Kosmetiikka/miehet
Miesten kosmetiikka KMT Kuluttaja kevät 2008 Kosmetiikkaväittämien ryhmittely Kosmetiikkaan liittyvien asenteiden ryhmittely on Aikakausmedian omien KMT Kuluttaja kevät 2008 kysymyksistä tehdyn ryhmittelyanalyysin tulos. Siinä etsittiin mahdollisimman homogeenisia, toisista ryhmistä mahdollisimman paljon poikkeavia ryhmiä miesten ja naisten osalta omina kokonaisuuksinaan. Viisi vastaajaryhmää erottautui miesten kohdalla toisistaan ja ne nimettiin seuraavasti: Ryhmät: •Ulkonäöllä ei väliä 13 % •Puhtaus riittää 24 % •Luonnonmukaisuuden kannattajat 20 % •Laadun suosijat 21 % •Uutuuksia kokeilevat 22 % Seuraavilla sivuilla esitellään näiden ryhmien tyypillisimpiä piirteitä
Miesten kosmetiikka Ulkonäöllä ei väliä 13 % - Ei osta ihonhoitotuotteita lähes lainkaan - Ulkonäkö ei ole tärkeää - Ei suosi merkkejä tai laatutuotteita • Kaikenikäisiä • Kansakoulu/peruskoulu • ei halua kertoa tuloja • eläkeläisiä Puhtaus riittää 24% - Ostaa edullista kosmetiikkaa ja vain loppuneen tuotteen tilalle - Nuorentavat tuotteet tarpeettomia - Ostaa vähän - Ei kiinnitä huomiota ihonhoitoon - Ei välitä ystävien suosituksista -ei itse osallistu auton ostopäätöksiin • v • Lukio/yliopisto • € /v
Miesten kosmetiikka Luonnonmukaisuuden kannattajat 20 % - Suosii luonnonkosmetiikkaa - Ostaa kosmetiikkaa toisten suosituksesta ja usein apteekista - Ostaa vähän/muut ostavat hänelle - Pakkaukset eivät houkuttele • 45 +v. • Keskikoulu, ammattikoulu • ei kerro tuloja • eläkkeellä Laadun suosijat 21 % - Kosmetiikkaostoksissa laatu on tärkeintä - Luotan myyjän ammattitaitoon - Aftershave ja tuoksut ovat osa arkeani - Suosii muutamaa merkkiä - Ostaa usein • v • Yliopisto • Yli € /V • Ylemmät toimihenkilöt Uutuuksia kokeilevat 22 % -Ulkonäkö on tärkeää - Hyvännäköiset pakkaukset saavat kokeilemaan tuotteita - Käyttää kosmetologipalveluja - Tekee kosmetiikan heräteostoksia • v • Kansakoulu •Työntekijät
6 Lorem ipsum • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit • Sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua • Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation • Ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat Lorem ipsum dolor sit amet. KMT Kuluttaja kevät 2008 % Suhtautuminen kosmetiikkaan -ryhmittely Ryhmien profiilit, %
Suhtautuminen kosmetiikkaan KMT Kuluttaja kevät 2008 Kaikki Ulkonäöllä ei väliäPuhtaus riittää Luonnon- mukaisuuden kannattajat Laadun suosijat Uutuuksia kokeilevat Ulkonäkö on minulle tärkeää Puhtaus on riittävää ihonhoitoa Hoidan ja puhdistan ihoani säännöllisesti ihonhoito- ja puhdistustuotteilla Ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteet auttavat minua näyttämään hyvältä Nuorentavat ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteet ovat mielestäni tarpeettomia Kiinnitän aiempaa enemmän huomiota ihonhoitoon Käytän silloin tällöin kosmetologi- /ihonhoitopalveluja Hiustenhoidoksi riittää mielestäni säännöllinen pesu Käytän säännöllisesti hiustenhoidon ja muotoilun erikoistuotteita Aftershave ja/tai tuoksut ovat olennainen osa arkeani Erittäin/melko hyvin –vastausten %-osuudet klustereittain Heikompi kuin kokonaistulos Samaa tasoa Parempi kuin kokonaistulos
