Ymmärrettävyystesti Understandability test

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

LG LÄMPÖPUMPPU TESTI SUORITETTU PÄIJÄTHÄMÄLÄISESSÄ TESTAUS/KOEKÄYTTÖ LABORATORIOSSA.MIKÄÄN SEURAAVISTA LIITOS/KYTKENTÄ TAVOISTA EI OLE SALLITTUA KUIN SITÄ.
1. Presentation • Kanarian saarille muuttanut eläkeläinen punnitsee itsensä kylpyvaa´alla. Vaaka näyttää hänen painonsa a)Lisääntyneen hieman b)Vähentyneen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tilatiedot ja niiden muutokset
Tämän esityksen avulla osaat ladata PAF 5
Testaus ja testausympäristöt
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Jokerivalojen toimintaperiaate
KyläNetti - sivun tekeminen • KyläNetti-sivustoon on luotu valmiiksi esimerkinomainen sivurakenne, jota voi vapaasti muokata • Kaikki sivut eivät ole näkyvissä.
Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Jokapäiväinen elämä Koko kokonaisuuden etusivu Sivujen perusrakenne
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestauksen raportointiohje Testitapauksen raportointi Havainnon raportointi.
Tulosten tulkitseminen SJAL tuomarikoulutus 2013.
Kaikkea mahdollista! Tässä esityksessä on arvoituksia ja muuta pakollista asiaan kuuluvaa. Tämä esitys on lopullinen eikä siitä voi valittaa. Aloitetaanpa…
Ajankäytön hallinta Ajankäytön hallinta
おぼえていますか。 En puhu kiinaa ollenkaan. Saisinko kahvia.
Aineistojen tuonti Finnaan
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestauksen testausohjeet Yleisohjeet testaukseen Havaintoraportin täyttäminen.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Yritysrahoituskysely 2012.
Hyvän esityksen piirteitä – ja mitä kannattaa välttää
2.2. komplementtisääntö ja yhteenlaskusääntö
KJ-I S2003 / Auvo Häkkinen, CT50A2601 / Heikki Kälviäinen0 - 1 Tervetuloa! CT50A2601Käyttöjärjestelmät (4 op)
Projektikatselmus Publicum Teknillinen korkeakoulu Publicum-ryhmä.
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
@ Leena Lahtinen Helia OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 OP.
Paikkoja maailmalla Ja satunnaisia matkailijoita.
Lapin sairaanhoitopiiri Tietohallintastrategia 2007–2011.
AET:n liikkuminen ja liputustekniikka
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
SANAKARTAT Vammaisasiain neuvottelukunta Polku – liikkumistaito H.Hirn.
Suomen Suunnistusliitto ry Suomen Suunnistusliitto.
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
VARHAINEN PUUTTUMINEN
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
1.1. Itseisarvo * luvun etäisyys nollasta E.2. Poista itseisarvot
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Rakenteen ja ilmeen määrittelystä konseptissa. Konseptisuunnittelu Konseptisuunnitelman sisällöstä Konseptisuunnitelmassa kuvaillaan Projektin tausta.
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Miten Kouvolan seutu selviytyy? janne a. Panostukset korkea-asteen koulutukseen Lähde: worldmapper.org © Copyright SASI Group (University of Sheffield)
Käyttöjärjestelmien käynnistyminen
PILKKU.
Mitä kuuluu rakennekaavioille? Jari Sjölund
Mainoselokuvalle tyypillistä Korkeat kustannukset pituuteen/kestoon nähden Täysin manipuloitu tilanne esitetään ikään kuin se olisi realismia/totta – erona.
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Koulutustarjonta Outi Kivipelto
Heuristinen arviointi Käyttöliittymäseminaari Jere Salonen.
SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 1 x: tenttiin valmistautumiseen käytetty aika (tunteja) Perusjoukko μ = 39,87.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestaus – Miksi ja miten?
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Käytettävyystestaus Oppijan verkkopalvelukokonaisuudessa Hanketiimi Satu Meriluoto.
Testaus Testaus Testauksella pyritään löytämään virheitä, jotka sitten korjataan. Yksittäinen testi on yleensä ohjelman suoritus (tietyillä.
Matkailun nettisivujen analysointi
T Henkilökohtainen SE harjoitus
T Personal SE Assignment Pauli Aho Personal SE Assignment Valittu aihe ja menetelmä Käytettävyystestaus (usability testing) ISO :
Berliiniin- Jawohl! Jussi Mäkinen
T /5115 Software Development Project I/II Experience Exchange Session: architects Jari Vanhanen Ohjelmistoliiketoiminnan ja –tuotannon laboratorio.
Simulointipohjaisen kälisuunnittelun vaikutukset WebALT-käyttöliittymiin Mikko Romppainen.
Historia tarkoittaa aikaa tästä hetkestä taaksepäin. Historia on tiedettä, tutkimusta menneistä tapahtumista. Lähteet kertovat menneisyydestä: Arkelogiset.
MapInfon tiedostot TAB – Tiedosto, jonka avulla tietokanta avataan MapInfossa. Tiedostossa tietoja kentistä ja koordinaattijärjestelmästä. DAT, XLS. TXT.
Tutkimussuunnitelma 1. Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan?
1.0 TE DiplomityöEsitelmä/ / JT Soveltuvuustutkimus Lifebelt-ohjelman ideologian käytettävyydestä olio- orientoituneeseen ohjelmointiin Jukka.
18. Testaus.
Kierros 4 - OLO Web.
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
LIIKENNE.
Esityksen transkriptio:

Käyttöliittymien arviointimenetelmät Kari Ukkonen 22.2.2006 Ymmärrettävyystesti Käyttöliittymien arviointimenetelmät Kari Ukkonen 22.2.2006

Ymmärrettävyystesti Understandability test Testataan virtuaali-ikkunoilla (virtual windows) Vain dataa, ei toiminnallisuutta Yleensä paperilla Käyttäjälle näytetään ikkunat yksi kerrallaan ”Mitä luulet, että tässä ikkunassa on?” ”Tunnistatko käyttötilanteen?” Jos käyttäjällä on riittävä ymmärrys ikkunoista, voidaan käyttäjälle näyttää useita ikkunoita ja pyytää suorittamaan jokin tehtävä

Virtuaali-ikkuna Ensin määriteltävä tietosisältö sekä tehtävät (tasks) Tehtävä ≠ käyttötapaus Tehtäviä yksitellen simuloimalla selvitetään mitä dataa ikkunoihin tarvitaan Data jaotellaan virtuaali-ikkunoihin Suunnitteluperiaatteet Vain muutama ikkunatyyppi Vain muutama ikkunainstanssi tehtävää kohden Sama data vain yhdessä ikkunassa Ikkunoiden sisältö lähellä fyysisiä näyttöjä Fyysisellä näytöllä voi olla monta virtuaali-ikkunaa

Testiasetelma Testasin reittioppaaseen liittyviä virtuaali-ikkunoita Muodostin ikkunat suoraan reittioppaan pohjalta Kaksi testihenkilöä (testasin erikseen) 55-vuotias mies, käyttää lähes aina omaa autoa, ei ollut käyttänyt reittiopasta 24-vuotias nainen, käyttää julkista liikennettä päivittäin, reittiopas tuttu

Task 1: Reitin haku Purpose: Hae reitti julkisilla liikennevälineillä pisteestä A pisteeseen B Trigger: Tarve päästä jonnekin Frequency: Satunnaisesti Critical: Päästävä tiettyyn kellonaikaan

Mistä päin Vuosaarta? Metroasemalta? On se varmaan metroasemalta, kun metro on ensimmäisenä. Ei kun… Matkaan kotoa? R = Raitiovaunu?

Mistä tietää ilmansuunnat ilman kompassia? Lähtöpaikka ja määränpää samat Mistä tiedän mikä raide? Yleisilme sekava

Neliöiden ja pallojen ero toiselle epäselvä

Sininen kävelyä?

Mihin koko pysäkkilistausta yleensä tarvitaan? Mihin nämä liittyvät? Miksi tässä on kaikki pysäkit eikä vain vaihtoja? Pitääkö jäädä Ala-Malmilla vai Malmin asemalla?

