NAO/Maija-Leena Haapa-alho

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

Naakan oppilaskunta Tervetuloa! Kasvu yrittäjyyteen -hanke - 2 Projekti Idea projektista syntyy kun: –tarvitaan jotain, jotain puuttuu (rahaa.
Tietopaketti Big Datasta
OTA ESILLE MUISTIINPANOVÄLINEET! Esim. iPad:in ja iPod Touch’in muistio
VALMISTUMISJUHLAT Ideointi (Kuka/ketkä tekevät) => Synopsis
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Toimintaohjeet opelle
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
Haastattelukysymysten laatiminen
Syksy 2011/Pirjo Kinnunen. Miten hanke etenee? IdeointiSuunnittelu KäynnistysToteutus TUOTOS PäättäminenArviointi Käyttöön otto ja seuranta.
Katso Aitolasta lisää:
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Kaikki liiketoiminnallinen toiminta saa alkunsa omasta osaamisesta.
Alustava liiketoimintasuunnitelma
Helpdesk-työhön liittyvän neuvonnan treenaaminen opintojaksolla
10 vinkkiä voimaantumiseen
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Toimintasuunnitelma.
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
1. Tunnetko oman kotiseutusi kansallispuvun?
Projekti ja siinä työskentely
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Keski-Uudenmaan teatteri KUT & TEOS-hankkeen hedelmät.
ARVOT Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee Suuntaa toimintaa (Tiedetään mihin pyritään) Yhteinen käsitys suunnasta (Pelisääntöjä) Selkeä rakenne,
Lapselle hyvä päivä tänään
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
SUMUVERHON TUOLLA PUOLEN – tulevaisuusorientoitunut menetelmä opinto- ja uraohjaukseen.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Kokemuksellisen oppimisen oppimistyylit
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
Runo tekstitaidon kokeessa
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Helpdesk-työhön liittyvän neuvonnan treenaaminen opintojaksolla Karoliina Kemppainen Jarmo Heikkinen Satu Kylmänen.
Kirjastopalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö 1.Päivitetään keskeiset palveluketjut 2.Palveluketjut toimivat osana.
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Kulttuuripalvelut Kulttuuri ja hyvinvointi.
YHTEINEN IDEOINTI. Mitä yhteisiä työpäivään liikettä lisääviä asioita jo teemme? Kirjatkaa keskeisimmät asiat ylös. Voisiko joitain näistä asioista.
Haastatteluun valmistautuminen
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Liikeidean esittelyohje
Henkilökunnan Ekokompassi- koulutus Tapahtuman nimi, pvm Kouluttaja.
Kilpailijan starttikurssi
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
SundaySoup Oulu Hupisaaret.fi Rahoita: Mesenaatti.me Osallistuaksesi, hae mukaan 5.5. mennessä osoitteessa: hupisaaret.fi/sundaysoup-oulu.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Tutkimussuunnitelma 1. Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan?
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Onnistuneen tietovarastoprojektin edellytykset
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
Tapahtuman järjestämisen työpaja Combo -hanke MORO!
Luovaa työskentelyä ihmissuhteiden vaikutuksesta
Yrittäjyys antaa virtaa
Esityksen transkriptio:

NAO/Maija-Leena Haapa-alho PROJEKTI NAO/Maija-Leena Haapa-alho

NAO/Maija-Leena Haapa-alho MIKÄ ON PROJEKTI? Projektilla on alku ja loppu. Projektilla on selvä tavoite, mitä haluamme saada aikaiseksi projektin avulla. Projektin toteuttamiseen tarvitaan ryhmä ihmisiä ja erilaista osaamista. Projektissa on mukana asiakas. Projektin tekemiseen liittyi raha. Projektia pitää johtaa. NAO/Maija-Leena Haapa-alho

PROJEKTIN MÄÄRITTÄMINEN Mitä tehdään? Miksi tehdään? Ketkä tekevät? Kenelle tehdään? Milloin tehdään? Missä tehdään? Millä hinnalla tehdään? NAO/Maija-Leena Haapa-alho

PROJEKTIN OPPIMISTAVOITTEET Mitkä ovat tämän projektin oppimistavoitteet? Mikä on asiakkaan rooli tässä projektissa? Mitä teoriatietoa tässä projektissa sovelletaan? Mitä taitoja tässä projektissa harjoitellaan? Miten projekti vie kohti yhteistä tavoitetta? NAO/Maija-Leena Haapa-alho

