Seinätön paja – verkostotapaaminen 08.03.2012 Helsinki Tuettu työllistyminen ja seinätön valmennus- yhteistyötä vai kilpailua? Anki Sundqvist, projektijohtaja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
TUETTU TYÖLLISTYMINEN Pori
Työtä, tietoa ja osallisuutta –projekti Työelämäyhteistyö – vuoropuhelua työelämän ja koulun välillä -seminaari Keskuspuiston ammattiopisto Ratkaisukeskeinen.
VAMMAISTEN TYÖLLISTYMISEN HAASTEET JA MAHDOLLISUUDET
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Valtakunnallinen kumppanuusfoorumi Anu Laasanen
Työ(hön)valmennus opetuksen tukena, palveluna ja työnä
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Seinättömän pajan toimintamalli 1. Asiakkuuden edellytykset: alle 25-vuotias, ammattikoulutettu, pitkäaikaistyötön/vaikeasti työllistyvä/vajaakuntoinen.
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
Työmarkkinakeskusjärjestöjen esitykset koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämiseksi Ehdotukset valmisteltu työurasopimuksen pohjalta käynnistetyssä.
KOKKI TARJOILIJA Raahen Ammattiopisto, kokki ja tarjoilija.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Reimari 2 Työvoimahallinnon toimenpiteet
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Employer Counselling for employers Työvoimaa kuntoutujista – ja kaikki voittaa! Mood For Work -hankkeen päätösseminaari.
Opintopolku.fi tilannekatsaus
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
LÄHELLÄ AVOIMIA TYÖMARKKINOITA – Palkkatukityöllistämiseen ja työkokeiluihin liittyvät vastuut Punaisen Ristin Tampereen Kontti-kierrätystavaratalon näkökulmasta.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
TRAPPAN Portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta Projektipäällikkö Johanna Torppa Projektikoordinaattori Merja Virkkala.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Pääotsikko Lisää alaotsikko tähän Vantaan kaupunki Sosiaali- – ja terveyspalvelut VammaispalvelutTyöllistämispalvelut.
Koulutusvienti Skills Finlandin näkökulmasta Ammatillisen koulutuksen viennin kehittämishanke Aloituspaja ja –kokous Eija Alhojärvi.
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Työpaikkakouluttajan ABC
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Tampereen kaupungin työllisyydenhoidon palvelut
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Oulun seudun ammattiopisto OSAO. 2015OSAOn esittelydiat2.
Keuruun työllistämisen malli ja monialainen yhteistyö Keuruun Työkanava –hankkeen tuloksia.
Miten vammaisten ihmisten työllistymistä voidaan tukea Pauliina Lampinen VATES –säätiö
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Etsivän työn kehittämispäivät Corinne Björkenheim
TYÖHARJOITTELU.
Nuorten oppisopimuskoulutus
Ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivät
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Vantaalainen näkökulma osatyökykyisten työllistymiseen
TE-toimiston yrityspalvelut
Espoolaiset Työllisyystalkoot
HENKILÖSTÖJOHDON ILTAPÄIVÄ
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
Psykososiaalista tukea tarvitsevat
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen
Esityksen transkriptio:

Seinätön paja – verkostotapaaminen Helsinki Tuettu työllistyminen ja seinätön valmennus- yhteistyötä vai kilpailua? Anki Sundqvist, projektijohtaja OptiMax

Tuettu työllistyminen ja seinätön valmennus- yhteistyötä vai kilpailua? Optima ja OptiMax Tuettu työllistyminen kansainvälisenä menetelmänä. Suomessa Työhönvalmentaja Tuettu työllistyminen prosessina Dokumentaatio Yhteistyötä vai kilpailua?

