Henkilöliikenne muutoksessa Itä-Suomen liikennejärjestelmäpäivät
1. muutos 2. joukkoliikenne 3. rahoituksen uudistus 4. henkilökuljetukset 5. uudet konseptit Sisältö
• Mitä henkilöliikenne on? ● Henkilöliikenne tarkoittaa kaikkea ihmisten kuljettamisesta ja liikkumisesta syntyvää liikennettä. Julkisen liikenteen sanasto / Liikennevirasto 4: Jenni Eskola, Marja Rosenberg 3
• Mikä muuttuu? ●Kaupunkilaisnuoret halukkuus ajokortin ja auton hankintaan vähenee ●Yhteiskulutus yleistyy ●Liikkumisen asiakastarpeet eriytyvät ja yksilöityvät ●Erilaisten liikennepalvelujen sekä niihin liittyvien muiden liikkumis- ja oheispalvelujen kirjo kasvaa. ●Maksuhalukkuus voi vaihdella paljonkin palvelusta ja asiakasryhmästä riippuen ●Joukkoliikennelain siirtymäaika päättyy 2019, ●Lippu- ja maksujärjestelmäpalvelu toiminnassa vuodesta 2015 alkaen ja sitä hallinnoiva Osakeyhtiö mahdollistaa uudet toimintatavat ja yhteisen palvelujen kehittämisen joukkoliikenteen toimivaltaisten viranomaisten kesken ●Maksu- ja informaatioteknologia kehittyy ja mahdollistaa monipuolisten mobiilipalvelujen tuottamisen ●Julkisen rahoitustason vahvistuminen epävarmaa, löydettävä uusia tapoja parantaa henkilöliikenteen palveluja Jenni Eskola 4
Joukkoliikenteen keskeiset kehittämisalueet
• Matkustaja on kuningas! Asiakaslähtöisen palvelukokonaisuuden rakentaminen
• Katkeamattomat matkaketjut! Kehittämislinjaus: Joukkoliikenteen toimivuuden parantaminen kehittämällä matkaketjujen sujuvuutta, luotettavuutta ja hintakilpailukykyä sekä helpottamalla eri liikennemuotojen yhteiskäyttöä.
• Kaupunkiseudun vetovoiman lisääminen Kehittämislinjaus: Vahvistetaan eri osapuolten sitoutumista ja edistetään joukkoliikenteen kehittämistä eri osa-alueilla.
• Toimivat, monipuoliset ja innovatiiviset markkinat! Kehittämislinjaus: Kannustavan toimintaympäristön luominen terveelle kilpailulle ja kehittyvälle palvelutuotannolle.
• Liity osaavaan Joukkoon! Kehittämislinjaus: Alan osaamisen kehittäminen ja toimialan houkuttelevuuden lisääminen.
Rahoituksen uudistaminen
• Julkisen liikenteen julkisen rahoituksen kehitys Jenni Eskola 12
• Rahoitustyöryhmän ehdotukset (1/2) ● Hallitusohjelmassa ja liikennepoliittisessa selonteossa edellytetyt joukkoliikenteelle asetetut tavoitteet on mahdollista saavuttaa vain lisäämällä joukkoliikenteen määrärahaa 50 milj. eurolla ● Joukkoliikennemäärärahaan tehdään indeksikorotus viimeistään hallituskauden vaihtuessa liikennepoliittisessa selonteossa ehdotetulla tavalla tai muulla tavalla huolehditaan joukkoliikenteen ostovoiman säilymisestä ● Joukkoliikenteen määräraha ehdotetaan jaettavaksi kolmeen eri palvelutasoluokkaan: peruspalvelutasoon, kysyntää ylläpitävään tasoon ja kilpailukykyiseen tasoon vuodesta 2015 eteenpäin. Samalla joukkoliikennerahoitusta tarkastellaan kokonaisuutena, ei enää liikennemuotokohtaisesti. ● ELYjen ja kuntien välisissä yhteistyösopimuksissa sovitaan tarkemmin joukkoliikenteen suunnittelun ja seurannan yhteistyöstä ja menettelytavoista mukaan lukien kustannusten jaosta Jenni Eskola 13
• Rahoitustyöryhmän ehdotukset (2/2) ● Joukkoliikenteen toimivaltaisille viranomaisille annetaan enemmän harkintavaltaa määrärahan kohdentamiseen omalla toimivalta-alueellaan ● Joukkoliikenteen määrärahan vaikuttavuutta seurataan nykyistä aktiivisemmin vuositasolla. Liikennevirasto laatii seurantaa varten ohjeen vuoden 2013 aikana ● Joukkoliikenteen toimivaltaisille viranomaisille ja kunnille esitetään velvoitetta suunnitella kaikki alueen henkilökuljetukset yhteen sovittaen vuodesta 2016 alkaen. ● Kaikkiin henkilökuljetuksiin käytettävän rahoituksen tulee olla yhteiskäytössä ● Uudet liikenteen järjestämistavat edellyttävät yhteistyön lisäämistä erityisesti henkilökuljetusten suunnittelussa ja niihin tarvittavien henkilöresurssien ja osaamisen varmistamista Jenni Eskola 14
Henkilökuljetukset
• Henkilökuljetusuudistuksen tausta ● Taustalla julkisen rahoituksen riittämättömyys ja selvitysmies Paajasen esittämät havainnot sekä LVM:n rahoitustyöryhmän esitykset ● Julkisin varoin hankittavien kuljetusten tavoitetilassa: ●Rahoitus kohdistetaan kaupunkiseuduilla joukkoliikenteen kilpailukyvyn parantamiseen ja käytön lisäämiseen. ●Muilla seuduilla turvataan julkisen liikenteen ja kuljetusten peruspalvelutaso, johon päästään keskittämällä kaikkien kuljetusten suunnittelu, hankinta ja rahoitus yhden tahon vastuulle. ●Määrärahan jakautumisen kriteerit ovat monimuotoisemmat kuin pelkästään joukkoliikennemäärärahaa jaettaessa ● Tavoitteena on, että liikenteen palveluja pystytään suunnittelemaan seudullisina kokonaisuuksina ilman kuntarajoja
Uudet konseptit
• Kutsuliikenteellä lisäarvopalveluja Jenni Eskola 18
• Omakyyti-hankkeen tuloksia ● Kokeiluhankkeet ●Yhteisölähtöinen liikennepalvelu (esim. kyläbussit) ●Kimppakyytien toimintaraamien osittainen vapauttaminen ●Yhteisinformaatio ●Harraste- ja vapaa-ajan kyytikokeilujen laajentaminen ●Liikenne palveluna-Traffic as a service ●Reaaliaikaisen kimppakyytipalvelun käyttötestaus esimerkiksi kehittäjäasiakkaiden kanssa Jenni Eskola 19 Omakyyti Kimppakyytipalveluiden kysyntä-, markkina- ja lainsäädäntöselvitys Liikennevirasto 2013
•20 Lisätietoja