3D -virtuaalihahmon animointi liikkeenkaappaustekniikkaa käyttäen Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011
Opinnäytetyö: Optisen liikkeenkaappauksen käyttö hahmoanimoinnissa Tavoite: Tutkia liikkeenkaappausta ja sen käyttöä Tutkia hahmoanimoinnin vaiheita Mediatekniikan liikkeenkaappausjärjestelmän käyttöönotto Tutkia liikkeenkaappausjärjestelmän soveltuvuutta opetusmateriaalin valmistamiseen projektin kautta https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/ 10024/15689/Brotkin_Erkki.pdf?sequence=1 Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011
Liikkeenkaappaus Käyttökohteita Lääketiede Sotilaskäyttö Liikkeet kaapataan ja muutetaan digitaaliseen muotoon Ihmisten liikkeitä Eläinten liikkeitä Esineiden liikkeitä Käyttökohteita Lääketiede Sotilaskäyttö Viihdeteollisuus Elokuva Pelit Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011
Järjestelmät Magneettinen Mekaaninen Optinen 31.8.2011 Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011
Lahden ammattikorkeakoulun järjestelmä Optitrack optinen liikkeenkaappausjärjestelmä Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011
Markkeri Markkerin pinta heijastavaa materiaalia Vertaa heijastimeen Heijastaa kameroista tulevan valon takaisin kameroille Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011
Puku Puku tehty venyvästä kankaasta Kankaaseen voidaan kiinnittää markkerit Tärkeää! Puku täytyy olla sopiva Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011
Kamerat Erittäin valoherkät Kamerat jalustoissa kiinnitettynä 2kpl/jalusta Kameroissa infrapuna valonlähde Markkereista heijastuva valo Videokuva viedään tietokoneeseen -> Liikkeenkaappaus –ohjelmaan Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011
Arena -ohjelma Videokameroilta tuleva videokuva prosessoidaan ohjelman sisällä Arena -ohjelma päättelee markkereiden paikat kolmiulotteissa tilassa pisteiden perusteella Ohjelma muuntaa videokuvan pistedataksi. Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011
Liikedata Liikkeet digitaaliseen muotoon pistedata muotoon. Käytetään mm. digitaalisten hahmojen ja esineiden animointiin. Käytetään mm. lääketieteen sovelluksissa esim. kävelyanalyysit. Liikedata yleensä jälkikäsitellään erillisellä ohjelmalla (mm. Motionbuilder). Pistedata liikuttaa 3D-hahmon eri kehonosia Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011
Esimerkki projekti FC Kuusysi Opetusmateriaalia junioripelaajille FC Kuusysin junioripelaaja Flash-multimediasovellus Videokuvattua materiaalia Liikkeenkaappauksella animoitua materiaalia Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011
Kaappaukset Koulun liikuntasalissa: isot tilat, olosuhteet kaappauksille hyvät Haltuunottoja, puskuja, laukaisuja ja syöttöjä Ongelma Puku liian iso näyttelijälle Liikedataan virheitä Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011
Jälkikäsittely Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011
VIDEO Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011
Koulutuskeskus Salpaus Sandbox II –peli Saadaan pelikokemuksesta paljon mielenkiintoisempi Second Life Esimerkki Koulutuskeskus Salpaus 3D MAAILMAT VOL.2 31.8.2011