3D -virtuaalihahmon animointi liikkeenkaappaustekniikkaa käyttäen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tehnyt: Jouni Pehkonen & Pirita Laukkanen
Advertisements

Tietokoneen osat v.2.5 Ohjelman avulla perehdyt tietokoneen sisältämiin osiin. Liikuta hiirtä kuvien päällä. Osan löytyessä ja nimen tullessa näkyviin,
Hoidon tarpeen arviointi SHTaL
Monenlaisia työkuvia Työajat hankalat a.  Päivittäinen työaika pääosin klo ja klo  Myös lauantait työpäiviä, 6-päiväinen viikko  Pitkä.
MEDIAN HYÖDYNTÄMINEN Ahlmanin ammattiopisto Esa Majava.
Virtuaaliympäristöt Virtuaalitodellisuuden hyödyt
Valokuvaus, 1. tunti.
Lapset ja Internet Miten suojella lasta netin haitalliselta sisällöltä?
Mitä kunnolliselta HEIJASTIMELTA vaaditaan?
Digitaalinen video Perusteet. Videokamerat • Analogiset VHS ja SHVS -kamerat • Digital 8 –kamerat –Digital 8 –kasetit tai 8 mm tai 8 Hi –kasetit • Mini.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Suomalainen tietoyhteiskunta ja opetusteknologia • Tämän päivän suomalainen koulu  Innovatiivinen  Antaa mahdollisuuksia sekä opettajalle että oppilaalle.
ANIMAATIOTYÖPAJA Elokuvakasvatus Sodankylässä -projekti.
REALXTEND-YMPÄRISTÖ Koulutuskeskus Salpaus Mikko Liukkonen.
1. Tunnetko oman kotiseutusi kansallispuvun?
Kuva verkkolehdessä. Kuvaesimerkkejä Tässä linkki tai yksittäisiä kuvia hs.fi.
Vinkkejä ja esimerkkejä videoneuvotteluopetukseen Ann-Marie Haapasalo
TassuAnimaatio luento 71 Tik Animaatio ja mallintaminen 7.luento: motion capture & editing.
Prosessin analysointi ja töiden viimeistely
Ryhmätyöt Ensi viikosta lähtien ryhmät esittävät valokuvauksellisia tilanteita analysoivat presentaatiot, joiden valokuvat ryhmä tuottaa siihen mennessä.
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri Kansallinen digitaalinen kirjasto ASIAKASLIITTYMÄ- Projektin tilanne Ari Rouvari.
Ylempi amk-tutkinto oman työn kehittämisen ponnahduslautana Eija Mustonen TAMK
Tietokone Koostuu keskusyksiköstä, näytöstä, näppäimistöstä, hiirestä sekä muista mahdollisista lisälaitteista. Pöytäkoneiden lisäksi on kannettavia tietokoneita.
Skiaskopia objektiivisena näöntutkimusmenetelmänä
Työpaikkaohjaajat valmentaen vahvoiksi
Lync 2013 Päivän ohjelma ja ohjelinkit
TEATTERI MEDIANA/TOISESSA MEDIASSA Mikko Kanninen TEKIJÄ- hanke. Trailerityöpaja
Metropolian kirjasto oppimisen tukena. Häkkinen / Ylitalo-Kallio Mistä tietoa? Metropolian kirjaston kokoelmat ja www-sivut
JAMK-ESOK Esteettömät oppimisympäristöt Helena Koskimies,
Lync 2010 Päivän ohjelma ja aineistolinkit ebwiki03 Koulutuskeskus Salpaus - Verkko-opetuspalvelut - Erkki Brotkin erkki.brotkin[at]salpaus.fi.
Opetusmateriaalin hallintajärjestelmä ”Matahari” Jouni Huotari ja IST5M1-ryhmä Kevät 2006 Versio
Harjoituksia Jäähalliin
- Mitä videolla halutaan kertoa ja viestittää - Minkä tyylistä musiikkia bändi soittaa - Halutaanko kuvata soittopainotteinen vai tarinapainotteinen.
Heuristinen arviointi Käyttöliittymäseminaari Jere Salonen.
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Suomen teiden kartoitus käyttäen DGPS ja murtoviivasuunnistusta GPS World February 1991.
SÖKÖ II 2007 – 2011 Loppuseminaari Uudenmaan ELY-keskus Apulaisjohtaja Rolf Nyström.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Lync-työpaja Päivän ohjelma ja aineistolinkit ebwiki03 Koulutuskeskus Salpaus - Verkko-opetuspalvelut - Erkki Brotkin erkki.brotkin[at]salpaus.fi.
Opetusmateriaalin hallintajärjestelmä ”Matahari” Jouni Huotari ja IST5S1-ryhmä Kevät 2006.
Sosiaalityöntekijänä verkossa
Tekoälyalgoritmit rooli- ja seikkailupeleissä Otso Mäkinen.
Johanna Saarenpää, Roosa Rinne ja Veera Tervo Vaka 12C
3D-ohjelmat _graphics_software Kurssilla käytetään 3ds Maxia Ala hyvin laaja ja monipuolinen Huipputeknologiaa.
1 3D –grafiikka ja animaatio Lehtiä, videoita ja tenttikysymys alueita Harri Airaksinen;
DVD-oppimateriaali Niko Silventoinen Esityksen sisältö 1. Johdanto 2. Projektin kulku 3. Skiaskopia objektiivisena näöntutkimusmenetelmänä.
1 OH6KVP Heijastinantennit Heijastinantennit ovat yleisimpiä korkean vahvistuksen antenneja niillä saavutetaan yleisesti yli 30 dB vahvistuksia mikroaaltotaajuuksilla.
Havaitsevan tähtitieteen peruskurssi I, yhteenveto Luento , T. Hackman & J. Näränen.
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2012 aikana -”Vanhojen hankkeiden” tilanteiden koordinointi.
USUKO - Uuden Sukupolven Koulu ( ) Monikanavainen oppimateriaalikeskus Integroi erityyppisiä oppimisratkaisuja ja –resursseja Laiteriippumaton.
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2013 aikana -Raahe, Akaa/Valkeakoski, Proficom -”Vanhojen.
Kotilaskut 6 Palautus
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
Luonnontiedeaiheinen projekti
Lohko 3 (Reuna) Alue IV Alue I Alue II Alue III Maalinteko Syöttäminen
Liikuntasosialisoituminen ja liikuntasuhde
Valon taittuminen Valo taittuu tullessaan vinosti kahden erilaisen läpinäkyvän aineen rajapintaan. Optinen tiheys kuvaa aineen kykyä taittaa valoa. Pienet.
3D-grafiikka (2op) Kurssiasiaa Materiaalit:
Sekvenssikaavio– Sequence diagram Lassi Kemppainen
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Opetusmateriaalin hallintajärjestelmä ”Matahari”
Opetusmateriaalin hallintajärjestelmä ”Matahari”
Tehtävä 7.2: SmartArtin animointi
Innovatiiviset rakennusmateriaalit
Digitaaliset videokamerat
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
TEOLLISTUMINEN Pohdi aluksi (ryhmissä):
Innovatiiviset rakennusmateriaalit
Kirjaston tiedonhaun opetus ja tiedonhakijan reitti
Esityksen transkriptio:

