Kirkkojärven aloittavien ryhmien orientaatiopäivät 11. – 13.8.2010 Nitoja-hankkeen päätösseminaari 19.11.2010 Terhi Kokkonen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

Tiija Malmi Virolahden kunta Vellamo
Lavian lukio.
SMOOTHISTI TYÖELÄMÄÄN OPPISOPIMUKSELLA
JÄRJESTYSÄÄNNÖT   Toiminnan ja käyttäytymisen tiloissa on oltava asiallista. Toiminta ei saa loukata tai syrjiä ketään. Alkoholin ja muiden päihdyttävien.
Perinnekäsityötä joulun alla -projekti Nyplätty sydän
Powerpoint-esitys ylioppilastutkinnon ohjeista ja määräyksistä:
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Orientaatio ammatillisiin opintoihin NITOJA-hankkeen päätösseminaari Ulla-Maija Arminen Ulla-Maija Arminen.
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Toimintaohjeita kesää varten Lue huolella! Jälkiohjauksesta vastaavat: • 9A, 9D, 9E, 9F : Opo Elina Nissinen, p • 9B, 9C, 9G: Opo Satu Hietala,
Porin yksikkö 1 Opintotoimisto,Marja Karttunen TENTTIOHJESÄÄNTÖ.
Puh Powerpoint-esitys ammatillisesta koulutuksesta ja uusista opiskelijaksi ottamisen perusteista:
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
12DAT2O Yleisiä asioita lukuvuoden aluksi. 1.päivän ohjelma • Lukujärjestykset • Uudet käyttäjätunnukset ja salasanat • Wilma • Omien tietojen päivittäminen.
Tervetuloa! Tutoreiden koulutuspäivä Susanna Koistinen ja Jenna Anttonen Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
T AMPEREEN YLIOPISTON NORMAALIKOULUN YHTEISTOIMINNALLINEN LIIKUNTAPÄIVÄ Vuosiluokat 1 - lukio.
ELMO2009 – AIKATAULU JA VASTUUT - SUUNNITELMA Juha KnuuttilaELMO2009 Sivu 1 Benchmarking Pilottiopintojaksot: valinta ja suunnittelutyö.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Lähipäivä T Business process development methods 1.
AS Harjoitustyön opiskelijapalaute Palaute vuosilta 2010, 2011, 2012.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Älä kiusaa Kiusaamista on, kun oppilas joutuu toistuvasti ja systemaattisesti toisten tahallisen, kielteisen toiminnan kohteeksi. Nimittely, pilkkaaminen,
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Puh PowerPoint-esitys amk-opinnoista ja uudesta hakukäytännöstä sisältää 25 erilaista diaa vaatii.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Pedagogisen toimikunnan kymmenennen kokouksen muistio
Kurssivalinnat Ykköset, syksy Kurssit valitaan O Pääsääntöisesti numerojärjestyksessä O (opinto-opas s , 77) O etenkin VIERAAT KIELET, ÄI,
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
 Ke (6. palkin päättöpäivä) lyhyiden kielten kuunteluita koululla. Liiku siis hiljaa ja noudata opettajien ohjeita.  To Penkkaripäivä.
Tietojenkäsittelyn toisen lukuvuoden 1. lukukausityö Syksy 2010.
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
ROT Lyseon lehti kaipaa toimittajia ja uutta nimeä! Katso marraskuun Jorma-lehti lyseo.mobie.fi/zine/32/cover. lyseo.mobie.fi/zine/32/cover.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Oodin kurssi-ilmoittautumisten priorisointityökalu Teemu Ajalin Opiskelijarekisteri.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Hyvä tuutori, parempi ryhmä Tuutorikoulutus 2016 © 2016 Johanna Tikkanen |
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
TERVETULOA KOULUUN 1. MUISTETTAVAA Tarkista läsnäolevat. RO, ilmoita kansliaan, jos joku ykkönen puuttuu. Myös uudet opiskelijat muilla tasoilla toivotetaan.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Johdatus elämänkatsomustietoon Kouluvierailut
4. MONO-päivä Klo
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Tervetuloa Joensuun Lyseon peruskouluun
Tasa-arvosuunnitelma
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Tervetuloa uudelle luokalle!
Kaveritaidot.
Esityksen transkriptio:

Kirkkojärven aloittavien ryhmien orientaatiopäivät 11. – Nitoja-hankkeen päätösseminaari Terhi Kokkonen

Tämän esityksen sisältö ja rakenne 1.Orientaatiopäivien suunnittelun taustat ja tavoitteet 2.Orientaatiopäivien organisointi ja aikataulutus 3.Palautetta ryhmänohjaajilta ja opiskelijoilta

1. Orientaatiopäivien suunnittelun taustat ja tavoitteet

Orientaatioryhmän tekemä pohjatyö •Nitoja-hankkeen nettisivuilta löytyvät orientaatiotyöryhmän syksyksi 2009 kehittelemät orientaatiomallit ( polku: > Orientaatio > orientaatiomallia). •Tein syksyllä 2009 muistion, jossa ehdotin parannuksia Espoonlahden orientaatiopäivien toteutukseen. •Kirkkojärven orientaatiopäivien suunnittelussa oli apuna Mirja Vallisaaren Lehtimäki C –taloa varten tekemä suunnitelma, jonka taustalla oli Lakelassa 2009 toteutettu malli.

