Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Jyväskylän koulutuskuntayhtymän
Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Puh Powerpoint-esitys ammatillisesta koulutuksesta ja uusista opiskelijaksi ottamisen perusteista:
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Kauppakatu 28 B 3.krs, (Kauppakeskus Aapeli)
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
UUDENKAUPUNGIN AMMATTIOPISTO NOVIDA
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Opso ry kevätseminaari Opetusneuvos Mari Pastila-Eklund.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Erilaisten oppijoiden huomioiminen koulutuksenjärjestäjän strategiassa
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
KESKI-POHJANMAAN OPPISOPIMUSTOIMISTO Pentti Paananen
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Laatukriteerien pilotointi ja itsearvioinnin toteutus KAOssa Esa Oikarinen Koulutuspäällikkö Kainuun ammattiopisto.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä
Julkisten ja hyvinvointialojen tulevaisuus ja osaamistarpeet Skills-seminaari Tuire Santamäki-Vuori puheenjohtaja Julkisten ja hyvinvointialojen.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Ammatillisen koulutuksen viennin edistäminen Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Suomen koulutusjärjestelmä
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
Koulutuskeskus Sedu Lapua Koulutuskeskus Sedu, kauhajoki Evijärven lukio Lappajärven lukio Härmän lukio Vimpelin lukio Yrittäjäopisto Koulutuskeskus.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Ajankohtaista tuloksellisuusrahoituksesta Suomen Oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Lea Juhola.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Kuopio Mari Pastila-Eklund.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN REHTORIEN NEUVOTTELUPÄIVÄT Ammatillisen koulutuksen rahoitus ja tiedonkeruu – ajankohtaiskatsaus Laskentapäällikkö.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
1 Ammatillisen lisäkoulutuksen tuloksellisuusrahoitus Ammatillisen koulutuksen tulosrahoituksen neuvottelukunnan kokous
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
UUDISTUKSIA Sataedun opopäivä, Opinto-ohjaaja Johanna Rantalainen.
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Nuorten oppisopimuskoulutus
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Ammatillisen koulutuksen reformi
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Saimaan ammattiopisto Sampo
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Ajankohtauskatsaus OPSO ry:n kevätseminaari, Vaasa
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen lisäkoulutus (>300 ammatti- ja erikoisammattitutkintoa) Työelämässä toimivien aikuisten osaamisen kehittäminen näyttötutkintoperusteisesti. 3.Oppisopimuskoulutus (kaikki ammatilliset tutkinnot) Aikuisille ja myös nuorille (opinnoista noin 80% työpaikalla työsopimuksella) 4.Työvoimapoliittinen koulutus (TEM) Koulutuksen hankintamenettely tarjousten perusteella. 5.Ammattistartti, kuntouttavat, mamu-koulutus, työpajat, talouskoulu, …

Ammatillisen koulutuksen rahoitus 1.Keskimääräiset koulutusalakohtaiset toteutuneisiin kustannuksiin perustuvat alakohtaiset yksikköhinnat nyt noin – €/opisk (Lkky vuonna 2010 noin 1050 opisk) 2.Investointirahoituksena yksikköhintaan sisältyy poistoja vastaava osuus noin 320 €/opisk (Lkky vuonna 2009 noin 450 €/opisk) 3.Valtiolta suoraan ky:n tilille, kuntien osuus epäsuorasti runsaat 50 % 4.Koulutuksen järjestäjä voi kohdistaa saamansa rahoituksen omalla päätöksellään eri toiminnoille. Koulutusta ei lain mukaan saa järjestää taloudellisen voiton tavoittelemiseksi (esim. osinkoa ei voi jakaa) 5.Lisäkoulutus (Lkky vuonna otv) noin 85 % yh:sta 6.Oppisopimuskoulutus (Lkky vuonna 2009 noin 100 pt-opisk ja 100 muuta) pt 60 % yh:sta, muut vähemmän 7.Tvp tarjousmenettely

Tuloksellisuus ja sen mittaaminen Ammatillisen peruskoulutuksen tulosrahoituksen osuus nyt 2 %, kriteereinä työllistyvyys, jatko-opinnot, keskeyttäminen, läpäisy, opettajien kelpoisuus, henkilöstön kehittäminen. Ammatillisen lisäkoulutuksen (aikuiskoulutusta) tulosrahoitus voimaan v osuus rahoituksesta 3 % ja kriteerinä suoritetut tutkinnot sekä oppisopimuskoulutuksessa että oppilaitosmuotoisessa lisäkoulutuksessa (?) Lkky:n mittareihin sisältyvät em:t kuusi ja kyselyindeksit, verkko- opetuksen määrä, hankkeiden määrä, uusien kulutustuotteiden määrä, aloittaneet/alpat, osuus ikäluokasta, aiksuiskoulutuksen volyymi, valmistuneiden määrä, kaksoistutkintojen määrä, suhteellinen velkautuneisuus, vuosikate % poistoista

Haasteita riittää 1.Koko ikäluokan kouluttaminen ja kasvattaminen P-kouluyhteistyö: opinto-ohjaus yhteisenä prosessina. Lukioyhteistyö: opintotarjonta eri muodoissaan yhteisenä näkemyksenä. Amk-yhteistyö: aluekehitysyhteistyö, työelämäntarpeet yhteisenä prosessina, Erilaisten opiskelijoiden kouluttaminen, ammattistartti, osatutkinnot, työpajatoiminta. 2.Väestörakenteen kehityksen vaikutukset Toimipisteverkon sijoitusratkaisut Painopisteen siirtäminen nuorista aikuisiin Työelämässä toimivien osaamisen kehittäminen

Haasteita… 3.Ennakoituihin työ- ja elinkeinoelämän tarpeisiin vastaaminen Keskipitkän aikavälin tarpeet ja ennakointitiedon maastouttaminen aluetasolla. Lyhytjänteinen ennakointi/reagointi aikuiskoulutuskysyntään ja –tarpeisiin vaatii joustavuutta ja nopeaa toimintaa. Osaamistarpeen muutokset sekä nuorilla että työelämässä toimivilla huomioon koulutussisällöissä. Koulutuksen järjestäjän päätökset ennakointitiedon perusteella

Haasteita… 4.Opettajuuden kasvavat haasteet Ammattiosaamisen varmistaminen ja kehittäminen sekä järjestäjän että myös opettajan vastuulla. Opettajien muodollinen (säädös-) kelpoisuus ja ammattipätevyyden varmistaminen. Painopiste enemmän työuran aikaiseen pätevyyden kehittämiseen. Opettajien työelämäjaksot vakinaistettava. Opetustuntiperusteisesta toimintamallista monipuoliseen oppimiseen, opetukseen ja ohjaukseen. Ammattipätevien opettajien saatavuus eri aloilla

Haasteita… 5.Koulutuksen tuotekehitystarpeet Työelämän ja koulutuksen vuoropuhelussa opettajan toimintamallien kehittäminen. Kansainvälisten työmarkkinoiden huomiointi koulutuksessa. Koulutuksen vuositoiminta-aika eli aloitusajankohdat joustavammiksi. Eri aikuiskoulutusmuodot: aktiivinen tarjonta työelämässä toimiville näyttötutkintoina tai niiden osina.