3D -virtuaalihahmon animointi liikkeenkaappaustekniikkaa käyttäen Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011

Opinnäytetyö: Optisen liikkeenkaappauksen käyttö hahmoanimoinnissa Tavoite: Tutkia liikkeenkaappausta ja sen käyttöä Tutkia hahmoanimoinnin vaiheita Mediatekniikan liikkeenkaappausjärjestelmän käyttöönotto Tutkia liikkeenkaappausjärjestelmän soveltuvuutta opetusmateriaalin valmistamiseen projektin kautta https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/ 10024/15689/Brotkin_Erkki.pdf?sequence=1 Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011

Liikkeenkaappaus Käyttökohteita Lääketiede Sotilaskäyttö Liikkeet kaapataan ja muutetaan digitaaliseen muotoon Ihmisten liikkeitä Eläinten liikkeitä Esineiden liikkeitä Käyttökohteita Lääketiede Sotilaskäyttö Viihdeteollisuus Elokuva Pelit Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011

Järjestelmät Magneettinen Mekaaninen Optinen 31.8.2011 Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011

Lahden ammattikorkeakoulun järjestelmä Optitrack optinen liikkeenkaappausjärjestelmä Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011

Markkeri Markkerin pinta heijastavaa materiaalia Vertaa heijastimeen Heijastaa kameroista tulevan valon takaisin kameroille Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011

Puku Puku tehty venyvästä kankaasta Kankaaseen voidaan kiinnittää markkerit Tärkeää! Puku täytyy olla sopiva Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011

Kamerat Erittäin valoherkät Kamerat jalustoissa kiinnitettynä 2kpl/jalusta Kameroissa infrapuna valonlähde Markkereista heijastuva valo Videokuva viedään tietokoneeseen -> Liikkeenkaappaus –ohjelmaan Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011

Arena -ohjelma Videokameroilta tuleva videokuva prosessoidaan ohjelman sisällä Arena -ohjelma päättelee markkereiden paikat kolmiulotteissa tilassa pisteiden perusteella Ohjelma muuntaa videokuvan pistedataksi. Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011

Liikedata Liikkeet digitaaliseen muotoon  pistedata muotoon. Käytetään mm. digitaalisten hahmojen ja esineiden animointiin. Käytetään mm. lääketieteen sovelluksissa esim. kävelyanalyysit. Liikedata yleensä jälkikäsitellään erillisellä ohjelmalla (mm. Motionbuilder). Pistedata liikuttaa 3D-hahmon eri kehonosia Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011

Esimerkki projekti FC Kuusysi Opetusmateriaalia junioripelaajille FC Kuusysin junioripelaaja Flash-multimediasovellus Videokuvattua materiaalia Liikkeenkaappauksella animoitua materiaalia Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011

Kaappaukset Koulun liikuntasalissa: isot tilat, olosuhteet kaappauksille hyvät Haltuunottoja, puskuja, laukaisuja ja syöttöjä Ongelma Puku liian iso näyttelijälle  Liikedataan virheitä Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011

Jälkikäsittely Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011

VIDEO Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011

Koulutuskeskus Salpaus Sandbox II –peli Saadaan pelikokemuksesta paljon mielenkiintoisempi Second Life Esimerkki Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011