Etukäteistoiveita orientaatiopäiviin •Ryhmänohjaajat toivoivat, että orientaatiopäiviin varattaisiin aikaa opiskelijoiden yksilöhaastattelujen aloittamiseen. •Opiskelijoille on tärkeää luoda perusturvallisuus: •ei “haahuilua”, ei “palloilua”, vaan selkeä, aikataulutettu ohjelma → tunne siitä, että aikuisilla on “homma hanskassa” •monta aikuista vastaanottamassa yhtä luokkaa → tunne siitä, että talon aikuiset puhaltavat yhteen hiileen •koulun pelisääntöjen läpikäyntiä heti alkuun → tunne siitä, että käyttäytymiselle on rajat ja ongelmiin puututaan.

2. Orientaatiopäivien organisointi ja aikataulutus

Ryhmäkohtaiset lukujärjestykset •Laadin jokaiselle ryhmälle lukujärjestyksen kaikille kolmelle päivälle. •Ryhmänohjaajat jakoivat lukujärjestykset opiskelijoille. •Lukujärjestykset löytyivät myös ala-aulan seinältä, ilmoitustaulusta, ja 2. kerroksen seinältä.

Esimerkki ryhmäkohtaisesta lukujärjestyksestä

Aloituspäivän järjestelyt •Kaikille opettajille on maksettu aloituspäivästä erikseen, joten jokainen oli töissä. Laadin ”nakkilistan”, jossa jokaiselle oli joku tehtävä. •Muutama opettaja päivysti C-talon ala-aulassa: auttoi opiskelijoita löytämään nimensä listoista, ja osaamaan oikeaan luokkaan jne. Lisäksi he toimivat taukojen aikana Savuton Omnia –vastaavina. •Valokuvausvastaavat kiersivät luokassa kuvaten jokaisen opiskelijan. Kuvat ja nimet kerättiin opettajien käyttöön P-asemalle. •Kukin ryhmä vietti päivän oman ryhmänohjaajansa kanssa. Ryhmänohjaajan lisäksi mukana oli joku ryhmää 1. jaksossa opettava opettaja.

Aloituspäivän tavoitteet Tavoitteena oli, että opiskelija •tuntee olonsa tervetulleeksi ja turvalliseksi •tutustuu omaan ryhmään ja ryhmänohjaajaan •tutustuu C-taloon ja Kirkkokadun tiloihin sen verran, että osaa orientaatiopäivien ajan toimia: löytää luokkiin, auditorioon, ruokailuun ja Kirkkokadun opintotoimistoon •saa alustavan käsityksen siitä, missä ”omat” tilamme Kirkkokadulla ovat •saa täytettyä ja palautettua lomakkeet ja todistukset •saa selville lähipäivien (orientaatiopäivien ja ryhmäytymispäivän) ohjelman.

Aloituspäivän aikataulutus •Klo 9 - luokassa ryhmänohjaajan ja kaksoisopettajan kanssa: tervetuliaissanat, käytännön paperisota •Ruokailu eri ryhmillä 10 minuutin välein porrastetusti •Ruokailun jälkeen tutustumista ryhmätovereihin ja koulun tiloihin •Kaikki kokoontuivat klo 14 auditorioon, jossa rehtori Juha-Pekka Saarinen ja koulutusjohtaja Anitta Smura toivottivat kaikki uudet opiskelijamme tervetulleiksi, sekä puhuivat Omnian pelisäännöistä yms.

2. ja 3. orientaatiopäivän tavoitteet •Sekä luki- että matematiikkatestien teettäminen kaikissa ryhmissä. ERVA:lla oli päävastuu asiasta, testien valvonta oli jaettu ryhmänohjaajille/muille opettajille. •Opiskelijan oppaaseen tutustuminen. •Hyvistä opiskelutavoista keskusteleminen. •Opiskelijan tukipalveluihin, OHR:ään ja muuhun henkilökuntaan tutustuminen. •Oman tutkinnon opetussuunnitelmaan, oman tutkinnon sisältöihin, mahdollisiin opintopolkuihin ja etenkin 1. jakson sisältöön tutustuminen. •Koulun IT-asioihin ja tietoturvasääntöihin tutustuminen. •Koulun pelisääntöihin, käytöstapoihin ja turvaohjeisiin tutustuminen.

