PaKaste/Lappi/Perusterveydenhuollon kehittäminen 2010

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heli Hautamäki & Sari Rosnell
Advertisements

Perusterveydenhuolto/työterveyshuolto Erikoissairaanhoito
Tieto-osasto / PATI1 Hoitoonpääsy terveyskeskuksissa Kysely terveyskeskusten johtaville lääkäreille Hoitoonpääsyn toteutumistiedot perusterveydenhuollon.
LUVALLISET POISSAOLOT
Päivän päihdetilanne Pulmat pöydälle – avohoito alkaa Arja Hirvonen
Kokemuksia päihdepalveluiden yhteistyöstä psykiatrian ja perusterveydenhuollon kanssa Anneli Raatikainen.
Suomen sairaanhoitajaliitto ry Tehy ry
Marjan tarina keskikokoisessa kaupungissa
Medinet- hoitopalvelu siellä missä potilas on
Hoitosuunnitel-masta sopiminen Omahoito kotona, omahoidon tuki
Varhaisvaiheen toimintamalli sosiaali- ja terveyskeskukseen: päihteet ja mielenterveys (työikäiset) Päivitetty xx/2013 Lähde: Välittäjä hankeen toimintamalli.
APR ja kustannuslaskenta Laskentatoimelle asetettavat kehittämisvaatimukset terveyskeskukselle perustuen kokemuksiin joidenkin terveyskeskusten kanssa.
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Perusterveydenhuolto
Huolen herääminen ja yhteydenotto Jatkohoito
Eurolääkärin ohjaaminen terveyskeskuksessa
TAUSTA Siuntion perusturvapalvelut on tuotettu Lohjan, Siuntion, Inkoon ja Karjalohjan yhteistyönä sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta-alueella.
Savuton leikkaus ja tupakasta vieroituksen tuki Etelä-Pohjanmaalla
SYDÄNLEIKKAUSPOTILAAN OHJAUS JA NEUVONTA
PÄIHDE- JA MIELENTERVEYSHOITOON OHJAAMINEN Käynti
Uuteen nousuun terveys- keskuksessa MIKA HAAPOJA.
Tieto-osasto / PATI1 Hoitoonpääsy Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiössä (YTHS) Lokakuu 2012 Suun terveydenhuollon hoitoonpääsy.
PORIN KOTISAIRAALA Kotona loppuun asti/Moniammatillinen tiimityö
Psykiatrian päivystys KYMSHP:ssa
TOIMIVA TULPPA-RYHMÄ Tuire Hautanen terveydenhoitaja/tulppa-ohjaaja
1 STM ja Stakes Rintanen Miten hoitotakuu toteutuu terveyskeskuksissa? Trendiyhteenvetoja Terveyskeskusten johtavien lääkärien kannat kysely maalis-huhtikuussa.
4-vuotiaan lapsen havainnointi neuvolassa
VIIKONLOPPU- JA ARKIPYHÄPÄIVYSTYSKÄYNNIT Wiitaunionin terveyskeskus Sari Nurmivaara.
KONSULTAATIO Miksi? Milloin? Ketä ja mihin? Miten?
Kuntoutuspalveluohjaus – työkyvyn tukemisen prosessi
Ea Hoitojonojen saattaminen erikoissairaanhoitolain edellyttämään tilaan mennessä Suunnitelma Tiedoksi: sote-johtoryhmä
Eija Peltonen, TtM, suunnittelija
Hoitoonpääsy terveyskeskuksissa Lokakuussa 2014 Tieto-osasto / PATI.
Tieto-osasto / PATI1 Hoitoonpääsy Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiössä (YTHS) Maaliskuu 2014 Suun terveydenhuollon.
Neuvola Neuvola Koulu- ja opiskelu-terveydenhuolto Liikkuvat neuvolat
Toimintakäytäntöjen vertailu terveyskeskusten välillä Outi Elonheimo Dosentti, LKT APR-benchmarking-seminaari.