PROJEKTISUUNNITELMAN TEKO Vaihe 1 – isot ja pienet kivet Projektin tekemisen ensimmäinen haaste on erottaa isot toiminnalliset kokonaisuudet pienemmistä asioista. Useimmiten tartumme helposti yksityiskohtiin ja aikamme kuluu epäolennaisten asioiden parissa. Kysymys kuuluukin mitkä ovat projektisi isot kivet? VOISIKO NE OLLA TÄSSÄ PROJEKTISSA ESIM. Ruoka ja sen valmistaminen (KOKKITIIMI) Leikit ja ruoan tarjoilujärjestelyt (OHJELMAPALVELUTIIMI) Yleissuunnittelu ja sopimukset (ajoitus, sopimusten ja selvitysten laadinta, yhteydenotot ja tarpeiston hankinta) (HALLINTOTIIMI) NAO/Maija-Leena Haapa-alho

PROJEKTISUUNNITELMAN TEKO Vaihe 2 – mind map työskentely Isojen kivien ympärille alkaa muodostumaan pieniä kiviä. Hahmotamme millaisia erilaisia isompia ja pienempiä asioita liittyy projektin onnistuneeseen toteuttamiseen. Työstämme projektiamme yhdessä kaikkien osaamista ja ideoita hyödyntäen. MITKÄ ASIAT ON SUUNNITELTAVA (TEHTÄVÄ) JA TEHTÄVÄ KUSSAKIN ”ISOSSA KIVESSÄ” – MITÄ NIIHIN KUULUU? NAO/Maija-Leena Haapa-alho

MINITIIMEISSÄ TARVITTAVA OSAAMINEN Pohdintaa… Minitiimien osalta on hyvä miettiä millaista osaamista voi eri tiimeissä kehittää. Tämä voi auttaa minitiimin valitsemista. Millaista osaamista KOKKI-/OHJELMAPALVELU-/HALLINTOTIIMISSÄ voi kehittää? Millaista osaamista KOKKI-/OHJELMAPALVELU-/HALLINTOTIIMISSÄ tarvitaan? NAO/Maija-Leena Haapa-alho

OMA OSAAMINEN Jakautuminen minitiimeihin Vasta nyt voimme miettiä kuka kuuluu mihinkin minitiimiin (markkinointi-, ohjelma- tai yhteistyökumppanit), koska tiedämme mitä osaamme ja mistä olemme innostuneita! Voimme myös valita taloudesta vastaavan henkilön/parin tai tiimin. NAO/Maija-Leena Haapa-alho

NAO/Maija-Leena Haapa-alho PROJEKTIN JOHTAMINEN Vielä yksi asia ennen kuin olemme valmiit tekemään asioita käytännössä… KUKA JOHTAA PROJEKTIA? Millainen henkilö on hyvä projektipäällikkö? Millaisia tehtäviä kuuluu projektipäällikölle? Millaista osaamista on projektipäälliköllä? Yhteisen ymmärryksen perusteella valitaan projektipäällikkö tai –päälliköt. NAO/Maija-Leena Haapa-alho

VALMENTAJAN ROOLI JA TEHTÄVÄT Millaisia odotuksia ja toiveita meillä on valmentajalle? On läsnä Millaisia tehtäviä kuuluu valmentajalle? Auttaa löytämään tiedon, ei vastaa suoraan Tarvittaessa sovittelija Luodaan yhteinen ymmärrys siitä, mikä on valmentajan rooli ja vastuu onnistuneesta projektista. NAO/Maija-Leena Haapa-alho

NAO/Maija-Leena Haapa-alho Sitten hommiin! Jokainen tiimi purkaa tehtävät hommat (mind map) aikajärjestykseen (mistä aloitetaan ja mitä sitten…). Tiimit siis voisivat olla KOKKITIIMI, OHJELMAPALVELU- ja HALLINTOTIIMI NAO/Maija-Leena Haapa-alho

NAO/Maija-Leena Haapa-alho Ja sitten hommat aikatauluun, jottei urakka p…, mene pieleen! JOKA HOMMALLE MERKITÄÄN TEKIJÄ, JOKA VASTAA, ETTÄ HOMMA TULEE TEHDYKSI AJOISSA!!! NAO/Maija-Leena Haapa-alho