Suhtautuminen kosmetiikkaan KMT Kuluttaja kevät 2008 Kaikki Ulkonäöllä ei väliäPuhtaus riittää Luonnon- mukaisuuden kannattajat Laadun suosijat Uutuuksia kokeilevat Uutuudet ihonhoito- tai kosmetiikkatuotteissa kiinnostavat minua Miehet näkevät mielestäni liian vähän vaivaa ulkonäkönsä eteen Saan tyttöystävältä/vaimolta/äidiltä vinkkejä uusista ihonhoito -tai kosmetiikkatuotteista Ostan vain sellaisia ihonhoito- tai kosmetiikkatuotteita, joita ei ole testattu eläimillä Suosin luonnonkosmetiikkatuotteita Ostan vain hajusteettomia ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteita En osta ihonhoito- tai kosmetiikkatuotteita lainkaan tai lähes lainkaan Ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteissa suosin muutamaa merkkiä Ihonhoito- ja kosmetiikkaostoksissa tuotteen laatu on tärkeintä Ostan lähinnä edullisia ihonhoitotuotteita tai kosmetiikkaa Erittäin/melko hyvin –vastausten %-osuudet klustereittain Heikompi kuin kokonaistulos Samaa tasoa Parempi kuin kokonaistulos
Suhtautuminen kosmetiikkaan KMT Kuluttaja kevät 2008 Kaikki Ulkonäöllä ei väliä Puhtaus riittää Luonnon- mukaisuuden kannattajat Laadun suosijat Uutuuksia kokeilevat Ostan kosmetiikkaa tai ihonhoitotuotteita vain kun tarvitsen uudentuotteen loppuneen tilalle Teen usein ihonhoitotuotteiden tai kosmetiikan heräteostoksia Hyvännäköiset tuotteet/pakkaukset saavat minut usein kokeilemaan tuotetta Luotan ihonhoito- ja kosmetiikkaostoksissa myyjän ammattitaitoon Ostan useimmiten sellaisia ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteita, joita ystävät, tuttavat tai perheenjä Ostan kosmetiikkaa tai ihonhoitotuotteita useimmiten apteekista Ostan ihonhoito- tai kosmetiikkatuotteita joskus postimyynnistä tai verkosta (internet) Joku muu ostaa tarvitsemani ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteet Ostan hiustenhoito- ja muotoilutuotteita pääasiassa päivittäistavarakaupasta Olen ostanut ihonhoito- tai kosmetiikkatuotteita mainonnanperusteella Erittäin/melko hyvin –vastausten %-osuudet klustereittain Heikompi kuin kokonaistulos Samaa tasoa Parempi kuin kokonaistulos
Kosmetiikka KMT Kuluttaja kevät 2008 Ulkonäöllä ei väliäPuhtaus riittää Luonnon- mukaisuuden kannattajat Laadun suosijat Uutuuksia kokeilevat Kaikki Perhelehdet Naisten yleislehdet Naisten erikoislehdet Asuminen, rakentaminen Autoilun ja tekniikan lehdet Harrastelehdet Tiede- ja kulttuurilehdet Lasten ja nuorten lehdet Tietotekniikka- ja pelit –lehdet Talous- ja yrityselämän lehdet Ammattilehdet Asiakaslehdet Klustereihin kuuluminen lehdittäin (lukijoista %) (n=1120) Heikompi kuin kokonaistulos Samaa tasoa Parempi kuin kokonaistulos
Kosmetiikka KMT Kuluttaja kevät 2008 Kaikki Ulkonäöllä ei väliäPuhtaus riittää Luonnon- mukaisuuden kannattajat Laadun suosijat Uutuuksia kokeilevat Perhelehdet Naisten yleislehdet Naisten erikoislehdet Asuminen, rakentaminen Autoilun ja tekniikan lehdet Harrastelehdet Tiede- ja kulttuurilehdet Lasten ja nuorten lehdet Tietotekniikka- ja pelit – lehdet Talous- ja yrityselämän lehdet Ammattilehdet Asiakaslehdet Lehtien lukijapeitto (%) klustereittain (n=1120)