Luuk. 6:1-2 Kuudennen luvun alussa Luukas keskittyy juutalaisille keskeisen sapattikäskyn noudattamista käsitteleviin kysymyksiin. Kysymyksiä, esirukousaiheita.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Perusevankeliumia tähän päivään
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Vainoista herätykseen Ap t. 8:1-17.  Jumalan sanallinen ilmoitus on lisääntyvää ja se huipentuu Jeesuksen ihmiseksi tulemiseen.  Pelastusilmoitus loppuu.
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
OLISIKO SINUSTA JOHTAJAKSI?. Johtajaksi kasvetaan, ei synnytä.
Pikkupoika kysyi isältään...
Luuk. 9:29-29 Luukkaan evankeliumin yhdeksännen luvun loppupuoli opettaa keskeisiä asioita Jeesuksen olemuksesta, hänen jumaluudestaan ja vallastaan, mutta.
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
:09:11 Luukas 22: Kuvitus Henry Martin Toteutus Marko Oikarinen.
RUKOILEMME YHDESSÄ.
Luuk. 7:1-5 Luukkaan evankeliumin 7. luvun alkupuolella Jeesus tekee ihmeitä, jotka hämmästyttävät kansaa ja todistavat hänen messiaanisuudestaan. Kysymyksiä,
Totuus.
Jumalan kanssa.
Huvitamme itsemme hengiltä Otavan Opisto Jari Sarja "Ja he olivat molemmat alasti, mies ja hänen vaimonsa, eivätkä he tunteneet häpeää. [...]
Luuk. 22:31-34 Luukkaan evankeliumin luvun 22 loppuosassa Jeesus vangitaan ja häntä kuulustellaan juutalaisten suuressa neuvostossa. Kysymyksiä, esirukousaiheita.
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
1. Tim 2: 1-4 Arvoisa Sisärengaslainen, 1. Timoteuskirjeen 2. luvussa Paavali antaa käytännön ohjeita oikeaan jumalanpalveluksen viettämisen. Kysymyksiä,
Jeesus ruokkii ja huolehtii
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Luuk. 9:1-3 Yhdeksännen luvun alussa Luukas kertoo usesta keskeisestä tapahtumasta, jotka opettavat Jeesuksen jumaluudesta ja Jeesuksen opetuslapsena elämisestä.
NALLE PUH.
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
Luuk. 19:1-5 Luukkaan evankeliumin 19. luvun alkupuolella on kertomus Sakkeuksen pelastumisesta ja vertaus palvelijoille uskotuista kultarahoista. Kysymyksiä,
Luuk. 11:1 Luukkaan evankeliumin luvun 11 alkupuolella opetetaan erityisesti rukouksesta. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen
Nainen Koraanissa Islam ei tee kerrassaan mitään eroa naisten ja miesten välillä heidän suhteessaan Allahiin (swt). Molemmille luvataan sama palkkio hyvästä.
Gal. 3:1 Hyvä Sisärengaslainen
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
Luuk. 5:1-3 Luukkaan evankeliumin viidennessä luvussa Jeesus kutsuu ensimmäiset opetuslapsensa, mutta hänen toimintansa alkaa myös herättää närkästystä.
Luuk. 4:1-2 Evankeliumin neljäs luku kertoo Jeesuksen julkisen toiminnan alun. Nasaretin synoagogassa hän antaa toimintansa ohjelmanjulistuksen profeetta.
Tule sellaisena kuin olet 2. Aitous ja epäilys
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Luojan asettama avioliitto
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Valittu kansa – Israel vai me?
Loisto yllättää Matt. 17: Pirkko Valkama.
Aihe: 30 Asiaa 30 asiaa, jotka olemme oppineet pornoleffoista.
JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… Matt 11: JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… 1. VOIKO IHMINEN ITSE TEHDÄ PARANNUKSEN JA USKOA? 2. LAKI JA EVANKELIUMI.
Luuk. 20:1-2 Luukkaan evankeliumin 20. luvussa Jeesus yritetään saada ansaan viekkailla kysymyksillä. Jeesus kuitenkin osoittaa Jumalallisen viisautensa.
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
Luuk. 22:1-2 Luukkaan evankeliumin luvussa 22 alkaa Jeesuksen viimeinen viikko ennen ristinkuolemaa. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen.
Luuk. 2:1-3 Luukkaan evankeliumin toisen luvun alkupuoli lienee eräs Raamatun tunnetuimpia kohtia: jouluevankeliumi. Tuttuun tekstiin on hyvä syventyä.
Hepr. 5:1-4 Arvoisa Sisärengaslainen, Edellisen luvun lopussa Jeesusta nimitettiin ylipapiksi. Nyt kirjeen kirjoittaja selittää tarkemmin Jeesuksen ylipappeutta.