2. orientaatiopäivän järjestelyt •Päivä aloitettiin luki- tai matematiikkatestillä. •Ryhmänohjaajalle järjestyi jonkin aikaa pitää opiskelijakohtaisia haastatteluja, koska koulutusjohtajan luvalla saatiin palkata toinen opettaja joksikin aikaa tutustuttamaan ryhmää opiskelijan oppaaseen sekä toisiinsa ja/tai IT-asioihin. (Opetettava asia vaihteli ryhmäkohtaisesti.) •Päivän päätteeksi kokoonnuttiin auditorioon kuulemaan opiskelijahuoltoryhmän ja IT-tuen asioita.

Oppimateriaalia Opiskelijan oppaan läpikäymisessä oli mahdollisuus hyödyntää laatimaani tehtävää (kuva vas.) Lisäksi olin monistanut käyttöön nimibingo- ruudukkoja tutustumisleikiksi

3. orientaatiopäivän järjestelyt •Päivä aloitettiin luki- tai matematiikkatestillä. •Ruokailun jälkeen merkonomiryhmät kokoontuivat auditorioon kuulemaan tutkinnon rakenteesta, OPS:eista, opintopoluista jne. Datanomit kävivät näitä läpi omassa luokassaan. Tarkoitukseni oli kerätä auditoriossa myös palautetta orientaatiopäivistä omalla lomakkeellani. Auditorion tilaisuus kuitenkin keskeytyi palohälytykseen. •Päivän päätteeksi käytiin ryhmänohjaajan kanssa kampuskierroksella, katsomassa Kirkkojärven uutta rakennusta sekä bussien lähtöpaikka maanantaiksi Velskolaan.

3. Palautetta ryhmänohjaajilta ja opiskelijoilta

Ryhmänohjaajat: Aikataulutus helpotti työtä, kaksoisopettajuus antoi tukea •Ryhmänohjaajilta tuli kiitosta lukujärjestyksistä, joiden pohjalta oli helppo valmistella orientaatiopäivien tunnit. •Kiitosta saivat myös tutustumista ja opiskelijan oppaaseen perehtymistä varten laaditut valmiit tehtävät. •Kaksoisopettajuus helpotti ryhmänohjaajan työtä. Aloittelevalle ryhmänohjaajalle kokeneen kollegan apu oppitunneilla oli tärkeää. Vastaavasti kokeneen ryhmänohjaajan “apuopettajana” juuri taloon tulleen uuden opettajan oli helppo päästä “sisään” työhönsä.

Ryhmänohjaajat: Jos pelisäännöistä puhutaan, niiden pitää myös päteä •Etukäteen oli annettu vahva viesti, että Kirkkojärven koulun tiloissa tulisi käyttää sisäkenkiä. •Ryhmänohjaajat ja muut aikuiset puhuivat asiasta orientaatiopäivillä. Minä suunnittelin vielä toimintapäiväänkin “Tuunaa tossu” –tehtävän. •Loppujen lopuksi sisäkenkäsääntöä ei Kirkkojärvellä noudateta tai valvota. •Ryhmänohjaajat kokivat, että heiltä kului aikaa ja auktoriteettia turhaan asiaan.

Yhden ryhmän opiskelijapalaute: Orientaatiopäivissä oli hyvää… •Tiedon saaminen (9 mainintaa) •Ruoka (4 mainintaa) •Välitunnit (3 mainintaa) •Omaan alaan tutustuminen (3 mainintaa) •”Kaikki” (2 mainintaa); ”suurinpiirtein kaikki” (1 maininta) •”Rento meininki” (3 mainintaa); päivien helppous (1 maininta) •Päteviltä vaikuttavat opettajat (2 mainintaa); mukavat opettajat (2 mainintaa); opettajiin tutustuminen (1 maininta) •Kouluun ja ryhmätovereihin tutustuminen (1 maininta)

Yhden ryhmän opiskelijapalaute: Orientaatiopäivissä oli huonoa tai ei toiminut… •”En osaa sanoa”, ”EOS”, -, tai tyhjä kohta: 6 paperissa •Liian paljon samojen asioiden toistoa (2 mainintaa) •Hidas tahti (2 mainintaa) •Ei tutustuttu muihin luokkalaisiin (2 mainintaa) tai koulualueeseen (1 maininta) •Alkuhässäkkä (1 maininta); sekava alku (1 maininta) •Keskeneräisen tuntuinen koulu (1 maininta) •Palohälytys, ulkona oli kuuma (1 maininta) •Pitäisi päästä koneille (1 maininta) •”Pedagokisesti katsoen opettajilla oli hieman hapuilua, mikä oli tietysti ymmärrettävää, kun vetivät ensimmäistä kertaa”