HARJOITTELU I: ammatillinen tai tutkimusharjoittelu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

Jyväskylän Yliopisto Psykologian Laitos
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
Toimintaohjeita kesää varten Lue huolella! Jälkiohjauksesta vastaavat: • 9A, 9D, 9E, 9F : Opo Elina Nissinen, p • 9B, 9C, 9G: Opo Satu Hietala,
Mannerheimin Lastensuojeluliitto. MIKÄ MLL? • Valtakunnallinen järjestö, joka toimii lasten, nuorten ja lapsiperheiden oikeuksien ja etujen hyväksi •
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
GRADUAIHEITA Työ- ja organisaatio-psykologia
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Aineistonhallintasuunnitelma osana tutkimuseettistä lausuntopyyntöä
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
GRADUAIHEITA Työ- ja organisaatio-psykologia
Kandidaatintyö prosessimetallurgian laboratoriossa
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
7 Terveyden tutkiminen.
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
Harjoitteluinfo klo 13 Pinni B3019.
TYÖHAKEMUS.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
LAMK Outdoors Finland Etelä Aktiviteettisivuston lanseeraustutkimus 2013 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE.
LAMK Pyöräilysivuston lanseeraustutkimus 2012 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU 34 B 22,
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
TAYS tutkimusprojektit
HARJOITTELU II Infotilaisuus Mervi Jehkonen.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Psykologian koulutuksen abi-info 2012
Kirsi Peltonen Graduaiheita Syksy 2012 Kirsi Peltonen
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Tiedotustilaisuus erillisiin erityisopettajan opintoihin hyväksytyille Tiistai klo Käyttäytymistieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos.
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Varsinais-Suomen ja Satakunnan Muistiluotsi
HARJOITTELU I: ammatillinen tai tutkimusharjoittelu (4 op) Infotilaisuus Mervi Jehkonen & Elina Vierikko.
Tutkimusharjoittelu.
HARJOITTELU I: ammatillinen tai tutkimusharjoittelu (4 op) Infotilaisuus Mervi Jehkonen & Elina Vierikko.
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN (TET)
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaari 2016 Prof.Raija-Leena Punamäki PsT Marjo Flykt.
TE 3 TERVEYS JA TUTKIMUS Perhon lukio Essi Rantala
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
CHILD-SLEEP -TUTKIMUSPROJEKTI
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
TYÖHARJOITTELU.
R6: IKÄNÄKÖKULMA - TUTKIMUSSUUNNITELMA
Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
HIP-labran tutkimusprojekteja
HOPS-työpaja.
Pro gradu -tutkimuksen ohjausseminaarit
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
PSYA11 Kandidaatintutkielma
Opiskeluhuollon palvelut
Suomen suurin suun terveydenhoitoalan ammattiliitto Yli 6000 jäsentä
Suomen suurin suun terveydenhoitoalan ammattiliitto Yli 6000 jäsentä
Suomen suurin suun terveydenhoitoalan ammattiliitto Noin 6000 jäsentä
Suomen suurin suun terveydenhoitoalan ammattiliitto Noin 6000 jäsentä
Esityksen transkriptio:

HARJOITTELU I: ammatillinen tai tutkimusharjoittelu Infotilaisuus 27.9.2012 Mervi Jehkonen & Outi Hietanen

TUTUSTUMINEN PSYKOLOGIN TYÖHÖN: PSYA9 -opintojakson yksi osa Opintojakso koostuu 3 osasta (yht. 5 op) Ammatissa toimivan psykologin haastattelu, josta tehdään kirjallinen raportti Tapausseminaarit (3. ja 10.12.12); yht. 16 h Työharjoittelu (80 h) ja harjoitteluraportin laatiminen => palautus: mervi.jehkonen@uta.fi