Terveysaseman vastaanottotoiminnan keskittäminen Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen lautakunta Kati Homanen Tuomo Pöyry.
ESH / Yleislääketieteen akuuttiosasto
Iltapäivän raporttiin käytettävän ajan puolittaminen
Varhain tehtävät ratkaisut keventämään työkuormitusta
1 STM ja Stakes Rintanen Miten hoitotakuu toteutuu terveyskeskuksissa? Terveyskeskusten johtavien lääkärien kannat kysely maalis-huhtikuussa 2007.
Helka Ratilainen Outokumpu Teollisuuspaikkakunta Asukasluku 7800 Lääkärin virkoja 6, joista täytetty 3, omista lääkäreistä työssä yksi, eurolääkäri.
SEPELVALTIMOIDEN VARJOAINEKUVAUS
Tieto-osasto / PATI1 Hoitoonpääsy Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiössä (YTHS) Maaliskuu 2013 Suun terveydenhuollon hoitoonpääsy.
PÄIVYSTYKSEN UUDELLEEN JÄRJESTELY Arto Honkala Forssan seudun terveydenhuollon kuntayhtymä.
LAKI POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSITA Potilaan keskeiset oikeudet Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun Pääsy hoitoon.
Riskiryhmät sote – palveluissa - paljon palveluita tarvitsevat avainasiakkaat ja kokonaisvaltaisen hoidon malli Projektipäällikkö Elina Peltonen Projektityöntekijä.
Kouluterveydenhuolto Koulutulokkaan vanhempainaamu.
A SVA - HOITAJAN TYÖ M ARTINLAAKSON TERVEYSASEMALLA.
Suun terveydenhuolto Rovaniemi. Järkevä työnjako Hammashoitajan tehtävänkuva → Hammashoitajat ja lähihoitajat vastaavat omalta osaltaan potilas- ja työturvallisuudesta,
Merja Jokela1 LAHDEN MALLI Merja Jokela Vastaava hammashoitaja Lahti.
Asiakaslähtöisyys, dialogisuus ja monialaisuus Kouvolan yhteispäivystysmallissa?? Kimmo Salmio Akuuttilääketieteen ja yleislääketieteen el Ylilääkäri,
LASTENNEUROLOGIA poliklinikka ja päiväsairaala rakennus 45 TERVETULOA.
Yhteydenotto omahoitajaan: Hoitosuunnitel- masta sopiminen Yhteydenotto omahoitajaan: Hoitosuunnitel- masta sopiminen Valmistautuminen vastaanotolle Valmistautuminen.
Hyvä vastaanotto-projekti Ylilääkäri Johanna Stenqvist Laatuverkostokokous.
+ Psykiatrian klinikan toiminnan muutos Sanna Blanco SequeirosErja Ojanaho Ylilääkäri, tulosaluejohtajaYlihoitaja.
Esiselvitys.
23H HERÄÄMÖSTÄ KOTIIN
Kuva C. Hoidon ja laskutuksen kulku tapauksessa, jossa kunta ohjaa potilaan hoitoon erikoishammasteknikolle tai muulle proteettista hoitoa antamaan hyväksytylle.
Hoitoonpääsy perusterveydenhuollossa
Toiminnanohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa 2017
Asiakkaan valinnanvapaus
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
RAVITSEMUSHOITO LAPISSA ravitsemusterapeutin palvelujen saatavuus
Asva- hoitajan työ Martinlaakson terveysasemalla
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
Työikäisten kuntoutus
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
Terveyspalvelut ulkomaalaisille Helsingin kaupungissa Pia Tuovinen 07
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Esityksen transkriptio:

PaKaste/Lappi/Perusterveydenhuollon kehittäminen 2010 Vastaanoton toiminta; lääkäri/hoitaja työparimalli vastaanotolla Simon terveyskeskuksessa Eila Silvennoinen PaKaste/Lappi/Perusterveydenhuollon kehittäminen 2010

Tavoitteet työparityöskentelylle Selkeyttä terveyskeskuksen vastaanoton toimintaan, puhelinliikenne vastaanotolla päivystysaikojen oikea ”käyttö” potilaiden yhdenvertainen hoitoon pääsy ja hoito vastaanoton hoitajan työnkuvan tarkentaminen terveyskeskusavustajan työnkuvan selkeyttäminen lääkäri/hoitajaparilla omat potilaat (potilas valitsee) terveyden edistäminen; yhteistyössä terveyden-hoitajien, suun terveydenhuollon, puhe-, toiminta-terapian, mielenterveystyön ja kotipalvelun henkilöstöjen kanssa yhteistyö muiden tahojen kanssa

Taustaa aiemmasta Useamman vuoden on terveyskeskuksen vastaanotolla ollut 2 lääkäriä tai 1 Sairaanhoitajia vastaanotolla 2 ja yksi terveyskeskusavustaja Päivystystä (8t) jaettu aamu- ja iltapäivävuoroihin Päivystys on 8-16 terveyskeskuksessa ja klo 16-22 tk:n yhteispäivystyksessä Lpks:ssä, klo 22 jälkeen päivystää Lpks:n päivystys

Päivystävän hoitajan vastaanotto Vastaanotto alkoi marraskuun alussa 2009 terveydenhoitajan vastaanoton nimellä.Tämä korvasi aiemmin käytössä olleen aamuvastaanottotoiminnan (8-10.30) th:n vastaanotto oli 8-14 joka päivä ja kaikki terveydenhoitajat vuorollaan pitivät vastaanottoa huhtikuun alusta vastaanottoa alkoi pitämään vastaanoton sairaanhoitaja, jolloin terveydenhoitajille jäi aikaa enemmän terveysneuvontaan, koulu th:oon ja äitiys-lasten nla toimintaan, joihin on tullut uudet säädökset terveystarkastuksiin ja aikaa tarvitaan lisää. terveydenhoitajille jää kuitenkin INR-potilaiden seuranta ja lääkehoito, sekä diabetes- ja astmapotilaiden hoito ja kontrollit

Lääkärin vastaanottotoiminta aiemmin Vuodeosastolla lääkäri käy joka päivä 2 tuntia, yleensä heti klo.8.00 Päivystystä ja/tai kiireetöntä vastaanottoa loppupäivä, vastaanoton hoitajat antavat ajat. Laboratoriovastausten tarkastus ja hoidon jatkuvuudesta huolehtiminen, ilmoitus potilaalle; joko lääkäri tai hoitaja Päivittäin potilaiden paperikonsultaatiota Kouluterveydenhuoltoon lääkärille aikaa varattu yksi päivä n. joka toinen viikko, tarv. enemmän Työterveyshuoltoon 2 x ½ työpäivää viikossa. Äitiys- ja lasten neuvolaan ½ työpäivää kerran viikossa

Uusi toimintamalli: Lääkäri/hoitaja työparityöskentely Simon terveyskeskuksessa työparityöskentely otetaan käytäntöön syksyllä 2010, kun muutamme ”evakkoon”, tarkoituksena jatkaa uusissa tiloissa samaa käytäntöä jatkossakin 3 lääkäriä ja kolme sairaanhoitajaa, yksi terveys-keskusavustaja työparit on jaettu, potilaat voivat valita oman lääkärin (tarv.hoitaja valitsee) Vastuulääkärit esim. DM-, astma-, reuma-, sydänpotilailla. Tämä vaikuttaa lääkärivalintaan. Potilailla on myös oma hoitaja, joka voi olla/on esim. terveydenhoitaja tai mielenterveyshoitaja, joka on erikoistunut kyseisen sairauden/vaivan hoitoon

Päivystys Simon terveyskeskuksessa Päivystävä työpari vaihtuu päivän aikana; aamu 8-12 ja toinen pari 12-16 Päivystykseen kuuluvat kaikki kiireellistä hoitoa vaativat potilaat sydän-, hengitys-, halvausoireiset potilaat, korkea kuume; yleisvoinnin lasku (sepsis epäily) kova, äkillinen päänsärky, näköhäiriö akuutit haavat, kaikki traumapotilaat, ak. selkäkipu vuotopotilaat, akuutit gynet, mielenterveysongelmat lasten silmä- ja korvatulehdukset jne.

