Sukupuolisensitiivinen ohjaus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Vapaamuotoinen CV, Kirsi Paasonen
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Toimintaohjeita kesää varten Lue huolella! Jälkiohjauksesta vastaavat: • 9A, 9D, 9E, 9F : Opo Elina Nissinen, p • 9B, 9C, 9G: Opo Satu Hietala,
Puh Powerpoint-esitys ammatillisesta koulutuksesta ja uusista opiskelijaksi ottamisen perusteista:
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Rakkaat ystäväni!.
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Vapaamuotoinen CV, Kirsi Paasonen
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Yhteishaku/AMMATILLINEN KOULUTUS
Oulun aikuislukio 2014.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Norssi ja Varis juttusilla
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Samran Khezri Tampereen yliopisto Kasvatustieteen syventävät opinnot Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus
Nyt puhuvat tytöt Esitys oppituntikäyttöön
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Puh PowerPoint-esitys amk-opinnoista ja uudesta hakukäytännöstä sisältää 25 erilaista diaa vaatii.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
_______________________________________________________ Tasa-arvotyön perusasiakirjat Brighton Declaration 1994 Piikkarit-toimikunnan mietintö.
Yhteishaku 2014.
YHTEISHAUN AIKATAULU 2012 HAKUAIKA OPINTOIHIN PÄÄSY-, SOVELTUVUUS- JA KIELIKOKEET
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Helena Karento HELSINGIN YLIOPISTO KOULUTUS- JA KEHITTÄMISKESKUS PALMENIA VANTAA Suomalais-venäläinen tasa- arvofoorumi Pietari
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
MITÄ LUKION JÄLKEEN? Kati Seise
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Toisen asteen koulutus
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Yhteishaun periaatteelliset muutokset 2006 Muutokset vuoteen 2005 verrattuna: yksittäiset arvosanat otetaan pääsääntöisesti ylioppilastodistuksesta lukion.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Lapsuudelle arvo Kaikilla lapsilla on oikeuksia, jotka toteutuvat eri lailla eri maissa Eriarvoisuus voi liittyä vaikka asuinpaikkaan, uskontoon, köyhyyteen.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
 Yhteishaun aikataulu, käytännöt ja opiskelijavalinta – Jokirannan koulun opot  Toisen asteen oppilaitokset esittäytyvät  Kiimingin lukio  Oulun seudun.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Turvallisuus ja ensiapu ihmiset, omaisuus, tieto, toiminta, ympäristö, työ Fyysinen, psyykkinen ja yhteisöjen turvallisuus Perustus-, tasa-arvo-, lukio-
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Vanhempainillan ohjelma
Liikunnan ja kulttuurin kilpailutoiminta osana oppilaitoksen toimintaa
Erilaisia vaihtoehtoja….
Yhteishaku 2017.
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Sukupuolten tasa-arvo – aktualisoitunut haaste koulutuksessa
1. Valitkaa keksinnöistä kiinnostavin. 2
Tasa-arvosuunnitelma
Toiminnallinen tiedepäivä
Kahden tutkinnon polku
PowerPoint-esitys korkeakoulujen opiskelijavalinnoista 2020-
Saimaan ammattiopisto Sampo
Sähköisen yhteishaun ohjeistus
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
OSAAMISKANSIO Nimi.
Esityksen transkriptio:

Sukupuolisensitiivinen ohjaus Marjatta Lairio professori, Jyväskylän yliopisto Riina Tikkanen suunnittelija, opettaja, Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia

Sukupuolisensitiivinen ohjaus Koulun tasa-arvotyön lainsäädäntöpohja Sukupuoli koulun arjessa Koulumenestys ja koulun jälkeinen elämä Sukupuolisensitiivinen ohjaus

Laki miesten ja naisten välisestä tasa-arvosta (L609/1986, L206/1995, L232/2005) Opetuksen, tutkimuksen sekä oppiaineistojen on tuettava tasa-arvoa. Tasa-arvon edistämisvelvoite koskee myös opettajia. ”Koulutuksen kaikilla tasoilla on pyrittävä purkamaan ajattelutapoja ja käytäntöjä, jotka ohjaavat valitsemaan koulutuksen ja ammatin kaavamaisesti sukupuolen mukaan. Velvoite koskee […] erityisesti opinto-ohjausta ja ammatinvalintaohjausta.”

