Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kärkitavoitteet Julkisen liikenteen kehittämishankkeet 1. HANKE Kilpailuedellytykset ja alan houkuttelevuus 2. HANKE Infra ja matkaketjujen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kärkitavoitteet Julkisen liikenteen kehittämishankkeet 1. HANKE Kilpailuedellytykset ja alan houkuttelevuus 2. HANKE Infra ja matkaketjujen."— Esityksen transkriptio:

1

2

3

4

5

6

7

8 Kärkitavoitteet

9 Julkisen liikenteen kehittämishankkeet 1. HANKE Kilpailuedellytykset ja alan houkuttelevuus 2. HANKE Infra ja matkaketjujen sujuvuus 3. HANKE Asiakaslähtöiset informaatio- palvelut 4. HANKE Matkakorttien ja lippujärjestelmien yhteensovittaminen ASIAKASLÄHTÖISYYS HYÖDYNNETTÄVYYS MARKKINOIDEN KASVU Vastuutahot: PLL, LAL Vastuutahot: Kaupunkiseudut, LiVi, ELYt, ym. Vastuutahot: LiVi, HSL, LMJ Oy, liikenteenharjoittajat Vastuutahot: LMJ Oy, HSL JOUSI-ohjausryhmän tehtävänä on koordinoida, ohjata ja seurata neljän hankkeen toteutumista. Ohjausryhmän jäsenet vastaavat myös hankekokonaisuuteen liittyvästä tiedonvälityksestä ja viestinnästä oman organisaationsa ja hankekokonaisuuden välillä. €

10 1. HANKE Kilpailuedellytykset ja alan houkuttelevuus Hankkeen tavoitteena on lisätä tietoa alasta, asiakastarpeista sekä liiketoimintamahdollisuuksista nykyisille ja uusille alan toimijoille ja palvelun tuottajille. Tarkoituksena on vahvistaa joukkoliikenteen asemaa osana liikkumisen palvelujen kehittämistä ja henkilökuljetusten runkoa. Täydennyskoulutus Joukkoliikenteen täydennys- koulutuksessa pidetään jatkossakin hankinta-asiat voimakkaasti esillä ja panostetaan mm. tilaajien työehtosopimis- lainsäädännön tuntemuksen parantamiseen. Lisätään koulutusta ja tiedotusta hankinnoista myös liikenteenharjoittajille. Kilpailuttamisrekisterin perustaminen Työkalu, jonka avulla TVV:t voivat tallentaa lähiajan hankinta- suunnitelmansa, jotta muut viranomaiset ja liikenteenharjoittajat ovat tietoisia tulevista kilpailutuksista. Koskee kaikkien viranomaisten liikennettä. Liikennevirasto toteuttaa työkalun. Markkinatilanteen seuranta 1.Kilpailutetut markkinat: Toteutetaan kilpailuttamis- selvityksen (2014) jatko- tutkimuksena tilanne-katsaus joukkoliikenteen kilpailutettuihin markkinoihin vuoden 2015 tilinpäätöstietojen valmistuttua. Vastuu viranomaisilla 2.Markkinaehtoinen liikenne, Sopimusmallien kehittäminen kannustavammiksi Selvitetään miten olemassa olevia malleja (brutto, alue- ja reitti-KOS, kysyntäkannuste) voitaisiin kehittää kannustavampaan suuntaan vai tulisiko kehitellä uusia malleja. Erityisesti huomioidaan brutto- ja reitti-KOS-mallit. Neuvottelu- menettelyn pilotointi hankintamuotona Piloitoidaan neuvottelumenettely hankintamuotona, kun uusi hankintalaki on astunut voimaan ja sopiva kilpailutuskohde tulee esille. Sopimusten perus- mallien pikaparannukset ja yhtenäistäminen Sopimusmallien parantaminen ja kilpailuttamistyön ehdottamien suositusten tuominen osaksi malleja (mm. indeksitarkastukset, sopimusten pituudet. Asiakirjojen rakenteen ja liitteiden kehittäminen. Selvitys Ruotsin sopimusmalleista Laaditaan taustaselvitys Ruotsin sopimusmallien pääperiaatteista, taustat ja syyt niiden käyttöönotolle sekä kokemukset mallien toimivuudesta Ruotsissa. Kalustovaatimusten yhtenäistäminen Yhtenäistetään kalustovaatimukset erikseen paikallis-, seutu- ja maaseutuliikenteelle. Työssä huomioidaan olemassa olevat hankintapohjat sekä Nordic Bus- hankkeen tulokset (syksy 2015). Toteutetaan Jousi-ryhmän omana työnä. Vastuutahot: PLL & LAL

