Avoinyliopisto.fi-palvelukonsortion johtoryhmä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kansallisen opetustoimen tietomallin vaatimukset korkeakoulujen tietomallille.
Advertisements

Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Korkeakoulujen opintihallinnon yhteentoimivuuden viitearkkitehtuuri Raketti-fasilitaattorin näkökulma OPI-työn tuloksiin Klaus Lindberg.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-OPI.
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OPI:n arkkitehtuurityö,
Korkeakoulut ja julkisen hallinnon arkkitehtuurin hierarkia Ilmari Hyvönen
Tiptop – kokonaisarkkitehtuurin kuvaaminen projektissa
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Ajankohtaista
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OPI-kehityshanke:
Koulutustiedon verkkopalvelu KoTVe ja TARJONTA tietovaranto Avoinyliopisto.fi – palvelukonsortion johtoryhmä Ulla Angervo, Opetushallitus.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Oppijan verkkopalvelu keskitetyt palvelut
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Koulutus (Learnign opportunity) hakukohde, opiskeluoikeudet ja opintosuoritukset.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Arkkityön.
Valmistelevan työryhmän ehdotus ja 3.6. käydyt keskustelut Pekka Linna,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Ohjausryhmän.
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietoon perustuvaa.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietovarannon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Mitä.
Tämän session aiheet RAKETTI-OPI-osahankkeen esittely
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Tiptop – product visio Mats Lindstedt, Lauri Stigell, Petri Heinonen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
FUAS-Opiskelijahallintojärjestelmä Virtuaalikampuksen työryhmä
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
VIRTA osana korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto Tietohallinnon vastuualue.
Lukuvuosi-ilmoittautumispalvelu. Mistä tässä on kyse? Jatkossa korkeakoulut (opintohallinnon perustietojärjestelmät, käyttäjähallinto) saavat luotettavasti.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-hankkeen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OILI.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
TIPTOP-projektin kartoituksen vaihe korkeakoulujen tietomallin muutostarpeiden osalta Petri Heinonen Juha-Pekka Pihlajakoski Lauri Stigell Opi-Synergia.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-OPI 2008–2010.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Todennetun Osaamisen Rekisteri TOR-Projekti Esa Keränen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ Korkeakoulujen sähköinen hakujärjestelmä Anita Johansson.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Opi,
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
ARKKI-työn tulokset Opin leirin tuloksien käsittely ja jatkotyöstö.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Siis mitä olemmekaan tekemässä?
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Opiskelijaksi-ilmoittuatumis-
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Kati Kettunen Palvelujohtaja Opetus- ja opintopalvelut
Opetus- ja koulutusyhteistyöhön liittyvä korkeakoulujen tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen ja arkkitehtuurityö – HAHMOTELMAA
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot Yhteenveto KOOTuki-ryhmän avoimesta etäkokouksesta Helena Majamäki
06/16.
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Arkkitehtuurit ohjaavat Valtakunnalliset, keskitetyt ICT-palvelut
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Esityksen transkriptio:

Avoinyliopisto.fi-palvelukonsortion johtoryhmä ”Erityisesti johtoryhmää kiinnostaa OPI:ssa kaikki mahdolliset avoimeen liittyvät asiat” Avoinyliopisto.fi-palvelukonsortion johtoryhmä 6.9.2011 Lauri Stigell

RAKETTI-OPI-osahanke Lähtökohta tuottaa opintohallinnon perustietojärjestelmän tukemaan korkeakoulujen koulutustehtävän hoitamista taustalla voi toimia uusi tai jo käytössä oleva tietojärjestelmä (”HIS”…)

2010 Opin asiantuntijaryhmien havainnot nykytilasta lähtökohtana Korkeakoulujen opintohallinnon perusjärjestelmään liittyvät palveluarkkitehtuurit eroavat toisistaan Yhdistävä tekijä on laaja ja monipuolinen palveluvolyymi Keskeinen eroavaisuus on palveluiden taustalla perusjärjestelmän sijasta