Task 2: Tallennetut reitit Purpose: Hae toistuva reitti Trigger: Tarve päästä tutusta paikasta tuttuun paikkaan Frequency: Usein Critical: Päästävä tiettyyn kellonaikaan

Tässä on kai omia suosikkireittejä… …vaiko sittenkin hakutulos? Näitä liikennevälineitä pitää käyttää Miksi osa on harmaita?

Löydetyt ongelmat ja parannusehdotuksia Lähtöpaikka epäselvä Luultiin olevan metroasemalla vaikka todellisuudessa on parin sadan metrin päässä siitä Vuosaaren ”keskustassa” Oletukseksi metroasema Ilmansuunnat epäselviä Suunnat pitäisi ilmaista jotenkin muuten Junan lähtöraide puuttuu Lähtöraide näkyviin Kartan symbolien merkitys epäselvä Mahdollisesti eri värien käyttö

Löydetyt ongelmat ja parannusehdotuksia (2) Kartassa sininen viiva ymmärrettiin bussiksi ja kävelyksi Käytettävä esim. pieniä symboleja viivassa Pysäkkilistauksessa turhia rivejä Vain vaihdot tärkeitä Pysäkkilistauksen etäisyydet epäselviä Mistä mihin etäisyys on? Etäisyydet pysäkkien väliin Omat reitit -ikkunan käyttötarkoitus epäselvä Reittiehdotuksia vai tallennettuja hakuja? Liikennevälineet-otsikko muotoon Käytettävät liikennevälineet Pitäisi olla hakunappi…

Itsekritiikkiä Virtuaali-ikkunat eivät olleet oikeaoppisesti rakennettu Pitäisi muodostaa tietomallin pohjalta tehtäviä simuloiden Reittiopas ei välttämättä paras valinta virtuaali-ikkunoiden pohjaksi Vain haku – tarkoituksena olisi, että dataa voisi myös muokata Tehtävien testaus ei onnistunut hirveän hyvin

Miksi ymmärrettävyystesti kehitetty? Tietomallin testaus hankalaa Virtuaali-ikkunoiden avulla voidaan tavallaan katselmoida tietomalli Paljastaa tietosisällön puutteet Paljastaa suurimmat suunnitteluongelmat Testit erikseen ammattikäyttäjille ja tavallisille käyttäjille Paljastaa erilaisia ongelmia Helpohko ja halvahko Voidaan tehdä jo aikaisessa vaiheessa

Mitä eroja käytettävyystestaukseen? Alussa käyttäjä ei saa tehtävää, vaan vain selittää miten ymmärtää ikkunat Löydetään opittavuusongelmia ja puuttuvaa tietosisältöä Tehtävää testattaessa näytetään kerralla useita ikkunoita Testaaja saa paremman yleiskäsityksen järjestelmästä? Ei testata toiminnallisuutta Toiminnallisuuden puutteita ja navigointiongelmia ei siis saada selville Ymmärrettävyystestaus vähemmän työläs ja voidaan tehdä aikaisemmassa vaiheessa Eivät sulje toisiaan pois

Mitä hyötyä ymmärrettävyystestistä? Saadaan selville puuttuvaa tietosisältöä Käytettävä heti realistista dataa esimerkkinä Pohja yksityiskohtaiselle suunnittelulle Lopullinen käyttöliittymä suunnitellaan virtuaali-ikkunoiden perusteella Pohja käytettävyystestaukselle Toisaalta pelkällä datalla testauksessa ongelmia Tehtävien testaus vaikeaa Testihenkilöt eivät hahmota toiminnallisuutta

Lähteet Lauesen S., User Interface Design. A Software Engineering Perspective. Pearson Education Ltd, 2005 Lauesen, S. ja Harning, M.B., Virtual windows: linking user tasks, data models, and interface design, Software, IEEE, 18,4(2001), sivut 67-75 Latva-Koivisto, A, Käyttöliittymän suunnitteluprosessit, Käyttöliittymät II, syksy 2004, luennon 3 kalvot