Henkilöliikenne muutoksessa Itä-Suomen liikennejärjestelmäpäivät 30.10.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maatalousyrittäjien eläkelaitos Kevät 2014
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Miten uusi liikennepolitiikka näkyy liikennejärjestelmätyössä
Tekninen sopimus – ( ) JHL:n HALLITUS Hannu Salminen / Dan Koivulaakso.
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
INNOVAATIOT JULKISISSA HANKINNOISSA Rahoitusta hankintojen kehittämiseen 1.
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
ESR AJANKOHTAISTA ESR –OHJELMASTA YTR:n HANKESEMINAARI ylitarkastaja Leena Uskelin, työministeriö.
Hallituksen esitys 67/ / Pirkko Mäkelä-Pusa.
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Kansantaloutemme menestystekijät, uhat ja mahdollisuudet Tammikuun kihlaus –seminaari Pääjohtaja.
VERHE - Keski-Suomen aikuiskoulutuksen palvelustrategian rakentaminen Päämääränä •parantaa ammatillisen aikuiskoulutuksen toimijoiden kykyä tuottaa työelämälle.
Miehikkälän kunnan, Länsi-Savo Oy:n, ja Kaakonkulman ideointitilaisuus
Joukkoliikenteen esteettömyys Oulun kaupungin keskustassa OuJEE.
KUUMA-liikennehankkeet
Innostaa, uudistaa ja yhdistää. Annetaan jokaisella lapselle mahdollisuus…
TASE 2025 JOUKKOLIIKENTEEN - Joukkoliikenteen seudullinen järjestäminen - liikennejärjestelmänäkökulma.
Kyläsuunnittelutreffit Kyläsuunnitelmat kunnan maaseutuohjelman pohjana Marjo Valtanen MSL, Osaavat paikallistekijät -hanke.
Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Nokian kaupunginjohtaja Tapani Mattila.
• Verkostossa mukana: –Tampereen Aikuiskoulutuskeskus –koordinoi – Salon seudun aikuisopisto – Vaasan aikuiskoulutuskeskus – Pohjois-Satakunnan Aikuiskoulutuskeskus.
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Juhani Karvonen, Soome Metsaselts
Oulu Juha Pulkkinen Tekes.
Kuluttajapoliittinen katsaus
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta Lieksa Heikki Viinikka Pielisen Karjalan joukkoliikennekoordinaattori.
Liikennehankkeet hallituskaudella 2012–2015
Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet keskisuurilla kaupunkiseuduilla (LVM julkaisu 54/2007) PLL 38. vuosikokousseminaari Helsinki, Juha-Pekka.
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
Asemaympäristöjen kehittämisen mahdollisuudet Infra 2012, Wanha Satama Mikko Silvast
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
JOUKKOLIIKENNE Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö.
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
Hallitusohjelman teemat, ehdotuksia 1. Johdanto Pirkkala huolehtii alueensa asukkaiden hyvinvoinnista itsenäisenä kuntana. Toteutamme kestävän.
Viestintäsuunnitelma
Esitelmän pitäjän nimi Metro- ja raitioliikenteen hallintomallivaihtoehdot.
Perusterveydenhuolto – THL:n malli Yleislääkäripäivät
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Hallitusohjelman arviointi Juha Kettunen.
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
Kärkitavoitteet Julkisen liikenteen kehittämishankkeet 1. HANKE Kilpailuedellytykset ja alan houkuttelevuus 2. HANKE Infra ja matkaketjujen.
Sisämaan yöjunaliikenne -selvitys Liikenne- ja viestintäministeriö.
TURKU SCHOOL OF ECONOMICS Institute for Competition Policy Studies Muutostrendit ja palvelujen tuottamisen mallit Aki Koponen Johtaja Muutosta johtamassa.
Digitaalisen infran täydennyskoulutus
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Maankäyttö, liikenne ja ympäristö Nykytilan kartoitus
VAMMAISLAINSÄÄDÄNNÖN UUDISTAMINEN
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Liikenteen näkymiä Pohjois-Karjalassa vuoteen 2040
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä
Pelastustoimen uudistaminen
Liikenteen palvelulaki
Liikenteen palvelulaki
Pro Gradu tutkielma Taru Hynninen
Uusi liikennepolitiikka Ylijohtaja Anne Herneoja
Siviilivalmiusyksikön päällikkö Jussi Korhonen, SM/PEO
Liikenneviraston tehtävät liikennepalvelulain mukaan
Liikenneviraston tehtävät liikennepalvelulain mukaan
Liikenteen visio liikennepoliittisessa selonteossa
Pyöräilyn olosuhteet Suomen kunnissa 2018
Esityksen transkriptio:

Henkilöliikenne muutoksessa Itä-Suomen liikennejärjestelmäpäivät

1. muutos 2. joukkoliikenne 3. rahoituksen uudistus 4. henkilökuljetukset 5. uudet konseptit Sisältö

• Mitä henkilöliikenne on? ● Henkilöliikenne tarkoittaa kaikkea ihmisten kuljettamisesta ja liikkumisesta syntyvää liikennettä. Julkisen liikenteen sanasto / Liikennevirasto 4: Jenni Eskola, Marja Rosenberg 3

• Mikä muuttuu? ●Kaupunkilaisnuoret halukkuus ajokortin ja auton hankintaan vähenee ●Yhteiskulutus yleistyy ●Liikkumisen asiakastarpeet eriytyvät ja yksilöityvät ●Erilaisten liikennepalvelujen sekä niihin liittyvien muiden liikkumis- ja oheispalvelujen kirjo kasvaa. ●Maksuhalukkuus voi vaihdella paljonkin palvelusta ja asiakasryhmästä riippuen ●Joukkoliikennelain siirtymäaika päättyy 2019, ●Lippu- ja maksujärjestelmäpalvelu toiminnassa vuodesta 2015 alkaen ja sitä hallinnoiva Osakeyhtiö mahdollistaa uudet toimintatavat ja yhteisen palvelujen kehittämisen joukkoliikenteen toimivaltaisten viranomaisten kesken ●Maksu- ja informaatioteknologia kehittyy ja mahdollistaa monipuolisten mobiilipalvelujen tuottamisen ●Julkisen rahoitustason vahvistuminen epävarmaa, löydettävä uusia tapoja parantaa henkilöliikenteen palveluja Jenni Eskola 4

Joukkoliikenteen keskeiset kehittämisalueet

• Matkustaja on kuningas! Asiakaslähtöisen palvelukokonaisuuden rakentaminen

• Katkeamattomat matkaketjut! Kehittämislinjaus: Joukkoliikenteen toimivuuden parantaminen kehittämällä matkaketjujen sujuvuutta, luotettavuutta ja hintakilpailukykyä sekä helpottamalla eri liikennemuotojen yhteiskäyttöä.

• Kaupunkiseudun vetovoiman lisääminen Kehittämislinjaus: Vahvistetaan eri osapuolten sitoutumista ja edistetään joukkoliikenteen kehittämistä eri osa-alueilla.

• Toimivat, monipuoliset ja innovatiiviset markkinat! Kehittämislinjaus: Kannustavan toimintaympäristön luominen terveelle kilpailulle ja kehittyvälle palvelutuotannolle.

• Liity osaavaan Joukkoon! Kehittämislinjaus: Alan osaamisen kehittäminen ja toimialan houkuttelevuuden lisääminen.