11 2. HANKE – Infra ja matkaketjujen sujuvuus Hankkeen tavoitteena on kehittää kaupunkiseutujen matkaketjuja sekä parantaa asiakkaiden kokemaa palvelutasoa. Erityisesti keskitytään joukkoliikennettä edistäviin toimenpiteisiin ja sitä palvelevan infran kehittämiseen kaupunkiseuduilla. Matkan suunnittelupalveluiden kehittäminen (kytkentä hankkeisiin 3 ja 4) Valtakunnallinen kaikki kulkumuodot kattava infojärjestelmä/reittipalvelu (avoin reittiopas) kytkettynä Waltti- järjestelmään Reaaliaikainen ja yhtenäinen joukkoliikenteen informaatio aikatauluista, reiteistä ja hinnoista netissä, mobiililaitteissa, pysäkeillä, liikennevälineissä (Kuopion viisaan liikkumisen toteutussuunnittelu, toteutus 2016-2017 Pysäkkien ja asemien kehittäminen Tampereen ratikkapysäkkien saavutettavuusselvitys Pysäkkien laatuluokitus paikallisesti valtakunnallisten kriteerien perusteella (Kuopiossa suunnitteilla kehittämissuunnitelma opinnäytetyönä) Sähköpyöräjärjestelmä integroituna joukkoliikenne- ja pysäköintijärjestelmään (Kuopion viisaan liikkumisen toteutussuunnittelu, toteutus 2016-2017) Eritysryhmien huomioiminen kriteerien perusteella valituilla pysäkeillä Opastuksen kehittäminen Edistetään valtakunnallisesti yhtenäisen logiikan ja ulkoasun syntymistä. Laaditaan yhtenäiset ohjeet (huomioidaan standardit) Liityntäpysäköinnin kehittäminen Valtakunnallisesti yhtenäiset periaatteet rahoituksesta ja käyttömallista – HSL:n liityntästrategian kokeilu muilla alueilla Liityntäpaikkojen muiden lisäarvopalveluiden kehittäminen ( HSL SOLMU- projekti) Vastuutahot: Kaupunkiseudut, LiVi, ELYt, ym. Joukkoliikenteen häiriötiedotusjärjestelmä Reaaliaikainen häiriötiedotusjärjestelmän luominen avoimella lähdekoodilla. Mahdollistaa myös esteettömän liikkumisympäristön kehittämisen. Yksi matkalippu (kytkentä hankkeeseen 4) Matkalipun hankkiminen koko matkaketjulle sähköisesti ja yhdellä kertaa (Turussa lautakunnan periaatepäätös olemassa liityntälipusta kaukoliikenteeseen). Mukana sekä kaukoliikenne että paikallisliikenne. Uudet kokeilut Uusien hinnoittelumallien lippukokeilut, yhdellä matkalipulla koko matkaketju (Turussa lautakunnan periaatepäätös liityntälipusta kaukoliikenteeseen sekä suunnitteilla mobiililippuja Fölin ja erilaisten tapahtumien välille) Kutsujoukkoliikenteen kokeilut (esim. Turussa hiljaisena aikana kaupunkiseudulla) Seinäjoen MaaS-hanke

12 3. HANKE - Asiakaslähtöiset informaatiopalvelut Hankkeen tavoitteena on luoda kokonaisuus, jossa palvelut tarjoavat käyttäjälleen kaiken sen informaation, jota tarvitaan luotettavaan, helppoon ja tehokkaaseen liikkumiseen. Informaatiopalvelut kattavat niin matkustamisen suunnitteluun tarvittavat tiedot, reaaliaikaiset liikkumis- ja häiriötiedot sekä matkustamiseen välillisesti liittyvät tiedot, kuten matkalla ja liityntäpaikoissa tarjottavat palvelut. Palvelut mahdollistavat käyttäjälähtöisten tietojen tuottamisen ja välittämisen. Valtakunnallinen joukkoliikenteen kokonaisarkkitehtuuri Tuotetaan kattava (valtakunnallinen) arkkitehtuurikuvaus joukkoliikenteen järjestelmistä/järjestämisestä. Työssä määritellään myös eri osapuolten roolit ja vastuut. Koontikanta-projektin pilotti liikenteen- harjoittajille Toteutetaan Koontikanta-projektin alla. Pilotoidaan matkustusinformaatioon liittyvien tietojen syöttämistä koontikantaan. Avoin reittiopas Toteutetaan avoimella lähdekoodilla uuden sukupolven reittiopas/joukkoliikennenavigaattori. Liikenneviraston ja HSL:n yhteistyöprojekti. Valtakunnallinen matkustajainformaation koontikanta Uudistetaan nykyinen koontikanta vastaamaan nykyisiä vaatimuksia matkustajainformaation kokoamisessa. Avoimen datan periaatteet Laaditaan joukkoliikenteeseen liittyvän avoimen data periaatteet. Rautateiden asemien informaatio Kehitetään rautateiden asemien informaatio ja informaatiojärjestelmiä. Junien reaaliaikainen kulkutieto rautateillä Selvitetään junien reaaliaikaisen kulkutiedon tuotantoprosessi (mistä tieto tuodaan Livi/VR) sekä suhde matkustajainformaation koontikannan reaaliaikatietoon. Vastuutahot: Liikennevirasto, HSL, LMJ Oy & liikenteenharjoittajat

13 4. HANKE - Matkakorttien ja lippujärjestelmien yhteensovittaminen Hankkeen tavoitteena on tuottaa palvelukokonaisuus, joka mahdollistaa matkan suunnittelun yhteydessä lipunoston koko matkaketjulle. Kokonaisuus tarjoaa asiakkaalle tietoa matkan hinnasta ja sen muotoutumisesta. Hanke on vahvassa vuorovaikutuksessa Asiakaslähtöiset informaatiopalvelut - hankkeen kanssa. Matkustusoikeustietokanta Luodaan lippujärjestelmien yhteiskäyttöisyyden mahdollistava toimijaneutraali palvelualusta, johon kaikki toimivat voivat liittyvä samoilla ehdoilla, samoja avoimia rajapintoja käyttäen. Välitin Rajapinta joukkoliikenteen lippujärjestelmistä, josta matkustajien matkustusoikeus voidaan hakea eri järjestelmiin. Matkustajat voivat ostaa ja tallentaa matkustusoikeuden eri lippujärjestelmiin Lippujärjestelmien yhteentoimivuuden pilotointi Yhteiskäytön pilotti, jossa kokeillaan joukkoliikenteen lippujen käyttöä eri järjestelmien välillä. Vastuutahot: LMJ Oy & HSL


Lataa ppt "Kärkitavoitteet Julkisen liikenteen kehittämishankkeet 1. HANKE Kilpailuedellytykset ja alan houkuttelevuus 2. HANKE Infra ja matkaketjujen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google