Opi 2011 Tuottaa korkeakouluille yhteisen opiskelun ja opetuksen tukitoimintojen tavoitetilan kokonaisarkkitehtuurin kuvauksen Suunnittelee, miten opiskelijan ja opetuksen tuen tietojärjestelmäpalvelut toteutettaisiin yhteistyössä siten, että syntyy hyvin yhteentoimiva palvelukokonaisuus

Opin tarkennetut tavoitteet (1.1) Tavoite 1: Määritellään ja toteutetaan kaikille korkeakouluille palveluna tarjottavia opintohallinnon järjestelmäpalveluja sekä viitearkkitehtuuri tukemaan korkeakoulujen koulutustehtävän hoitamista. Tavoite 2: Perustavoitteen tukemiseksi opintohallinnon tietojärjestelmäkehityksessä otetaan käyttöön RAKETTI-XDW-osahankkeessa syntyvä, operatiivisen toiminnan tarpeiden mukaan laajennettava kansallinen käsite- ja tietomalli tietojen yhteismitallisuuden varmistamiseksi. Tavoite 3: Samanaikaisesti korkeakoulujen opintohallinnon tietojärjestelmien kehittämishankkeiden kansallista koordinointia tehostetaan; ja Tavoite 4: Keskitetty palveluntuottaja tarjoaa kehittämishankkeissa syntyvät osajärjestelmät korkeakouluille palveluna perustettavan kansallisen opintohallinnon ohjelmistopoolin kautta.

Opin vaiheet Uusi opintohallinnon järjestelmä (”HIS”) Perusjärjestelmä (”ydinrekisteri”) Uusi paradigma: järjestelmäpalveluja, kehitysprojektit Arkki…

OPI-osahanke www.csc.fi/opi ohjausryhmä synergiaryhmä ARKKI – arkkitehtuurityö LADOK3 – ruotsissa tapahtuu KOTVE – koulutustarjonta KSHJ – hakujärjestelmä TOR – osaamisrekisteri SADe-Tarjonta -tietovaranto RS3G – Student Mobility NORD – Nordforum VIRTA – viranomaistietovaranto TTY-perusrekisteriprojekti HY / Aalto / TaY -perusrekisteriprojekti PEPPI – koulutuksen suunnittelu (Metropolia) JY-perusrekisteriprojekti HY / TaY: Aikuiskoulutuksen toiminta- ja tietoarkkitehtuurin määrittely seurannassa LVI – ilmoittautuminen HV – haku ja valinta MAKSU – maksupalvelu OPINTO-OIKEUDET TARJONTA – tiedonvälitys TIPTOP – tukea opintopolulle INTEGRAATIO – järj.palvelut Käynnissä / valmis Valmisteilla Valmisteluvaihe omat projektit

Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen kokonaisarkkitehtuurityö Sisällön kehittäminen OHA, Opi-osahanke Valmiin luonnoksen esittely ja jatkokehitys syksyllä 2011 Arkkitehtuuria toteuttavia kehitysprojekteja jo 2011 alkaen (TIPTOP, LVI, TARJONTA…) Teknologia- alusta Opi-INTEGRAATIO, SADe, FUCIO, AAPA, kk:t Viestiväylä, yleis- ja järjestelmäpalvelut Päätöspisteet akuutteja Sitoutuminen, päätöksenteko KOKOA, OKM, SADe (VM), OPH, Opi, kk:t Vuoden 2012 alusta alkaen korkeakoulujen osalta; RAKETTI-Opi 24.5.2011 Pelisäännöt (RAKETTI-pelisääntöryhmä)

XDW Prosessit-palvelut XDW Opin arkkitehtuuri

Toimintaympäristön muutos: Opiskelu ja tutkinnot Opiskelijat hakeutuvat nykyistä laaja-alaisempiin koulutuskokonaisuuksiin. Tutkinnon tavoitteet yleismaailmallisempia; erityisosaaminen syntyy aktiivisen työelämäosallistumisen avulla. Yhteistyö koulutuksen järjestämisessä on lisääntynyt kansallisesti ja kansainvälisesti. Opetustarjonta on pirstaloitunut eli yhteen tutkintoon opetusta tuottavien toimijoiden määrä on kasvanut. Liikkuvuus on muuttunut vallitsevaksi toimintamalliksi. Opiskelijat suorittavat opintoja useammassa korkeakoulussa.