Päivystävän työparin tehtävät (1/2) Päivystävä hoitaja vastaa vain päivystyspuhelimeen puhelimeen vastataan aina, vastaajapalvelu? + siirto toiseen puhelimeen tarvittaessa, tavoitettavuus paranee tekee hoidon tarpeen arvioinnin puhelimessa tai vastaanotto tilanteessa; onko hoidon tarve välitön, alle 24 t vai muu kiireellinen hoito antaa vastaanottoajat lääkärin- ja omalle sh-vastaanotolle (päivystys) valmistelee potilaan lääkärille (ekg, verenpaine, ym. haavan puhdistus, jne) korvakipuiset aikuiset, sinuiittiepäily, lyhyet sairauslomat / hoitovapaat, flunssapotilaiden ohjaus jos potilaan hoidon tarve ei ole kiireellinen, varaavat ajan omalle hoitajalle

Päivystävän työparin tehtävät (2/2) Päivystävä lääkäri ottaa potilaat vastaan päivän työlistan mukaan kiireellisyysjärjestyksessä (ambulanssilla tulleet, sydänoireiset, hengitysvaikeus, vuoto-potilaat jne.) muut toimenpiteitä tarvitsevat potilaat (esim. injektiot) lähetteet, jatkohoito, reseptit jne. mahd. puhelinaikaa potilaille

Lääkäri/hoitaja työpari: ei kiireellinen Omahoitaja toimenpiteiden valmistelu/suoritus, lääkärin avustaminen laittaa omien potilaiden reseptit koneelle ja uusintaan antaa ajan omalle sh-vastaanotolleen antaa lääkärin vastaanottoajat DM-, astma-, tth- ja nla-ajat antaa asiantuntijaterveydenhoitaja itse. Käytettävät ajat varattu lääkärin työlistaan erikseen. Uudet ajanvarauskäytännöt otetaan syksyllä käytäntöön Osastolla lääkäri käy päivittäin Lääkäri kirjoittaa lausunnot, lähetteet lab., rtg., ym. puhelut potilaille ym. Hoitajat huolehtivat; lääketilaukset, lääkekaapin tarkastukset, tarviketilaukset, EA- varusteet /lääkkeet, laitteiden toimivuus ym.

Terveyskeskusavustajan tehtävät ekg:n otto potilailta lääkäreiden työjärjestyksien peruspohjien teko hoitohenkilökunnan peruspohjien teko työvuorolistan teko (4+sijaiset) veteraanikuntoutusasiat terveydenhuoltosihteerin lomitus Pegasos -tukikäyttäjä reseptit koneelle uusintaa varten lab- ja rtg- ajanvaraukset, lähetteet erikoissairaan-hoitoon (ODL, Mehiläinen jne), sairauskertomus-pyynnöt, potilaspaperitilaukset

Arviointi Tavoitteena saada tietoa Toteutus onko työ paremmin organisoitu paraneeko yhteistyö ja sitä myötä potilaan saama hoito hoidetaanko potilaat kokonaisvaltaisemmin ja proaktiivisesti tehdäänkö hoitosuunnitelmia paremmin -> paraneeko hoidon suunnitelmallisuus ja jatkuvuus Tuleeko eri ammattiryhmien asiantuntijuus hyödynnettyä paremmin. Toteutus Vastaanoton hoitajat seuraavat kesällä kahden viikon ajan työtehtäviä ja niihin käytettyä aikaa. Vastaava seuranta joulu-tammikuussa. Tulos suhteutetaan kesäajan toiminnan vilkkauteen. Lääkärit voivat merkitä ylös potilastyöhön käyttämänsä ajan samalla ajanjaksolla. Vastaava seuranta joulu-tammikuussa. ITE-arviointi Asiakas/kuntalaiskysely terveyskeskuksen toiminnasta/saadusta hoidosta, ym? Tilastotietojen hyödyntäminen, esim. kävijämäärä lääkärin ja hoitajan vastaanotoilla, vastatut/vastaamattomat puhelut

Lopuksi Edessä on isot muutokset, niin syksyn remontti kuin Oulunkaaren liittyminen vuoden vaihteessa. Uudet toimintamallit otamme käyttöön muuton yhteydessä syksyllä. Tiedotus asiasta Simolaisille erillisellä joka kotiin jaettavalla ilmoituslehtisellä ja kunnan netisivulla. Toivomme tästä parityöskentelymallista tulevan selkeyttä antava tekijä arjen pyörityksessä. Rutiinit ei aina pahasta. Yhteistyöllä edetään KIITOS kaikille tähänastisesta.