M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tapahtumaverstas ja tutkimuksen lähtökohdat •Tapahtumaverstas –Perustettu v.2007 (Fregatti Oy Yrityspalveluiden sisar) –Tarjoaa Tapahtumaviestintää.
Advertisements

Datan vapauttaminen Avaruusstrategian julkistus Tutkimusjohtaja Laura Höijer / YM & Yksikönpäällikkö Yrjö Sucksdorff / SYKE.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Työhönvalmennuksella työelämään
Paikallisesta sopimisesta työaikajärjestelyissä
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Myynnillä menestyvintä yritystä etsimässä Johanna Vuori
W w w. h a m k. f i / s k i l l s. Skills Trainers’ Academy tuottaa koulutusta kilpailuasiantuntijoille Leikkimielinen kisa yhdeksäsluokkalaisille Kansainvälinen.
Suomen Liikunta ja Urheilu Oman seuran analyysi Seurakehittäjien työkalu seurojen itsearviointiin ja apuvälineeksi kehityshankkeisiin.
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
Huippuosaamisen mallintaminen
Aikataulu Esisuunnitteluvaihe Kevät 2005 •-projektin menestymisen mahdollisuuksien arvioiminen •-esisuunnitelman tekeminen Asettamisvaihe Toukokuu.
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Diabeetikoiden hoitotyytyväisyys Suomessa. Taustaa •Kansallisen diabetesohjelman, Dehkon, yhtenä tavoitteena on, että diabeetikot hallitsevat omahoidon,
Mielenterveysbarometri 2006 Puheenjohtaja Pekka Sauri.
7 Terveyden tutkiminen.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
 Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä ja sairauksista suomalaisten ulottuville.  Tämä on suomalainen sivusto,
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
OTANTATUTKIMUS OY Raporttia tai osia siitä ei saa edelleen toimittaa tai julkaista missään muodossa ilman Otantatutkimus Oy:n nimen mainitsemista. RAY:
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
TAITEILIJAN ASEMA 2010 –TUTKIMUS infotilaisuus Tutkija Kaija Rensujeff Taiteen keskustoimikunta/tutkimusyksikkö.
Opinnäytteen aineiston hankinta
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
Johtava sosiaalityöntekijä terveyssosiaalityön toimijana
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Päiväkeskustoiminnan tutkimushanke Sininauhaliitto Tutkija Aki Rogel.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tutkijan identifioinnin esiselvitys 2013 Tuija Raaska RAKETTI-TIEHA –ohjausryhmän kokous.
Käyttäytymistieteiden laitos
Terveys- ja hyvinvointi- vaikutusten arviointi Osatutkimus A THL - Seppo Koskinen, Riitta-Liisa Kokko ja projektiryhmä.
Valmistuneiden seuranta. Seurannan tausta ja kohderyhmä  Valmistuneiden nykyisten tilanteiden selvittäminen ja seurannan mallin luominen  Ammattiopistoissa.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
SAFIR2010 Ryhmätöiden alustus Marja-Leena Järvinen.
– Ohjelmistojen mallintaminen, mallintaminen ja UML.
Kokonaisuudet: Aineistojen hallinta Henkilöresurssit Innovaatiotoiminta Johtaminen, kehittäminen ja arviointi Julkaiseminen ja tulosten hyödyntäminen Tiedonhaku.
HUKI-projekti pähkinänkuoressa Lajipäällikköpäivät Leena-Maija Talikka Skills Finland ry ”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
HUIPUT KEHIIN Innovatiivisuusmittarin kehitystyö.
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle
Korkeasti koulutettu yrittäjä; mielipiteitä ja asenteita yrittäjyydestä Akavan talouspoliittinen yksikkö
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
2 Tutkimuksen suunnittelu
Lyhytkasvuisten toimintakyky ja haasteet esteettömyydessä ja yhdenvertaisuudessa LYHTY Sinikka HIEKKALA, Outi MÄKITIE, Heidi ANTTILA, Kirsti PESOLA, Antti.
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari
Tutkimustyypit ja aineistonkeruun menetelmät
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
KANDIDAATTISEMINAARI JA TUTKIELMA KATVRA30 (10 op) Syyslukukausi 2017
Kelan tules-kuntoutuksen toteutuminen kuntoutujan ja kuntoutuksen palveluntuottajan näkökulmista Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu toteuttaa tutkimuksen.
MONITIETEISET PERUSTERVEYDENHUOLLON TUTKIMUKSEN PÄIVÄT
Tutkimuksen abc.
Juha T. Hakala Gaudeamus – Helsinki Tammer - Paino Oy, Tampere 2005
Miten persoonallisuutta voidaan tutkia?
Työllistymistä edistävän ammatillisen kuntoutuksen toimeenpanotutkimus (TEAK) Kelan työkokeilu, työhönvalmennus ja mielenterveyskuntoutujien työhönvalmennus.
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
1. Biologia On elämän tiede.
Menestyvä työyhteistö Oppimistehtävä
Esityksen transkriptio:

M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence

M M o o V V E E Tutkimushankkeen kuvaus (1/4) Tämän kaksivuotisen ( ) tutkimushankkeen tavoitteena on tutkia ammatillisen huippuosaamisen kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ammatillisen huippuosaamisen työelämäyhteyksiä. Tutkimusasetelma sisältää kaksi tutkimusongelmaa: 1) ”Mitkä ovat ammatillista huippuosaamista ennustavat tekijät?” 2) ”Miten ammattitaitokilpailuissa menestyneiden kompetenssia hyödynnetään työelämässä?”