Perustietoa Vain psykologian pääaineopiskelijoille Edeltävät opinnot: PSYP1-PSYP5 Ammatillinen tai tutkimusharjoittelu: suositus, että suorittaa jommankumman; erikseen sovittaessa voi yhdistää molempia (50%+50%) Vastuuopettajat: Mervi Jehkonen & Outi Hietanen

Osa I: AMMATILLINEN HARJOITTELU Tavoite: lisätä ammatillisia taitoja ja psykologityön ammatillisen kentän tuntemusta Valmennusta ammatillisiin opintoihin ja varsinaiseen psykologiharjoitteluun TÄRKEÄÄ: työtehtävän tulee liittyä psykologian sovellusalueisiin, kuten: Neuropsykologia Työ- ja organisaatiopsykologia Kehitys- ja kasvatuspsykologia Terveyden ja mielenterveyden psykologia Ei ole varsinaista psykologin työtä, mutta voi sisältää neuvontatilanteita, apuohjaajana toimimista erilaisissa ryhmissä jne.

Miten ammatillinen harjoittelu suoritetaan? Ota yhteys haluamaasi harjoittelupaikkaan. Kerro, että harjoittelu kuuluu 2.-3. vuoden aineopintoihin ja sen laajuus on 80 tuntia (palkatonta) työtä. Suoritustavan ja ajankohdan voit sopia itse. Hyväksytä harjoittelupaikka Mervi Jehkosella ENNEN harjoittelun aloittamista! Pyydä harjoittelun päätyttyä työtodistus, jossa näkyy: Opiskelijan nimi (opiskelijanumero) Harjoittelun laajuus (tuntimäärä tärkeä!) ja ajankohta Lyhyt kuvaus työtehtävistä Työnantajan allekirjoitus ja yhteystiedot Toimita työtodistus ja harjoitteluraportti Mervi Jehkoselle

Ammatillisia harjoittelupaikkoja: esimerkkejä Kehitysvammaisten tukiliitto ry, Tampere Pirkanmaan aivohalvaus- ja afasiayhdistys ry Pirkanmaan muistiyhdistys ry

Ammatillisia harjoittelupaikkoja (jatkuu) Mummon Kammari Sopimusvuori ry Tampereen seudun työllistämisyhdistys Etappi ry Hämeenlinnan Autismikeskus Kriisikeskus Osviitta SPR:Nuorten turvatalo Muotialan asuin- ja toimintakeskus ry (http://www.muotiala.fi): mielenterveyskuntoutujat Tyttöjen talo (http://www.tyttojentalo.fi) Omaiset mielenterveystyön tukena ry Nuorten palvelu ry Pirkanmaan Sininauha ry Muut vapaaehtoistyötä tekevät järjestöt

TÄRKEÄÄ: TARKISTA KO. HARJOITTELUPAIKAN TILANNE, VOIKO OTTAA TÄNÄ TAI ENSI VUONNA HARJOITTELIJAN! TUO SELKEÄSTI ESILLE, ETTÄ OLET PSYKOLOGIAN PÄÄAINEOPISKELIJA, MUTTA ET VOI VIELÄ TEHDÄ VARSINAISTA PSYKOLOGIN TYÖTÄ! KANNATTAA MYÖS MAINITA HARJOITTELUNOHJAAJAN NIMI, JOSKUS SIITÄ VOI OLLA ETUA ! JOS TARVITSET APUA HARJOITTELUPAIKAN JÄRJESTÄMISESSÄ, OTA YHTEYTTÄ!