Uusi pykälä oppilaitoksille (2005) 6 b § Toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi oppilaitoksissa Oppilaitoksen tulee vuosittain yhteistyössä henkilöstön ja opiskelijoiden edustajien kanssa laatia tasa-arvosuunnitelma Sisältövelvoitteita (henkilöstöpoliittinen suunnitelma, opiskelijavalinnat, opetuksen järjestäminen, opintosuoritusten arviointi, seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä)

Segregaation vähentäminen tärkeätä Laki ammatillisesta koulutuksesta (630/1998): ”10§ Hakija saa kaksi lisäpistettä pyrkiessään koulutukseen, jossa koulutuksen järjestäjän päättämässä valintayksikössä ensisijaisista pyrkijöistä on alle 30 prosenttia samaa sukupuolta kuin hakija.

Kehyskertomus: Keväällä 2007 Nina/Niko on peruskoulun yhdeksännellä luokalla. Hän menestyy koulussa hyvin ja viimeisen todistuksen keskiarvo oli 8,3. Ninan/Nikon lempiaineita ovat matematiikka ja kielet. Hän harrastaa kavereiden kanssa roolipelejä verkossa, elokuvia ja liikuntaa. Nina/Niko on pelannut lentopalloa kuusi vuotta, mutta hän kokeilee mielellään uusia liikuntalajeja vuosittain. Tänä keväänä hän joutuu tekemään valintoja ja tulevaisuuden suunnitelmia. Nina ei vielä tiedä mille alalle hän suuntautuisi ja lukio tuntuu hänelle turvalliselta valinnalta. Vuonna 2025 Nina/Niko on 35-vuotias. Kerro mitä hänen elämäänsä kuuluu ja mitä hän on tehnyt peruskoulun jälkeen

Nina Nina kävi lukion (pitkä matematiikka ja ranskan kieli). Hakee kauppakorkeakouluun, muttei pääse. Hän lähtee Brysseliin au-pairiksi, epäonnistuu hankkeessa ja palaa takaisin Suomeen. Hän tekee satunnaisia työsuhteita. Hän pääsee Mikkelin amk:n opiskelemaan matkailualaa, josta valmistuu odotusajassa. Alan töitä ei löydy, mutta mies kuitenkin ja perhe perustetaan. Kaksi lasta tyttö ja poika. Mies insinöörinä kaupungilla, oma rivitalo, Nina tekee satunnaisia töitä matkailualalla ja toimistotöitä. Nina hakee uudestaan kauppakorkeaan ja pääsee sisään. Hän valmistuu maisteriksi pääaineena laskentatoimi. 35-vuotiaana kirjanpitäjänä pienessä tilitoimistossa, lapset 8- ja 10-vuotiaat. Nuoruuden harrastuksista jäi kipinä nettiin ja hän on pyörittänyt ruokaohjeiden nettisivuja, joilla on noin 30 vakituista käyttäjää ympäri maailmaa.

Niko Lukion jälkeen Niko harkitsee liikunnanopettajan koulutusta, mutta hän halusi pitää liikunnan harrastuksena ja vastapainona työlle. Lukion (pitkä matematiikka) hän päätyi lukemaan tietotekniikkaa. Opiskeluaikana hän harrastaa aktiivisesti yliopistoliikunnassa liikuntaa ja siellä hän tapaa englantilaisen tytön. Niko pääsee opiskelijavaihtoon Cambridgeen, joka on tytön kotiyliopisto. Lahjakkaana ja kielitaitoisena opiskelijana Niko saa töitä it-alan firmasta, johon hän tekee diplomityön. Nikon englantilainen tyttöystävä saa töitä saman firman kansainväliseltä osastolta. Kolmikymppisinä he avioituvat. Työt vievät välillä Englantiin. Vakituinen asunto hankitaan pääkaupunkiseudun ulkopuolelta. Tiiviin työtahdin lisäksi parilla on aikaa liikunnallisiin harrastuksiin. 35-vuotiaana Nikolla on parin vuoden ikäinen tyttö, hyvä ja haastava työ sekä monikulttuurinen koti.