Hepr. 8:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Kahdeksannessa luvussa kirjeen kirjoittaja vertaa vanhaa ja uutta liittoa, niiden temppeleitä ja uhripalvelusta toisiinsa,
Hepr. 7:1a Arvoisa Sisärengaslainen, Luku 7 osoittaa, miten Jeesus on ylivertainen ylimmäinen pappi verrattuna vanhan liiton pappeihin. Kysymyksiä, esirukousaiheita.
Luuk. 19:28-31 Luukkaan evankeliumin luvun 19 loppupuolella Jeesus saapuu Jerusalemiin messias-kuninkaana. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää.
Perusevankeliumia tähän päivään Opetussarja. Jeesus parantaa sairaita Matt. 8: Reino Saarelma.
PILKKU.
Syytön tuomittavana Matt. 27: 11 – 31 Mikko Haapasaari.
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Valoa idästä Reino Saarelma Matt. 2: Matteus 2:1-12 – Valoa idästä 1. Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Betlehemissä kuningas Herodeksen aikana,
Pikkupoika kysyi isältään...
Tapahtukoon sinun tahtosi
JEESUKSEN LAPSUUS.
Neljä evankeliumia Outi Ylinen
Neitsyt Maria.
Kirkkohistoria Kirkon syntyhetkestä tähän päivään
Miten meidän tulee toimia?
RUKOILEMALLA YHTEYTEEN
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
KRISTUS 9lk/UO2.
Papisto turvaa jatkuvuuden
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kolmastoista etappi
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kahdestoista etappi
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Yhdeksästoista etappi
Raamattuprojekti Dia 1. OTSIKKO Dia 6
YKSI EVANKELIUMI – NELJÄ EVANKELISTAA
Esityksen transkriptio:

Luuk. 6:1-2 Kuudennen luvun alussa Luukas keskittyy juutalaisille keskeisen sapattikäskyn noudattamista käsitteleviin kysymyksiin. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen Jeesus kulki kerran sapattina viljapellon laitaa, ja hänen opetuslapsensa katkoivat tähkäpäitä, hiersivät niitä käsissään ja söivät. Muutamat fariseukset sanoivat: "Miksi teette sellaista, mitä sapattina ei ole lupa tehdä?" (Luuk. 6:1-2) Sapattikäskyn noudattaminen (”Muista pyhittää lepopäivä!”) oli fariseuksille tärkeää. He uskoivat, että kun kerran vietettäisiin sapattia niin, ettei yksikään juutalainen sitä rikkoisi, messias tulee. He olivat laatineet lukemattomia selityksiä ja tarkennuksia, jotka kertoivat hyvin yksityiskohtaiesti, mitä sapattina sai tehdä, mitä ei. Tähkäpäitten hiertämisen käsissä he tulkitsivat puimiseksi, työnteoksi, mikä oli kiellettyä sapattina. Sinänsä tähkien kerääminen käsin toisen viljapellolta oli sallittua. 5. Moos. 23:26 sanoo: ”Kun kuljet viljapellon halki, voit käsin kerätä tähkäpäitä, mutta sirpillä et saa leikata itsellesi toisen viljaa.”

Luuk. 6:3-7 Jeesus vastasi: "Ettekö ole lukeneet, mitä Daavid teki, kun hänen ja hänen miestensä tuli nälkä? Hän meni Jumalan huoneeseen ja otti uhrileivät, söi ja antoi miehilleen, vaikka niiden syöminen on sallittua ainoastaan papeille." Ja Jeesus sanoi vielä: "Ihmisen Poika on sapatin herra." (Luuk. 6:3-5) Jeesus vastaa fariseusten moitteeseen viittamalla Raamattuun. Hätätilanteessa kuningas Daavidkin oli toiminut vastoin kirjoitettua lakia, eikä häntä siitä syystä syytetty lain rikkojaksi. Jeesus, Daavidin Poika, toimi nyt samoin kuin hänen Vanhan testamentin esikuvansa. Jeesus halusi usein opetuksillaan ja teoillaan murtaa juutalaisten lainopettajien tekemiä perinnäissääntöjä, joista oli tullut ihmisille raskas taakka ja jotka pimensivät Jumalan käskyjen todellisen merkityksen. Jeesuksella on oikeus tulkita sapattikäskyä, koska hän, Ihmisen Poika ja Messias, on sapatin Herra. Eräänä toisena sapattina Jeesus meni synagogaan ja opetti. Siellä oli mies, jonka oikea käsi oli surkastunut. Lainopettajat ja fariseukset pitivät silmällä, parantaisiko Jeesus sapattina, sillä he etsivät tilaisuutta nostaakseen syytteen häntä vastaan. (Luuk. 6:6-7) Luukas kertoo vielä toisen sapattina tapahtuneen ja sapatin noudattamiseen liittyvän tapauksen. Nyt fariseuksen ja lainopettajat ovat jo mielessään nousseet Jeesusta vastaan ja etsivät aktiivisesti perusteita Jeesuksen syyttämiseksi.