Osa II: TUTKIMUSHARJOITTELU Vastuuopettaja: Outi Hietanen Harjoittelun voit aloittaa sopimuksen mukaan ko. projektin aikatauluihin sopien Ota yhteyttä sinua kiinnostavan projektin yhteyshenkilöön ja sovi tehtävistä (80 h) Harjoittelun päätyttyä pyydä projektin yhteyshenkilöltä työtodistus; toimita raportti ja työtodistus Outille

Yleistä tutkimusprojekteista Psykologian laitoksen tutkimustoiminta profiloituu kolmeen tutkimuslinjaan: I Sosiaalinen kognitio, emootiot ja sosiaalinen toimintakyky HIP-laboratorio Psyke – tutkimus II Työ, ympäristö ja hyvinvointi III Mielenterveys, kliininen neuropsykologia ja interventiot 10 10

TAYS:n tutkimusprojekteja Lievien aivovammojen tutkimusprojekti tehtävänä lähinnä tiedon haku ja tallennus 2 harjoittelijaa: 1 syksyllä, 1 keväällä syksyn harjoittelijan tulisi aloittaa mahdollisimman pian, aikatauluista sovitaan yksilöllisesti. Tarkemmat tiedot: Heidi Losoi: puh. 03-31165116,tai heidi.losoi@pshp.fi HUOM! mielellään jo tämän viikon aikana! 11 11

TaY:n tutkimusprojekteja Psykologian opetus- ja tutkimusklinikka PSYKE:n projektit (sekä ammatillista että tutkimusharjoittelua) Tutkimusharjoittelupaikka 2-3 opiskelijalle Tehtävät: tutkimusaineiston tallentamista, asiakasrekisterin päivittämistä, opetusvideoiden editointi ryhmäkuntoutuksiin liittyviä avustustehtäviä (esim. nuorten ADHD-ryhmä), kirjallisuuskatsauksien tekemistä Opetusamanuenssin tehtävät (ammatillinen) Yhteydenotot: mervi.jehkonen@uta.fi tai kati.rantanen@uta.fi 12 12

Lasten uni ja terveys -tutkimus Kaksi vuotta sitten alkanut laaja tutkimus vauvojen unesta. Tarkoituksena selvittää mm. vauvojen unen psykofysiologista kehitystä, perimän yhteyttä uneen ja unen yhteyttä vauvan hyvinvointiin ja kehitykseen. Tutkimuksessa kehitetään lisäksi neuvoloiden käyttöön uniohjausmenetelmä unihäiriöiden ennaltaehkäisyyn ja hoitoon sekä arvioidaan tämän vaikuttavuutta. Kaksi harjoittelijaa syksyllä ja yksi keväällä Tehtävänä vauvan temperamenttikyselyihin liittyvien palautteiden tekeminen ja postittaminen sekä tutkimukseen liittyvät käytännön avustustehtävät (esim. tietokannan päivitys, lomakkeiden skannaus), HIP-laboratoriossa vauvan silmänliikkeiden aineiston analysointi Ota yhteyttä: elina.vierikko@uta.fi tai anneli.kylliainen@uta.fi

Työhyvinvoinnin ja esimiestyön tutkimusprojekti Tehtävä: aineiston tallennus SPSS-ohjelmalla Aika: kevät 2013, helmi-maaliskuu (arvio) Palkitsevaa ja kestävää hyvinvointia edistävä johtajuus - Rewarding and sustainable health-promoting leadership (RE-SU-LEAD) on työ- ja organisaatiopsykologian alaan kuuluva kolmen maan (Suomi, Ruotsi, Saksa) yhteishanke. Hankkeen tavoitteena on tunnistaa esimiesten käyttäytymisessä ilmeneviä piirteitä, jotka edistävät alaisten hyvinvointia ja psykologista terveyttä. Sekä esimiehet että alaiset vastaavat tutkimuskyselyihin työstä, hyvinvoinnista ja johtamisesta noin kahden vuoden aikana kolme kertaa. Viimeinen aineistonkeruu toteutetaan alkuvuodesta 2013. Harjoittelijan tehtävänä on työntekijöiden kyselyvastausten tallennus. Tehtävään perehdytetään. Aiempi kokemus SPSS-ohjelman käytöstä ei ole ehdoton edellytys. Tarkkuutta ja huolellisuutta arvostetaan! Tutkija Kaisa Perko, 050 318 6184, kaisa.perko@uta.fii Professori Ulla Kinnunen 040 190 1386, ulla.kinnunen@uta.fi

