Talousarvio 2006, yhteenveto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkimus- ja kehitystoiminta vuonna 2009 T&K-keskus, Sirpa Nypelö Tilastointitiedot perustuvat WebHansan taloustietoon.
Advertisements

Etelä-Savolla on ratkottavana monia haasteita, mm: Bkt/asukas Etelä-Savossa 73,3% koko maan tasosta vuonna 2010 Etelä-Savo keski-iältään (45,9 v) maan.
LAPIN KUNTATALOUS LAPIN LIITTO Kuntataloustutkija Ella Rautio-Kuosku Heinäkuu 2006.
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2010 tilinpäätökset Toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Tiedotustilaisuus
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Budjetin ydinkohdat •Menojen kasvua hillitään, erityisesti vaalivuoden 2012 jälkeen eli palveluja heikennetään •2013 ja 2014 menojen kasvu alittaa selkeästi.
Seurakuntien tilinpäätökset 2007 ja taloudellisen aseman kehittyminen
1 Pirkanmaan talous ennätysvauhdissa. 2 Liikevaihdon kehitys 2001–2006 (M€) Liikevaihto, kaikki toimialat 2006 (arvio) M€ (+10,2 % vuodesta 2005)
TILINPÄÄTÖS 2013 VALTUUSTO TP 2013 valtuusto.
Jussi Pajunen Kaupunginjohtaja Talousarvio 2008 ja taloussuunnitelma Kaupunginjohtajan ehdotus.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Kotka Pyhtää Hamina Miehikkälä Virolahti © MML, 2012 Kotka-Haminan seutu Heikki Miettinen Kuntatalouden tunnusluvut.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Suuri koulukeskustelu Suuri koulukeskustelu Kunnanjohtaja Olli Riikonen.
Ostopalvelujen kasvu selittää parhaiten menojen jyrkkää kasvuvauhtia Juuassa Palvelujen ostoihin Juuan kunta käytti vuoden 2009 tilinpäätöksen.
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
Sivu 1 Tampereen kaupunki Tietotuotanto ja laadunarviointi Tampere Tampereen muuttoliike 1975–2006 Tulomuuton ja lähtömuuton volyymit ovat suurentuneet.
Sastamalan kaupunki SASTAMALAN TALOUS VUOTEEN 2012 Valtuustojen seminaari Elina Alajoki.
AJANKOHTAISTA TALOUDESTA. Virastopalaveri
Tilinpäätös tilintarkastamattomat tiedot Henkilöstötoimikunta Anne Priha ja Taru Lehtonen.
Toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille Talousarvio 2011.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuvat Opit –juurruttamishankkeen päätösseminaari Riitta Säntti Neuvotteleva virkamies.
Talousarvio 2007 Taloussuunnitelma 2007–2009
Talous- ja strategiaryhmä Väkiluvun muutos tammi-elokuussa 2005 ja 2006 Tampereen seutukunta Lähde: Tilastokeskus, ennakkotieto Koko seutukunta yhteensä.
Talous- ja strategiaryhmä Väkiluvun muutos tammi-heinäkuussa 2005 ja 2006 Lähde: Tilastokeskus, ennakkotieto Koko seutukunta yhteensä tammi- heinäkuussa:
Tilinpäätös 2004.
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2011 tilinpäätökset Toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Tiedotustilaisuus
Aluetilinpito Lähde: Tilastokeskus/Tuotannon ja työllisyyden aluetilit
Kaupunginjohtajan ehdotus Talousarvion laadinnan perusteet.
TAMPEREEN KAUPUNKI 1 Talousarvio 2005 Taloussuunnitelma
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
Talous- ja strategiaryhmä Väkiluvun muutos tammi-syyskuu 2006 Tampereen seutukunta Lähde: Tilastokeskus, ennakkotieto.
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2015 tilinpäätösarviot sekä talousarviot ja taloussuunnitelmat vuosille Toimitusjohtaja Jari Koskinen Tiedotustilaisuus.
Talousarvio 2015 ja taloussuunnitelma E-LA kaupunginjohtaja.
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
TALOUSARVION 2016 LÄHTÖKOHDAT Alueiden johtokunta
Talousarvio 2010 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Talousarvio 2009 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
/hp Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v Lähde: Tilastokeskus Muut menot 0,81 mrd. € Investoinnit 4,70 mrd. € Muut toimintakulut.
TALOUSARVIO 2008 JA TALOUSSUUNNITELMA Esittely
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2015
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021 Lähde: Kuntatalousohjelma 19. 9
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021
TP TP 2009 Toimintatuotot 10,97 11,89 Valmistus omaan käyttöön
TP TP 2009 Toimintatuotot 10,97 11,89 Valmistus omaan käyttöön
Kaupunginjohtajan talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotus 2018–2020
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2016
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Tilaisuus Tarkastuslautakunta Esittäjä Reijo Tuori
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Esityksen transkriptio:

Talousarvio 2006, yhteenveto Asukasluku 31.12.2005 204 500 Veroprosentti 18,00 Vuosikate 75,9 milj.euroa Poistot 78,3 milj.euroa Tilikauden tulos -2,4 milj. euroa Investoinnit, netto 109,2 milj.euroa Talousarvion vaikutus maksuvalmiuteen -15,3 milj.euroa Pitkäaikaisten lainojen muutos +10,1 milj.euroa Lainamäärä 202,8 milj. euroa Vuosikate % poistoista 96,9 Investointien tulorahoitusprosentti 69,5 Lainat euroa/asukas 985

Tampereen kasvu jatkuu Kaupungin ja koko seutukunnan kasvu on jatkunut vuoden 2005 ajan vilkkaana. Lokakuun lopussa kaupungin väkiluku oli 204 333 ja seutukunnan 319 709 asukasta. Vuonna 2006 kasvun odotetaan jatkuvan edelleen nykytasollaan. Kaupunkistrategian mukaan kasvuun vastaaminen vaatii menestymistä laadukkaiden ja kustannustehokkaiden palvelujen järjestämisessä, tasapainoisen ja kestävän yhdyskuntarakenteen rakentamisessa, osaamisen ja luovuuden vahvistamisessa, toimintamallin ja johtamisen uudistamisessa, osaavan ja motivoituneen henkilöstön turvaamisessa sekä vakaan talouden ylläpitämisessä. Vuoden 2006 talousarviossa ja vuosien 2006-2008 taloussuunnitelmassa edistetään näiden menestystekijöiden toteutumista.

Tampereen väestö 1991-2004 Lähde: Tilastokeskus

Väkiluvun muutos tammi-lokakuussa 2005 syntyneiden enemmyys ja nettomuutto (lkm) 15 suurinta kaupunkia Lähde: Tilastokeskus

Palvelut Vuoden 2006 talousarviossa kaupungin palvelutaso säilytetään pääosin ennallaan – merkittäviin palvelujen tasoparannuksiin tai laajennuksiin ei tulopohja anna mahdollisuuksia. Sosiaali- ja terveyspalveluissa keskitytään hoitotakuun edellyttämän palvelutason aikaansaamiseen sekä hoitoketjujen parantamiseen. Sivistyspalveluissa kasvatetaan Sammon keskuslukion oppilasmäärää aiempien suunnitelmien mukaisesti, suunnataan voimavaroja hankkeisiin, joilla tuetaan Tampereen menestymistä Euroopan kulttuuripääkaupunki kilpailussa sekä parannetaan uimahallipalveluita. Yhdyskuntapalveluissa keskitytään merkittävimpiin kaupunkirakenne-investointeihin (Vuores, Ratina, matkakeskus- ja pendoliinotunnelit) sekä kaupunki-infran kunnon säilyttämiseen. Sähköisten palvelukanavien käyttöönottamista vauhditetaan erillismäärärahalla, jonka kohteet päätetään myöhemmin Elinkeinopolitiikkaa vauhditetaan Luova Tampere –ohjelman avulla, jossa pyritään edistämään mm. uutta liiketoimintaa ja kulttuurialan yrittäjyyttä.

Toimintamallin uudistaminen Toimintamallin uudistamista jatketaan kaupunginvaltuuston päätösten mukaisesti. Vuoden 2006 aikana tehdään tarvittava valmistelu pormestarimallin sekä tilaaja-tuottaja mallin käyttöönottamiseksi vuoden 2007 alusta alkaen. Tilaajaorganisaation rakentaminen aloitetaan valitsemalla tilaajaorganisaatioista vastaavat viranhaltijat, joiden tehtävänä on muun muassa määritellä tilattavat palvelukokonaisuudet ja tuotteet sekä valmistella ensimmäiset tilaajabudjetit. Vuoden 2006 aikana tilaaja-tuottaja mallia ja uutta talousarviorakennetta pilotoidaan yhdyskuntapalveluissa, päivähoidossa, perusopetuksessa sekä Sara Hildenin taidemuseossa. Hyvinvointipalveluiden tuotanto-organisaation uudistaminen aloitetaan muodostamalla sosiaali- ja terveys- sekä sivistyspalveluille yhteinen kehittämisyksikkö. Vuosi 2006 on uusien palvelukeskusten (taloushallinto, henkilöstöhallinto, logistiikka, ruokapalvelut, työterveyshuolto) ensimmäinen varsinainen toimintavuosi.

