SISÄPELITAKTIIKOISTA MIESPESÄPALLOSSA Lajinkehittämistyö Mikko Kylmälä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
B – TYTÖT Miesvartiointi
Advertisements

Naperopesissäännöt 5 § 7 §
TT-VOLLEYN JOUKKUEIDEN ja HARJOITUSRYHMIEN OHJESÄÄNNÖT HARJOITUKSIA, PELEJÄ JA TURNAUKSIA VARTEN.
Työurien repaleisuus ja pätkätyöt
Tikkurilan Palloseura
Odotukset seuratoiminnalta eri elämänvaiheissa
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
TEEMAT VUOROVAIKUTUS -VASTUSTAJAN KUNNIOITTAMINEN -PALLOTTOMAT TILANTEET -RANGAISTUKSET - UUDET PELISÄÄNNÖT.
Hämeenlinnan Jalkapalloseura ry Harjoituksen kulku.
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Liike ja valppaus p p Ilman palloa, käännöksissä katse parissa
FC Jazz D12 Harjoitussuunnitelma Jakso 4
Pesäpallon Historia ja Kilpailutoiminta
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Pelikirja D-tytöt YlöR JOUKKUE Joukkueessa on kenttäpelaajia ja vaihtopelaajia Kaikki pelaajat ovat kavereita Auta kaveria  1. ja 2. kosketus.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Loiskeen junioritoiminta
Seuratoiminnan kehittäminen
Todennäköisen käsite alakouluikäisille
TASAPAINON RAKENTAMINEN
HARRASTE- JA SENIORISÄÄNNÖT Kotka Mitä tarvitaan harrastekiekon pelaamiseen? Suomen Jääkiekkoliitto / Erotuomarikoulutus2.
1. 5v2 pallonhallinta + prässi + tilanteenvaihto
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
IKÄLUOKKAMALLI C 15.
MUM8TM D-jatko Heikki Hietala. Kurssin rakenne 8 x 2 x 3 h lähiopetusta = 48 h Omaa työskentelyä 33 h Yhteensä 81 h = 3 op. Kurssi koostuu 3DS Maxin.
Onnistunut tapahtuma Miten teet tilaisuudestasi kiinnostavan? Vaikuttajan näkökulma – Antti Kaikkonen.
T99 Salamatytöt Kausi Kyselyn tuloksia Todella vähän palautettuja, 16kpl 30:stä Tulokset tukevat tämän hetkistä suuntaa.
Rannelaukaus Lajitaito
Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa.
PELIN OHJAAMINEN F-JUNIOREISSA
JäPS PELIFILOSOFIA 5v5 Puolustuspeli: Hyökkäyspeli:
Vertaisohjaajatoiminta - itsearviointi ja auditointi 3/29/2015Tommi Ripatti / Nuorisoasiainkeskus.
Mitä halutaan pelin tulevaisuudelta? Mika Helminen kilpailupäällikkö Meidän kaikkien peli -seminaari Holiday Club Tampereen kylpylä.
Tilanne 1: Hyökkäävän joukkueen pelaaja roikottaa mailaansa ringetteviivan väärällä puolen. Mikäli tulkitaan rikkeeksi (tahallinen: maila jatkaa roikkumistaan.
FC HONKA - XX Toimintasuunnitelma Kausi FC HONKA - XX Toimintasuunnitelma 1.Pelaajat Pelaajaluettelo 2.Valmentajat Valmentajat/Yhteystiedot 3.Joukkueenjohtaja.
T YTÖT 00 ALOITUSPALAVERI KAUDELLE Jäähallin kokoustila.
HyPS P06 Joukkueen omat säännöt 1. 2 Säännöt Kannustamme reilusti ja rehdisti kaikkia, emme arvostele toisten suorituksia Kiusaamissa ja häiriökäyttätymisissä.
Lämpövyöhykkeet ja ilmasto
U15 Alueleiriharjoitteita. Pallonhallinta Max 3 kosketusta > 5 syöttöä aikaa murtautua maalintekoon porttien läpi Tilanteenvaihto Laitaan ohjaaminen /
Valmentajakoulutus Harjoittelun suunnittelu Liedon Pallo Hannu Paatelo.
Suomen Jääkiekkoliitto1 VUOROVAIKUTUS JA JOHTAMINEN LTV 2.
Vihellän aloituksen VierasKoti Vierasjoukkue aloittaa ottelun.
Tilanne 1: Hyökkäävän joukkueen pelaaja roikottaa mailaansa ringetteviivan väärällä puolen. Mikäli tulkitaan rikkeeksi (tahallinen: maila jatkaa roikkumistaan.
Uefa B Lopputyö Jussi Riikonen Teema Hyökkäys Pelinavaaminen
Joensuun maila B-tytöt ja suomensarja 2017
Viiden suora -peli ristinolla-peli (viiden suora) esim. yhtälön ratkaiseminen, prosenttilaskenta, sähköopin perussuureet (PUImURI) jne. 11x11-ruudukko,
MPS Havainnointi Pelaajan tulee havainnoida:
Mielenterveyden häiriöt
Vanhempainkokous.
Bridgen jatkokurssi 2 – lähtökortit jatkuvat
Urheilu YhdYsvallat.
P05 ja P06 toimintasuunnitelma
PELIN OHJAAMINEN F-JUNIOREISSA
FJK -06 PELIMUOTO 8 VS 8 PELITAPA 3 – 1 – 3 / Tasapaino koko kentällä
Vanhempien rooli lapsen harrastuksessa
Lentopalloa sarjajoukkueessa
PELIN OHJAAMINEN F-JUNIOREISSA
Klubin arvokeskustelu
KJT Haukat 02 Iso tavoite opetella urheilullisuutta ja elämänhallintaa
Kotipelin järjestäminen Blues-turnaus Joukkueen vaatetus
Hyökkääminen/ Oman maalivahdin avaus
Nimenhuuto Treenit: Ottelut:
Jalkapallo.
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Ohjeita Valmentajille/ joukkueenjohtajille tehtävät ennen fba tapahtumaa - pelaajien lisäys - joukkuetapahtumien lisäys (valmentaja)
Huomioitavaa pienpesiksen pelaamisessa
LUONNE – Omistajuus kehittymisestä
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
G-tuomarikoulutus Paikka ja aika.
”Vanhojen” tuomarien koulutus
Esityksen transkriptio:

