Olli Silvén Koulutusrehtori. Introduction Research TeachingCooperation Pro gradu –töiden valmistumisprosessissa on vielä vankka paperin maku • tavoitteena.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO LIIKUNTATIETEELLINEN TIEDEKUNTA
Advertisements

Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
HARMAA TALOUS YRITTÄJÄN NÄKÖKULMASTA.  Kun hintahaitari eri tarjoajien välillä on yli 40 % voi kysyä pelaako kaikki samoilla pelisäännöillä ?  Pelisäännöthän.
eTentti Jyväskylän yliopistossa
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Ipon Laajakaistapuhelin
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Tärkeämpää kuin arvaatkaan
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
”Kun Kusti polkee…, niin posti kulkee…”
EGradu ja Oodi Opintohallinnon palvelut ja Oodi-tuki Katja Pura.
Tutkijakoulutuksen jatkokurssi, Lääkäripäivät Kirjoittaminen ja julkaiseminen Prof. Annamari Ranki HY/ HYKS.
Tekniset ongelmat, aikataulu ja ohjeistus OKM:stä johtuvat ongelmat Tiukka aikataulu Ohjeistus myöhässä tiedonkeruuseen nähden Muutokset ohjeistuksessa.
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
Miten HELDA ja TUHAT liittyvät koulutukseen ja miten ne otetaan huomioon eri tasoilla? Teodora Oker-Blom Viikin tiedekirjasto.
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Informaatioteknologian tiedekunta 2006 Prosessien mallinnus IT-tiedekunnassa Pro.Laatu.Pro Tommi Kärkkäinen Olli Hokkanen Miika Nurminen.
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Opinnäytteiden metadata Metadata-päivä, Helsingin yliopisto, Jyrki Ilva, Helsingin yliopiston kirjasto
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutorkoulutus Kansainväliset palvelut
Kirjastojen muuttuva toimintaympäristö Kirjasto 10 ja Lasipalatsin Kohtaamispaikka: uudet yhteistyömallit.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Tiia Hämäläinen Emmi Kankaanpää Sanna-Mari Pulkkinen
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Väitöskirja on puheenvuoro
Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi
Joensuun yliopiston kirjasto / Antti Laurila / Verkkojulkaiseminen Joensuun yliopistossa Antti Laurila.
Kirsti Nurkkala ja Ville Varjonen Acta Universitatis Ouluensis -sarjan toimittaminen Yliopistokirjastojen julkaisupäivä Oulun yliopistossa
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Verkkokirjasto Theseus osa Open Access -hanketta Anna-Kaisa Sjölund Ammattikorkeakoulujen Open Access-hanke Kirjastoverkkopäivät
Opinnäytetyö: haahuilusta opintosuoritukseksi ja
Oodin hopsin käyttö ja käyttöönottojen tilanne Eeva Tuori-Pastila, Opiskelijarekisteri.
Langaton lähiverkko ja mobiilipalvelut Oulun kaupunginkirjastossa Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto Maija Saraste
Tutkintotodistukset Oodista nappia painamalla? Oodi-päivät Opiskelijarekisteri/ Teemu Ajalin/ Tutkintotodistukset.
W w w. h a m k. f i Verkko-opiskelu Yrittäjyyden ja liiketoiminnan KT-keskuksessa Emmi Tarvainen
” ILMAN PROJEKTIA MINULLA EI OLISI TUTKINTOA” TAMPEREEN YLIOPISTON INFORMAATIOTUTKIMUKSEN LAITOKSEN VALMIIKSI TYÖN OHESSA -PROJEKTI (2005 – 2006)
Julkaisijan iltapäivä Helsingin yliopistossa
Rinnakkaisuus Järjestelmässä, jossa voi olla useita prosesseja rinnakkain suorituksessa voi tulla tilanteita, joissa prosessien suoritusta täytyy kontrolloida.
Kirjastot ja Google Ari Muhonen ylikirjastonhoitaja Teknillisen korkeakoulun kirjasto
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Moodlen opetus, projekti- ja intrakäyttö samassa organisaatiossa Pauliina Veräväinen, TaY.
Opinnäytetyön eteneminen ”Karjavaunu vai karuselli?” Case - Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Hypa-seminaari
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Tvt-terveisiä Syksy 2015 alkuun. Mikä ihmeen tvt? Tvt (tieto- ja viestintätekniikka) ei ole pelkkää tietokoneiden ylläpitoa vaan kysymys on laajemmasta.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -käyttöluvalla. Tarkastele käyttölupaa osoitteessa
© SUOMEN AKATEMIA 2 Avoin tiede Suomen Akatemian hakuohjeissa Avoimen tieteen huomiointi tutkimuksen suunnittelussa tiedeasiantuntija Jyrki Hakapää
Itä-Suomen yliopiston julkaisu- ja datapolitiikka
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Lapin yliopiston oikeustieteiden tiedekunnan työryhmä
Kasvatustieteiden tiedekunta, Oulun yliopisto KT HANNU Heikkinen
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Miten FinELib-neuvottelut edistävät avointa julkaisemista?
Tutkimusjulkaisujen avoin julkaiseminen
Informaatikot Päivi Kanerva ja Minna Toikka
Datan avaamisen ohjeistus
OPETUSVINKKI Luku 22 – Evankeliumit.
KIRJA Tekstissä: Xxx xxxx xxxxx. Xxxx xxxx xxxxxxx xxxxxxxx. (Luukkonen 2015, 27.) viittaus useaan virkkeeseen Lähdeluettelossa: Luukkonen, Jussi 2015.
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
SÄHKÖISET OPINNÄYTETYÖT TURUN YLIOPISTOSSA
THL – SÄHKÖINEN JULKAISEMINEN MÄÄRITTELYTYÖPAJA
Tapahtuman järjestämisen työpaja Combo -hanke MORO!
Opiskelu Oulun yliopistossa
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Opinnäytteiden sähköinen arkistointi yliopistoissa
WinOodi versio 4.9 OPIT/Katri L
Esityksen transkriptio:

Olli Silvén Koulutusrehtori

Introduction Research TeachingCooperation Pro gradu –töiden valmistumisprosessissa on vielä vankka paperin maku • tavoitteena kovakantinen liimasidottu kirja • tavoitteen fyysinen luonne vaikuttanut ohjausprosesseihin kielteisestikin • ’kirjaliikenne’ näkyy erilaisina variantteina valmistumishallinnossa, vaikka koulutuksen johtosäännöllä on tavoiteltu sen harmonisointia Numeroita: • Oulun yliopistossa oli vuoden 2010 puolivälissä ainakin 34 sähköistä pro gradu/diplomityöohjetta • kaikkien tiedekuntien valmistumiskäytännöt hieman poikkeavia; erilaisten ’laitossovellusten’ vuoksi (ainakin) 14 jotenkin erilaista etenemistä • opiskelijalle yliopiston edellyttämä valmistumiskulu on € • yliopistolle paperijulkaisemisen hallinnolliset kulut ovat ’merkittävät’ Väitöskirjojen julkaisuprosessiin yliopiston Acta –sarjassa on yksi yhteinen ohjeistus, yksi tutkinnon valmistumiskäytäntö ja yksi kustannuspolitiikka eGradu: tausta

Introduction Research TeachingCooperation Paljonko gradu-ohjeiden ylläpitoon oikeasti panostetaan? • nykyisissä vaikea nähdä vankkoja perusteita tieteenalakohtaisille ohjeille ehkä viiteformaatteja lukuunottamatta Paljonko hallinnollista panosta ja kuluja syöpyy paperisuuden tuomaan valmistumishallintoon? Paljonko opiskelijoiden yhdenvertaisuusongelmia valmistumiselle halutaan ja oikeasti tarvitaan? Perusteltua luoda pro gradu –töiden julkaisuprosessille yksi yhteinen ohjeistus, yksi tutkinnon valmistumiskäytäntö ja yksi kustannuspolitiikka • vapautetaan tieteenalakohtaiset ohjeet kiinnittämään huomio liki pelkästään substanssiohjaukseen eGradu: motiivi

Introduction Research TeachingCooperation Oulun yliopisto aloitti väitöskirjojen sähköisen julkaisemisen jo 1997 ja vuodesta 2000 lähtien ne kaikki on julkaistu verkossa Useimmat Suomen yliopistot julkaisevat sähköisiä pro gradu –töitä • ensimmäisiä JY (1997-) ja TaY (2000-) • elektroninen julkaiseminen tuotu perinteisen rinnalle eikä välttämättä ole aivan 100% kattava (esim JY:ssa ’muutama puuttuu’) • julkaisuprosesseja ei välttämättä ole muovattu ja yhdenmukaistettu elektronisen julkaisemisen myötä Emme tulle Oulussakaan näkemään 100%:sta sähköistä pro gradujen internet-julkaisemista • copyright on opiskelijalla, joka voi rajoittaa aineiston saatavuutta • opinnäytetyössä on saatettu käyttää copyrightin alaisia kuvia • sähköinen julkaiseminen ei opinnäytteen erityisen teosluonteen vuoksi ole mahdollista Edelläkävijyys?

Introduction Research TeachingCooperation Oulun yliopistossa eGradu –julkaiseminen antaa julkaisuprosessin väitöskirjojen tavoin kirjastolle tarjoten välittömästi • mahdollisuuden pro gradu –ohjeistusten harmonisointiin • luontevan viitteidentarkistuksen kytkennän julkaisuprosessiin, • suojan kopioinnilta sekä • huomattavasti parantuvan opinnäytetöiden näkyvyyden, jos halutaan Tiedekunnissa kyetään kohdentamaan resursseja ns. ydintoimintaan Epäsuorina eGradu –julkaisemisen seurauksina toivotaan • pro gradu –töiden substanssiohjauksen painottuvan enemmän ja • opiskelijoiden yhdenvertaisuuden paranevan Opiskelija voi edelleen sidotuttaa gradunsa koviin kansiin - jos haluaa • jos laitos haluaa haltuunsa liimasidotun version, se sopii siitä opiskelijan kanssa ja maksaa kulut Oulun yliopiston eGradu-prosessi

Introduction Research TeachingCooperation Sähköinen julkaiseminen ohjaa huomiota oikeisiin asioihin • opinnäytteiden substanssiohjaus • yliopistossa tehdyn työn laatu ja näkyvyys • toimintaprosessien virtaviivaistus • sisäisen työnjaon järkeistys Kaikki uusi vaatii kuitenkin totuttelua Yliopistoyhteisön etu