Tasapainoinen yhdyskuntarakenne Kaupungin investointien taso säilyy edelleen korkeana. Investointien kokonaismäärä on 110 miljoonaa euroa, josta kaupungin perustoimialojen osuus on 48 milj. euroa ja liikelaitosten osuus 62 milj. euroa. Investointien osuus on 9 prosenttia talousarvion kokonaismenoista. Vuoreksen asuinalueen suunnittelu etenee ja vuoden 2006 aikana aloitetaan ensimmäisten alueiden rakentaminen. Talousarvioon ja –suunnitelmaan sisältyy yhteensä 25 milj. euroa alueen rakentamiseen. Ratinan alueen rakentaminen käynnistyy. Työt alkavat aluerakennustöinä, mutta loppuvuonna voidaan edetä jo talonrakennustöihin. Talousarvioon ja –suunnitelmaan sisältyy yhteensä 15 milj. euroa alueen rakentamiseen. Nurmi-Sorilan sekä Ojala-Lamminrahka alueiden suunnittelua jatketaan Seudullinen kuntayhtymä aloittaa toimintansa ja seudullista maankäytön suunnittelua ja yhteisen yleiskaavan laadintaa pohjustava rakennemalli-selvitystyö käynnistyy.

Kokonaismenot Liikelaitokset yhdistetty, sisäiset erät poistettu Milj. euroa Varsinainen toiminta 1 092,0 Investoinnit 110,5 Rahoitus 34,0 Kokonaismenot 1 236,5

Tuloslaskelma, tulot Liikelaitokset yhdistetty, sisäiset erät poistettu

Tuloperusteet 2006 Verotulot Verotulojen kasvu on toteutunut arvioidun mukaisesti. Verotulot kasvavat kuluvana vuonna noin 5 prosenttia. Vuonna 2006 verotulojen kasvuksi arvioidaan noin 22,5 milj. euroa eli 3,8 prosenttia kuluvan vuoden toteutumisennusteeseen verrattuna. Valtionosuudet Valtionosuudet kasvavat talousarviossa 14,6 milj. eurolla (+9,4 %). Kasvu kohdistuu pääosin sosiaali- ja terveystoimen valtionosuuksiin. Työmarkkinatukikompensaatio kasvattaa yleistä valtionosuutta Maksut ja taksat Kaukolämmön ja sähkön myyntihintojen ennakoidaan nousevan vuositasolla 10-15 %. Tampereen Vesi ottaa vuoden 2006 alusta käyttöön jäteveden perusmaksun. Mikäli maksuasetukseen tulee muutoksia, sen mahdollistamat korotukset toteutetaan sosiaali- ja terveystoimessa.

Tampereen verotulot 1993 – 2008

Valtionosuudet 2002 – 2006 Ennusteen muutos-% verrattu tilinpäätökseen 2004 TA-esityksen muutos-% verrattu talousarvioon 2005

Käyttötalousmenot Ilman liikelaitoksia ja palvelukeskuksia

Tuloslaskelma, menot Liikelaitokset yhdistetty, sisäiset erät poistettu

Toimialojen nettomenojen vertailukelpoinen kasvu 2005 – 2006 Toimialoittaisia kasvuprosentteja on korjattu vertailupohjiin mukaan otetuilla talousarviomuutoksilla (yht. 8,2 milj. euroa) sekä työmarkkina- ja toimeentulotuen rahoitusjärjestelmän muutoksella (yht. 4,6 milj. euroa).

Toimialojen nettomenojen kasvu 2005 – 2006 *) Toimialojen nettomenojen kasvu ilman työmarkkina- ja toimeentulotuen rahoitusjärjestelmän muutosta on 36,1 milj. euroa eli 4,5 %. Sosiaali- ja terveystoimen menoja nostaa muutokset työmarkkinatuen rahoituksessa (2,5 milj. euroa) ja lastensuojelun suurten kustannusten tasausjärjestelmässä (2,1 milj. euroa), jotka kompensoidaan täysimääräisenä valtionosuuksissa. Ilman näitä muutoksia ao. toimialan kasvu on 22,4 milj. euroa eli 5,5 %.

Tuloslaskelmaosa

Tuloslaskelmaosa

Investoinnit 2005 – 2006 bruttomenot

Rahoitusosa

Rahoitusosa

Vuosikate ja nettoinvestoinnit 1997-2006

Lainamäärän kehitys 1997-2006 Milj.euroa Euroa/as. LAINAKANTA = Vieras pääoma - Saadut ennakot + Ostovelat + Siirtovelat + Muut velat

Talouden tunnusluvut 2000 – 2006