SISÄPELITAKTIIKOISTA MIESPESÄPALLOSSA Lajinkehittämistyö Mikko Kylmälä

1. JOHDANTO  Sisäpelitaktiikoissa paljon tutkittavaa/selvitettävää  Pallo on pitkälti pelinjohdon ja valmennusjohdon käsissä  Taktiikoiden erot ja vaihtelut näkyvät pelistä selvästi  Eri taktiikoiden ”sääntöjä” ja ”ajatuksia”  Pelinjohtajien mietteitä - taktiikoista - säännöistä

2. MATERIAALIN VAIKUTUS SISÄPELITAKTIIKKAAN  Taktiikan valinta on materiaalilähtöistä  Materiaali voi rajata mutta myös aukaista eri vaihtoehtoja  Pelaajien roolitus kasvanut spesialistit  Eri taktiikka vaihtoehdot mahdollistavat menestymisen hyvin erilaisilla materiaaleilla  Tulosta saavutettu, niin viidellä kuin kahdellatoistakin sisäpelaajalla

2.1 MATERIAALI + PELINJOHTO  Mitä enemmän on mahdollisuuksia, sitä enemmän on vastuu pelinjohtajilla  Pelinjohtajan kädet saattavat olla taktiikan valinnan suhteen heti alkujaan sidotut  Pitkässä juoksussa voidaan saada aikaan tarvittavat muutokset Materiaali ja valmennusjohdon ajatukset muokkaantuvat yhteen  Pelinjohtajien valintojen merkitys - ”Tietty taktiikka hinnalla millä hyvänsä” - ”Taktiikka voi vaihdella, aina tilanteesta riippuen”

3. ERI TAKTIIKOIDEN VAIKUTUS OTTELUTAPAHTUMAAN  Sisävuorojen kestoissa huomattavia eroja  Sisävuorojen tuloksellisuus ei välttämättä riipu sisävuorojen kestoista Pitkä sisävuoro voi olla tulokseton ja lyhyt sisävuoro vastaavasti tehokas  Tehokas sisäpelitaktiikka saattaa joskus olla tylsää ja pitkäveteistä katsottavaa

3.1 ERI TAKTIIKOIDEN VAIKUTUS PELAAJIIN  Taktiikka vaikuttaa huomattavasti kuormittavuuteen eri pelaajien välillä  Roolitus on myös muuttanut pelaajien välistä kuormitusta  Hyökkäys ulkopelijoukkuetta vastaan voi olla eri tasoista  Jotkut ovat lähes pääsääntöisesti ulkopelaajia ja rooli sisällä on olematon  Nykyään voitaisiin puhua jopa sisä- ja ulkopeli jokereista erikseen

4. HUIPPUTASON VAATIMUKSET  Kärkitasolla ei voida enää pelata ”sosiaalipalloa” menestyksen hakeminen vaatii veronsa  Kasvattajaseuroissa / alemman sarjatason joukkueissa ” kaikki pelaa” systeemi on järkevämpää  Pääsääntöisesti nuorten läpimurto yhdeksikköön tapahtuu ulkopelin kautta vastuu sisäpelissä kasvaa myöhemmin

5. SÄÄNNÖT JA ”SYSTEEMIT” 5.1 KAHDEN KÄRJEN / 12 PELAAJAN PELI  ” Kahden palon ykköskärki, yhden palon kakkoskärki ”  ” Ei kahta paloa peräkkäin ”  ” Ykköskärki riskillä, kakkoskärki riskittömästi ” Laiton tai vaihto, koppi tai väli  ” Vastuun jako vaihtelee kärkien välillä päivästä riippuen”  ” 12 miestä käy mailan varressa sisävuoron aikana”

5.2 YHDEN KÄRJEN PELI  ” Kaikki satsataan kärkeen” ”Terävä nyrkki”  ” jokerit n. 8 pelimiestä”  ” Hätävara kakkoskärki 7-9”  ” Ei saa katketa ennen nelosta ja vitosta”  ” Pitkä ykköskärki riskillä, loppupää riskittömästi”

6. MIESTEN SUPERPESIKSEN PELIJOHTAJIEN MIETTEITÄ  ” Mestaruus voitetaan yhdellä tehokkaalla kärjellä ja oikein roolitetuilla jokereilla”  ” Tiettyjen pelaajien säästeleminen on taakse jäänyttä. Niin ulko- kuin sisäpelissäkin kaikki mahdollinen pitää pystyä hoitamaan”  ” Se on joukkueelle selkeä voimavara, jos pystyy muuttamaan sisäpelitaktiikkaa radikaalisti kesken kauden”  ” Pitää muistaa, että sisäpelissä väliin jätetyt pelaajat ovat pääosin nuoria”

6.1 KYSELY  Vastasi 11 viime kesän pelinjohtajista  Vastustatko / kannatatko pelaajien väliin jättämistä?  Yhdeksän pelinjohtajaa vastustaa  Kaksi pelinjohtajaa kannattaa  Muutosehdotus: Pelaajia saa jättää väliin Max. yhden!?