M M o o V V E E Tutkimushankkeen kuvaus (2/4) Ensimmäiseen tutkimusongelmaan vastataan teoreettisella käsiteanalyysilla ja siihen perustuvalla empiirisellä kyselylomaketutkimuksella. Kyselyn kohdejoukko koostuu suomalaisista ammattitaitokilpailuihin valmennettavista ja kilpailuihin osallistuneista henkilöistä ja sillä koottu aineisto analysoidaan Bayesilaisilla mallintamismenetelmillä.

M M o o V V E E Tutkimushankkeen kuvaus (3/4) Toiseen tutkimusongelmaan vastataan haastattelututkimuksella (strukturoitu teemahaastattelu). Kohdejoukkoina ovat ammattitaitokilpailuihin osallistuvien valmentajat, kilpailuiden järjestäjät ja arvosteluraadin jäsenet sekä tutkimukseen osallistuvien yritysten henkilöstöjohtajat.

M M o o V V E E Tutkimushankkeen kuvaus (4/4) Tutkimuksen tuloksena syntyy ammatillisen huippuosaamisen keskeisiä tekijöitä kuvaava teoreettinen malli ja sitä operationalisoiva kyselylomake. Tutkimus osoittaa millaisia käytännön toteutusmalleja on käytössä ammatillisten huippuosaajien koulutuksessa ja miten työelämän vaatimukset näkyvät niissä. Tutkimus antaa kuvan siitä, miten ammatilliset huippuosaajat menestyvät työelämässä (erityiskompetenssien hyödyntäminen).

M M o o V V E E Tutkimushankkeen tehtävät (1/5) T1 - Ammatillisen huippuosaamisen (Vocational Excellence) -mallin teoreettisen rakenteen muodostaminen. Vuoden 2007 alussa suoritetaan analyysi ammatilliseen huippuosaamiseen liittyvästä tutkimuksesta ja muodostetaan sen perusteella VE –malli. Viimeistellään tutkimusasetelma ja aineistonkeruun aikataulu sekä laaditaan teemahaastattelujen runko.

M M o o V V E E Tutkimushankkeen tehtävät (2/5) T2 - VE-mallin rakentamiseen liittyvien haastattelujen suorittaminen. Vuonna 2007 kerätään ammattitaitokilpailuihin osallistuvien henkilöiden valmentajilta, kilpailuiden järjestäjiltä, arvosteluraadin jäseniltä sekä kohdeorganisaatioiden henkilöstöjohtajilta haastattelemalla ammatillisen huippuosaamisen tekijöitä kuvaava aineisto (noin 15 henkilöä). Analysoidaan haastatteluaineisto ja viimeistellään sen perusteella ammatillista huippuosaamista kuvaava VE –malli sekä tarkastellaan taitokilpailuiden (niihin valmentautumisen ja niissä olevien tehtävien) ja työelämän vaatimusten välisiä yhteyksiä.

M M o o V V E E Tutkimushankkeen tehtävät (3/5) T3 - PE-mallin operationalisointi Professional Excellence Indicator –kyselyksi (PEI). Vuoden 2007 aikana, VE -mallin valmistuttua, operationalisoidaan se VEI –kyselyksi, jossa on alkuvaiheessa noin 100 väittämää. Suoritetaan VEI –kyselyn pilottimittaus sekä paperilomakkeella että online –kyselynä ( vastaajan aineisto). Analysoidaan tulokset ja valitaan psykometrisiltä ominaisuuksiltaan parhaat väittämät edustamaan VEI –kyselyä (lopullisessa versiossa noin 50 väittämää). Projektin tutkijat vierailevat kansallisissa ja kansainvälisissä tutkijatapaamisissa esittelemässä tuloksia.

M M o o V V E E Tutkimushankkeen tehtävät (4/5) T4 - PEI –kyselyn toteutus ja tulosten analysointi. Vuonna 2008 laaditaan sekä perinteinen paperikyselylomake että Internet-selaimella täytettävä online-kysely, johon on valikoitu pilottitestauksen perusteella parhaat väittämät APLQ, SaaS ja MIPQ –kyselyistä. Suoritetaan kyselyaineiston keruu ja tehdään analyysit sekä lineaarisilla että epälineaarisilla tilastollisilla mallinnusmenetelmillä. Muodostetaan analyysin perusteella sekä VEI –mittarin (noin 50 väittämää) lopullinen versio.

M M o o V V E E Tutkimushankkeen tehtävät (5/5) T5 - Tutkimustulosten raportoiminen. Raportin kirjoittaminen etenee analyysien valmistuessa vuosien 2007 ja 2008 aikana. Raportti valmistuu vuoden 2008 loppuun mennessä. Projektin tutkijat vierailevat kansallisissa ja kansainvälisissä tutkijatapaamisissa esittelemässä tuloksia.

M M o o V V E E Tehtävien ajoitus