Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ylempi amk-tutkinto oman työn kehittämisen ponnahduslautana Eija Mustonen 9.4.2014TAMK 20141.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ylempi amk-tutkinto oman työn kehittämisen ponnahduslautana Eija Mustonen 9.4.2014TAMK 20141."— Esityksen transkriptio:

1 Ylempi amk-tutkinto oman työn kehittämisen ponnahduslautana Eija Mustonen 9.4.2014TAMK 20141

2 Ylempi ammattikorkeakoulututkinto Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutusohjelma (Turun amk) Kesto 2,5 vuotta Vaatimukset: vähintään 3 vuoden työkokemus, ennakkotehtävä Oma tausta: tradenomi kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelmasta toukokuu 2005, tietopalvelusihteeri tammikuu 2006-> Suoritetaan työn ohessa, lähiopetusta 2 pv/kk, etätehtäviä 90 op, joista 30 op muodostaa kehittämistehtävä Osallistujien erilaiset taustat: kirjastonjohtajasta kirjastovirkailijaan Pieni ryhmä, 18 henkilöä Mahdollista hakea Koulutusrahastosta aikuiskoulutustukea esim. kehittämistehtävän tekemisen ajaksi 9.4.2014TAMK 20142

3 Ylempi ammattikorkeakoulututkinto 2 Mielenkiintoisia kursseja, esim. osaamisen kartoittaminen, informaatioarkkitehtuuri, budjetointi, työhyvinvointi Tehtävät käytännönläheisiä/työelämälähtöisiä Käytännön työkaluja oman työn kehittämiseen Osaamisen ja oman itsensä päivittäminen Verkostoituminen Luottamuksen ilmapiiri Ajatusmaailman laajentuminen Oman työn/työpaikan arvostaminen 9.4.2014TAMK 20143

4 Yleistä kehittämistehtävästä Aihe omalta työpaikalta Aiheita mm. tilasuunnittelu, kokoelmapolitiikan laatiminen, tiedonhankinnan opetus, palvelujen kehittäminen, viestintä Yhteistyöllä eteenpäin – TAMKin opinnäytetyön kirjastokappaleen palautusprosessin kehittäminen Kehittämistehtävät löytyvät Theseus- julkaisuarkistosta: https://publications.theseus.fi/handle/10024/63 935 https://publications.theseus.fi/handle/10024/63 935 9.4.2014TAMK 20144

5 Kehittämistehtävän lähtökohta TAMKissa opiskelija palauttaa opinnäytteen joko sähköisesti Theseus-julkaisuarkistoon tai kansitettuna paperiversiona kirjastoon. Paperisesta opinnäytteestä täytetään julkaisusopimus. Myös luottamuksellinen opinnäyte palautetaan kirjastoon ja siitä täytetään julkaisusopimus. Kirjasto kuittaa palautetun opinnäytteen winha- opintojärjestelmään. Tämän jälkeen opiskelija voi valmistua. Opinnäytetyön palauttamiseen liittyvät ongelmat: – Opiskelijoiden väärät käsitykset siitä mitä kirjastoon palautetaan – Opettajien käsitys palautusprosessista, opettajilla olevien tietojen ajantasaisuus Miten ratkaista ongelmat? Prosessin ongelmakohtia ja kehitysideoita kysyttiin opintotoimistosta ja ohjaavilta opettajilta 9.4.2014TAMK 20145

6 Työn tutkimusosa Tutkimusongelma: Toimiiko TAMKin opinnäytetyön palautusprosessi? Jos ei, niin miten sitä voisi kehittää? Tietävätkö opettajat miten työ palautetaan kirjastoon? Tutkimusongelman selvittämisen lisäksi tavoitteena jakaa haastatteluissa ajantasaista tietoa palauttamiseen liittyvistä asioista. Mahdollisten ongelmakohtien selvittäminen ja muutosten havainnointi tutkimalla opinnäytetyö-sähköpostin kirjeenvaihtoa keväältä 2012 ja 2013 Haastattelut (3kpl), n. 30 min: liiketalous, hoitotyö, fysioterapia Opintosihteerien sähköpostihaastattelut (2kpl) Sähköinen kysely opinnäytteitä ohjaaville opettajille intranetissä keväällä 2013, vastauksia yht. 83 9.4.2014TAMK 20146

7 Tulokset ja toimenpiteet Opintosihteerien haastattelut: – Tarvitaan ratkaisu opinnäytteen nimitietojen tarkistamiseen – Toimenpide: lähetetään julkaisusopimus kirjaston sähköpostista opintotoimiston sähköpostiin – Ei opiskelijan juoksuttamista opintotoimiston ja kirjaston välillä – Toimenpide: kysyttävä asiakaspalvelussa onko opinnäytteen kuittaamisella kiire Koulutusohjelmien haastattelut: erilaisia käytänteitä koulutusohjelmissa, opiskelijat osaavat palauttaa työnsä saatuaan ohjeet, ehdotettiin opinnäytetyövaiheessa pidettävää työpajaa, johon osallistuisi äidinkielen opettaja, englannin opettaja, IT-tuki, kirjasto. – Toimenpide: työpaja pidetään jatkoa ajatellen mielessä. 9.4.2014TAMK 20147

8 Tulokset ja toimenpiteet 2 Ohjaavien opettajien verkkokysely: opettajilla erilaisia käsityksiä kirjastokappaleen palauttamisesta, opettajat toivovat selkeitä ohjeita palauttamiseen (esim. kirjaston www-sivuilla liikaa ”turhaa” tietoa), ohjeet luottamuksellisista opinnäytteistä opettajien tietoon Toimenpiteet: – Kirjaston www-sivujen sisältöä on muokattu ja yksinkertaistettu. – Opinnäytteen palauttamisesta Theseukseen laadittu videomuotoinen ohje käyttäen Yhteisölliset työmenetelmät – kurssilla opittuja työkaluja – Ohjaaville opettajille laadittu muistilista opinnäytteen palauttamiseen liittyvistä seikoista. Muistilista lähtenyt jakoon TAMKin opinnäytetyöryhmän kautta. 9.4.2014TAMK 20148

9 Mitä koulutuksesta jäi käteen? Kirjaston johtamiseen liittyvien osa-alueiden parempi ymmärtäminen -> ei ole helppoa olla johtaja Tieteellisen kirjoittamisen kynnyksen madaltuminen Opinnäytetyöstä artikkeli ammattikorkeakoulujen verkkolehteen Kreodiin Tarvittavaa tietoa TAMKin opinnäytteen kirjastokappaleen palautusprosessin nykytilasta ja tietoa prosessin kehittämiseen Ponnahduslauta omaan työhön liittyvien ohjeiden kehittämiseen Käytännön työkaluja ohjeiden tekemiseen (Audacity, Windows Movie Maker), Theseus-tallentamisen ohje: http://www.tamk.fi/cms/kirjasto.nsf/$all/28A23AC1D3B79F 46C22576BF003B6263 http://www.tamk.fi/cms/kirjasto.nsf/$all/28A23AC1D3B79F 46C22576BF003B6263 9.4.2014TAMK 20149

10 Tamkin opinnäytteet siististi rivissä. Kiitos! 9.4.2014TAMK 201410


Lataa ppt "Ylempi amk-tutkinto oman työn kehittämisen ponnahduslautana Eija Mustonen 9.4.2014TAMK 20141."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google