Luuk. 6:8-16 Mutta Jeesus tiesi, mitä heillä oli mielessä. Hän sanoi miehelle, jonka käsi oli surkastunut: "Nouse ja tule tänne eteen." Mies nousi paikaltaan ja astui esiin. Jeesus sanoi: "Vastatkaa minulle: kumpi on sapattina luvallista, tehdä hyvää vai tehdä pahaa, pelastaa ihmishenki vai tuhota ihminen?" Hän katsoi heitä kaikkia ja sanoi miehelle: "Ojenna kätesi." Mies teki niin, ja hänen kätensä tuli ennalleen. Tämä sai lainopettajat ja fariseukset mielettömän raivon valtaan, ja he rupesivat suunnittelemaan, mitä tekisivät Jeesukselle. (Luuk. 6:8-11) Fariseusten sapattikäksyn selitykset eivät sallineet mitään poikkeuksia. Kaikki työn tekemiseksi tulkittava oli kiellettyä – myös hyvän tekeminen. Näin Jumalan antama hyvä käsky, jonka tarkoitus on suojella ihmistä ja hänen hyvinvointiaan, oli vääristetty irvikuvakseen. Jeesus ei ollut sidottu fariseusten selityksiin, vaan hän toimi niin kuin on oikein ja Jumalan tahdon mukaista. Tässä tapauksessa se merkitsi sairaan miehen parantamista - ja fariseusten raivon herättämistä. Samoihin aikoihin Jeesus meni vuorelle rukoilemaan ja vietti siellä koko yön rukoillen Jumalaa. Päivän koittaessa hän kutsui luokseen opetuslapsensa ja valitsi heistä kaksitoista, jotka nimesi apostoleiksi. Nämä olivat Simon, jolle hän antoi myös nimen Pietari, tämän veli Andreas, Jaakob ja Johannes, Filippus, Bartolomeus, Matteus, Tuomas ja Jaakob Alfeuksen poika, Simon, jota kutsuttiin Kiivailijaksi, Juudas Jaakobin poika ja Juudas Iskariot, josta tuli kavaltaja. (Luuk. 6:12-16) Jeesuksen oli jo suuri joukko opetuslapsia, mutta nyt oli aika valita heistä 12, jotka saisivat erityisen aseman kulkea jatkuvasti Jeesuksen seurassa ja joista tulisi apostoleja. Valinta oli erityisen tärkeä, ja siksi Jeesus valmistautui siihen rukoillen koko yön – opettavainen esikuva meille.

Luuk. 6:17-19 Pari huomiota valituista. Jeesus valitsi opetuslapsijoukkoonsa tietoisesti tulevan kavaltajansa, Juudas Iskariotin. Jeesus tiesi jo alusta asti, miten hänen elmänsä tulisi päättymään ja millainen rooli Juudaksella olisi siinä. Jeesus valitsi opetuslastensa joukkoon myös kaksi sellaista, jotka inhimillisesti ajatellen eivät millään sopineet yhteen, nimittäin publikaani Matteuksen (eli Leevin), joka oli olllut roomalaisten palveluksessa, ja Simon kiivailijan, joka kuului niihin, jotka halusivat väkivalloin ajaa roomalaiset pois Israelista. Jeesuksen seurassa inhimilliset raja-aidat kuitenkin kaatuvat ja hänen rakkautensa yhdistää. Jeesus laskeutui vuorelta yhdessä heidän kanssaan ja pysähtyi tasaiselle paikalle. Siellä oli suuri joukko hänen opetuslapsiaan ja paljon kansaa kaikkialta Juudeasta, Jerusalemista ja rannikolta Tyroksen ja Sidonin seudulta. Kaikki he olivat tulleet kuulemaan Jeesusta ja hakemaan parannusta tauteihinsa. Myös saastaisten henkien vaivaamat tulivat terveiksi. Jokainen yritti väentungoksessa päästä koskettamaan häntä, sillä hänestä lähti voimaa, joka paransi kaikki. (Luuk. 12:17- 19) Jeesuksen maine on kiirinyt kauas, ja häntä tullaan kuulemaan ja häneltä tullaan hakemaan apua sairauksiin jo satojen kilometrien päästä. Opetus: Ville Auvinen