Rahoituksen uudistaminen

• Julkisen liikenteen julkisen rahoituksen kehitys Jenni Eskola 12

• Rahoitustyöryhmän ehdotukset (1/2) ● Hallitusohjelmassa ja liikennepoliittisessa selonteossa edellytetyt joukkoliikenteelle asetetut tavoitteet on mahdollista saavuttaa vain lisäämällä joukkoliikenteen määrärahaa 50 milj. eurolla ● Joukkoliikennemäärärahaan tehdään indeksikorotus viimeistään hallituskauden vaihtuessa liikennepoliittisessa selonteossa ehdotetulla tavalla tai muulla tavalla huolehditaan joukkoliikenteen ostovoiman säilymisestä ● Joukkoliikenteen määräraha ehdotetaan jaettavaksi kolmeen eri palvelutasoluokkaan: peruspalvelutasoon, kysyntää ylläpitävään tasoon ja kilpailukykyiseen tasoon vuodesta 2015 eteenpäin. Samalla joukkoliikennerahoitusta tarkastellaan kokonaisuutena, ei enää liikennemuotokohtaisesti. ● ELYjen ja kuntien välisissä yhteistyösopimuksissa sovitaan tarkemmin joukkoliikenteen suunnittelun ja seurannan yhteistyöstä ja menettelytavoista mukaan lukien kustannusten jaosta Jenni Eskola 13

• Rahoitustyöryhmän ehdotukset (2/2) ● Joukkoliikenteen toimivaltaisille viranomaisille annetaan enemmän harkintavaltaa määrärahan kohdentamiseen omalla toimivalta-alueellaan ● Joukkoliikenteen määrärahan vaikuttavuutta seurataan nykyistä aktiivisemmin vuositasolla. Liikennevirasto laatii seurantaa varten ohjeen vuoden 2013 aikana ● Joukkoliikenteen toimivaltaisille viranomaisille ja kunnille esitetään velvoitetta suunnitella kaikki alueen henkilökuljetukset yhteen sovittaen vuodesta 2016 alkaen. ● Kaikkiin henkilökuljetuksiin käytettävän rahoituksen tulee olla yhteiskäytössä ● Uudet liikenteen järjestämistavat edellyttävät yhteistyön lisäämistä erityisesti henkilökuljetusten suunnittelussa ja niihin tarvittavien henkilöresurssien ja osaamisen varmistamista Jenni Eskola 14

Henkilökuljetukset

• Henkilökuljetusuudistuksen tausta ● Taustalla julkisen rahoituksen riittämättömyys ja selvitysmies Paajasen esittämät havainnot sekä LVM:n rahoitustyöryhmän esitykset ● Julkisin varoin hankittavien kuljetusten tavoitetilassa: ●Rahoitus kohdistetaan kaupunkiseuduilla joukkoliikenteen kilpailukyvyn parantamiseen ja käytön lisäämiseen. ●Muilla seuduilla turvataan julkisen liikenteen ja kuljetusten peruspalvelutaso, johon päästään keskittämällä kaikkien kuljetusten suunnittelu, hankinta ja rahoitus yhden tahon vastuulle. ●Määrärahan jakautumisen kriteerit ovat monimuotoisemmat kuin pelkästään joukkoliikennemäärärahaa jaettaessa ● Tavoitteena on, että liikenteen palveluja pystytään suunnittelemaan seudullisina kokonaisuuksina ilman kuntarajoja

Uudet konseptit

• Kutsuliikenteellä lisäarvopalveluja Jenni Eskola 18

• Omakyyti-hankkeen tuloksia ● Kokeiluhankkeet ●Yhteisölähtöinen liikennepalvelu (esim. kyläbussit) ●Kimppakyytien toimintaraamien osittainen vapauttaminen ●Yhteisinformaatio ●Harraste- ja vapaa-ajan kyytikokeilujen laajentaminen ●Liikenne palveluna-Traffic as a service ●Reaaliaikaisen kimppakyytipalvelun käyttötestaus esimerkiksi kehittäjäasiakkaiden kanssa Jenni Eskola 19 Omakyyti Kimppakyytipalveluiden kysyntä-, markkina- ja lainsäädäntöselvitys Liikennevirasto 2013

•20 Lisätietoja