ja Optima järjestää ammatillista koulutusta nuorille ja aikuisille sekä tarjoaa erilaisia palveluja työelämälle. Kuntayhtymällä on vastuu suomenruotsalaisesta ammatillisesta erityisopetuksesta. Toimimme lähinnä Pietarsaaren seudulla, mutta ammatillisen erityisopetuksen myötä koko suomenruotsalaisessa Suomessa. Optimassa on yhteensä noin 3000 opiskelijaa, joista nuorisopuolella noin Tammikuun opiskelijamäärät Virallisen laskentapäivän mukaiset määrät ovat: Toisen asteen ammatillinen perusopetus: 1119 Ammatillinen erityisopetus: 123 Oppisopimus (perustutkinto): 152 Oppisopimus (ammattitutkinto, erityisammattitutkinto): 225 Opiskelijamäärä on yhteensä Näistä 111 on yhdistelmäopintojen suorittajia, joista puolestaan 80 suorittaa kaksoistutkintoa.

# One Optima paras myös 2012 Opetus- ja kulttuuriministeriö on arvioinut Optiman myös vuoden 2012 Suomen parhaaksi ammatilliseksi kouluttajaksi. Optima on aiemmin sijoittunut ykköseksi kaksi kertaa, vuosina 2009 ja Optima kuuluu suurten koulutuksenjärjestäjien ryhmään. Suuria koulutuksenjärjestäjiä on Suomessa 46 kappaletta. Arviointi tehdään vuosittain ja sen avulla päätetään seuraavan vuoden tulokseen perustuva rahoitus

ja Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma, Kansallinen hanke jonka tarkoituksena on torjua nuorison syrjäytymistä rakentamalla siltoja työelämään. Kenelle OptiMax? Erityistä tukea ja ohjausta tarvitseville opiskelijoille ja työnhakijoille. Opettajille, opinto-ohjaajille, opiskelijahuollossa toimiville henkilöille Työpaikkaohjaajille ja yhteistyötahojen henkilökunnalle. Työhönvalmentajille – Työhönvalmentaja koulutus Tuetun työllistymisen menetelmässä ja ohjausta jo valmistuneille työhönvalmentajille. Meidän pitää asettautua uuden nuorisolain vaatimuksiin, kokonaiskoskevaan yhteistyöhön seuraavien tahojen kanssa: KELA, T&E-toimisto, Sosiaalivirasto, nuorisopajat j.n.e.

Tuettu työllistyminen kansainvälisenä menetelmänä Supported Employment, Arbete med stöd, Arbeid med bistand Marc Gold, ”try another way” > Marc Gold & Associates, Michael Callahan 1995 menetelmä tuli Suomeen: Trades diploma (Kuntoutussäätiö) ”place and then train” Eurooppalainen kattojärjestö EUSE (Suomi mukana EUSEn valtuuskunnassa) EUSEn SE- määritelmä “providing support to people with disabilities or other disadvantaged groups to secure and maintain paid employment in the open labour market”.

Suomessa: kolme T Palvelu erikoista tukea tarvitseville ihmisille Esim. TYP-toimistot, kunnat ja vakuutusyhtiöt ostavat Tuetun työllistymisen palvelua. TYÖVALMENNUKSEN ERIKOISAMMATTITUTKINTO 2011 Näyttötutkinnon perusteet, Määräys 33/011/2011, ammatillisen toisen asteen oppilaitokset järjestävät jo tänä vuonna valmentatvat koulutukset VATES- säätiö toimii vammaisten ja osatyökykyisten ihmisten yhdenvertaiseksi työllistämiseksi vuonna 1993 perustettu asiantuntijaorganisaatio tarjoaa koulutusta sekä tekee vaikuttamistyötä kehittää työllistymismenetelmiä ylläpitää Kyvyt käyttöön verkostoa, n 500 jäsentä

Työhönvalmentaja Tuetun työllistymisen ammattilainen tuntee ja hallitsee tuetun työllistymisen tavoitteet, menetelmät ja tehtäväkokonaisuudet. Hän osaa tukea asiakasta tämän voimavaroista ja toiveista käsin eri viranomaisten, työnantajan ja omaisten muodostamassa verkostossa sekä hallitsee työllistymisprosessin käytännön taitoina. Lisäksi hän suunnittelee ja kehittää työtään varmistaen samalla työn tulosten ja työprosessien laadun.