Sukupuoli Sukupuolta ei tule tarkastella pelkkänä abstraktina ihmisen ominaisuutena tai roolina vaan suhteena, joka määrittyy konkreettisesti kussakin historiallisessa tilanteessa. Se mitä on määritelty maskuliiniseksi ja feminiiniseksi, on vaihdellut eri kulttuureissa ja eri aikoina.

Sukupuoli koulun arjessa Tiedot perustuvat mm. seuraavien tutkijoiden tuloksiin: Tolonen 1999, Gordon, Holland & Lahelma 2000, Sunnari 2003, Palmu 2003, Lehtonen 2003). - Opettajien suhtautuminen tyttö- ja poikaoppilaisiin - Tyttöjen ja poikien koulumenestyksen erilainen tulkinta - Naisten näkymättömyys ja stereotypioita vahvistava sukupuolten kuvaaminen koulujen oppisisällöissä - Mediakeskustelu sukupuolikysymyksistä

Sankaritarina Niko menee peruskoulun jälkeen lukioon, jossa hän ei ehtinyt opiskella, vaan päivät menivät verkkopelaamisessa. Nikolla on paljon kavereita. Hän valjastaa koulut koneet vertaisverkkopalvelijaksi, jonka kautta levittää elokuvia, musiikkia, pelejä. Poliisi puuttuu asiaan tekijänoikeusmaksut. Niko erotetaan koulusta ja hän saa suuret sakot, muttei vankilatuomiota, koska ei ollut tehnyt tekoja ansaitsemismielessä. Niko hankkii töitä ja hän pääsee jonkun ulkomaalaisen it-firman palvelukseen kehittämään laillista ja maksullista vertaisverkko palvelua. 35-vuotiaana Niko on optiomiljonääri, joka viettää puolet ajastaa piilopirtissä Lapissa.

Tytöt pärjäävät koulussa ja pojat koulun jälkeen Tytöt pärjäävät koulussa ja pojat koulun jälkeen! – sanonta todentuu kouluissa ja työelämässä. Suomessa koulutusalojen ja työelämän ammattien segregaatio EU-maiden korkein.

Koulutuksen segregaatio: tutkinnot aloittain

Tasavertaiset työmarkkinat -työryhmän muistio 2004:1, 42 (OPM): Oppilaan- ja opinto-ohjauksen kehittäminen on keskeinen keino lieventää segregaatiota. Oppilaan- ja opinto-ohjauksen kehittäminen ei kuitenkaan kosketa ainoastaan opinto-ohjaajia vaan koko opettajakuntaa

Sukupuolisensitiivinen ohjaus Sukupuolisensitiivinen ohjaaja tiedostaa ja ymmärtää, että maailma on monessa suhteessa erilainen naisille ja miehille ja kykenee huomioimaan tämän kohdatessaan opiskelijoitaan Sukupuolisensitiivinen ohjaaja kykenee tiedostamaan omia uskomuksiaan ja olettamuksiaan sekä arvioimaan tulkintojaan Sukupuolisensitiivisellä ohjaajalla on riittävästi tietoa sukupuoleen liittyvien konstruktioiden ja toimintojen kehittymistä säätelevistä tekijöistä

Sukupuolisensitiivinen ohjaus Sukupuolisensitiivinen ohjaus tukee opiskelijaa tekemään mielekkäitä opiskeluvalintoja sekä suunnittelemaan omaa elämäänsä omista lähtökohdista käsin Sukupuolisensitiivisen ohjauksen tärkeä tehtävä on tukea erityisesti sukupuolelleen epätyypillisen koulutusalan valinneita Ohjauskeskustelussa pinttyneitä stereotypioita puretaan ja vahvistetaan esim matemaattisesti suuntautuneita tyttöjä kannustettiin valitsemaan ei perinteisiä aloja, mutta…(Juutilainen 2003)

Koko koulu ohjaa!