Toimintaympäristön muutos: Tietoon perustuvien palveluiden merkitys Seurannan merkitys on kasvanut suunnittelun lähtökohtana. Opiskelijoiden tuen tarve kasvanut "itseohjautuvuuden" vuoksi.

Toimintaympäristön muutos: Tietovarannot ja tietojärjestelmät Kansalliset ja kansainväliset tietovarannot ovat korvanneet nykyisiä organisaatiokohtaisia tietovarantoja. Tietojärjestelmät ovat palvelupohjaisia ja niiden moduulit joustavasti vaihdettavissa tarvittaessa. Korkeakoulut kehittävät aktiivisesti palveluja. Ratkaisut noudattavat standardeja.

Tähän on sitouduttu RAKETIN Opi-osahankkeen ohjausryhmä on 24.5.2011 ja RAKETTI-hankkeen ohjausryhmä 13.6.2011 sitoutunut kehittyvään arkkitehtuuriluonnokseen Korkeakoulut ja sidosryhmät voivat sitoutua myöhemmin (2012 alkaen; pelisäännöt)

Arkkitehtuuriperiaatteita Palveltava toiminta on jatkuvasti uudistuvaa Käytettävät palvelut ja palveluita käyttävät prosessit poikkeavat eri asiakkailla Siirtymä kohti tavoitetilaa on asteittainen, ”modulaarinen” Tietovarannot muodostavat yhteisen ytimen Arkkitehtuuri- ja integraatiotason kontrolli halutaan säilyttää ”in house” Kokonaisarkkitehtuurinäkemys on palvelukeskeinen (SOA) tässä ja sidosarkkitehtuureissa

Opin arkkitehtuurin luonnos

Toimintaa tukevat palvelut: yleisin taso Koulutuksen suunnittelu Koulutustarjon-nan esittäminen Opetustarjonnan esittäminen HOPS Haku- ja valintapalvelu Arviointipalvelut Ilmoittautumis-palvelu Opetuksen toteuttamisen palvelut Opintojen etenemisen seuranta

TIPTOP-kohteena Koulutuksen suunnittelu Koulutustarjon-nan esittäminen Opetustarjonnan esittäminen HOPS Haku- ja valintapalvelu Arviointipalvelut Ilmoittautumis-palvelu Opetuksen toteuttamisen palvelut Opintojen etenemisen seuranta

Hakeutujan verkkopalveluiden -kohteena Koulutuksen suunnittelu Koulutustarjon-nan esittäminen Opetustarjonnan esittäminen KOTVE; Tarjonta tietovaranto HOPS Haku- ja valintapalvelu Arviointipalvelut K S H J Ilmoittautumis-palvelu Opetuksen toteuttamisen palvelut Opintojen etenemisen seuranta KSHJ; OPI-LVI ja -MAKSU TOR; KSHJ

Tietovarannot

Summaten Avoimen opetuksen, täydennyskoulutuksen ym. ei-tutkinto-opiskelun integrointi perustoimintaan erityisesti hallinnon ja tukipalveluiden (kuten tietojärjestelmäpalveluiden) osalta Avoin yliopisto luo, hyödyntää ja muokkaa samoja tietoja, samoissa tietovarannoissa muun opetuksen kanssa. Käsitteellinen ja toimintatavallinen yhtenäisyys muun opetustoiminnan kanssa Henkilökunnan osalta käytetään samoja tietojärjestelmiä Opintohallinnon perusjärjestelmää ei ole olemassa vaan on olemassa keskeisiä rekisterejä ja tiettyjä ryhmiä palvelevia järjestelmäkokonaisuuksia ”Ydin” – siis yhteinen – on tietovarannoissa. Opin tavoite on tietovarantojen yhteiskäyttöisyyden lisäämisessä (vrt. julkisen hallinnon perustietovarantojen hyödyntämisen tavoitteet) Oppijoiden eri ryhmille jatkossakin eriytyviä tietojärjestelmäpalveluita; toisaalta myös yhteisiä osia, esim. ilmoittautumisen ja esim. maksupalveluiden osalta