Tuetun työllistymisen eri vaiheet 1. Sitoumus Engagement Introduktion 2. Kartoitus Vocational ProfilingKartläggning 3.Työn etsiminen Job Finding Att söka arbete 4.Työnantajan kanssa yhteistyötä Employer EngagementSamarbete med arbetsgivare 5. Seuranta ja jatkuva tuki On/Off Job Support Uppföljning och fortsatt stöd

Sitoumus Engagement Introduktion Työhönvalmentaja esittelee asiakkaalle SE-palvelun kokonaisuudessaan.(informed choice) Asiakas valitsee jos hän hyväksyy vai ei. Jos hyväksyy > sopimus yhteistyöstä ja suostumus kenen kanssa (eri verkostot, tahojen, omaisten) työhönvalmentaja saa olla yhteydyssä työllistymiseen koskevissa asioissa. Siis työhönvalmentaja pitää osata markkinoida tukeaan!

Kartoitus Vocational ProfilingKartläggning Työhönvalmentaja kartoittaa asiakkaan taidot, osaamiset ja ottaa huomioon rajoitukset Asiakkan koulutus, taloudellinen tila, asuminen, päihdeongelmat, työaika, millainen työpaikka, //”kerro itsestäsi!” CV Miten/millä tavalla esitän sinut työnantajalle? Minkälaiset odotukset sinulla on sinuun itseesi? Minkälaiset odotukset sinulla on minuun, työhönvalmentajaasi? Luottamus!! EUSE: A Person Centred Planning aspects of the individual’s skills, abilities, strengths and weaknesses

Työn etsiminen Job Finding Att söka arbete Työhönvalmentaja pitää osata markkinoida!  työnhakijaa  työhönvalmentajan tuki työnantajalle Soitto, sähköposti, käynti Jotkut työnhakijoista eivät osaa markkinoida itseään työhönvalmentaja toimii asiakkaan luottamuspääomana kunnes asiakas on rakentanut oma pääomansa. Miten tiedän työhönvalmentajana jos työpaikka sopii tälle henkilölle, minkälaista tukea hän tarvitsee siellä työpaikalla? ”kvalificerade gissningar” ”päteviä arvoituksia”- ihmisten kanssa olemme tekemisessä! Arbetsanalys (SIUS, Arbetsförmedlingen i Sverige)Työn erittely Perustuu ICF luokitukseen: International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) WHO:n luokitusperheeseen kuuluva toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitusWHO:ntoimintakyvynterveyden

Työnantajan kanssa yhteistyötä Employer Engagement Samarbete med arbetsgivare ”job-matching” – työerittely/arbetsanalysen lähtökohtana Jatkuva henkilökohtainen keskustelu työnantajan kanssa Meidän asiakas ei pärjää kilpailutilanteissa (”first, best and most social”) Tuki sekä työnantajalle (työyhteisölle) että työnhakijalle, huom! Et voi nähdä mitä tapahtuu työpaikalla puhelimitse! Sopimus työharjoittelusta Työhönvalmentaja mukana koulutusvaiheessa, jatkotuki, ”fading” Työsopimus

Dokumentaatio Dokumentation Sopimus Tuetun työllistymisen palveluista sekä suostumus asiakkan kanssa. Tulevaisuuden suunnitelma. Työhönvalmentaja kirjoittaa tapahtumista koko prosessin aikana muistion/päiväkirjan jokaisesta SE-vaiheista. (eri systeemit eri organisaatioissa) Tuntimäärän (palvelun ostaja haluaa tietää mitä hän ostaa) Sopimukset työharjoitteluista, työkokeiluista työkkärin kautta Lopuksi palvelun päättyessä lausunto palvelun ostajalle.

Yhteistyötä vai kilpailua? Ryhmäkeskustelu: Tuettu työllistyminen työpajan työvälineenä? -työpaikka? opiskelupaikka? Yhteistyötä vai kilpailua?

Puh