Kokemuksia historiakerhosta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Pihtiputaan seurakunta Miten kehittää v. työtä?
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
CERN Projekti Jyväskylän normaalikoulussa 2000 – 2007.
JOUTJÄRVEN SEURAKUNTA vuotiaiden seurakuntalaisuuden kehittämisohjelma.
. Rauman freinetkoulu.
AINA KANNATTAA YRITTÄÄ vinkkejä yrityksen ja koulun yhteistyöhön.
2.-luokkalaisten kielisuihkutunnit Tampereen Yliopiston Normaalikoulussa 2.-luokkalaisille opetetaan oppitunneilla ranskaa ja saksaa osana normaalia lukujärjestystä.
Toimintaohjeet opelle
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Ohjeet videotarinan tekemiseen
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Lukemaan oppii vain lukemalla
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Miten tuo Kalle on tuohon nukahtanut? Pitäisköhän se herättää? On niin vaikeaa ja kokeitakin!
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Pieni on parempi ! Koulujen koko ja laatu Peter Backa.
8 -luokan biologian maasto-opiskelua
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Museoiden ja koulujen välinen yhteistyö Kymenlaakson museon koulutuspäivä Merikeskus Vellamo Marja Salmijärvi.
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Haarajoen koulu, Jan Mikkonen
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
1. syyskuuta Tietojen päivä ensimmäinen koulupäivä
Satu Lehto Vähän liikkuville koululaisille suunnattujen liikuntakerhojen toiminta koululaisten ja opettajien kokemana Turun Koulut.
LAHDEN KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT Alue- ja kouluyhteistyötä 2012.
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Verkkokiusaamisen ehkäiseminen
TVT (vaka) Projektitehtävä
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Toimintaohjeet opelle
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tasogeometriaa alkuopetukseen
Oppiaine-kokonaisuus
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2012 aikana -”Vanhojen hankkeiden” tilanteiden koordinointi.
Koppi-hanke Minna Saikkonen Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Jyväskylän Lyseon lukio Tikkakosken toimipiste THO / Minna Saikkonen.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
4. MONO-päivä Klo
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Norssin kerhot
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Kehitysehdotuksia jälki-istuntokäytäntöihin
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Koodaamista Ohkolan koululla
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
HI8 – Historian abikurssi
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Esityksen transkriptio:

Kokemuksia historiakerhosta Mira Jaakkola Ruonalan koulu

Kerhohanke Opetushallitus tukee koulujen kerhotoimintaa. Koulun kerhotoiminnalla tarkoitetaan perusopetuslain 47 §:ssä mainittua ja opetussuunnitelman perusteissa määriteltyä toimintaa, jonka järjestämisen periaatteet tulee kirjata opetussuunnitelmaan. Koulu määrää toiminnasta vuosittaisessa työsuunnitelmassaan. Kerhotoimintaan osallistuminen on oppilaalle maksutonta ja vapaaehtoista.

Historiakerhoon ilmoittautui 24 oppilasta Historiakerhoon ilmoittautui 24 oppilasta. Suurin osa kerholaisista on 3.-4.luokkalaisia, mutta mukana on myös muutama viidesluokkalainen. Jaoin oppilaat kahteen ryhmään, jotka kävivät kerhossa vuoroviikoin. Jotkin kerrat (mm. museovierailu ja vierailijan käynti koululla) pidimme suurryhmänä.

Ensimmäinen kerhokerta: Oppilaat kysyivät, että mitä historia tarkoittaa ja että missä historiaa on. Yritin selittää, miksi on tärkeä tuntea historiaa. Miksi historiakerho? Idea historiakerhon pitämiseen lähti siitä, kun huomasin miten vähän oman luokkani oppilaat tietävät paikallishistoriasta. Ajatus oli hauskanpidon varjolla opettaa oppilaille jotain historiasta ja herättää kiinnostus jo ennen varsinaisen historianopetuksen alkua viidennellä luokalla.

Vaikeaa oli: Ehtiä tunnin kerhokerrassa vastaamaan kaikkiin oppilaiden kysymyksiin ja antaa tilaa keskustelulle. Kysymysten määrä yllätti minut täysin. Löytää eri-ikäisille ja kielellisiltä taidoiltaan kovin erilaisille oppilaille sopivia tehtäviä. Rajata aiheiden käsittelyä Muistaa jättää tarpeeksi aikaa kerholaisten omille muistiinpanoille ja piirustuksille.

KERHOSSA KÄSITELTYJÄ AIHEITA: Kotkan paikallishistoria Antiikin Kreikka Antiikin Rooma Viikingit Amerikan historia Keskiaika Australia Japani, Kiina Intia Suomen historia Kivikausi Dinosaurukset Muinainen Egypti Löytöretket

MITÄ TEIMME? Videot, kuvat Leikit, näytelmät Keskusteleminen Muistiinpanojen tekeminen Karttatehtävät Miniesitelmät Historia –lehdet Lasten omat kirjat Tietovisa

MUSEOVIERAILU Vierailija koululla kertomassa ”Annan tarinaa” keskiviikkona 6.11.2013. Tämä kerhokerta pohjusti tulevaa museovierailua. Vierailu Vellamoon keskiviikkona 20.11.2013 Syyslukukauden kohokohta oli kun pääsimme bussilla Vellamoon opastetulle kierrokselle. Kerholaiset puhuvat tästä reissusta vieläkin viikoittain. Vierailun jälkeen jatkoimme asian käsittelyä saamiemme tehtävien parissa.

Toiveita ja terveisiä: Toivon, että kouluilla olisi enemmän mahdollisuuksia vierailla museoissa – tai jo olemassa olevia mahdollisuuksia käytettäisiin. Museovierailu vaatii usein opettajalta lisäjärjestelyjä ja kiireisessä koulun arjessa museovierailut usein unohtuvat... Uskon, että koulujen ja museoiden välistä yhteistyötä voitaisiin tiivistää entisestään ja mielestäni erilaiset kouluilla tai museoissa toimivat kerhot voisivat olla hyvä keino tähän. Kiitos huomiostanne! --------------------------------------------------------------------------------------------------------- Kuvat: Ruonalan koulun historiakerholaiset lv 2013-2014