HIP-labra (1/2) Voisimme ottaa HIP-labraan yhden harjoittelijan. Tässä kuvausta: Harjoittelijaa haetaan HIP-laboratorioon avustamaan projekteissa, joissa selvitetään katseensuunnan vaikutusta psykofysiologisiin reaktioihin, kognitiiviseen toimintaan ja itsetietoisuuteen. Harjoittelijan tehtävät: Harjoittelija osallistuu aineiston analysointiin mm. pisteyttämällä lomakekyselyitä ja viemällä niitä SPSS:ään. Oman kiinnostuksen mukaan on mahdollisuus päästä tekemään myös tilastollisia analyyseja sekä tutustumaan psykofysiologisen aineiston käsittelyyn ja/tai kokeellisen tutkimusaineiston keräämiseen. Riippuen harjoittelun ajankohdasta, harjoittelijalla on myös mahdollisuus päästä tutustumaan kokeellisen tutkimusaineiston keräämiseen. Harjoittelun ajankohta: syksy 2012 Yhteydenotot: terhi.helminen@uta.fi

HIP-labra (2/2) Kevät 2012: yhdelle harjoittelijalle tarjotaan työtä HIP-laboratiorion ja Infant Cognition -laboratorion yhteystyönä toteuttamassa projektissa " Attention and affective-motivational responses to eye contact in young children with severe autism ", Projektissa tutkitaan pienten (n.3-4v) autististen lasten sekä kehitysvammaisten ja tavallisesti kehittyneiden kontrollilasten psykofysiologisia ja behavioraalisia reaktioita katsekontaktiin. Harjoittelijan työtehtävät ovat avustavia tehtäviä aineiston keruussa ja analysoinnissa. Mahdollisesti harjoittelija pääsee avustamaan harjoittelunsa aikana myös muissa HIP-laboratorion tutkimusprojekteissa. Tarkemmin harjoittelun ajankohdasta ym. yksityiskohdista sovitaan myöhemmin, mutta kiinnostuksen harjoitteluun kyseisessä projektissa voi ilmaista vaikka heti. Yhteydenotot: terhi.helminen@uta.fi ja anneli.kylliainen@uta.fi

Raija-Leena Punamäen tutkimusryhmä Tarvitaan harjoittelijoita kahteen eri projektiin. Projekti 1 on tärkeämpi. 1. Tutkimusprojekti: Elämän ensimmäinen vuosi: miten perhesuhteet ennustavat lapsen emotionaalis-sosiaalista ja kognitiivis-psykofysiologista kehitystä? 1.1. Työtehtävät: (1) tähän vauvatutkimuksen, kehitystutkimuksen ja mielenterveystutkimuksen aihealueeseen tutustuminen. (2) Laboratorioaineiston skooraamista - Tutkimuskysymys: lapsen tarkkaavaisuuden kohdistaminen ja emotionaalinen säätely: onko raskaus- ja ensimmäisen kuukausien vanhempien mielenterveydellä merkitystä ? (3) Muitakin aiheita löytyy: Neuvolarekisteritiedon luokittelua ja rekisteröintitietojen merkitys lapsen kehityksen ennustajana.

2. Tutkimusprojekti: Onko psykososiaalinen terapeuttinen interventio vaikuttava/tehokas sotatraumatisoituneilla lapsilla: yhteys mielenterveyteen ja sosiaalisemotionaaliseen kehitykseen ja kognitiivisten ja symbolisten prosessien merkitys 2.1.  Työtehtävät (1) Tutustuminen aiheeseen ja lasten unien skoorausta ja luokittelua (2) Tutustuminen kysymykseen miten trauma voi siirtyä sukupolvilta toisille. Aineiston luokittelua Tervetuloa professori Raija-Leena Punamäki raija-leena.punamaki@uta.fi