa eikä hajoa käytettäessä,
Tervetuloa UniSportiin! Fuksi-infot syksy 2017
Tervetuloa kirjastoon Suomessa
Ohjelmien suunnittelu
1. Algoritmi.
AI ja KU soveltava 2h (8.-9.lk)
Opintopsykologi Katja Hietanen
Ennusteet ja seurannan kehittäminen
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
Esityksen transkriptio:

Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto

Ohjelmien suunnittelu  Yksikään ohjelma ei voi onnistua ilman kunnollista suunnittelua  Kaupallisissa ohjelmistoprojekteissa suunnitteluun käytetty aika on hyvin merkittävä

Ohjelmien suunnittelu  Ohjelmia voi suunnitella pitkällekin ilman, että tarvitsee ymmärtää kovinkaan paljon ohjelmointikielestä  Tärkeintä on kyky analysoida annettua ongelmaa!  Tällä kurssilla pelin suunnittelussa hyödynnetään mm. piirustustaitoja ja tarinankerrontaa

Algoritmi  Algoritmi on ohje, jolla voidaan ratkaista joku tietty ongelma  Algoritmeja: keittokirjassa olevat ruokaohjeet, kirjahyllyn mukana tulevat kokoamisohjeet..  Näiden ohjeiden mukaan tehtynä ruoan ja kirjahyllyn pitäisi valmistua tuossa tuokiossa!  Algoritmin ei tarvitse kertoa miksi, vaan ainoastaan miten  Jakokulmassa jakaminen tuttu alakoulusta

Algoritmi  Algoritmien suunnittelu on yksi ohjelman suunnittelun vaiheita  Yksi ohjelma voi sisältää monia erilaisia algoritmeja, joilla on omat tehtävänsä

Esimerkkialgoritmi  Ongelma: Tietokone ei käynnisty (ja pitäisi saada käynnistymään!)  Jos sähköjohto ei ole kytketty, niin kytke sähköjohto (ongelma ratkaistu).  Jos sähköjohto on kytketty, mutta sähköjohto on rikki, niin osta uusi sähköjohto (ongelma ratkaistu).  Jos sähköjohto on kytketty, mutta sähköjohto ei ole rikki, niin tietokone on rikki: osta uusi tietokone (ongelma ratkaistu).

Tietokone ei käynnisty Sähköjohto kytketty? Kytke sähköjohto Sähköjohto rikki? Osta uusi tietokone Osta uusi sähköjohto Ei Kyllä

Tehtävät  Kahden-kolmen hengen ryhmät.  Tehtävä 1: Kirjoita algoritmi lampun sytyttämiseen (ota huomioon eri vaihtoehdot, ellei lamppu sytykään...)  Tehtävä 2: Kirjoita algoritmi (paperille), jolla ohjeistat, miten kaverisi pääsee juna-asemalta kotiisi.  Kirjoittakaa algoritmit paperille. Piirtäkää myös vuokaaviot.